„Świadomość ekologiczna łodzian”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Advertisements

Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Weronika Majewska Karolina Mokrzan
Witam, nazywam się Liwia Gaca.
Ekorozwój naszej okolicy
INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHARAKTERZE PROGRAMOWYM
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Chcę żyć ekologicznie.
Analiza wyników ankiety
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
KONSULTACJE SPOŁECZNE WERYFIKUJĄCE WYBÓR PRIORYTETOWYCH DZIEDZIN NAUKI I TECHNOLOGII W RAMACH I ETAPU PILOTAŻOWEGO PROJEKTU FORESIGHT W POLU BADAWCZYM.
STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002.
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Autor: Jacek Kukawski III a
Badanie świadomości ekologicznej i postaw mieszkańców Łodzi wobec segregacji odpadów i planowanej inwestycji infrastrukturalnej – instalacji termicznego.
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Projekt pt. „Co można zrobić z odpadami?”
Uniwersytety Trzeciego Wieku
POWUZ NR V MATEMATYKA GR I W NOWYM WIŚNICZU Temat projektu: Jakie zmiany w stylu życia mogą ograniczyć skalę degradacji naszej planety?
OCHRONA ŚRODOWISKA Magdalena Swinarska
Strzeblowskie Kopalnie Surowców Mineralnych Sp. z.o.o. w Sobótce
Badanie świadomości ekologicznej mieszkańców Sanoka.
NASZ WSPÓLNY DOM.
UMIEJĘTNOŚĆ KONSULTACJI SPOŁECZNYCH > DROGĄ DO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Autorki: Karolina Bednarz i Patrycja Zielińska
Ochrona Środowiska Nasza miejscowość nie może być śmietniskiem, co można zrobić z odpadami?
By nie utonąć w śmieciach...
Ekologia naszymi oczami
Żyj zdrowo! Ekologia – nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem oraz wzajemnie.
Analiza ankiety dot. świadomości ekologicznej
Grupa: 50 osób Liczba pytań: 7 Miejsce: Będzin Data: r.
Naturalne zagrożenie dla Ziemi
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Ochrona Środowiska, a Zdrowie Człowieka
Nawyki ekologiczne mieszkańców gminy Kępno
Prezentację wykonała Katarzyna Konefał kl. IIa
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
Z ekologią na co dzień.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Elektrownia wiatrowa.
1. Jakie czynniki uznaje Pani/Pan za najgorsze dla środowiska naturalnego?
Naszym zadaniem było przeprowadzenie ankiety na temat wiedzy o efekcie cieplarnianym i jego przyczynach. Jej celem było sprawdzenie tego, czy mieszkańcy.
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
„DZISIEJSZA SZKOŁA JEST PROEKOLOGICZNA”
TEMAT: SEGREGACJA ŚMIECI – LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ ZIEMI
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Jak dotrzeć do przyrody, która znajduje się
Kto wg Pani/Pana jest najbardziej odpowiedzialny za stan środowiska naturalnego?
Siły natury (zdjęcie wodospadu).
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Zajęcia edukacji ekologicznej Prowadzący: Beata Rychlik.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Na świecie, w gminie Różan, w moim domu
OKA Ż KULTUR Ę I CHRO Ń NATUR Ę bo nasza gmina już być zaczyna.
W RÓŻANIE MALUCH I MŁODY DBA O OCHRONĘ PRZYRODY
Ekologia Prezentacja.
Ekozespoły Podstawowe informacje. Celem programu ekozespołów jest: - zmniejszenie wytwarzania odpadów i marnotrawstwa surowców, - niższe zużycie energii.
Zagospodarowanie odpadów
Instytut Eurotest BADANIE OPINII OSÓB PROWADZACYCH GOSPODARSTWA DOMOWE NA TERENIE GDAŃSKA DOTYCZACYCH ZMIANY SPOSOBU ZBIERANIA SELEKTYWNEGO ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Ekologia wokół nas..
EkorozwójEkorozwój. Cele ekorozwojuCele ekorozwoju Celami ekorozwoju są: - długotrwałe wykorzystywanie odnawialnych zasobów naturalnych, - efektywna eksploatacja.
EKOLOGIA.
Fizyka a ekologia.
Ekologia.
Ocena jakości powietrza we Wrocławiu Raport z badań sondażowych 2017
Jesteś eko? Zbieraj makulaturę!
Autor: Kacper Nowak II A
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Temat: Sgregacja odpadów, jak żyć ekologicznie. Odpady są jednym z najważniejszych problemów środowiskowych w Polsce i na świecie. W Polsce obecnie wytwarza.
Zapis prezentacji:

