Program Comenius w Szkole Podstawowej w Czarnkowie
Szkoły współpracujące:
W październiku 2004 roku odbyła się wizyta przygotowawcza w Poznaniu, podczas której nawiązaliśmy kontakt ze szkołą norweską i niemiecką.
Seminarium przygotowała Agencja Narodowa
W projekcie musiały pracować co najmniej 3 szkoły, a więc przez Internet znaleźliśmy partnerów z Hiszpanii i Anglii.
Wspólnie opracowaliśmy aplikację, a tytuł projektu brzmiał Gdzie mieszkam i co robię. Koordynatorem całego trzyletniego projektu została nasza szkoła. Wszystkie punkty w zgłoszeniu zostały dokładnie ustalone przez wszystkich partnerów drogą internetową. Kontakt owy umożliwił codzienną korespondencję.
Szkoły partnerskie: Niemcy- Decker Hauff Schule w Jettingen
Anglia Borough Leigh Junior School w Rugby
Norwegia Storforshei Schole
Hiszpania Villa vieja de Yeltes
Październik 2005 Pierwsze spotkanie robocze. Do Czarnkowa przybyło 10 nauczycieli z 4 szkół partnerskich. Program wizyty został uzgodniony z partnerami poprzez Internet, tą samą drogą dokonano rezerwacji hotelu, lotów oraz biletów kolejowych.
Pierwsza wizyta w Czarnkowie.
Praca nad wydrukowanymi formularzami aplikacyjnymi.
Wizyta robocza w Jettingen W maju 2006 roku do Jettingen wyjechały 2 uczennice naszej szkoły Aleksandra Kamińska i Klaudia Koźma, 3 nauczycieli. Rezerwacja biletów drogą internetową Wymiana i dotyczących programu wizyty Kontakt internetowy dziewcząt w celu zapoznania się z rodziną goszczącą
Po wizycie: Relacja fotograficzna na szkolnej stronie www Prezentacja multimedialna dotycząca wyjazdu Relacje prasowe w lokalnej prasie Pokaz zdjęć podczas zajęć SKE w pracowni internetowej
Po wizycie: Relacja fotograficzna na szkolnej stronie www Prezentacja multimedialna dotycząca wyjazdu Relacje prasowe w lokalnej prasie Pokaz zdjęć podczas zajęć SKE w pracowni internetowej
Po wizycie: Relacja fotograficzna na szkolnej stronie www Prezentacja multimedialna dotycząca wyjazdu Relacje prasowe w lokalnej prasie Pokaz zdjęć podczas zajęć SKE w pracowni internetowej
Rok 2005/2006 to: -2 spotkania robocze -wymiana prac wykonanych różnymi technikami między uczniami -stały kontakt mailowy między nauczycielami -odwiedzenie stron www zaprzyjaźnionych szkół -lekcje w Szkolnym Klubie Europejskim poświęcone pracy w projekcie w pracowni komputerowej - zakup kamery cyfrowej oraz zgromadzenie licznych materiałów multimedialnych
W szkole odbywały się liczne wystawy prezentujące zgromadzone materiały.
Rok 2006/2007 Tytuł projektu na ten rok: Jak się bawię oraz uczę. Porównanie systemów edukacji Wymiana kart pracy wykonanych przez dzieci i nauczycieli Prezentacje popularnych gier i zabaw Rezerwacja biletów lotniczych i kolejowych do Anglii Ustalenie harmonogramu wizyty przez internet
Listopad 2006 Wizyta robocza w Anglii w Rugby. Nauczyciele pracowali nad projektem formularza aplikacyjnego na kolejny rok, omówili wykonane zadania oraz wymienili się pracami wykonanymi przez dzieci. Goście zwiedzili pracownie oraz okolice szkoły.
Po wizycie: Opracowanie dokumentacji z wizyty Relacje w prasie lokalnej Pokaz zdjęć w sali komputerowej Oprawa zdjęć oraz filmu dokumentującego wizytę
Przygotowania do wizyty w Norwegii Rezerwacja biletów lotniczych oraz kolejowych drogą internetową Wymiana mailowa uwag dotyczących harmonogramu wizyty Wymiana korespondencji mailowej między uczniami z Polski i Norwegii
Podróż 2 nauczycieli Anny Podhajskiej oraz Agnieszki Jabkowskiej, 2 uczniów Macieja Krueger i Rafała Lipskiego oraz pozostałych przedstawicieli do Norwegii do Storforshei.
