Badania wizerunku miasta Szczecina wśród mieszkańców

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FIRMY Badanie przeprowadzone przez: ASM- Centrum Badań i Analiz
Advertisements

Strategia Rozwoju Gminy Zawonia
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Stan sektora w regionach
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Badanie projektów szkoleniowych w ramach Działania 2.3 schemat a) SPO RZL.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Grupa Wymiany Doświadczeń Zarządzanie kulturą Miasto Kutno Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt.
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Miasta w polityce Unii Europejskiej. Współpraca dla rozwoju.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
MIESZKAŃCY O SWOIM MIEŚCIE Wykorzystanie badań opinii w tworzeniu i prowadzeniu działań promocyjnych 1.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Szczecin Miasto Młodości i Przyszłości
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań 1964 i Siła robocza1Bliskość rynku zbytu 2Dogodne powiązania z rynkiem 2Wspieranie działalności 3Możliwości.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Rola sektora samorządowego INNOWACYJNY ŚLĄSKI KLASTER CZYSTYCH TECHNOLOGII WĘGLOWYCH Rola sektora samorządowego KONFERENCJA ”FUTURE EU ENERGY MIX – WILL.
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów II stopnia.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Sopot, grudzień 2008 roku dla Urzędu Miasta Gdańska Ocena jakości pracy oraz obsługi klientów UM w Gdańsku Raport przygotowany przez PBS DGA Spółka z o.o.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Doprowadzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do terenów inwestycyjnych przy ulicy Stołczyńskiej.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
Prezentacja wyników badań ŻYCIE W POZNANIU 2009 Zleceniodawca: Urząd Miasta Poznania Maj 2009.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
OPINIE MIESZKAŃCÓW CZĘSTOCHOWY NA TEMAT ROZWOJU I PROMOCJI MIASTA JAKO CENTRUM TURYSTYCZNEGO Dr hab. Felicjan Bylok (kierownik badań) Dr Leszek Cichobłaziński.
udział w międzynarodowych targach przygotowanie plansz, prezentacji, które umożliwią szybkie i efektowne zaprezentowanie miasta.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Studia miejskie i regionalne
Studia miejskie i regionalne
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Krosno Odrzańskie – miejsce na Twoje inwestycje
Postępy w realizacji Strategii komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Absolwent UwB jako pracownik.
Zapis prezentacji:

Badania wizerunku miasta Szczecina wśród mieszkańców Uniwersytet Szczeciński Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Dr Joanna Hołub- Iwan, Prof. dr hab.. Józef Perenc

Cel badania Celem przeprowadzanych badań było pozyskanie informacji na temat opinii respondentów, ich wrażeń i oczekiwań w szeroko pojmowanym zakresie – wizerunku i działań promocyjnych miasta.

Populacja generalna Badaniem wizerunku miasta objęto trzy grupy czyli: mieszkańców, badaniami objęto mieszkańców miasta w wieku od 15–65 lat; badano tylko osoby zamieszkałe w Szczecinie powyżej pięciu lat, turystów, gdyż są to osoby, które reprezentują wizerunek miasta szczególnie na zewnątrz; Przebadanie tych grup pozwoli określić wizerunek naszego miasta w oczach mieszkańców województwa, Polski i zagranicy; badaniami objęto osoby powyżej 15 roku życia, inwestorów. Inwestorzy są specyficzną grupą, ich celem jest podejmowanie inicjatyw gospodarczych. Grupa ta zwraca głównie uwagę na sytuację gospodarczą miasta oraz czynniki warunkujące, czy ułatwiające inwestowanie w mieście. Badania przeprowadzono wśród firm, które powstały w Szczecinie w przeciągu ostatnich dwóch lat.