„Świadomość ekologiczna łodzian” Magdalena Janota Michalina Piorun Łukasz Chrustowski Norbert Zemler Aleksander Bajerski Paweł Staniszewski Karol Kraska

Świadomość ekologiczna Zespół informacji i przekonań na temat środowiska naturalnego oraz postrzeganie związków między stanem i charakterem środowiska naturalnego, a warunkami i jakością życia człowieka oraz związanym z nimi zachowaniem.

Problematyka badań 1) W jaki sposób badani odnoszą się do ogólnych kwestii związanych z ekologią? - Jakie jest ich wyobrażenie o środowisku przyrodniczym? Jak definiują pojęcie ekologii? Skąd czerpią informacje o ekologii i środowisku przyrodniczym? Czy dostrzegają zależność pomiędzy działaniami poszczególnych jednostek a procesem dewastacji przyrody? Czy dostrzegają konieczność podejmowania działań mających na celu poprawę stanu środowiska? Jakiego rodzaju zjawiska, zdaniem respondentów, stanowią największe zagrożenie dla przyrody? Kto, zdaniem respondentów, jest w głównej mierze odpowiedzialny za stan środowiska naturalnego?

Problematyka badań 2) Jakim faktycznym zasobem wiedzy o przyrodzie dysponują badani? - Czy wiedzą, jak długo rośnie las? - Czy wiedzą, ile czasu zajmuje rozkład plastikowych odpadów? - Czy wiedzą ile zajmuje rozkład odpadów z innych surowców? - Czy wiedzą, jakie zagrożenia niesie ze sobą niewłaściwe składowanie odpadów? - Czy znają instytucje, które zajmują się ochroną środowiska?

Problematyka badań 3) Jakie są deklarowane praktyki badanych odnoszące się do sfery ekologii? - Czy deklarują segregowanie odpadów w swoim gospodarstwie domowym? - Czy deklarują podejmowanie starań w zakresie oszczędności energii elektrycznej? - Czy deklarują podejmowanie działań mających na celu ograniczenie zużycia wody? - Czy deklarują podejmowanie działań mających na celu ograniczenie zużycia prądu? - Czy uznają stosowane przez siebie w życiu codziennym praktyki za szkodliwe dla środowiska? - Czy deklarują skłonność do podejmowania aktywności (akcje, manifestacje, protesty) na rzecz ochrony środowiska naturalnego?

Narzędzie badawcze Do przeprowadzenia badania użyliśmy, jako narzędzia, wywiadu kwestionariuszowego, w którym wykorzystane zostały pytania zamknięte jedno- i wielokrotnego wyboru i otwarte mające na celu doprecyzowanie wypowiedzi badanych, rozwinięcie ich lub wyrażenie własnego zdania na dany temat. Kwestionariusz zawierał 46 pytań różnego typu, metryczkę i aneks dla ankietera.

Badani Ostatecznie zbadanych zostało 99 osób z planowanych 112. Dobór kwotowy niemal w 100% odzwierciedla stratyfikację mieszkańców Łodzi pod względem płci, wykształcenia i wieku. Średni wiek badanych to 46 lat

Badani a ekologia i środowisko Badani proszeni o podanie definicji ekologii podawali odpowiedzi z których wynika, że często stawiają znak równości między ekologią a ochroną środowiska i nauką o jej ochronie. Kilkakrotnie pojawiła się odpowiedź, że ekologia to nauka przyrodnicza. Z analizy wypowiedzi badanych wynika, że zwykle posługują się intuicyjnym rozumieniem słowa ekologia.