Rok 2006/2007 zakończony -Wizyta w Anglii i Norwegii -Wymiana materiałów dotyczących systemów edukacji - Uczniowie wymienili się podręcznikami, plecakami, przyborami szkolnymi - Opracowaliśmy informacje dotyczące popularnych w Polsce gier i zabaw, a przykładowe zestawy wysłaliśmy do partnerów.
Rok 2007/2008 Trzeci rok programu upłynął pod hasłem : Kultura i tradycje w krajach partnerskich. Każde państwo miało za zadanie szczegółowo zapoznać partnerów z charakterystycznymi zwyczajami i świętami.
Dzieci wykonały prezentacje różnymi technikami plastycznymi oraz komputerowymi. Wysłaliśmy foldery informujące o polskich tradycjach załączając zdjęcia oraz przedmioty z nimi związane.
Przygotowania do wizyty w Niemczech: Rezerwacja biletów Przygotowanie prac dzieci dotyczących świąt Kontakt drogą internetową w celu ustalenia szczegółów wyjazdu
W kwietniu 2008 roku odbyła się druga już wizyta w Jettingen. Naszą szkołę reprezentowały Maria Michałek, Alina Dąbrowska i Anna Podhajska. Goście omówili wykonane dotychczas zadania, uczestniczyli w zajęciach szkolnych oraz zwiedzili stare uniwersyteckie miasto Tübingen i Strasbourg we Francji, gdzie znajduje się Parlament Europejski.
Parlament Europejski
Po wizycie: Wystawa zdjęć z wizyty Zajęcia w pracowni komputerowej poświęcone szkołom partnerskim Kontakt mailowy podsumowujący wizytę w Jettingen oraz maile dotyczące następnego spotkania Publikacje na stronie www szkoły
Ostatnie spotkanie w Czarnkowie podsumowujące 3 lata współpracy. -Wizyta w szkole- praca nad raportami końcowymi -Spotkanie z Burmistrzem Miasta, Starszym Wizytatorem Kuratorium w Poznaniu i prezentacja multimedialna wyników współpracy -Zwiedzanie Gniezna -Spływ kajakowy Notecią -Zwiedzanie zamku w Goraju 2=0&from=0&galery=132
Zwiedzanie wystawy prac dzieci
Trzeci rok projektu zakończony. W ostatnim roku wykonaliśmy: -Prezentacje dotyczące świąt i zwyczajów -Przeprowadziliśmy konkurs wiedzy o Unii Europejskiej -Zakupiliśmy projektor oraz laptop dla Szkolnego Klubu Europejskiego oraz słowniki do biblioteki -Opublikowaliśmy reportaże Comeniusa w lokalnej prasie i stronie internetowej szkoły
Koniec projektu. W projekcie wzięło udział 10 nauczycieli, 98 uczniów. Odbyły się 2 spotkania w Czarnkowie oraz 4 wyjazdy zagraniczne. Zakupiliśmy mapy, słowniki, pomoce dydaktyczne, kamerę, laptop, projektor. Przeprowadziliśmy kurs językowy dla nauczycieli. Wysłaliśmy dziesiątki listów oraz kilkanaście paczek Dzieci wykonały kilkanaście projektów w wersji angielskiej
Zebraliśmy pamiątki, materiały oraz zdjęcia Otrzymaliśmy kilkanaście paczek ze szkół partnerskich Przeprowadziliśmy kilkanaście zajęć lekcyjnych poświęconych projektowi Comenius, kilka w pracowni komputerowej Każdy rok projektu zakończony został raportem statystycznym oraz finansowym uzupełnianymi komputerowo Koordynatorzy szkół korespondowali ze sobą mailowo conajmniej raz w tygodniu i do dziś utrzymujemy kontakt Nasz projekt istnieje w bazie danych Comenius