Pożądane kierunki zmian w polskim systemie zamówień publicznych w aspekcie przeciwdziałania praktykom korupcyjnym. Współczesne koncepcje przeciwdziałania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Nowe Prawo Zamówień Publicznych w informatyce, PIIiT, Nowa ustawa stare problemy Jarosław Deminet.
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Prowadzący: Hubert Nowak
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Administracja publiczna
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Prewencja Część I Walka z korupcją
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Prewencja Część II Konkretne.
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 Definicja: Sponsoring jest to.
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Biznesplan.
TEST WIEDZY O KORUPCJI Pytanie 1 Pytanie 2 Pytanie 3 Pytanie 4
Korupcja.
Korupcja.
Rachunkowość kreatywna
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Wprowadzenie teoretyczne
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych – wykład nr 4
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
WARSZAWA May 2006 J. P. BUEB - Conseiller au SCPC1 WYSPECJALIZOWANE SŁUŻBY DO WALKI Z KORUPCJĄ? Jean Pierre BUEB CENTRALNY URZĄD ds. ZAPOBIEGANIA KORUPCJI.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
PROGRAM ANTYKORUPCYJNY POLSKIEJ SŁUŻBY CELNEJ
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 9 grudnia 2015 Przykłady typów zdarzeń z udziałem pracowników ARiMR mające znamiona korupcji lub konfliktu.
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
 Klauzula społeczna to instrument polityki społecznej, który pozwala instytucjom zamawiającym określić wymagania o charakterze społecznym lub środowiskowym.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Konkurencja a polityka konkurencji
Wprowadzenie Zamówienia publiczne są największym w kraju rynkiem, przez który przepływają strumienie finansowe środków budżetowych oraz ogromna część środków.
Zwalczanie nadużyć finansowych w projekcie
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Działalność kontrolna RPD
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Piotr Jóśko Z-ca Dyrektora
Zapis prezentacji:

Pożądane kierunki zmian w polskim systemie zamówień publicznych w aspekcie przeciwdziałania praktykom korupcyjnym. Współczesne koncepcje przeciwdziałania negatywnym zjawiskom dr inż. Arkadiusz Borowiec Instytut Inżynierii Zarządzania Politechnika Poznańska

Pojęcie korupcji Korupcją jest obiecywanie, poprawianie, żądanie, przyjmowanie bezpośrednio lub pośrednio jakiejkolwiek nienależnej korzyści majątkowej, osobistej lub innej, dla tej samej lub innej osoby, lub przyjmowanie propozycji lub obietnicy takich korzyści w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu funkcji publicznej lub toku działalności gospodarczej.

Wyniki badań własnych – uzasadnienie wyboru tematu Pozytywny odsetek odpowiedzi na pytanie czy w Polsce występują procesy korupcyjne i obszar tzw. „szarej strefy” Pozytywny odsetek odpowiedzi na pytanie czy firmy czują się dyskryminowane w postępowaniach przetargowych

Wyniki badań własnych – uzasadnienie wyboru tematu Dyskryminacja dotyczy następujących działań korupcjogennych: - unieważnienia przetargu bez podania przyczyn, - podejrzenia o brak kompetencji w związku z młodym wiekiem oferenta, - zmieniania kryterium oceny ofert przez zamawiającego, - wyznaczania zbyt krótkiego okresu na dostarczanie wymaganych dokumentów i terminu wykonania zamówienia, - niedochowania procedur przetargowych przez komisję przetargową, - odrzucenia oferty ze względu na lokalizację (spoza sąsiedztwa zamawiającego), - sformułowania specyfikacji preferującej konkretnego oferenta, - odrzucenia oferty ze względu na zbyt mały obrót roczny.

Wyniki badań własnych – uzasadnienie wyboru tematu Pozytywny odsetek odpowiedzi na pytanie czy przedsiębiorstwo zostało wykluczone z postępowania przetargowego Pozytywny odsetek odpowiedzi na pytanie czy przedsiębiorstwo skorzystało z możliwości wniesienia odwołania

Najczęściej naruszane przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, które mogą sprzyjać lub być skutkiem zjawiska korupcji: niestosowanie lub/oraz obchodzenie przepisów ustawy, wadliwe przygotowywanie procedury udzielania zamówienia publicznego: brak sprecyzowanej koncepcji lub celu realizacji zamówienia publicznego, brak rzetelnego planowania zamówień, wadliwe sporządzanie dokumentów, brak należytego przygotowania umów, nadużywanie trybów „nieprzetergowych”, manipulowanie przetargami: nierówny dostęp do informacji o zamówieniach publicznych, manipulowanie kryteriami oceny ofert, niedostateczne dokumentowanie postępowań, nieefektywne funkcjonowanie zespołów arbitrów rozstrzygających spory w zamówieniach, udzielanie zamówień publicznych nierzetelnym wykonawcom.

