Atrakcyjne formy zajęć na lekcjach wychowania fizycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców, nauczycieli wychowania fizycznego i dyrektorów szkół miasta Opola.
INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Sport w oczach uczniów Gimnazjum nr 3 w Tarnobrzegu
I SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Program wychowawczy szkoły
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
ORGANIZACJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W INNYCH FORMACH
WITAMY w Gimnazjum nr 1 w Bielawie.
Alternatywne formy zajęć wychowania fizycznego organizowane w Publicznym Gimnazjum im. Kazimierza Górskiego w Zespole Szkół w Widuchowej Widuchowa 2010.
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Oferta edukacyjna Gimnazjum Sportowe 2010/2011. W nowoczesnych społeczeństwach ery globalizacji sport jest jedną z ważnych wartości kulturowych, wpływających.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
5 października 2013 r. zorganizowaliśmy VIII edycję Rajdu pieszego z udziałem pracowników szkoły, uczniów i rodziców. Impreza organizowana cyklicznie w.
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
Mam 6 lat Chcę poznawać świat
Cztery sposoby realizacji zajęć fakultatywnych
Sport w Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława Jagiełły Sport w Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława Jagiełły.
WYNIKI ANONIMOWEJ ANKIETY
Zainteresowania sportowe uczniów klas III –V - jako podstawa do planowania zajęć wychowania fizycznego w klasach IV-VI w roku szkolnym 2012/13 Szkoła Podstawowa.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Zadania szkół w programie w semestrze letnim 2013/14 roku Zadania obligatoryjne 1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Zespół nauczycieli wychowania fizycznego 2014/2015 K. Alończyk K. Alończyk B. Bigiel B. Bigiel B. Szymczak B. Szymczak.
Raport ewaluacji wewnętrznej EFEKTY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ ORAZ INNEJ DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ SZKOŁY UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Znaczenie wychowania fizycznego w nowoczesnym procesie kształcenia Kielce, 2015.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
DEBATA O STANIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SPORTOWY OKR Ą G Ł Y STÓ Ł.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców,
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
GIMNAZJUM nr 34 ul. Czajkowskiego Łódź
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
PROGRAM „Szkolny Klub Sportowy”
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROGRAM „Szkolny Klub Sportowy”
Szkoła Promująca Zdrowie
Ul. Czajkowskiego Łódź GIMNAZJUM nr 34 ul. Czajkowskiego Łódź
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Zmiany w prawie oświatowym
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Przykłady dobrych praktyk
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

Atrakcyjne formy zajęć na lekcjach wychowania fizycznego dr Ireneusz Cichy nauczyciel wychowania fizycznego w Gimnazjum nr 40 we Wrocławiu wykładowca AWF we Wrocławiu Wrocław 2015

Znaczenie aktywności fizycznej Jeśli przyjmiemy, że długość i jakość życia zależy od stylu życia, a jednym z jego podstawowych komponentów, jak pisze Cendrowski (1996), jest aktywność fizyczna, to nie powinno to zostawiać żadnych wątpliwości co do jej znaczenia.

Obniżona aktywność fizyczna, jak pisze Osiński (2000, s Obniżona aktywność fizyczna, jak pisze Osiński (2000, s. 275) jest jednym z „[…] podstawowych czynników zagrożenia zdrowia – nie tylko fizycznego, ale także psychicznego i społecznego”.

Niestety, dzisiejszy styl życia sprzyja redukowaniu aktywności fizycznej do minimum, często staje się ona nieistotna, czasem nawet przypadkowa. Większość dorosłych prowadzi siedzący tryb życia.

foto. google.pl

Tak nie musi być, spróbujmy to zmienić!

foto. google.pl

Cykl prakseologiczny procesu wychowania fizycznego Uświadomienie celu Diagnozę Prognozę Planowanie realizacji Realizację Ocenę i wnioskowanie pedagogiczne

