Sondaż Bożonarodzeniowy Prezentacja wyników badania przeprowadzonego we współpracy z TVN CNBC Warszawa, 4 grudnia 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
Emerytury pomostowe Badanie SMG/KRC dla FOR i Projekt: Polska
Jakość wody oraz działalność spółki Saur Neptun Gdańsk w opinii mieszkańców 2007 Uniwersytet Gdański Pracownia Realizacji Badań Socjologicznych Gdańsk.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Standardowy Eurobarometr 68 / jesień 2007 – TNS Opinion & Social Eurobarometr 68 / JESIEŃ 2007 / GŁÓWNE WYNIKI: POLSKA EUROBAROMETR 68 OPINIA PUBLICZNA.
BADANIE POZIOMU AKCEPTACJI SPOŁECZNEJ DLA ZMIAN PROPONOWNAYCH W USTAWIE O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH - SKRÓT Z BADANIA Dla Narodowego Funduszu.
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
Wzory ułatwiające obliczenia
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
1 Kto utożsamia się z Wielkopolską, a kto nie?. 2 Mieszkańcy Wielkopolski próba reprezentatywna, N=800.
ZAWODY ZAUFANIA PUBLICZNEGO W ŚWIADOMOŚCI POLAKÓW
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny.
1. Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
Zdrowie Polaków – tendencje w czasie
1.
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH STYCZEŃ 2009 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH WRZESIEŃ 2008 Badanie zrealizowane zostało w dniach 5-11 września 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1 Wakacje Polaków Warszawa, lipiec 2010 Projekt realizowany przez PENTOR RI © 2010 Research International. No part of these materials may be used, reproduced.
1. Maj 2010 Barometr nastrojów ekonomicznych Badanie zrealizowane zostało w dniach maja 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków.
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Metodologia badania 3 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH LISTOPAD 2008 Badanie zrealizowane zostało w dniach listopada 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny.
2 ZACHOWANIA ZAKUPOWE POLAKÓW W 2007 ROKU 3 UOGÓLNIENIE WYNIKÓW 61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne.
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH GRUDZIEŃ 2008 Badanie zrealizowane zostało w dniach grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1 Badanie zrealizowane zostało w dniach marca 2011 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
1. Czerwiec 2010 Barometr nastrojów ekonomicznych Badanie zrealizowane zostało w dniach czerwca 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2011 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
1. Czerwiec 2010 Barometr nastrojów ekonomicznych Badanie zrealizowane zostało w dniach czerwca 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. Badanie zrealizowane zostało w dniach 5-10 czerwca 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
1 Sondaż Bożonarodzeniowy Streszczenie i graficzna prezentacja wyników badania 1 grudnia 2010 r.
Warunki życia mieszkańców obszarów wiejskich
WYNIKI EGZAMINU ZAWODOWEGO
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Matematyka znajomość i ocena reklam zachęcających do nauki matematyki
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Rynek telewizyjny w 2007 roku Podsumowanie. 2 Widownia telewizyjna.
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
Rozproszenie uwagi kierowcy
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Wizerunki polityków. Zmiana postrzegania premier Kopacz po expose 1-5 października 2014 roku.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Zwyczaje związane z myciem okien
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
1. Badanie zrealizowane zostało w dniach 6-10 marca 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
Instytut Eurotest BADANIE OPINII OSÓB PROWADZACYCH GOSPODARSTWA DOMOWE NA TERENIE GDAŃSKA DOTYCZACYCH ZMIANY SPOSOBU ZBIERANIA SELEKTYWNEGO ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Głos Polaków w sprawie wina
Wiosenny festiwal sprzątania
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
Zapis prezentacji:

Sondaż Bożonarodzeniowy Prezentacja wyników badania przeprowadzonego we współpracy z TVN CNBC Warszawa, 4 grudnia 2009

