Wicedyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu kierująca Biurem KIP w Lesznie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Akcyza od węgla i koksu od 2 stycznia 2012 r.
Advertisements

Zmiana nazwiska.
Autor: Mikołaj Borowski
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Grupy producentów rolnych
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
elektronicznego fakturowania
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
EWIDENCJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski Fazy zarządzania planowanie organizowanie decyzja koordynacja kontrolowanie.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
AGENCJA RESTRUKTUTYZACJI i MODERNIZACJI ROLNICTWA
Wniosek o dofinansowanie w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem operacji polegających na funkcjonowaniu LGR oraz nabywaniu.
Zakładam firmę … pierwsze kroki
Krok po kroku… …do WŁASNEJ FIRMY Zakładanie działalności gospodarczej
Dokonywanie europejskich zgłoszeń patentowych za pośrednictwem UP RP oraz skutki patentu europejskiego w Polsce Jolanta Wąż Warszawa,
Tryby weryfikacji decyzji w postępowaniu podatkowym
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Prawdy oczywiste Odsetki podatkowe - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Płatnik PIT – zmiany od 2015 roku
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Poświadczanie dokumentów w KPA
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Techniki informacji i komunikacji Ćwiczenia nr 4 Mgr Anna Materla Publiczne bazy orzeczeń sądowych. Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Opracował :© 2015 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2015/2016 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
E-zwolnienia Zmiany wchodzące od roku.
Schemat podziału administracji podległej Ministrowi Finansów
Postępowanie podatkowe dr Tomasz Nowak Katedra Prawa Finansowego Zakład Zobowiązań i Procedur Podatkowych pokój 3.91 dyżur: czwartki.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Art. 121 o.p. Zasada informacji Art § 1. Postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. § 2. Organy.
ABOLICJA 2012 Kwestie formalno-prawne oraz proceduralne dotyczące postępowań administracyjnych związanych z udzielaniem zezwoleń na pobyt w trybie tzw.
INFORMACJE INTERPRETACJE PODATKOWE Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego - Uniwersytet Łódzki.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Nowe pełnomocnictwa do spraw podatkowych
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
Rozprawa w postępowaniu podatkowym
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Sądy Administracyjne w Polsce
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
Prof. UMK dr hab. Wojciech Morawski
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości, odzyskanej przez spadkobiercę wywłaszczonego właściciela wyrok WSA w Warszawie z r., III SA/Wa 517/17.
Sądy Administracyjne w Polsce
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia a zawiadomienie podatnika
Rozstrzygnięcia w sprawie roszczeń podatnika
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Apelacja cywilna.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Wicedyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu kierująca Biurem KIP w Lesznie Urszula Marcinowska Wicedyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu kierująca Biurem KIP w Lesznie

AGENDA: geneza zadania organizacja pracy rezultaty działalności problemy sygnalne 2

geneza 3

MINISTERSTWO FINANSÓW KRAJOWA INFORMACJA PODATKOWA - cel - jednolitość interpretacyjna i informacyjna

Misja Krajowej Informacji Podatkowej Misją Krajowej Informacji Podatkowej jest odpowiedzialne kształtowanie świadomości prawno-podatkowej oraz wspieranie podatników w celu dobrowolnego i prawidłowego wypełniania obowiązku podatkowego w sposób budzący zaufanie do administracji podatkowej. Wizja Krajowa Informacja Podatkowa jest źródłem, rzetelnej, szybkiej informacji i interpretacji prawa podatkowego dostępnej dla wszystkich grup podatkowych.

zadania 6

INDYWIDUALNYCH INTERPRETACJI zadania wydawanie INDYWIDUALNYCH INTERPRETACJI PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO KRAJOWA INFOLINIA PODATKOWA 7

organizacja pracy 8

801 055 055 (opłata wg taryfy operatora) Ogólnopolski numer dla telefonów stacjonarnych: 801 055 055 (opłata wg taryfy operatora) dla telefonów komórkowych: 22 330 0330 (opłata wg taryfy operatora)

Działania w sieci

Status pracowników: Lider Sieci (w każdym Biurze WYDZIAŁ KONSULTANTÓW Status pracowników: starsi specjaliści - eksperci Lider Sieci (w każdym Biurze inny rodzaj podatku) specjaliści - konsultanci Lider Biura: PIT CIT PCC PSD akcyza (36) (9)

Nasi konsultanci: znają prawo podatkowe są przeszkoleni w zakresie technik komunikacji potrafią rozmawiać z każdym podatnikiem uczestniczą w różnorodnych szkoleniach poświęconych tematyce podatkowej

Nasi konsultanci: w Toruniu w Płocku w Lesznie w Bielsku - Białej

Sytuacja po utworzeniu KIP 0 801 055 055 Krajowa Informacja Podatkowa od 1 lipca 2006 r. wnioski o interpretację od 1 lipca 2007 r.