Od roku szkolnego 2009/2010 wdrażana jest nowa Od roku szkolnego 2009/2010 wdrażana jest nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. Wprowadza ona kilka istotnych zmian w wychowaniu fizycznym na wszystkich poziomach edukacji. (Rozp. MEN z dnia 23.12.2008r., Dz. U. z 2009r., nr 4, poz. 17)

Możliwe jest ułożenie 3 godzin zajęć obowiązkowego wychowania fizycznego w sposób zapewniający pełne wykorzystanie zasobów szkoły oraz jej otoczenia i stworzenie własnej, oryginalnej oferty aktywności fizycznej dla uczniów. (Rozp. MEN z dnia 9.09.2011r., Dz. U. z 2011r., nr 175, poz. 1042)

Propozycja zajęć do wyboru dla uczniów, powinna uwzględniać: (Rozp. MEN z dnia 23.12.2008 r.) - potrzeby zdrowotne, - zainteresowania, - osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej, - uwarunkowania lokalne, - miejsce zamieszkania uczniów, - tradycje sportowe środowiska lub szkoły, - możliwości kadrowe.

ZAJĘCIA SPRAWNOŚCIOWO-ZDROWOTNE AKTYWNE FORMY TURYSTYKI FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO ZAJĘCIA SPORTOWE ZAJĘCIA SPRAWNOŚCIOWO-ZDROWOTNE ZAJĘCIA TANECZNE AKTYWNE FORMY TURYSTYKI (Pery, 2009)

Możliwości samodzielnego wybierania rodzaju i form Możliwości samodzielnego wybierania rodzaju i form zajęć umożliwiają uczniom podejmowanie aktywności ruchowej zgodnej z zainteresowaniami, predyspozycjami i oczekiwaniami oraz uczestniczyć w zajęciach, które będą dla nich satysfakcjonujące oraz dopasowane do ich możliwości. (Wróblewski, 2011)

WYNIKI BADAŃ NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI W LATACH 2009-2012 (wychowanie fizyczne w szkołach) NIK w skontrolowanych szkołach oceniła negatywnie organizację i efekty kształcenia wychowania fizycznego. Zbadań NIK wynika, że szkoły nie potrafią stworzyć ciekawej oferty programowej dla uczniów. (Prokopczyk, 2013)

WYNIKI KONTROLI NIK W LATACH 2009-2012 żródło: www.nik.gov.pl

Frekwencja (%) na zajęciach wychowania fizycznego w latach szkolnych 2009/10–2011/2012 (badania własne NIK) żródło: www.nik.gov.pl

Materiał badawczy 2473 uczniów (1354 w semestrze I i 1128 32 nauczycieli wychowania fizycznego, 9 (losowo dobranych) liceów ogólnokształcących we Wrocławiu.

Ryc. 40. Zainteresowania grami sportowymi licealistów Wrocławia

Ryc. 46. Rodzaje dyscyplin realizowanych na zajęciach do wyboru dla uczniów w badanych liceach ogólnokształcących Wrocławia

WNIOSKI

Uczniowie wybranych liceów ogólnokształcących z Wrocławia najbardziej zainteresowani byli: pływaniem, grami sportowymi (siatkówką, piłką nożną, koszykówką, badmintonem), narciarstwem zjazdowym.

Dlatego też, niezbędne jest przygotowanie programów nauczania uwzględniających zainteresowania aktywnością ruchową uczniów.

Dziewczęta niezależnie od wieku najbardziej zainteresowane były: pływaniem, tańcem, łyżwiarstwem i łyżworolkami.

Chłopcy niezależnie od wieku najbardziej zainteresowani byli: grami sportowymi (piłką nożną, siatkówką, koszykówką), pływaniem, sztukami walki, narciarstwem zjazdowym.

Stąd wniosek o potrzebie odmiennego programowania i prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego dla dziewcząt i chłopców.

Wyniki badań potwierdziły również potrzebę odmiennego programowania i prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego w semestrze I i II.

