Specyfikacja istotnych warunków zamówienia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Zamówienia publiczne Katowice, 2011.
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Nowe Prawo Zamówień Publicznych w informatyce, PIIiT, Nowa ustawa stare problemy Jarosław Deminet.
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Prowadzący: Hubert Nowak
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Udział MSP w zamówieniach publicznych
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
STOSOWANIE PRZEPISÓW USTAWY Z DNIA 29 STYCZNIA 2004 R.
STOSOWANIE PRZEPISÓW USTAWY
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
PROBLEM Z WŁAŚCIWYM OPISEM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 28 października 2005 r. ul. Nowogrodzka 31, pok Warszawa Tel. (22) ,
Elektroniczna postać czynności zamówień publicznych
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Nowelizacja ustawy i jej cele
Katowice, styczeń 2013 Jan Cofała
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
Działanie 111 „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013”
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Przetarg nieograniczony Zamówienie z wolnej ręki
Jak udzielać zamówienia w oparciu o Wytyczne IZ RPO WP na lata w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do.
Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW Krystyna Grygiel Zastępca Dyrektora Wydziału Obszarów Wiejskich.
USŁUGA INŻYNIERA - KRYTERIA WYBORU OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ
Nowelizacja - Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 o zmiane u.p.z.p.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
PRZETARG NIEOGRANICZONY. Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu należy do zamawiającego, który może to zrobić samodzielnie albo zlecić własnej jednostce.
Gospodarka odpadami medycznymi a prawo zamówień publicznych wybrane zagadnienia Małgorzata Kałuża Katowice, 29 września 2011 r.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Nowe podejście do zamówień publicznych
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Zasady prowadzenia postępowania
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zamówienia publiczne - szkolenie
Zapis prezentacji:

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dr inż. Arkadiusz Borowiec Zakład Nauk Ekonomicznych Instytut Inżynierii Zarządzania Politechnika Poznańska

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera co najmniej: Nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego Tryb udzielenia zamówienia Opis przedmiotu zamówienia link Termin wykonania zamówienia link Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków link Wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu Informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami Wymagania dotyczące wadium Termin związania ofertą link Opis sposobu przygotowywania ofert link Miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert link Opis sposobu obliczenia ceny link Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert link Informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego Wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy Istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę w sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach Pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia

W przypadku gdy przepisy ustawy nie stanowią inaczej, siwz zawiera również: Opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych Maksymalną liczbę wykonawców, z którymi zamawiający zawrze umowę ramową, jeżeli zamawiający przewiduje zawarcie umowy ramowej Informację o przewidywanych zamówieniach uzupełniających o których mowa w art. 67 ust 1 pkt. 6 i 7 lub art. 134 ust 6 pkt. 3 i 4, jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie takich zamówień Opis sposobu przedstawiania ofert wariantowych oraz minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać oferty wariantowe, jeżeli zamawiający dopuszcza ich składanie Adres poczty elektronicznej lub strony internetowej zamawiającego, jeżeli zamawiający dopuszcza porozumiewanie się drogą elektroniczną Informacje dotyczące walut obcych, w jakich mogą być prowadzone rozliczenia między zamawiającym a wykonawcą, jeżeli zamawiający przewiduje rozliczenia w walutach obcych Jeżeli zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: a) informację o przewidywanym wyborze najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej b) wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji wykonawców, w tym wymagania techniczne urządzeń informatycznych c) informację, które spośród kryteriów oceny ofert będą stosowane w toku aukcji elektronicznej 8) Wysokość zwrotu kosztów udziału w postępowaniu, jeżeli zamawiający przewiduje ich zwrot

SIWZ W postępowaniach, w których wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust 8, siwz może nie zawierać informacji, o których mowa w ust 1 pkt. 6,8 i 15. Zamawiający żąda wskazania przez wykonawcę w ofercie części zamówienia, której wykonanie powierzy podwykonawcom Zamawiający może określić w siwz, która część zamówienia nie może być powierzona podwykonawcom

Przekazanie siwz SIWZ przekazuje się nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust 2 Zamawiający może udostępnić siwz na stronie internetowej od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania ofert, z zastrzeżeniem art. 42 ust 1