Podstawa i zakres zmian organizacyjnych od 1 lipca 2007 r. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 217 poz. 1590)

Podstawa i zakres zmian organizacyjnych od 1 lipca 2007 r. DELEGOWANIE UPRAWNIEŃ MINISTER FINANSÓW Dyrektor Izby Skarbowej Bydgoszcz Katowice Łódź od 1.4.2011 r. Poznań Warszawa Biuro w Piotrkowie Trybunalskim Biuro w Toruniu Biuro w Bielsku-Białej Biuro w Lesznie Biuro w Płocku

Właściwość miejscowa organów podatkowych

Właściwość miejscowa organów podatkowych Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę poza granicami kraju Nie można ustalić właściwości miejscowej organu upoważnionego INTERPRETACJĘ WYDAJE Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro w Płocku

WNIOSEK O WYDANIE INTERPRETACJI Formularz ORD-IN ORD-IN/A (załącznik) Opłata za wydanie interpretacji 40,00 zł. Stan faktyczny Zdarzenie przyszłe

WYROK WSA we Wrocławiu Sygn. Akt. I SA/Wr 1491/10 „…w sprawach z zakresu tzw. Indywidualnych interpretacji podatkowych (uregulowanych w rozdziale 1a, działu II OP) to nie organ podatkowy ustala stan faktyczny a obowiązek ten przejmuje tu na siebie podatnik, prezentując go – możliwie wyczerpująco – we wniosku o udzielenie interpretacji. Rola organu sprowadza się w tym przypadku jedynie od oceny stanowiska strony z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego. Jak podkreśla się w orzecznictwie, jedyną dopuszczalną ingerencją organu podatkowego w stan faktyczny opisany we wniosku o udzielenie interpretacji podatkowej w indywidualnej sprawie jest uznanie go za niewystarczający do zajęcia stanowiska oraz wezwanie – w następstwie tej oceny – do jego uzupełnienia w trybie art. 169 w zw. Z art. 14 h OP. 20

Sprawa w dniu złożenia wniosku jest przedmiotem: INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO Sprawa w dniu złożenia wniosku jest przedmiotem: postępowania podatkowego kontroli podatkowej postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej została już rozstrzygnięta w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (kontroli skarbowej) 21

TYLKO ZAINTERESOWANY MOŻE WYSTĄPIĆ Z WNIOSKIEM O INTERPRETACJĘ PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO ścisły związek SPRAWA wniosek ORD-IN WNIOSKODAWCA (opodatkowanie musi dotyczyć tylko wnioskodawcy) 22

Strona może działać przez pełnomocnika. PEŁNOMOCNICTWO Strona może działać przez pełnomocnika. Pełnomocnik dołącza do akt sprawy oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Opłata skarbowa od pełnomocnictwa – właściwy miejscowo dla Biura KIP organ samorządowy 23

TERMIN WYDANIA INTERPRETACJI PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO Trzy miesiące od daty wpływu wniosku Nie wlicza się: Terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności Okresów zawieszenia postępowania Okresów opóźnień: z winy wnioskodawcy z przyczyn niezależnych od organu 24

INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO NIE WYDANA W TERMINIE Uznaje się, że w dniu następnym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie 25

ZASTOSOWANIE SIĘ DO INTERPRETACJI Przesłanki zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku: zmiana interpretacji nie uwzględnienie w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej Następstwo: nieprawidłowo wykonane zobowiązanie skutki podatkowe zaistniały po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej 26

ZASTOSOWANIE SIĘ DO INTERPRETACJI Zakres ochrony: stan faktyczny istniejący przed doręczeniem interpretacji Interpretacja chroni przed ewentualnymi odsetkami i sankcjami karnymi skarbowymi zdarzenie przyszłe Interpretacja chroni przed obowiązkiem zapłaty podatku 27

PUBLIKACJA INTERPRETACJI (po usunięciu danych osobowych) Wniosek ORD-IN Indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego Biuletyn Informacji Publicznej www.mf.gov.pl zakładka: podatki/interpretacje indywidualne 28

OD INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ TRYB ODWOŁAWCZY OD INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ wezwanie do usunięcia naruszenia prawa (14 dni od dnia wydania interpretacji) skarga do WSA (30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania) 29

rezultaty działalności 30

ROZMOWY 2010 1 522 005 MIESIĄC 126 834 DZIEŃ 6 040 31

2010 wydane interpretacje 30 920  

problemy sygnalne 33

Warto pamiętać dzwoniąc na infolinię podatkową!! w zakresie przepisów ZUS udzielamy informacji o przepisach podatkowych sklasyfikowanie usług lub towarów ułatwi dokładną odpowiedź zasięgać informacji przed podjęciem decyzji podatkowych związanych z planowanym przedsięwzięciem przy zadawaniu pytań podawać rzeczywiste stany faktyczne. Ułatwia to udzielenie informacji! jeżeli nie jesteś pewny, czy dobrze zrozumiałeś – dopytuj!! 34

Warto pamiętać składając wniosek ORD-IN!! o obowiązku dołączenia pełnomocnictwa w przypadku powołania pełnomocnika podaniu wyczerpującego stanu faktycznego Nie analizujemy dołączonych załączników i umów. Bazujemy tylko na przedstawionym stanie faktycznym. W przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu interpretacja indywidualna traci ważność. podaniu konkretnego pytania dotyczącego stanu faktycznego podaniu jednoznacznie określonego stanowiska do przedstawionego stanu faktycznego i zadanych pytań podpisaniu wniosku O RD-IN Druk ORD-IN podpisujemy tak, jak zapisano w KRS (ilość i rodzaj podpisów). 35

Proces wydawania interpretacji wydłuża: brak pełnomocnictwa brak wyczerpującego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego brak skonkretyzowanego pytania brak jednoznacznego określenia własnego stanowiska w sprawie brak opłaty Konieczność wezwania do uzupełnienia wniosku w ciągu 7 dni Brak uzupełnienia w tym terminie – wniosek pozostaje bez rozpatrzenia 36

!! DZIEKUJĘ ZA UWAGĘ !! 37