Dlatego też niezbędne jest odmienne programowanie i prowadzenie zajęć z wychowania fizycznego uwzględniając: porę roku (semestr), płeć, wiek (klasę), szkołę, do której uczęszczają uczniowie.

W ponad połowie zdiagnozowanych szkół zajęcia wychowania fizycznego realizowane były w formie zajęć klasowo-lekcyjnych. Zajęcia do wyboru realizowane były tylko w 4 szkołach, a tylko w 2 sposób podziału uczniów do zajęć odbywał się ze względu na zainteresowania uczniów.

Stąd wniosek, o konieczności przekonywania dyrekcji szkół i nauczycieli wychowania fizycznego o zasadności realizowania zajęć do wyboru uwzględniających zainteresowania aktywnością ruchową uczniów.

W badanych liceach spośród zajęć do wyboru najwięcej realizowanych było zajęć sportowych. Najczęściej były to zajęcia z koszykówki, piłki nożnej i piłki siatkowej. W trzech szkołach realizowane były zajęcia sprawnościowo-zdrowotne (najczęściej w formie ćwiczeń siłowych i kulturystyki), a w dwóch taneczne. W żadnej z dziewięciu szkół nie realizowano aktywnych form turystyki.

Stąd wniosek, o potrzebie działań zmierzających do przekonania dyrekcji szkół i nauczycieli wychowania fizycznego o istotności proponowania pełnej oferty różnych form zajęć do wyboru dla uczniów (w tym zajęć turystycznych).

W szkołach, w których realizowane były zajęcia do wyboru, ofertę przygotowano z uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych nauczycieli wychowania fizycznego oraz posiadanej infrastruktury sportowej.

W większości zdiagnozowanych szkół nauczyciele wychowania fizycznego nie uwzględniali sezonowości zainteresowań aktywnością ruchową w przygotowaniu oferty zajęć do wyboru.

Stąd wniosek o konieczności przekonywania nauczycieli wychowania fizycznego o zasadności diagnozowania zainteresowań aktywnością ruchową uczniów w celu zaspokajania ich w procesie kształcenia i wychowania fizycznego. Ściślak 2014

Atrakcyjne formy zajęć na lekcjach wychowania fizycznego - propozycje wprowadzanie nowych dyscyplin sportowych, środków dydaktycznych, co pozwoli walczyć ze schematem i monotonią foto. google.pl

Atrakcyjne formy zajęć na lekcjach wychowania fizycznego - propozycje - wprowadzanie nowych pomocy dydaktycznych (przyborów i przyrządów) foto. google.pl

Atrakcyjne formy zajęć na lekcjach wychowania fizycznego - propozycje Organizacja sobotnich rajdów turystycznych (pieszych, Nordic Walking, rowerowych, górskich) foto. google.pl

Atrakcyjne formy zajęć na lekcjach wychowania fizycznego - propozycje Organizacja cyklicznych spotkań ze znanymi sportowcami (popularyzacja wybranej dyscypliny) foto. google.pl

Atrakcyjne formy zajęć na lekcjach wychowania fizycznego - propozycje - Organizacja współpracy z rodzicami (Dzień sportu, Dzień dziecka – mecze towarzyskie) foto. google.pl

Atrakcyjne formy zajęć na lekcjach wychowania fizycznego - propozycje - Współpraca z klubami Sportowymi (wyjścia na mecze miejscowych drużyn) foto. google.pl

Atrakcyjne formy zajęć na lekcjach wychowania fizycznego - propozycje Poszukiwanie, poszukiwanie, poszukiwanie nowych trendów w aktywności fizycznej. foto. google.pl

Atrakcyjne formy zajęć wychowania fizycznego - propozycje Organizacja sportowo-rekreacyjnych przedsięwzięć foto. Cichy

Przedmiotowy System Oceniania z Wychowania Fizycznego Jak dostosować się do współczesnych realiów?

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Ireneusz Cichy Gimnazjum nr 40 Wrocław AWF Wrocław e-mail: ireneusz.cichy@awf.wroc.pl