SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Zasady konstruowania programów projakościowych
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
z Oddziałami Integracyjnymi
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ BEŁCHATÓW, 29.08.2006r.

TEMAT: ZASADY KONSTRUOWANIA INDYWIDUALNEGO PROGRAMU EDUKACJI UCZNIA NIEPEŁNOSPRAWNEGO W KLASIE INTEGRACYJNEJ I OGÓLNODOSTĘPNEJ

WSTĘP Indywidualny program edukacji w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię o dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, tworzony jest wtedy, gdy dziecku nie wystarcza wsparcie ze strony rówieśników, rodziców i nauczycieli i uczeń wymaga dodatkowej pomocy nauczyciela, specjalistów oraz modyfikacji treści programowych.

Konstruując indywidualny program edukacji należy pamiętać o jego dostosowaniu do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz predyspozycji ucznia, a także, że powinien on mieć charakter edukacyjno-terapeutyczny, z uwagi na fakt, że w przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obu tych funkcji nie można od siebie oddzielać!!!

W zakresie funkcji edukacyjnej indywidualny program może być: Adaptacją podstawy programowej do możliwości uczniów niepełnosprawnych: W minimalnym zakresie, ograniczoną do uwag związanych z dysfunkcją ucznia, która nie wiąże się z obniżeniem wymagań ( szczególnie w I etapie edukacyjnym) W znacznym zakresie, kiedy stopień dysfunkcji uniemożliwia realizowanie treści programowych i wymaga większych modyfikacji, zarówno w zakresie treści, jak i sposobu realizacji, a także konieczności dodatkowych działań wspomagających

Całkowicie autorskim programem nauczania, metody i formy zawierającym treści nauczania, metody i formy pracy na poszczególnych, bądź wszystkich przedmiotach lub obszarach edukacyjnych, dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia

W zakresie funkcji terapeutycznej indywidualny program powinien zawierać działania mające na celu nawiązanie z uczniem pozytywnego kontaktu emocjonalnego ( np. poprzez pozytywne wzmacnianie nawet niewielkich postępów), usprawnianie zaburzonych funkcji, kompensowanie braków, usprawnianie zaburzonych funkcji, wspieranie rozwoju umysłowego i społecznego poprzez rewalidację w formie np. gimnastyki korekcyjnej, rehabilitacji ruchowej, logopedii, nauki alternatywnych metod komunikacji, stymulacji polisensorycznej, rozwijanie procesów poznawczych, eliminację zachowań niepożądanych, itp.

Indywidualny program edukacji należy budować w oparciu o: Informacje o dziecku i jego indywidualnych potrzebach, które pochodzą: Z wywiadów i rozmów z rodzicami Z orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne zawierających diagnozę pedagogiczną i psychologiczną Od lekarzy specjalistów i dotyczą niepełnosprawności dziecka

Z obserwacji nauczyciela dotyczących zachowania ucznia w klasie, np.: Jak się porusza – czy samodzielnie przejdzie do tablicy, czy wymaga pomocy w czasie wycieczek szkolnych, na lekcjach wychowania fizycznego, Jak się komunikuje – słownie, wypowiedzi rozbudowane, czy wymaga alternatywnych metod, bądź specjalistycznych metod komunikacji, Jak pisze – czy mieści się w liniaturze, czy przepisuje, czy pisze z pamięci itp., jak czyta – czy głoskuje, czyta globalnie, czyta ze zrozumieniem, jakie ma tempo czytania,

Jak wyraża swoje emocje i funkcjonuje w relacjach z innymi. W indywidualnym programie edukacji powinny znaleźć się również takie informacje jak: Dane personalne ucznia Krótka charakterystyka ucznia – dominujące nastroje, ulubione formy aktywności, zachowania nietypowe oraz specyficzne zalecenia Opis grupy szkolnej do której uczeń uczęszcza

Tygodniowy rozkład zajęć ucznia Zgoda rodziców na realizację indywidualnego programu Podpis osoby odpowiedzialnej za przygotowanie programu Informacja o zatwierdzeniu programu przez Radę Pedagogiczną oraz numer w Szkolnym Zestawie Programów

Indywidualny program edukacji powinien zawierać: Cele edukacji ( główne i szczegółowe) – konkretne umiejętności w jakie zamierzamy wyposażyć ucznia; Cele te powinny być krótkoterminowe ( 1-3 miesięcy). Powinny zakładać wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju w różnych sferach. Będą się one różniły w zależności od możliwości i potrzeb uczniów, specyfiki ograniczeń związanych z niepełnosprawnością. Nie zawsze cele poznawcze będą w programie indywidualnym pierwszoplanowe. Ustalenie hierarchii celów ma zasadnicze znaczenie dla pomyślności programu. Należy zacząć od tego co jest najważniejsze dla dziecka, aby mogło zacząć się uczyć – np.. u dziecka autystycznego najważniejszym celem będzie budowanie tożsamości, itp..

