Otwarte formy nauczania Projekt „PRAKTYKA NA MIARĘ XXI WIEKU” jest realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Nysie w partnerstwie z Gminą Nysa
Ważne pojęcia na wskroś curriculum poza curriculum nauczanie projektowe uczenie się sytuacyjne uczenie się „umiejscowione” zorientowanie na działanie
Otwarte nauczanie jako szerokie pojęcie, a w nim: Otwartość w procesach planowania i decyzji (dla ucznia i nauczyciela) Otwarcie programów nauczania Otwarcie szkoły na świat zewnętrzny Otwarcie granic przedmiotowych Otwarcie homogenicznych (pod względem wieku lub osiągnięć) grup Otwarcie myślenia dydaktycznego
Punkty wyjścia dla otwartych form nauczania Dydaktyka komunikacji (nauczyciel partnerem ucznia) Konstruktywizm (uczenie się jako proces konstrukcji, za który uczeń sam odpowiada) Kompleksowe uczenie się Uczenie się skierowane na działanie Kreatywność Uczenie się przez odkrywanie (różne drogi i różne tempo) Otwarte programy nauczania Pozaszkolne miejsca nauki
Płaszczyzny otwarcia metodyczno-organizacyjna dydaktyczno-treściowa pedagogiczna
Płaszczyzna metodyczno-organizacyjna Formy nauczania umożliwiające wewnętrzne zróżnicowanie w kontekście stylów i tempa uczenia się, predyspozycji uczniów
Płaszczyzna dydaktyczno-treściowa Uczniowie decydują (częściowo) o swoich zadaniach
Pedagogiczna Uczniowie decydują w pewnej mierze o celach nauczania
Koncepcje/formy otwartego nauczania Dzień/godzina wolnej pracy Dzień projektowy/przedmiotowy Kółko zainteresowań, warsztaty Pozaszkolne miejsca nauczania Praca projektowa Wolne pisanie Doświadczenia językowe
Praca wolna Różne formy Pedagogika reformy (Freinet, Montessori, Gaudig, Petersen) Można ją zakotwiczyć w planie lekcji
Dzień projektowy/przedmiotowy Praca wolna zakotwiczona czasowo w planie lekcji
Kółko zainteresowań, warsztaty, centra Praca wolna zakotwiczona miejscowo np.. Centrum pisania i czytania (z.B. Schreib- Lesezentrum)
Pozaszkolne formy nauczania Literatura „w miejscu” Zastąpienie nauczyciela przez innych ekspertów
Projekty Tok pracy wyznacza struktura projektu, a nie program nauczania Autentyczne sytuacje zastosowania wszystkich kompetencji
Wolne pisanie Odpowiedź pedagogiki reformy na reproduktywne wypracowanie Wolność wyboru miejsca i czasu pisania oraz materiałów