Próba badawcza mieszkańców Metoda doboru kwotowego/ proporcjonalnego. Próba badawcza ma takie same cechy jak cała populacja. W ten sposób wyodrębniono miniaturkę całej populacji mieszkańców Szczecina. Dane uzyskane z próby badawczej dobranej tą metodą zapewniają quasireprezentatywność wyników dla całej populacji. Liczebność – 346 osób. Zgodnie z teorią badań społecznych, w tym marketingowych liczebność próby badawczej dla badań regionalnych wynosi od 300– 500 osób,

Metryczka

Metryczka

Metryczka

Metryczka

Metryczka

Ocena obecnego wizerunku

Zadowolenie z faktu bycia mieszkańcem Szczecina

Kto jest najbardziej niezadowolony?

Kto jest najbardziej niezadowolony?

Ocena wizerunku dawniej i dziś

Z czego mieszkańcy Szczecina są najbardziej zadowoleni

Z czego mieszkańcy Szczecina są najbardziej niezadowoleni

Czy Szczecin wyróżnia się na tle innych miast?

Czym wyróżnia się Szczecin (pozytywnie)?

Czym wyróżnia się Szczecin?

Co jest wizytówką Szczecina?

Co jest wizytówką Szczecina?

Cechy wizerunku Szczecina – profil semantyczny

Cechy wizerunku Szczecina

Cechy wizerunku Szczecina – porównanie mieszkańcy i turyści

Ocena działań promocyjnych

Ocena ważności działań promocyjnych

Ocena inicjatyw realizowanych w Szczecinie

Badania wizerunku miasta Szczecina wśród turystów

Próba badawcza turystów Metoda sondażu w głównych punktach miasta i hotelach Liczebność – 151 osób,

Metryczka

Metryczka

Metryczka

Metryczka

Metryczka

Wrażenia turystów – czy miasto podoba się turystom

Czy miasto wyróżnia się na tle innych miast

Co jest wizytówką Szczecina

Co jest wizytówką Szczecina

Z czym kojarzy się Szczecin?

Co jest wizytówką Szczecina

Co najbardziej podoba się turystom w Szczecinie?

Co najbardziej nie podoba się turystom w Szczecinie?

Co wyróżnia Szczecin na tle innych miast w Polsce?

Co wyróżnia Szczecin na tle innych miast w Polsce?

Cechy wizerunku Szczecina – profil semantyczny

Cechy wizerunku Szczecina

Czy Szczecin cieszy się dobrą opinią wśród mieszkańców Polski?

Czy turyści słyszeli o jakimś ważnym wydarzeniu w Szczecinie?

Czy turyści słyszeli o jakimś ważnym wydarzeniu w Szczecinie?

Co należy zrobić, aby zachęcić turystów do odwiedzania miasta?

Badania wizerunku i opinii inwestorów na temat Szczecina

Metoda badań i próba badawcza Metoda badań jakościowych – wywiad indywidualny pogłębiony. Technika badań fenomenologicznych Metoda doboru próby - dobór jednostek typowych Liczebność – 15 firm – 10 krajowych i 5 zagranicznych (były to badania jakościowe, a nie ilościowe, dlatego też próba jest niewielka, choć typowa dla takich badań).

Czy Szczecin jest dobrym miejscem do prowadzenia działalności gospodarczej? Inwestorzy krajowi Wśród inwestorów krajowych panuje mniej więcej równomierny podział opinii pomiędzy odpowiedzi potwierdzające i zaprzeczające, że Szczecin jest dobrym miastem do inwestowania. Dobrym ponieważ: dobra lokalizacja, miasto portowe, środek głównego węzła komunikacyjnego. Złym ponieważ: strach zainwestować w Szczecinie, w chwili obecnej Szczecin nie jest dobrym miastem do inwestycji, ale kiedyś tak, poza hipermarketami i bankami trudno wskazać znaczącą ilość przedsiębiorstw.