SIWZ – niejasności Wykonawca może się zwrócić do zamawiającego o wyjaśnienie treści siwz. Zamawiający jest obowiązany niezwłocznie udzielić wyjaśnień, chyba że prośba o wyjaśnienie treści specyfikacji wpłynęła do zamawiającego na mniej niż 6 dni przed terminem składania ofert, a w przypadku przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia – na mniej niż 4 dni przed terminem składania ofert Treść zapytań wraz z wyjaśnieniami zamawiający przekazuje wykonawcom, którym przekazał siwz, bez ujawniania źródła zapytania, a jeżeli specyfikacja jest udostępniana na stronie internetowej, zamieszcza na tej stronie

SIWZ – zebranie wykonawców Zamawiający może zwołać zebranie wszystkich wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści siwz, a jeżeli specyfikacja jest udostępniana na stronie internetowej, informację o terminie zebrania zamieszcza także na tej stronie; w takim przypadku sporządza informację zawierającą zgłoszone na zebraniu pytania o wyjaśnienie treści siwz oraz odpowiedzi na nie, bez wskazywania źródeł zapytań. Informację z zebrania doręcza się niezwłocznie wykonawcom, którym przekazano siwz, a jeżeli siwz jest udostępniana na stronie internetowej, zamieszcza także na tej stronie

SIWZ – modyfikacja treści Modyfikacja treści siwz nie może dotyczyć kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania Zamawiający przedłuża termin składania ofert, jeżeli w wyniku modyfikacji treści siwz niezbędny jest dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w ofertach, z tym że jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust 8, termin na wprowadzenie tych zmian wynosi co najmniej 7 dni O przedłużeniu terminu składania ofert zamawiający niezwłocznie zawiadamia wszystkich wykonawców, którym przekazano siwz, a jeżeli specyfikacja jest udostępniana na stronie internetowej, zamieszcza tę informację na tej stronie

Opis przedmiotu zamówienia Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”

Opis przedmiotu zamówienia Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą cech technicznych i jakościowych z zachowaniem Polskich Norm przenoszących normy europejskie lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy W przypadku braku Polskich Norm przenoszących normy europejskie lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy uwzględnia się w kolejności: Europejskie aprobaty techniczne Wspólne specyfikacje techniczne Normy międzynarodowe Inne techniczne systemy odniesienia ustanowione przez europejskie organy normalizacyjne W przypadku braku Polskich Norm przenoszących normy europejskie lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy oraz aprobat, specyfikacji, norm i systemów, uwzględnia się w kolejności: Polskie Normy Polskie aprobaty techniczne Polskie specyfikacje techniczne

Opis przedmiotu zamówienia Zamawiający może odstąpić od opisywania przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem przepisów dot. norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia, jeżeli zapewni dokładny opis przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie wymagań funkcjonalnych. Wymagania te mogą obejmować opis oddziaływania na środowisko Do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień

Opis przedmiotu zamówienia – roboty budowlane Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych Jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 94r. Prawo budowlane, zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego Program funkcjonalno-użytkowy obejmuje opis zadania budowlanego, w którym podaje się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne

Termin wykonania zamówienia Wobec tego, że zamówienie jest umową, chodzi w samej rzeczy o wskazanie terminu wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego Zamawiający powinien mieć na uwadze przepisy Pzp traktujące o umowach w sprawach zamówień publicznych, w szczególności art. 142 i 143, tak do czasu na jaki mogą być zawarte, przedmiotu umowy, jak też dodatkowych wymagań w tym zakresie

Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków Są to warunki podmiotowe. Nie mogą wykraczać poza regulacje ustrojowe (np. w sprawie rodzajów dokumentów) Powinny być dostosowane do wielkości a także charakteru zamówienia i sytuacji na rynku, także w aspekcie uczciwej konkurencji Chodzi o warunki, które nie podlegają zmianom w toku postępowania o udzielenie zamówienia Warunki podane w siwz powinny być identyczne z tymi, które podano w ogłoszeniu o zamówieniu

Termin związania ofertą Stan związania ofertą polega na tym, że oferent nie może w oznaczonym przez siebie terminie zapobiec zawarciu umowy w razie przyjęcia oferty przez adresata oferty Musi zatem w oznaczonym terminie liczyć się z przyjęciem oferty przez oblata, a w konsekwencji pozostawać w gotowości do wykonania umowy, co stanowi dla niego niewątpliwą uciążliwość, tym bardziej że stanu związania ofertą nie może odwołać