Mechanizmy korupcjogenne Krótka charakterystyka Wyszczególnienie i opis mechanizmów korupcjogennych w zamówieniach publicznych Mechanizmy korupcjogenne Krótka charakterystyka Nadmiar kompetencji w ręku jednego urzędnika Skumulowanie kompetencji w ręku jednej osoby podejmującej decyzje, zwłaszcza niestosowanie w procesie podejmowania decyzji tzw. zasady wielu oczu. Dowolność w podejmowaniu decyzji Sprzyja jej brak jasnych i przejrzystych kryteriów trybu załatwiania sprawy. Wynika ona z nieprzejrzystości i nieprecyzyjności przepisów prawa Nierówność w dostępie do informacji Możliwości uczestnictwa w przetargu nie są w należyty sposób komunikowane podmiotom potencjalnie nimi zainteresowanym Brak osobistej odpowiedzialności Nadużywanie formuły kolegialnego podejmowania decyzji powoduje rozmycie indywidualnej odpowiedzialności za podjęte rozstrzygnięcia Brak specjalnych rozwiązań antykorupcyjnych Wyraża się w słabości tzw. ustawy antykorupcyjnej, która funkcjonowała bez realnych instrumentów egzekwowania jej przepisów Konflikt interesów Występuje, gdy urzędnik podejmujący rozstrzygnięcie jakiejś sprawy jest lub może być osobiście zainteresowany sposobem jej załatwienia

Kierunki zmian w polskim systemie zamówień publicznych w aspekcie przeciwdziałania praktykom korupcyjnym zmiana prawa w zakresie absorpcji środków unijnych, liberalizacja restrykcyjnych przepisów powodujących chęć ich omijania przez obie strony postępowania przetargowego, wzmocnienie organów kontroli odpowiedzialnych za monitorowanie systemu zamówień publicznych, wprowadzenie na szerszą skalę narzędzi elektronicznych, szkolenie i kształcenie kadry odpowiedzialnej za udzielanie zamówień publicznych (wprowadzenie zawodu specjalisty ds. zamówień publicznych), propagowanie i egzekwowanie kodeksu etyki urzędnika podczas wykonywania obowiązków służbowych, podniesienie wynagrodzeń kadry urzędniczej, wprowadzenie na szerszą skalę niż do tej pory kontroli wewnętrznej.

Wnioski korupcja jest niezwykle niebezpiecznym zjawiskiem, może bowiem negatywnie wpływać na wiele spraw dotyczących obywateli i państwa. Często w niejasne układy zaangażowane są osoby publiczne bez względu na jakim szczeblu hierarchii się znajdują. Wydaje się, że brakuje obszarów całkowicie wolnych od tego zjawiska, zjawisko korupcji często jest wynikiem dążenia do polepszenia stanu bytu, chęci zysku i wzajemnych korzyści. Odniesień jednak do rozwoju tego zjawiska można dopatrywać się w dziedzictwie kulturowym państw, a także w mentalności społeczeństwa,

Wnioski na korupcję narażone są wszystkie państwa świata bez względu na to czy są to kraje biedne czy bogate. Nie jest to spowodowane bezpośrednio ani brakiem kwalifikacji osób publicznych ani też brakiem wzorców moralnych. Korupcja rządzi się swoimi prawami i właśnie dlatego tak trudno wykryć jest jej przyczyny, korupcja ma wpływ na wszystkie ważne procesy w państwie: podnosi koszty administracji, powoduje znaczne straty finansowe, szkodzi konkurencji wolnorynkowej, prowadzi do rozbicia praworządności, podważa znaczenie dobrego rządzenia, uczciwości i sprawiedliwości społecznej, zagraża stabilności instytucji demokratycznych i moralnym postawom społecznym, podważa zaufanie obywateli do państwa.

Dziękuję za uwagę