Co się zmieniło?
O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Jest przyznawana przez Państwo lub pochodzi ze środków państwowych, Udzielana jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku, Ma charakter selektywny (uprzywilejowuje określone przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa albo produkcję określonych towarów), Grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE.
Aby wsparcie stanowiło pomoc publiczną, wymienione warunki muszą zaistnieć łącznie. W przypadku, gdy którykolwiek z powyższych warunków nie jest spełniony, nie mamy do czynienia z pomocą publiczną. Wszelka pomoc przyznana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów Państwowych w jakiejkolwiek formie, która grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna ze wspólnym rynkiem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi. Art..107 ust.1 TFUE (dawny art..87 ust.1 TWE)
Wsparcie o charakterze bezzwrotnym Pożyczki/ kredyty udzielane poniżej stopy rynkowej Rozłożenie na raty zobowiązań wobec Skarbu Państwa, np. z tytułu podatków Zabezpieczenia spłaty pożyczki/ kredytu poniżej standardowych kosztów przyjętych na rynku
Konkretny podmiot gospodarczy lub grupa podmiotów działających w konkretnym sektorze gospodarki Podmioty działające w konkretnym regionie kraju Produkcja lub obrót konkretnymi rodzajami towarów i usług
Nie występuje, gdy wsparcie jest udzielane podmiotowi działającemu na rynku lokalnym, poza terenami przygranicznymi Nie występuje, gdy kwota wsparcia jest niewielka Beneficjent prowadzi działalność na rynku otwartym na wewnątrzwspólnotową wymianę, na którym panują wysoce konkurencyjne warunki (transport, rolnictwo)
Dowolny podmiot prowadzący działalność gospodarczą niezależnie od formy prawnej i źródeł finansowania Działalnością gospodarczą jest wszelka działalność polegająca na oferowaniu towarów i usług na danym rynku Nie ma znaczenia czy jest osiągany zysk; istotny jest przychód
Jeżeli pomoc została przyznana bezprawnie, wprowadzona w życie z naruszeniem zasad przewidzianych we właściwych rozporządzeniach MRR Jeżeli została wykorzystana przez beneficjenta z naruszeniem warunków podpisanej umowy
Sektor górnictwa węglowego Sektor hutnictwa żelaza i stali Sektor włókien syntetycznych Sektor transportu – w zakresie zakupu środków transportu Sektor budownictwa okrętowego Sektor rybołówstwa i akwakultury
Wytwarzanie oraz obrót produktami mającymi imitować lub zastępować mleko i przetwory mleczne Przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji ekonomicznej Działalność związana z eksportem; bezpośrednio z ilością eksportowanych produktów, z wydatkami bieżącej działalności eksportowej i dystrybucyjnej
Osobna kategoria pomocy, nie spełniająca wg. KE wszystkich przesłanek art ust.1 TFUE wszystkie sektory z wyjątkiem wykluczonych (m.in. rolnictwo, rybołówstwo, górnictwo) dla przedsiębiorcy z sektora transportu drogowego Kumuluje się z inną pomocą de minimis w ciągu maksymalnie 3 lat kalendarzowych Mogą zostać zakwalifikowane wszystkie kategorie wydatków, nawet do 100% ich wartości
Definiowane obszary OBRÓT ROCZNYZATRUDNIENIE NIEZALEŻNOŚĆ SUMA BILANSOWA niezależność kapitałowa wobec innego przedsiębiorstwa lub i i
Badane jest, czy przedsiębiorca nie przekroczył w ciągu ostatnich dwóch lat obrachunkowych następujących wskaźników: Średnioroczne zatrudnienie (RJR) oraz Obrót roczny netto lub suma bilansowa aktywów Poza tym badany jest stopień niezależności – większość MSP to przedsiębiorstwa niezależne Kategoria firmy RJR Roczny obrót Suma bilansowa aktywów Mikro < 10 2 mln. Mała <50 10 mln. Średnia < mln. 43 mln.