Treści nauczania – zagadnienia, wiedza, dzięki którym uczeń osiągnie założone przez nauczyciela cele edukacyjne Kryterium doboru treści powinna być korzyść dla rozwoju ucznia. Program nauczania należy modyfikować w takim zakresie w jakim jest to konieczne, biorąc pod uwagę trudności związane z funkcjonowaniem ucznia oraz uwzględniając te treści, które są i mogą być przez ucznia przyswajane ( ilość, jakość treści, zróżnicowanie prac domowych). W odniesieniu do dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, należy w każdym temacie wychodzić od treści podstawowych, konkretno-obrazowych.

To, czego dziecko może nauczyć się na zajęciach edukacyjnych będzie również zależało od jakości pracy nauczyciela i będzie wymagało zmian w jego stylu pracy, w dotychczasowym sposobie prowadzenia lekcji, w organizacji klasy ( np.. ustawienie ławek), w ocenianiu i stosowaniu różnorodnych pomocy dydaktycznych… Wymagana jest zatem rozumiejąca, refleksyjna i twórcza postawa nauczyciela, która sprzyja powodzeniom ucznia!!!

Procedury osiągania celów – metody, formy ( bardzo konkretne), środki dydaktyczne, którymi posłuży się nauczyciel, aby uczeń osiągał nawet minimalny sukces Rodzaje pomocy i wsparcia – pomoc pedagoga wspierającego na wybranych godzinach w zależności od potrzeb ucznia Pomoc specjalistyczna – tylko taka, jaka jest absolutnie konieczna i wycofywanie jej najszybciej jak to możliwe, żeby pozwolić na maksymalną samodzielność dziecka.

Jeżeli są inne potrzeby wynikające z niepełnosprawności to w indywidualnym programie zapisujemy rodzaj pomocy i osobę odpowiedzialną za realizację ( kto prowadzi rehabilitację, kto udziela pomocy przy poruszaniu się, itp..) Pomoc płynąca ze strony rówieśników (współpraca w grupach, w parach, kontakty indywidualne…)

Ocenę osiągnięć ucznia – ocena opisowa będąca diagnozą pedagogiczną Przewidywane osiągnięcia – a właściwie kierunki, w jakich prawdopodobnie uczeń będzie się rozwijał Nie możemy przewidzieć, ile czasu zajmie uczniowi opanowanie umiejętności ( a więc zrealizowanie celu). Ocenę osiągnięć ucznia – ocena opisowa będąca diagnozą pedagogiczną Ważną rolę stanowią arkusze obserwacji, w których na bieżąco odnotowujemy zachowania i postępy ucznia. Ocena postępów dziecka zawsze jest dokonywana na płaszczyźnie indywidualnej – co dziecko osiągnęło w stosunku do siebie, a nie w odniesieniu do innych. Obserwacji dokonują również rodzice, uwzględnienie informacji od nich jest istotne, warunkuje powodzenie w edukacji dziecka!!!

Ewaluacja powinna zawierać: Ewaluację programu – sposób w jaki dowiemy się, czy program jest prawidłowo skonstruowany i czy przynosi zamierzone efekty. Ewaluacja powinna zawierać: Rejestrację zmian i postępów ( dokumentacja tego co dziecko osiągnęło) Ocenę skuteczności podjętych priorytetowych działań (wygaszanie pewnych zachowań, budowanie pozytywnych wzorców) Wnioski i propozycje zmian Ewaluacji dokonują wszystkie strony zaangażowane w tworzenie i realizację programu!!!!

Kto opracowuje indywidualny program edukacji każdego ucznia? Zespół nauczycieli i specjalistów pracujących w szkole w porozumieniu z rodzicami ucznia. Kto wchodzi w skład zespołu? Nauczyciel – wychowawca i wszyscy nauczyciele uczący w danej klasie integracyjnej Pedagog wspierający Specjaliści – logopeda, rehabilitant, terapeuta Nauczyciel wychowawca jest odpowiedzialny za program i jego realizację!!!

Rola rodziców przy konstruowaniu i realizacji indywidualnego programu edukacji Rodzice są: Współtwórcami indywidualnych programów (należy umożliwić im udział w posiedzeniu zespołu ustalającego program) Realizatorami elementów programu edukacji w warunkach domowych Pełnoprawnymi uczestnikami procesu kształcenia i rewalidacji

Jacy powinniśmy być pracując z dziećmi niepełnosprawnymi? Powinniśmy posiadać pewien zasób wiedzy o dzieciach niepełnosprawnych (choć minimalny!!!) Powinniśmy posiadać pewien zasób wiedzy o sposobach, formach i metodach pracy w klasie integracyjnej Musimy być wewnętrznie przekonani o wartości integracyjnego nauczania i wychowania

Dobra kontrola emocjonalna Powinniśmy cechować się pozytywnym podejściem emocjonalnym do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz posiadać cechy charakteru takie jak: wytrwałość cierpliwość Dobra kontrola emocjonalna Pogodne usposobienie

Na zakończenie życzę wszystkim samych sukcesów w nowym roku szkolnym 2006/2007, cierpliwości i wytrwałości w realizowaniu założonych zamierzeń, stabilności przepisów oświatowych i owocnej współpracy w naszym gronie!!! Dziękuję za uwagę!!!