Czy Szczecin jest dobrym miejscem do prowadzenia działalności gospodarczej? Inwestorzy zagraniczni Większość inwestorów twierdziła, że Szczecin nie jest dobrym miejscem do inwestowania. W grupie inwestorów z kapitałem zagranicznym opinie na temat są dużo łagodniejsze. Bardzo podkreślano, że Szczecin posiada duże możliwości do tego, aby być miastem dobrym do inwestowania, ale tego nie wykorzystuje:   ►    Dobrym, ale nie wykorzystuje się potencjału gospodarczego miasta. Szczecin, ze względu na większe niż w innych miastach potencjalne możliwości rozwoju (głównie z Niemcami i Szwecją) ►    Szczecin – nie w pełni wykorzystane możliwości, miasto portowe-rozwój, tani personel, bo wysokie bezrobocie

Atuty Szczecina Inwestorzy krajowi dobra lokalizacja, korzystne położenie geograficzne, bliskość granicy niemieckiej, miasto portowe.

Atuty Szczecina Inwestorzy zagraniczni położenie: bliskość granicy, morza rozwinięty przemysł stoczniowy bardzo dobry punkt logistyczny bogaty sąsiad – Niemcy dobry rynek zbytu przy ogólnym chwiejnym rynku w Polce i za granicą dobra lokalizacja bliskość Berlina miasto portowe

Słabe strony Inwestorzy krajowi Najczęściej wymieniane: mało przychylne władze lokalne, brak zachęty ze strony władz do inwestycji w mieście, brak promocji miasta, zły wizerunek, brak strategii, wizji rozwoju miasta, brak logicznego planu rozwoju miasta, chaotyczne działania władz miasta, upadek wielu firm w regionie, likwidacja zakładów pracy, mała zasobność kieszeni mieszkańców, niekorzystna działalność Urzędów Państwowych, zbyt dużo biurokracji, urzędnicy nie są chętni do udzielania pomocy lub odpowiedzi na pytania, mentalność ludzi niesprzyjająca rozwojowi.

Słabe strony Inwestorzy zagraniczni mała zasobność portfeli mieszkańców brak działań ze strony władz lokalnych/ brak współpracy władz lokalnych za mało kapitału zagranicznego brak rozwiniętej infrastruktury migracja ludności- zbyt duża, co powoduje chaos tendencja do tworzenia się ze szczecina „miasta zaściankowego”

Wielu inwestorów podkreśla, że Szczecin mogłoby być dobrym miastem do inwestycji, gdyby tylko wykorzystać szanse i pokonać bariery.

Jaki jest wizerunek Szczecina na tle innych miast w Polsce Jaki jest wizerunek Szczecina na tle innych miast w Polsce? Inwestorzy krajowi i zagraniczni Zdaniem inwestorów wizerunek Szczecina na tle innych miast w Polsce jest zły, niekorzystny, coraz gorszy. Szczecin jest daleko w tyle w porównaniu do Poznania i do Wrocławia. Podkreśla się, że wizerunek miasta 10-12 lat temu był w czołówce (przemysł się rozwijał) Wypada najgorzej ze wszystkich miast Wypada źle –wizerunek miasta jest zły brak rozwoju, stagnacja, brak jakichkolwiek zmian

Co wpływa na zły wizerunek miasta? Inwestorzy krajowi Na nienajlepszy wizerunek naszego miasta wpływa: Bardzo słaby rozwój gospodarczy, np.: stagnacja gospodarcza miasta, upadek wielu firm, wyniki firm działających na tym terenie, coraz większa gospodarcza „zaściankowość” Zbyt mała aktywność władz lokalnych, np. za dużo polityki, a za mało konkretnych, zbyt małe fundusze, brak działań władz miasta Słaba promocja miasta Zła opinia mieszkańców na temat miasta, np. opinie mieszkańców o samym mieście, mentalność mieszkańców utrudniająca rozwój miasta,

Co wpływa na zły wizerunek miasta? Inwestorzy zagraniczni Do najważniejszych, bo najczęściej wymienianych odpowiedzi zaliczyć należy: zbyt mało działań instytucji wspierających MŚP mała pomoc ze strony władz miejskich upadek wielu firm funkcjonowanie władz miasta kontakt z władzami – ich działania na rzecz firm Rzadziej wymieniano takie odpowiedzi jak: zbyt mały wkład szkół wyższych brak funduszy na rozwój miasta problemy ze Stocznią Szczecińską brak inwestorów strategicznych brak współpracy pomiędzy firmami w mieście