Jeżeli udział kapitałowy lub głosów w innym przedsiębiorstwie (i v-ce versa) wynosi: <25% - przedsiębiorstwa niezależne Nie uwzględniamy wskaźników innej firmy 25-50% - przedsiębiorstwa partnerskie Uwzględniamy wskaźniki firmy partnerskiej w proporcji posiadanych udziałów > 50% - przedsiębiorstwa związane Uwzględniamy 100% wskaźników firmy związanej
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 11 października 2007 (§5 ust.2) pomoc może być udzielona beneficjentom na realizację nowych inwestycji lub tworzenie miejsc pracy związanych z nową inwestycją, przy czym nowa inwestycja obejmuje m.in. inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne. Poza tym, zgodnie z §5 ust.4 ww. rozporządzenia nowa inwestycja nie może prowadzić wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych.
Utworzenie nowego przedsiębiorstwa lub rozbudow a istniejącego Dywersyfikacj a produkcji przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów Zasadnicz a zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie
O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Nabycie gruntów lub prawa do użytkowania wieczystego – dofinansowanie wg. mapy pomocy regionalne j ( z reguły do 10% całkowitych kosztów kwalifikowanych ) Środki trwałe, budynki, wartości niematerialne i prawne – wg. mapy pomocy regionalnej Doradztwo – dofinansowanie do wysokości 50% wydatków Szkolenia specjalistyczne – dofinansowanie 45% mikro i mali przedsiębiorcy, 35% średni przedsiębiorcy, ale maksymalnie do 10% całości kosztów kwalifikowanych (cross financing)
Poziom wydatków kwalifikowalnych o których mowa w §6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 11 października 2007 roku w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. Nr 193, poz z późń. zm.): nie może być mniejszy niż PLN. nie może być większy niż PLN.
MSP – 3 lata Duże przedsiębiorstwa – 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu ! Kontrola i monitoring ze strony jednostki wdrażającej Konieczność prowadzenia sprawozdawczości
… Przygotowanie aplikacji Przygotowanie aplikacji Ocena formalna Ocena meryto- ryczna Podpisanie umowy 6-8 tyg. 1 miesiąc 2-7 miesięcy INSTYTUCJE ZEWNĘTRZNE - Współpraca: 1.Jednostka naukowa – innowacyjność i wdrażanie wyników prac badawczo – rozwojowych oraz nawiązanie trwałej współpracy. 2.Firma prowadząca badania rynku – raport o popycie na nowy produkt (lub inna forma oceny popytu). 3.Firma prowadząca badania środowiskowe – opinia o pozytywnym wpływie planowanych rozwiązań na środowisko. 4.Potencjalni kooperanci – listy intencyjne potwierdzające potencjalny popyt. 5.Bank – pozyskanie promesy lub umowy kredytowej. 6.Doradca przygotowujący wniosek i załączniki. Realizacja projektu Realizacja projektu 2 miesiące 3 lata MŚP 5 lat duże Trwałość
Projekt musi być realizowany w granicach administracyjnych danego województwa. W przypadku środków trwałych, będących urządzeniami ruchomymi (mobilnymi), możliwym jest wykorzystywanie ich poza granicami województwa, ale nie dalej niż w obszarze geograficznym RP. WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE RPO – POKL –
Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego na lata (RPO WO )
Instytucja Zarządzająca- Zarząd Województwa Opolskiego Instytucja Pośrednicząca 2 stopnia – Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki (Wdraża 1 Oś priorytetową za wyjątkiem Poddziałania 1.4.2) Wdrażanie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata
12,83 7. Pomoc techniczna 34,28 6. Aktywizacja obszarów miejskich i zdegradowanych 427,1100Razem 42, Infrastruktura społeczna i szkolnictwo wyższe 42, Ochrona środowiska 111, Transport 25,66 2. Społeczeństwo informacyjne 158, Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Kwota (mln Euro) % podział środków Osie Priorytetowe RPO WO
Województwo Opolskie a realizacja celów Strategii Lizbońskiej
Województwo opolskie wykazuje bardzo wysoki wskaźnik realizacji Strategii Lizbońskiej - II miejsce w kraju Kwota - 184,1 mln Euro, tj. 43% alokacji w ramach RPO WO
Poziom realizacji Strategii Lizbońskiej w ramach Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata
Działanie – Inwestycje w mikroprzedsiębiorstwa Działanie Inwestycje w innowacje w przedsiębiorstwach
Beneficjeni: Mikroprzedsiębiorstwa Osoby fizyczne zamierzające założyć działalność gospodarczą
Przykładowe rodzaje projektów: 1. Dotacje dla osób fizycznych zamierzających podjąć działalność gospodarczą i utworzyć mikroprzedsiębiorstwo. 2. Dotacje dla mikroprzedsiębiorstw na wydatki inwestycyjne związane z: rozwojem mikroprzedsiębiorstwa; budową, przebudową i remontem infrastruktury mikroprzedsiębiorstwa, wpływające m.in. na rozszerzenie zakresu lub zrożnicowanie działalności gospodarczej (dywersyfikację); zakupem oraz unowocześnieniem wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej; zakupem wartości niematerialnych i prawnych związanych z realizacją projektu.
Zakup wypalarki laserowej (400,000 PLN) – 50% dotacji Zakup linii do produkcji pelletu ze słomy ( PLN) – 52% dotacji Doposażenie salonu fryzjerskiego (85 000) 65% dotacji Zakup koparko –ładowarki – ( )-50% dotacji
I. Zakup środków trwałych nowych i używanych (maszyn, urządzeń, wyposażenia itp.) II. Zakup nieruchomości: grunty, budynki III. Zakup wyposażenia lokalu IV. Remont V. Zakup oprogramowania, wartości niematerialnych
Maksymalnie 65% Dla projektów typu StartUp - maksymalnie 85% Mikroprzedsiębiorstwa - od 70 tys. do 800 tys. Osoby fizyczne zamierzające założyć działalność gospodarczą - powyżej 40 tys. do 80 tys. PLN; przy uwzględnieniu zapisów Linii demarkacyjnej
RPO WO PROW
Kod PKD miejsce Kwota dotacji
Od r. START UP – po decyzji
Inwestycje w innowacje w przedsiebiorstwach Mikro, małe i średnie firmy
1. Projekt dotyczy realizacji nowej i innowacyjnej inwestycji: - inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z : utworzeniem nowego przedsiębiorstwa; rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie;
2. wydatki na inwestycje: związane z wdrożeniem rozwiązań innowacyjnych, z zakupami środków trwałych niezbędnych do prowadzenia prac B+R w przedsiębiorstwach
Zakup linii do produkcji pelletu ze słomy z dodatkiem haloizytu Zakup technologii do produkcji pomp ciepła Wdrożenie innowacyjnej koncepcji technologicznej prowadzącej do produkcji wysokojakościowego nawozu naturalnego Wprowadzenie innowacyjnych produktów - okien dachowych - za pomocą nowoczesnej linii technologicznej – szansą wzrostu konkurencyjności spółki OK-PLAST w Niemodlinie Uruchomienie ciepłowni na biomasę wraz z budową i umaszynowieniem hali produkcyjnej
1. Maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej: - 50% w sektorze transportu; - 60% dla średnich przedsiębiorców; - 70% dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców.
- Dla inwestycji w innowacje w mikroprzedsiębiorstwach – od 800 tys. do 3,5 mln PLN; - Dla inwestycji w innowacje w pozostałych przedsiębiorstwach - od 200 tys. do 3,5 mln PLN
I. Zakup środków trwałych nowych i używanych (maszyn, urządzeń, wyposażenia itp.) II. Zakup nieruchomości: grunty, budynki III. Zakup wyposażenia lokalu IV. Remont V. Zakup oprogramowania, wartości niematerialnych
Max 10% kosztów kwalifikowanych
Szczegółowy opis osi priorytetowych RPO WO