2 Streszczenie wyników

3 Streszczenie wyników (1) Na wstępie przypomnijmy, że prawie trzy czwarte (73 proc) Polaków deklaruje, że Święta Bożego Narodzenia lubi najbardziej ze wszystkich obchodzonych świąt i uroczystości*. Przewaga wskazań Świąt Bożego Narodzenia nad drugimi w rankingu najbardziej lubianych, jakimi są Święta Wielkiej Nocy jest spora i wynosi 26 pkt. proc. Dużo niższy odsetek wskazań uzyskały imieniny i urodziny (20 proc.), śluby i wesela (12 proc.), Sylwester i Nowy Rok (12 proc.) oraz Dzień Matki (7 proc.). Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zauważalny jest spadek popularności zarówno Świąt Bożego Narodzenia jak i Wielkiej Nocy. Dla porównania w 1996 roku, Boże Narodzenie do dwóch najbardziej lubianych świąt i uroczystości zaliczało 89 proc. Polaków, a Wielkanoc - 61 proc.. Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia cieszą niemal wszystkich Polaków (86 proc.) z tym, że 42 proc. bardzo cieszą, a 44 proc. - tylko trochę. W porównaniu do roku ubiegłego obserwujemy wzrost odsetka osób, których Święta trochę cieszą (o 7 pp) i spadek, których cieszą bardzo (o 6 pp). Warto zauważyć, że w tym roku odnotowaliśmy najniższy – na przestrzeni minionych 15 lat - odsetek bardzo radujących się Bożym Narodzeniem. W porównaniu do ubiegłego roku zasadniczo nie zmieniła się natomiast wielkość grupy osób, których Święta Bożego Narodzenia wcale nie cieszą (11 wobec 12 proc.). Najwyższy odsetek nie radujących się występuje wśród osób o dochodach rodziny poniżej tysiąca złotych – 29 proc., bezrobotnych – 23 proc., mieszkańców regionu południowo – zachodniego – 23 proc. oraz ludzi w wieku przedemerytalnym (50-59 lat ) – 22 proc * O najbardziej ulubione święta i uroczystości pytaliśmy w Sondażu Wielkanocnym, zrealizowanym przez Pentor dla TVN CNBC w kwietniu 2009 roku.

4 Streszczenie wyników (2) Tegoroczne Święta Bożego Narodzenia cieszą większość Polaków, tak samo jak przed rokiem (64 proc.) i będą obchodzone tak samo uroczyście jak w latach poprzednich (66 proc.). Zdecydowanie mniej ankietowanych stwierdza, że nadchodzące Święta cieszą ich bardziej niż przed rokiem (14 proc.) i że będą też przez nich bardziej uroczyście obchodzone (10 proc.). Nieco częściej ankietowani deklarują, że Święta ich mniej cieszą (18 proc.) i będą obchodzone mniej uroczyście (17 proc.). Deklaracje mniej radosnych i uroczystych Świąt rosną wraz z wiekiem ankietowanych, a maleją wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia, uzyskiwanymi dochodami i pozycją w hierarchii społeczno – zawodowej. W zdecydowanej większości polskich rodzin będą kultywowane tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Będzie strojona świąteczna choinka (90 proc.), częściej syntetyczna, z tworzyw sztucznych (57 proc.) niż żywe drzewko (37 proc.) i podtrzymywany też będzie zwyczaj obdarowywania się prezentami świątecznymi (77 proc.). Jednak w porównaniu nie tylko do roku ubiegłego, ale także w stosunku do wszystkich lat poprzednich od 1994 roku, obserwujemy spadek liczby rodzin w których ich członkowie będą się obdarowywali prezentami świątecznymi (o 7 pp). Z wręczania najbliższym upominków świątecznych najczęściej rezygnują mieszkańcy regionu południowo-wschodniego (40 proc.) i osoby o najniższych dochodach (do 1500 zł – 35 proc.). Planujący zakup prezentów, zamierzają nimi obdarować przeciętnie 3,4 osoby. Pięć i więcej osób zamierza obdarować 27 proc., 3-4 osoby – 34 proc. i 1-2 osoby 24 proc. ankietowanych. Przeciętnie najwięcej prezentów zakupią osoby: legitymujące się wykształceniem wyższym (4,5), niepracujące zawodowo gospodynie domowe (4,3), w wieku lat (4,1), mieszkańcy Warszawy i regionu północnego (4,0). Kobiety zamierzają zakupić prezenty przeciętnie dla 3,9 osób, mężczyźni natomiast dla 2,9 osób.