Czy administracja lokalna sprzyja rozwojowi inwestycji Czy administracja lokalna sprzyja rozwojowi inwestycji? Inwestorzy krajowi i zagraniczni Zdaniem inwestorów administracja lokalna nie sprzyja kształtowaniu dobrego wizerunkowi miasta. Działania administracji oceniane są jako: chaotyczne, niezintegrowane. Podkreśla się bierność administracji. Można przytoczyć tu takie wypowiedzi jak: ►    Kiedyś duże problemy z założeniem w Szczecinie spółek z kap. zagranicznym, więc inwestorzy przeszli do innych miast i tam już pozostali ►    Administracja lokalna nie sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości, gdyż trudno uzyskać u niej pomoc lub potrzebne informacje

Co należy zrobić, aby poprawić wizerunek miasta Inwestorzy krajowi Wprowadzić zmiany w urzędach, zmniejszyć biurokrację Stworzyć strategię rozwoju miasta Dofinansować infrastrukturę morską, wykorzystać możliwości jakie daje miasto portowe Ulepszyć infrastrukturę drogową, połączyć Szczecin z południem kraju Poprawić wizerunek zewnętrzny miasta, lepiej promować miasto Zachęcać inwestorów, stwarzać możliwości rozwoju MŚP, nie utrudniać inwestycji zagranicznym firmom, rozwijać i dofinansowywać instytucje pomagające firmom Zwiększyć środki z budżetu centralnego dla miasta Zwiększyć współpracę na linii firma- władze lokalne Zadbać o czystość miasta Pozyskać dofinansowanie z UE na rozwój miasta Zwiększyć ilość informacji o mieście i jego możliwościach Stworzyć „serce” –centrum miasta Stworzyć system pomocy władz lokalnych

Co należy zrobić, aby poprawić wizerunek miasta Inwestorzy zagraniczni Zdaniem inwestorów, aby zachęcić do inwestowania należy przede wszystkim: polepszyć współpracę z władz z inwestorami i z mieszkańcami w celu poznania ich potrzeb wprowadzić obcy kapitał, rodzinny nie wystarczy oraz opracować lepszą politykę przyciągania kapitału z zagranicy stworzyć jednolitą strategię rozwoju miasta lepiej promować miasto i zmienić wizerunek miasta zmniejszyć uciążliwości wynikające z prowadzenia biznesu, w tym: biurokracja, sposób obsługi inwestorów i zrozumienia ich potrzeb

Gdzie najlepiej inwestować? Inwestorzy krajowi i zagraniczni Za najlepsze miasta w Polsce do prowadzenia inwestycji uznaje się: Poznań, Wrocław, Warszawę, Trójmiasto. Wrocław – władze lokalne lepiej współpracują z inwestorami, firmy lepiej funkcjonują, rozwijają się, są przyszłościowe, najlepszy rynek Poznań - firmy lepiej funkcjonują, rozwijają się, są przyszłościowe, większość pieniędzy i inwestycji jest w Poznaniu, bo to miasto jest duże i pewne, wysoki poziom rozwoju, targi, władze dbają o inwestorów, lepsze zarobki mieszkańców Lepiej teraz zainwestować w Gdańsku-wschodnie wybrzeże, bardziej prężna gospodarka, dużo firm przenosi się tam ze względu na lepszą współpracę z władzami lokalnymi Warszawa, gdyż znana jest z rozwoju inwestycji i przedsiębiorczości (sprzyjające władze, wiele firm), większe miasto niż Szczecin, więcej możliwości rozwinięcia działalności gospodarczej, więcej klientów z zasobniejszymi „portfelami”

Dziękujemy bardzo za uwagę