ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
Struktura problemu decyzyjnego
Analiza ryzyka projektu
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Badania operacyjne. Wykład 1
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
WSPÓŁCZESNE PROBLEMY DECYZYJNO-INFORMACYJNE
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
O aktywności dorosłych i seniorów
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Spójność logiczna projektu.
Rola Informacji w procesie decyzyjnym ;]
Pedagogika ogólna.
Etapy podejmowania decyzji
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
PODEJMOWANIE DECYZJI W WARUNKACH PEWNOŚCI (MODEL EV)
Sposoby podejmowania decyzji
Działanie i jego składniki
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Operacyjne sterowanie produkcją
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Grupowe podejmowanie decyzji w organizacji Syndrom grupowego myślenia
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wstęp do zarządzania i marketingu
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
„System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych” Wykorzystanie metody PCM w planowaniu projektu e-Barometr Jan Andreasik.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Podejmowanie decyzji i ocena zespołu
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
ORGANIZACJA I KIEROWANIE BUDOWĄ
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Ewaluacja projektu SIMS
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY

ZARZĄDZANIE JAKO CIĄGŁY PROCES DECYZYJNY Decyzja – wybrany świadomie, nielosowo wariant (sposób) działania, uruchamiający działania prowadzące do rozwiązania uprzednio napotkanego problemu, usunięcia trudności, braku, niezadowalającego stanu. Podejmowanie decyzji – jedna z faz procesu decyzyjnego, polegająca na dokonywaniu wyboru spośród co najmniej dwóch wariantów. Wybór musi być dowolny, świadomy i nielosowy. ZARZĄDZANIE JAKO CIĄGŁY PROCES DECYZYJNY ciągłe dokonywanie wyborów optymalnych uruchamianie działań eliminujących lub minimalizujących negatywne skutki problemów tworzenie systemów zapobiegających pojawianiu się problemów lub z wyprzedzeniem sygnalizujących możliwość ich pojawienia się.

ETAPY PROCESU DECYZYJNEGO – wielofazowość i sekwencyjność Faza przygotowania decyzji Faza podjęcia decyzji Faza wdrożenia decyzji Rozpoznanie i analiza problemu Ocena wariantów decyzyjnych Przekazanie decyzji do realizacji (wdrożenie) Konstrukcja wariantów decyzyjnych Wybór najlepszego wariantu – podjęcie decyzji Obserwacja i kontrola rezultatów decyzji Ustalenie kryteriów oceny wariantów decyzyjnych

TYPOLOGIA PROBLEMÓW ZARZĄDZANIA - SYTUACJI DECYZYJNYCH Sytuacja decyzyjna stan rzeczy, w którym konieczne jest zainicjowanie i doprowadzenie do końca procesu decyzyjnego w celu rozwiązania problemu Cel wyróżnienia klas problemów zarządzania i sytuacji decyzyjnych – ukierunkowanie analizy problemu

Problemy zarządcze ustrukturyzowane słabo ustrukturyzowane determinanty (czynniki sterowalne) są znane, a skutki dają się precyzyjnie określić problemy wielokrotnie już rozwiązywane – wypracowana metodologia wymagane kompetencje specjalistyczne np. ustalenie ceny produktu słabo ustrukturyzowane problemy pośrednie między ustrukturyzowanymi (typ U) a nie ustrukturyzowanymi (typu NU) np. ustalenie nowego systemu płac, lokalizacja nowego obiektu produkcyjnego nie ustrukturyzowane determinanty nieznane lub słabo rozpoznawalne, a skutki poddają się z trudnością precyzyjnemu określeniu problemy są nowe, metody nieznane lub słabo sprawdzone wymagane kompetencje koncepcyjne np. reorganizacja, ekspansja na nowe rynki

Typologia zmian wprowadzanych przez kierowników do rozwiązania problemów zarządczych technologiczne strukturalne personalne zmiana dotychczasowej struktury (specjalizacji, uprawnień, więzi organizacyjnych) zmiana kwalifikacji, postaw, zachowań indywidualnych i grupowych zmiana (udoskonalenie) dotychczasowego sposobu działania

Rodzaje decyzji w zależności od stopnia prawdopodobieństwa skutków tych decyzji decyzje w sytuacji pewności pozytywne i negatywne skutki wariantów decyzyjnych są absolutnie przewidywalne poszczególne warianty różnią się tylko łączną cennością skutków pozytywnych a negatywnych występują w rozwiązywaniu problemów silnie ustrukturyzowanych podejmowane zwykle na najniższych szczeblach struktury decyzje w sytuacji ryzyka określone prawdopodobieństwo wystąpienia pozytywnych i negatywnych skutków wariantów decyzyjnych działanie jest obarczone ryzykiem warianty oceniane za łączną wartość oczekiwaną występują w rozwiązywaniu problemów słabo ustrukturyzowanych decyzje w sytuacji niepewności nie są znane prawdopodobieństwa skutków wariantów koniecznosć tworzenia założeń, hipotez co do elementów decyzji występują w rozwiązywaniu problemów nie ustrukturyzowanych konieczność wykazania się kreatywnoscią w fazie przygotowania decyzji i dokonywania wyboru

Rodzaje decyzji w zależności od rodzaju decydenta indywidualne zalety niewielki koszt i niedługi czas trwania odpowiedzialność za trafność i skuteczność spójność, konsekwencja, myśl przewodnia wady ograniczone intelektualne możliwości decydenta wielki ciężar odpowiedzialności decydenta kolegialne wady niespójność z powodu rozbieżności interesów niejednoznaczna odpowiedzialność za trafność i skuteczność decyzji symptomy myślenia grupowego („owczy pęd”), dominacji wybitnej jednostki zalety zróżnicowana wiedza, umiejętności, doświadczenie gremium realizującego proces decyzyjny mniejszy stres oraz mniejsza frustracja członków gremium

TEORIA PEŁNEJ RACJONALNOŚCI Decydent działa racjonalnie tzn. na podstawie przesłanek ugruntowanych poznawczo, wykorzystuje analizy, opinie ekspertów Decydent posługuje się wyłącznie kryteriami zgodnymi z celami i zasadami funkcjonowania instytucji, jest obiektywny Decydent poszukuje rozwiązania optymalnego TEORIA OGRANICZONEJ RACJONALNOŚCI Decydent nie jest w pełni racjonalny, tylko częściowo działa na podstawie przesłanek ugruntowanych poznawczo, posługuję się również własnymi, subiektywnymi doświadczeniami, poglądami Decydent usiłuje godzić interesy całej instytucji, jak i interesy partykularne Decydent nie poszukuje rozwiązania optymalnego, lecz zadowalającego

SYSTEM INFORMACYJNY System informacyjny – system gromadzenia (zbierania), przetwarzania i udostępniania (przepływu) informacji Informacja – sensowna treść (wiadomość) posiadana lub tworzona przez nadawcę, która nie jest znana odbiorcy oraz jest mu potrzebna do sprawnego wykonywania zadań Nadawca (podmiot lub urządzenie posiadające i wysyłające informację) Koder (podmiot lub urządzenie zmieniające informację w określony sygnał) Kanał (element przenoszący informację, nośnik informacji) Dekoder (podmiot lub urządzenie zamieniające sygnał w informację zrozumiałą odbiorcy) Odbiorca (podmiot lub urządzenie otrzymujące informację)