Praca z wersetem biblijnym
Wyznanie wiary KZ Wierzymy, że Pismo Święte – Biblia – jest Słowem Bożym, nieomylnym i natchnionym przez Ducha Świętego i stanowi jedyną normę wiary i życia.
Kiedy nauczać Słowa? Przykład bogatego młodzieńca odpowiadającego Jezusowi: Nauczycielu tego wszystkiego przestrzegałem od młodości mojej (Mk 10,20).
Przykład Tymoteusza Ale ty trwaj w tym, czegoś się nauczył i czego pewny jesteś, wiedząc od kogoś tego się nauczył. I ponieważ od dzieciństwa znasz Pisma Święte, które cię mogą obdarzyć mądrością ku zbawieniu przez wiarę w Jezusa Chrystusa (2 Tm 3,14-15).
ZASADY, CO DO DOBORU WERSETU BIBLIJNEGO DO TEMATU LEKCJI I PRAWDY CENTRALNEJ 1. Werset biblijny powinien wiązać się z główną prawdą (Prawdą Centralną), winien podkreślać i utrwalać prawdę. 2. Werset nie powinien być zbyt długi i nie powinien zawierać kilku prawd biblijnych.
3. Werset według stopnia trudności zrozumienia tekstu oraz możliwości zapamiętania powinien być dostosowany do wieku i poziomu intelektualnego uczniów. 4. Jeśli jest możliwość to dobrze jest wybierać werset z podstawy biblijnej dla danego tematu lekcji.
Przykłady doboru wersetu do PC i tematu
Etapy zapoznania się z wersetem Wprowadzenie: musi być krótkie, dynamiczne, ciekawe, podkreślające uwagę! Przedstawienie wersetu: wskazanym jest przeczytać go z Biblii, można wykorzystać pomocne środki dydaktyczne.
3. Wyjaśnienie w miarę powtarzania: można wykorzystać przykład z życia dzieci, ilustrację obrazkową, wyjaśnić poszczególne niezrozumiałe słowa. 4. Zastosowanie: uczenie wersetu ma tylko wtedy sens, gdy uczniowie wiedzą, w jaki sposób można go zastosować
Powtarzanie - pomysły: Panie Ty wiesz, kiedy siedzę i kiedy wstaję /Ps 139;2a Panie Ty wiesz – dzieci biegają po sali Kiedy siedzę – dzieci siadają Kiedy wstaję – dzieci wstają
Tablica: - w miarę powtarzania wymazywanie poszczególnych wyrazów z tablicy Pranie – zawieszone na paseczkach za pomocą klamerek – ściąganie wyrazów Elementy rozrzucone na tablicy flanelowej – układanie w kolejności
Charakterystyczne grupy – wstają i powtarzają osoby, które mają niebieskie oczy, itp.; wykorzystanie obrazków – kartoniki Dyrygent Przewodnik – powtarzanie wskazanych słów Ping- pong
Końcówka wersetu – są przygotowane różne zakończenia, uczeń ma wybrać właściwe Wypowiadanie wg schematu: 1 uczeń – 1 słowo
Wprowadzanie - pomysły Werset na figurze graficznej Puzzle Rozsypane wersety Tyle dzieci ile słów wersetu, dzieci otrzymują słowo i ustawiają się w odpowiedniej kolejności Tylko pierwsze litery wyrazów
Litera odpowiada cyfrze Wykorzystywanie przedmiotów do zrozumienia wersetów /…Pan Bóg patrzy na serce/ Wyszukiwanie ukrytych w klasie elementów Piosenki – wersety /praca lic./
Dla maluchów Jeden wyraz – jeden palec Symbol nawiązujący do treści – rozciąć na tyle części ile wyrazów Mówiąc werset ilustruje go ruchem Zamiast wyrazów użyj symboli/obrazków
Opracowanie: Elżbieta Bednarz