Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie
Zły model współpracy Szkoła Nauka Opieka Zakład pracy Praca Samodzielność bariera merytoryczna bariera mentalna gwałtowna zmiana
Skutki takiej współpracy Niedopasowanie profili kształcenia do potrzeb rynku pracy Nie uwzględnienie w programach kształcenia oczekiwań pracodawców Obniżenie rangi kształcenia zawodowego Wzajemne obciążanie się odpowiedzialnością, a przecież w dobie społeczeństwa informacyjnego (wiedzy) istnieje potrzeba kształcenia przez całe życie i dlatego wszyscy ponosimy za nie odpowiedzialność
łagodne przejście Współpraca Dobry model współpracy Nauka Opieka Szkoła Praca Samodzielność Zakład pracy
Oczekiwane efekty takiej współpracy Dopasowanie profili kształcenia do potrzeb rynku pracy Uwzględnienie w programach kształcenia oczekiwań pracodawców Opracowanie modelowego rozwiązania: szkoła kształci ogólnozawodowo zakład pracy włącza się w organizację praktyk, stwarza także możliwości organizowania zajęć specjalistycznych z wykorzystaniem współczesnych technologii w ścisłej współpracy organizowanie dla osób dorosłych kursów na określone stanowisko pracy
Zainicjowaliśmy taką współpracę CKPiDN, Wektor Consulting oraz Victoria Training (Warszawa) przygotowały projekt Nowa jakość w zarządzaniu firmą w ramach SPORZL, działanie 2.3. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, którego jednym z celów jest organizacja kursów dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem konieczności ciągłego podnoszenia kwalifikacji pracowniczych Warto opracować także projekt badawczy nt. wzmocnienia więzi pomiędzy instytucjami szko- leniowymi edukacyjnymi a podmiotami rynku pracy
Cele projektu Chcę się uczyć i pracować Poprzez organizację (płatnych dla ucznia oraz opiekunów w zakładzie pracy) czterotygodniowych praktyk wakacyjnych, opracowanie modelowej współpracy pomiędzy edukacją a rynkiem pracy zakłady pracy są wybierane w drodze przetargu (opiekunowie praktyk posiadają przygotowanie pedagogiczne) uczniowie z mieleckich szkół ponadgimnazjalnych są kwalifikowani przez agencję zatrudnienia (motywacja i predyspozycje) każdy dzień praktyki jest precyzyjne zaplanowany – uczeń poznaje organizację zakładu pracy, wykonuje pracę, opisuje jej przebieg w dzienniku praktyk na zakończenie uczeń otrzymuje list referencyjny i zaświadczenie o odbytej praktyce
Dalsze szczegóły projektu Czas trwania projektu: Praktyki w firmach branży mechanicznej, budowlanej, elektrycznej, gastronomicznej, bankowej i rolniczej W takim samym stopniu oferta praktyk powinna trafić do uczniów z miasta oraz gmin powiatu mieleckiego Projekt będzie upowszechniony na terenie województwa podkarpackiego wśród firm z Doliny Lotniczej