5 Streszczenie wyników (3) Ponad połowa Polaków deklaruje, że na świąteczne prezenty przeznaczy mniej więcej tyle samo co w roku ubiegłym (54 proc.). Mniej przeznaczy co piąty (19 proc.), więcej – co dziesiąty, a 17 proc jeszcze nie wie bądź lub wie, ale nie jest skora to ujawnić. To podobny rozkład odpowiedzi jak przed rokiem, aczkolwiek odsetek twierdzących, ze przeznaczy tyle samo lub więcej pieniędzy na świąteczne prezenty jest w tym roku nieco wyższy (64 wobec 61 proc.). Osoby zdecydowane na zakup świątecznych prezentów deklarują, że wydadzą na ten cel przeciętnie prawie 300 złotych (dokładnie 299,80). W ubiegłym roku było to 286,70 zł, zatem tegoroczne wydatki – w porównaniu z ubiegłorocznym - będą o 4,6 proc. wyższe i co ważniejsze - jest to najwyższa przeciętna wartość wydatków na prezenty w minionych 15 latach! Najwyższą przeciętną wartość wydatków na świąteczne prezenty (powyżej 400 zł) zamierzają przeznaczyć menedżerowie i kierownicy wyższego szczebla (516 zł), mieszkańcy stolicy (459,20 zł) i co charakterystyczne, ale i zrozumiałe - niepracujące zawodowo gospodynie domowe (444,20 zł) oraz osoby w wieku 30 – 39 lat (420,90 zł). Z kolei najniższe wydatki poniosą studenci i uczniowie (139,70 zł) i osoby z wykształceniem podstawowym (192,70 zł). Wydatki na świąteczne prezenty zostaną sfinansowane przez zdecydowaną większość Polaków i niemal w całości z własnych oszczędności, opłaconych zazwyczaj gotówką. Kredyt bankowy na ten cel zaciągnie jedynie 5 proc., częściej posiłkując się kartę kredytową (3 proc) niż kredytem gotówkowym (2 proc.).

6 Streszczenie wyników (4) Paleta świątecznych prezentów jest niezwykle rozległa. Najczęściej kupujemy najbliższym kosmetyki, perfumy i środki pielęgnacji (39 proc.), zabawki (31 proc.), ciuchy – rzeczy do ubioru (23 proc.), książki (20 proc.) oraz artykuły spożywcze - słodycze i napoje (15 proc.). Co dziesiąty Polak kupi płytę CD/DVD, coś z biżuterii lub zegarek bądź wręczy obdarowanemu pewną sumę pieniędzy w gotówce. Zestawienie prezentów nabywanych z preferowanymi przez ankietowanych osobiście jest w znacznym stopniu zgodne. Chcemy w ramach świątecznych upominków najchętniej otrzymywać kosmetyki (20 proc.), ubrania (16 proc.), pieniądze (13 proc.), książki (13 proc.), biżuterię i zegarki (11 proc.). Symptomatyczne, że znacząca część ankietowanych (39 proc.) nie miała sprecyzowanych oczekiwań wobec prezentów. Statystyczna polska rodzina przeznaczy na zorganizowanie tegorocznych Świąt Bożego Narodzenia średnio 479,60 złotych, pomijając wydatki na prezenty. To o sto złotych więcej niż wydano na organizację tegorocznych Świąt Wielkanocnych (380 złotych). Większość ankietowanych (59 proc.) twierdzi przy tym, że jest to suma porównywalna, podobna do wydatkowanej w roku ubiegłym. Oczywiście istnieje spore zróżnicowanie planowanych wydatków świątecznych. W prawie co czwartej rodzinie (23 proc.) wydatkowana suma nie przekroczy 300 złotych, w nieco więcej niż co czwartej (29 proc.) będzie oscylowała w przedziale złotych, w co piątej (21 proc.) w granicach 501 – 1000 złotych, natomiast w co 50-tej - będzie to suma wyższa od dwóch tysięcy złotych.

7 Streszczenie wyników (5) Wielkość pieniędzy wydatkowanych na przygotowanie świąt jest najsilniej skorelowana z osiąganymi dochodami, ale także z wiekiem, wykształceniem, grupą społeczno-zawodową, a nawet regionem zamieszkania i typem miejscowości. Najwięcej zamierzają wydać rodziny osób w wieku lat (659 zł), rolników indywidualnych (656 zł) i gospodarstw domowych o dochodach powyżej 4 tys. zł (621 zł), z kolei najmniej – rodziny emeryckie (310 zł), o dochodach miesięcznych nie przekraczających 1000 złotych (325 złotych) oraz osób poszukujących zatrudnienia (384 zł). Niezależnie od planowanych wydatków znacząca część polskich rodzin (32 proc.) deklaruje, ze podejmuje wysiłki, aby tegoroczne Święta Wielkanocne były mniej kosztowne. To o 5 punktów proc. mniej, aniżeli przed Świętami Wielkanocnymi. Trudności gospodarcze i skutki światowego kryzysu zdają się jednak mieć niezbyt duży wpływ na wielkość planowanych wydatków świątecznych. Wprawdzie 23 proc. ankietowanych przyznaje, że wpływ ten jest duży, ale dla zdecydowanej większości jest on umiarkowany, ani duży ani mały (33 proc.), bądź wręcz znikomy (37 proc.). Tegoroczne Święta Bożego Narodzenia będą zatem dla większości polskich rodzin równie uroczyste i dostatnie jak w latach poprzednich, będą też nieco kosztowniejsze!