Termin związania ofertą Wykonawca jest związany ofertą do upływu terminu określonego w siwz, jednak nie dłużej niż: 30 dni – jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust 8 90 dni – jeżeli wartość zamówienia dla robót budowlanych jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20mln euro, a dla dostaw lub usług 10mln euro 60 dni jeżeli wartość zamówienia jest inna niż określona w pkt. 1 i 2 W uzasadnionych przypadkach co najmniej na 7 dni przed upływem terminu związania ofertą zamawiający może tylko raz zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż 60 dni

Opis sposobu przygotowywania ofert Poza informacjami o charakterze stricte formalnym, dotyczącymi samego sposobu sporządzenia oferty oraz formy dokumentów potwierdzających wiarygodność wykonawcy, ponumerowania stron, parafowania naniesionych zmian czy opakowania oferty powinny to być informacje o: Konieczności zachowania pisemnej formy oferty i załączników Złożenia jednej oferty Języka w jakim oferta powinna być sporządzona Ilości egzemplarzy oferty Możliwości dokonania zmian w ofercie i jej cofnięcia Niedochowanie przez wykonawcę wymogów „techniczno-redakcyjnych nie może stanowić podstawy do odrzucenia oferty

Opis sposobu przygotowywania ofert Zamawiający odrzuca ofertę jeżeli: Jest niezgodna z ustawą Jej treść nie odpowiada treści siwz Jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji link Zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia Została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert Zawiera omyłki rachunkowe w obliczeniu ceny, których nie można poprawić na podstawie art. 88, lub błędy w obliczeniu ceny Wykonawca w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie zgodził się na poprawienie omyłki rachunkowej w obliczeniu ceny Jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów

Miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert Otwarcie ofert jest jawne i następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym, że dzień w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia Bezpośrednio przed otwarciem ofert zamawiający podaje kwotę jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia Podczas otwarcia ofert podaje się nazwy oraz adresy wykonawców, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach

Opis sposobu obliczenia ceny Zamawiający jest zobowiązany określić swoje wymagania, najlepiej przez wskazanie kolejnych kroków, jakie powinien wykonać wykonawca aby ostatecznie otrzymać cenę oferty (brutto) W szczególności powinien wskazać sposób kalkulacji ceny Opis może przybrać formę tzw. formularza cenowego Przykładowo: Cenę za dowóz dzieci do szkół i przedszkola oraz na imprezy sportowe za 1km należy podać bez podatku i z podatkiem VAT. Cena powinna uwzględniać wszelkie wzrosty cen przewidziane w okresie obowiązywania umowy (olej napędowy, podatek VAT, akcyza i inne koszty)

Opis kryteriów którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty Zamawiający nie może się ograniczyć tylko do podania nazw poszczególnych kryteriów przedmiotowych Wskazane jest przedstawienie kryteriów w postaci wzorów matematycznych Dopuszczalne jest stosowanie dwóch sposobów wyłaniania oferty najkorzystniejszej: Na podstawie kryterium najniższej ceny Na podstawie większej ilości kryteriów, przy czym będą to kryteria ekonomiczne i jakościowe Sposób oceny ofert w oparciu o przyjęte kryteria powinien być opisany równie precyzyjnie jak same kryteria Ocena oferty jest tym bardziej obiektywna im mniej jest kryteriów niemierzalnych i im precyzyjniejszy jest opis sposobu dokonania oceny ofert

Opis kryteriów którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty Wc - 100% W celu wyboru najkorzystniejszej oferty po uwzględnieniu kryteriów zamawiający będzie posługiwał się następującym wzorem: Cof = (Cmin / C) x Wc Cof - liczba uzyskanych punktów wg ustalonego kryterium Cmin - najniższa cena C - cena zaproponowana przez oferenta Wc - waga kryterium cena Przy zastosowaniu tej metodyki, dla każdej oferty zostanie wyliczony Cof – wskaźnik oceny oferty mniejszy bądź równy 100 pkt. będący średnią arytmetyczną wszystkich członków Komisji. Oferta, która uzyska największą liczbę punktów wygrywa przetarg.

Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym. POWRÓT