Otwarte formy nauczania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Zasady konstruowania programów projakościowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konstruktywizm w dydaktyce
Szkolne centrum pisania i czytania Możliwości kształcenia sprawności językowych poza curriculum Projekt PRAKTYKA NA MIARĘ XXI WIEKU jest realizowany przez.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
Nadleśnictwo Świeradów.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Magdalena Surowiec Aus Glogow Malopolski nach Traben-Trarbach: Was habe ich an der deutschen Schule gelernt?
Wyrównywanie szans edukacyjnych Gimnazjum nr 12 w Tychach.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
DYREKTORZY SZKÓŁ W eTWINNING Warszawa, 18 XI 2011.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. H. Ch. Andersena to szkoła przyjazna Dzieciom i ich Rodzicom Jesteśmy Szkołą Odkrywców Talentów (pierwszą w Radomiu),
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Tworzenie wojewódzkiego systemu pracy z uczniami zdolnymi w ramach projektu DiAMEnT Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Lokalizacja… Osoby prowadzące placówkę… Zbigniew Hołówko Sabina Hołówko-Rusin Uniwersytet Rzeszowski,  kierunek: pedagogika, specjalizacja: resocjalizacja.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

Otwarte formy nauczania Projekt „PRAKTYKA NA MIARĘ XXI WIEKU” jest realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Nysie w partnerstwie z Gminą Nysa

Ważne pojęcia na wskroś curriculum poza curriculum nauczanie projektowe uczenie się sytuacyjne uczenie się „umiejscowione” zorientowanie na działanie

Otwarte nauczanie jako szerokie pojęcie, a w nim: Otwartość w procesach planowania i decyzji (dla ucznia i nauczyciela) Otwarcie programów nauczania Otwarcie szkoły na świat zewnętrzny Otwarcie granic przedmiotowych Otwarcie homogenicznych (pod względem wieku lub osiągnięć) grup Otwarcie myślenia dydaktycznego

Punkty wyjścia dla otwartych form nauczania Dydaktyka komunikacji (nauczyciel partnerem ucznia) Konstruktywizm (uczenie się jako proces konstrukcji, za który uczeń sam odpowiada) Kompleksowe uczenie się Uczenie się skierowane na działanie Kreatywność Uczenie się przez odkrywanie (różne drogi i różne tempo) Otwarte programy nauczania Pozaszkolne miejsca nauki

Płaszczyzny otwarcia metodyczno-organizacyjna dydaktyczno-treściowa pedagogiczna

Płaszczyzna metodyczno-organizacyjna Formy nauczania umożliwiające wewnętrzne zróżnicowanie w kontekście stylów i tempa uczenia się, predyspozycji uczniów

Płaszczyzna dydaktyczno-treściowa Uczniowie decydują (częściowo) o swoich zadaniach

Pedagogiczna Uczniowie decydują w pewnej mierze o celach nauczania

Koncepcje/formy otwartego nauczania Dzień/godzina wolnej pracy Dzień projektowy/przedmiotowy Kółko zainteresowań, warsztaty Pozaszkolne miejsca nauczania Praca projektowa Wolne pisanie Doświadczenia językowe

Praca wolna Różne formy Pedagogika reformy (Freinet, Montessori, Gaudig, Petersen) Można ją zakotwiczyć w planie lekcji

Dzień projektowy/przedmiotowy Praca wolna zakotwiczona czasowo w planie lekcji

Kółko zainteresowań, warsztaty, centra Praca wolna zakotwiczona miejscowo np.. Centrum pisania i czytania (z.B. Schreib- Lesezentrum)

Pozaszkolne formy nauczania Literatura „w miejscu” Zastąpienie nauczyciela przez innych ekspertów

Projekty Tok pracy wyznacza struktura projektu, a nie program nauczania Autentyczne sytuacje zastosowania wszystkich kompetencji

Wolne pisanie Odpowiedź pedagogiki reformy na reproduktywne wypracowanie Wolność wyboru miejsca i czasu pisania oraz materiałów