8 Prezentacja wyników

9 Pyt. Jakie święta, uroczystości lubi Pan(i) najbardziej? Proszę wskazać dwa spośród wymienionych na liście. Sondaż Wielkanocny N=800 Ulubione święta i uroczystości Dane w procentach

10 1. Czy zbliżające się Święta Bożego Narodzenia cieszą Pana(ią) bardzo, trochę czy wcale? Opinia o tegorocznych Świętach Bożego Narodzenia Dane w procentach 2. Czy tegoroczne Święta Bożego Narodzenia cieszą Pana(ią) tak samo, bardziej, czy też mniej niż te przed rokiem? 3. Czy tegoroczne Święta Bożego Narodzenia będą równie uroczyste jak te przed rokiem, bardziej uroczyste czy też mniej? N=1000

11 4. Czy w tym roku będzie ubierana w Pana(i) domu choinka świąteczna? 5. Czy w Pana(i) rodzinie jest zwyczaj obdarowywania się prezentami świątecznymi? Zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia Dane w procentach

12 6. Proszę powiedzieć, czy w porównaniu do poprzedniego roku zamierza Pan(i) przeznaczyć na świąteczne prezenty więcej, tyle samo, czy też mniej pieniędzy? 8. Ile pieniędzy zamierza Pan(i) wydać na świąteczne prezenty? [średnia dla osób zdecydowanych kupić prezenty świąteczne] Prezenty świąteczne Dane w procentach

13 7. Ilu osobom zamierza Pan(i) kupić prezenty? Prezenty świąteczne Dane w procentach Wiek DOCHÓD RODZINY PŁEĆ Średnia: 3,4

14 Planowane wydatki na świąteczne prezenty *średnie wartości w PLN Wiek Wykształcenie Grupa społeczno - zawodowa Miejsce zamieszkania 8. Ile pieniędzy zamierza Pan(i) wydać na świąteczne prezenty? [średnia dla osób zdecydowanych kupić prezenty świąteczne]

15 Prezenty świąteczne Dane w procentach 9. Co zamierza Pan(i) kupić jako prezenty świąteczne? 10. A co chciałby(łaby) Pan(i) osobiście najbardziej otrzymać w prezencie na gwiazdkę? wskazania powyżej 3% wskazania powyżej 5%

16 Planowane wydatki na Święta Bożego Narodzenia 11. W jaki sposób sfinansuje Pan(i) tegoroczne zakupy prezentów świątecznych? Dane w procentach 12. Jak Pan(i) sądzi, ile mniej więcej będą kosztowały Pana(i) rodzinę, gospodarstwo domowe tegoroczne Święta Bożego Narodzenia pomijając wydatki na prezenty? 13. Czy w porównaniu do roku ubiegłego łączne wydatki na przygotowanie tegorocznych Świąt Bożego Narodzenia będą: Średnia Czy w jakikolwiek sposób będzie się Pan(i) starał(a) w tym roku zaoszczędzić, zmniejszyć wydatki związane ze Świętami Bożego Narodzenia? Średnia 479 zł 60 gr N=1000

17 Średnie Dane w procentach 15. Jak duży wpływ, o ile jakikolwiek, mają na wielkość planowanych przez Pana(ią) wydatków świątecznych, trudności gospodarcze i skutki światowego kryzysu w naszym kraju? Wpływ trudności gospodarczych i skutków światowego kryzysu na wielkość planowanych wydatków świątecznych

18 Informacje o badaniu PENTOR - TELEBUS Sondaż Bożonarodzeniowy zrealizowano w dniach w ramach badań omnibusowych "Pentor-Bus. Wywiady realizowano techniką wywiadu osobistego z kwestionariuszem wspomaganym komputerowo (CAPI). SPOSÓB PRZEPROWADZENIA BADANIA Sondaż przeprowadzono na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie losowej, ludności kraju w wieku 15+. Struktura próby została przeważona ze względu na podstawowe cechy ogółu ludności Polski (dane GUS). STATYSTYCZNY BŁĄD POMIARU Maksymalny statystyczny błąd pomiaru przy ufności 95 proc. wynosi 3,2 proc.

19