Skąd badani czerpią informacje o ekologii

Relacje między człowiekiem i środowiskiem 95% badanych widzi zależność, lub silny związek między działalnością gospodarczą a wyniszczaniem przyrody 85% dostrzega związek między zanieczyszczeniem środowiska a stanem zdrowia 84% uważa, że troska o ochronę środowiska jest najważniejszym, lub jednym z najważniejszych problemów, jedynie 37% badanych postrzega siebie jako tych, którzy powinni w pierwszej kolejności dbać o ochronę środowiska naturalnego 60% uważa, że ich działania nie mają żadnego znaczenia, lub nie wpływają znacząco na stan środowiska

Badani a zagrożenia środowiska W jednym z pytań badani oceniali szkodliwość dla środowiska zaproponowanych zagrożeń zarówno cywilizacyjnych, jak i naturalnych. wymieranie gatunków roślin i zwierząt, podobnie jak zanieczyszczenie wód i gleby, zgodnie uznali za olbrzymie zagrożenie dla środowiska. dostrzegali również problemy płynące z takich czynników jak efekt cieplarniany i kwaśne deszcze hałas połowa badanych wskazała jako mogący oddziaływać negatywnie, lub szkodliwy w małym stopniu, ale 22 osoby uznały ten czynnik za zupełnie nieszkodliwy wytwarzanie energii konwencjonalnymi metodami i jej wykorzystywanie, na przykład w przemyśle i transporcie ocenili, jako stanowiące olbrzymi zagrożenie dla środowiska pozostałe czynniki miały w dużej mierze charakter naturalny, były to między innymi trzęsienia ziemi, powodzie czy wybuchy wulkanów i dlatego badani w większym stopniu byli skłonni uznawać je za mniej szkodliwe dla środowiska traktując je być może jako naturalne i jako takie, za integralną część ekosystemu.

Badani a instytucje zajmujące się ochroną środowiska i ekologią. ponad połowa respondentów wymieniła zaledwie jedną, lub dwie organizacje co czwarty nie był w stanie podać żadnej jako najczęściej wymieniane pojawiały się: Ministerstwo Ochrony Środowiska Greenpeace

Poprawność odpowiedzi – ok. 20%

Badani a sposoby poprawy stanu środowiska naturalnego recycling lub segregacja (68%) stosowanie materiałów wielokrotnego użytku (34%) oraz spalanie i zgniatanie śmieci (18%) a poza tym: zwiększenie liczby koszy na śmieci, ograniczenie ruchu samochodowego, edukacja proekologiczna, zaostrzenie kar, zwiększenie liczby terenów zielonych i wykorzystanie alternatywnych źródeł energii

Zachowania badanych w praktyce (deklarowane)

Zachowania badanych w praktyce (deklarowane)

Zachowania badanych w praktyce (deklarowane)

Zachowania badanych w praktyce (deklarowane)

Zachowania badanych w praktyce (deklarowane) Jako przykłady działań mających na celu oszczędzanie wody badani wymieniali m. in.: oszczędzanie wody, korzystanie z prysznica zamiast wanny, używanie dwukomorowych zlewów i dokręcanie zaworów.

Badani a wykorzystanie różnego rodzaju opakowań Wielokrotnego użytku – 90 % Nadające się do recyclingu – 76% Biodegradowalne – 64%

Zachowania badanych w praktyce (deklarowane) Przykłady: - brak segregacji śmieci - brak oszczędności energii elektrycznej - korzystanie z mało ekologicznych technologii i urządzeń

Badani a aktywność proekologiczna. Aż 85 badanych zadeklarowało, że nigdy nie podejmowało żadnej zorganizowanej aktywności na rzecz ochrony środowiska. Jednocześnie w „Dniach Ziemi” i akcji „Sprzątanie Świata” deklaruje udział odpowiednio 38% i 60%

Badani a Łódź Za największe zagrożenia dla środowiska na terenie Łodzi badani uznali: środowiska jest emisja zanieczyszczeń do środowiska (39%) wzrost liczby samochodów (33%) brak selektywnej zbiórki odpadów (7%) produkowanie opakowań trudnych do przetworzenia (7%) niedostateczne zabezpieczenia przed zanieczyszczeniami w zakładach przemysłowych (5%) stosowanie sztucznych nawozów (1%)

Dziękujemy za uwagę. Opiekun grupy: Dr Anna Kacperczyk Grupa w składzie: Magdalena Janota Michalina Piorun Łukasz Chrustowski Norbert Zemler Aleksander Bajerski Paweł Staniszewski Karol Kraska