Uniwersytet Szczeciński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
Advertisements

LUBUSKIE INWESTYCJE STRATEGICZNE
Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego Nr SPOT/1.2.1/20/04 Uroczyste zakończenie realizacji Projektu 30 maja 2008 roku.
TECHNICZNE, EKONOMICZNO-SPOŁECZNE I ŚRODOWISKOWE
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
TRANSPORT Roman Idczak.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Priorytety transportowe w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko września 2006 r. Ministerstwo Transportu.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
Uniwersytet Szczeciński
Prof. zw. dr hab. Józef Perenc
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
„Zachodniopomorski Szlak Żeglarski”
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
w korytarzu transportowym Europy
Zespół Szkół Szpitalnych
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Rozwój transportu szynowego między Polską a Niemcami (BERLIN-GORZÓW)
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Polityka transportowa
mgr inż. Magdalena Lubiecka-Budzanowska
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Wybrane miasta Polski Magdalena Osińska.
W Bobolicach CHARAKTERYSTYKA GMINY Gmina Bobolice to dynamicznie rozwijająca się gmina miejsko - wiejska, położona we wschodniej części.
Największe miasta POLSKI.
Wybrane Miasta Polski Julia Sieczkowska.
Wybrane miasta polski Natalia Munik.
l Idealne miejsce dla Twojego biznesu.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Aleksandra Nowocińska
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Porty Zalewu Szczecińskiego – poprawa jakości infrastruktury szansą na rozwój Urząd Morski w Szczecinie Marzec 2010.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Kpt. ż.ś dr Krzysztof Woś Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T Szczecin 13 – 15 czerwca 2013r.
Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Operator ARP Sp. z o.o. to założona przez państwową Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. spółka, zajmująca się sprzedażą majątku przejętego od restrukturyzowanych.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Ciągi transportowe do przewozu ładunków Terminale intermodalne
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Konkurencyjność czasowa i kosztowa transportu wodnego – śródlądowego w stosunku do alternatywnych form obsługi zaplecza portów morskich w Szczecinie.
Konferencja Uzgodnieniowa Indykatywnego Planu Inwestycyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013.
IV FORUM KORYTARZA BAŁTYK - ADRIATYK „Rok rzeki Wisły 2017 –
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Porty w Szczecinie i Świnoujściu – w aspekcie przewozów towarowych
Przegląd infrastruktury transportowej województwa podlaskiego
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Szczeciński Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług „Rozwój transportu w województwie zachodniopomorskim do 2015r” Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US W układzie międzynarodowym region zachodniopomorski ma ważne tranzytowe znaczenie. Krzyżują się tu połączenia międzynarodowe w układzie: północ - południe, ze Skandynawii do Europy Południowej i Południowo - Wschodniej wschód - zachód, z Europy Zachodniej do państw nadbałtyckich, Rosji, Białorusi i Ukrainy oraz dalej do Azji Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Główne drogi kołowe województwa to: E – 65 (3) – międzynarodowa, Świnoujście – Szczecin, Gorzów Wlkp. i dalej do granicy Polski z Czechami, E – 28 (6) – międzynarodowa, od granicy Polski – Szczecin – Koszalin – Gdańsk, nr 10 – krajowa, Szczecin – Stargard Szcz. – Piła – Bydgoszcz – Warszawa, nr 11 – krajowa, Kołobrzeg – Koszalin – Piła – Poznań. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Główne linie kolejowe regionu zachodniopomorskiego to: zaliczana do układu AGC E-59 obejmująca dwa odcinki: Świnoujście – Szczecin Dąbie, Szczecin – Poznań – Wrocław, zaliczana do układu AGTC C-E-59 obejmująca dwa odcinki: Świnoujście – Szczecin (pokrywa się z układem AGC), Szczecin – Kostrzyn – Zielona Góra – Wrocław, Stargard Szczeciński – Koszalin – Gdańsk Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US W zachodniej części regionu zlokalizowana jest droga wodna Odry wraz z węzłami: szczecińskim, obejmującym Odrę Zachodnią, Regalicę, Parnicę, Międzyodrze oraz jezioro Dąbie i posiadającym połączenia z Berlinem. świnoujskim, obejmującym tor wodny na Zatoce Pomorskiej, rzekę Świnę, Kanał Piastowski, Kanał Mileński, Kanał Zbiorczy. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Korytarz Transportowy Doliny Odry Droga krajowa nr 3 (E-65) + Linia kolejowa AGC E-59 + Odrzańska Droga Wodna = Korytarz Transportowy Doliny Odry Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Porty morskie województwa: Świnoujście, Szczecin, Kołobrzeg, Police. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Porty lotnicze województwa: Głównym portem lotniczym województwa jest lotnisko w Goleniowie. Ponadto lotniska mniejsze zlokalizowane są w Zegrzu Pomorskim, Szczecin-Dąbiu. Odrębną grupę stanowią byłe lotniska wojskowe w Chojnie, Kluczewie, Bagiczu i Bornem Sulinowie. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Obciążenie ruchem i przewozami sieci transportowej województwa jest zróżnicowane. Transport drogowy W transporcie drogowym w ostatnich latach najwyższe obciążenia odnotowano na odcinkach Goleniów-Szczecin (10950 poj/dobę), Szczecin-Stargard Szczeciński (10168 poj/dobę), Szczecin-Lubieszyn (7735 poj/dobę), Szczecin-Gorzów Wielkopolski (7552), Świnoujście-Goleniów (6250 poj/dobę), Szczecin-Koszalin (5926 poj/dobę). W strukturze tego ruchu uczestniczyło około 15% samochodów ciężarowych. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Obciążenie dróg w województwie zachodniopomorskim w znacznej mierze pochodzi z zewnątrz. Stanowią je pojazdy samochodowe z ruchu granicznego, który od 1990 do 2003r roku wzrósł około 20-krotnie. Dodatkowo w sezonie turystycznym na drogi województwa wjeżdża około 8 - 11 mln pojazdów kierujących się do miejscowości wypoczynkowych na wybrzeżu Bałtyku oraz na Pojezierzu Pomorskim. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Transport kolejowy Przewozy kolejowe wykazywały w ostatnim dziesięcioleciu tendencję spadkową. W ostatnich latach na terenie województwa zachodniopomorskiego koleją przewożono 12,3 mln osób. Przewozy towarowe koleją na terenie województwa zachodniopomorskiego kształtowały się w 2003r r. na poziomie 4,9 mln ton z nadania własnego oraz 14,3 mln ton z przybycia. . Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Porty W portach morskich województwa odnotowano w 2003r przeładunki wynosiły 19,24 mln ton, z czego: 14,31 mln ton przypadało na port w Szczecinie i Świnoujściu, 7,99 mln ton na port w Świnoujściu. Na 2004r ZMPSziŚ zamierza przeładować 14,98 mln ton Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Transport morski Armatorzy morscy posiadający siedziby na terenie województwa zachodniopomorskiego przewozili w ostatnich latach masę towarową na poziomie 21-23 mln ton, (głównie w żegludze nieregularnej 19,5 mln ton). Dominowały jednak przewozy wykonywane pomiędzy portami obcymi 15-16 mln ton. Jest szansa na ładunki pochodzące z „autostrad na morzu” Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Żegluga śródlądowa Na terenie województwa zachodniopomorskiego koncentruje się ok. 70% i ogółu przewozów ładunków żeglugą śródlądową w Polsce tj. ponad 6 mln ton ładunków. Jeżeli wzrośnie zainteresowanie tą gałęzią – to popyt może wzrosnąć do 12-14 mln ton. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Przewozy kombinowane W świetle danych o przewozach ogółem w poszczególnych gałęziach transportu dane dotyczące przewozów kombinowanych wskazują na ich marginalne znaczenie, gdyż ich wielkość w 2003 r. oszacowano jedynie na 18 tys. ton. Szacunek tych przewozów do 2015 wykazuje szansę ponad 20 – krotnego wzrostu tych przewozów. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Aktywność transportowa gospodarki i społeczeństwa wywołuje - obok korzyści - również skutki negatywne Transport, obok przemysłu i energetyki, został uznany za głównego sprawcę degradacji środowiska naturalnego, zwłaszcza w zakresie takich podstawowych skutków zewnętrznych transportu jak: skażenia powietrza, emisja hałasu i zagrożenia dla życia człowieka poprzez wypadki i zatłoczenie na trasach komunikacyjnych, zajętość terenu itp.. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Szacunek kosztów zewnętrznych transportu drogowego i kolejowego w układzie województwa zachodniopomorskiego Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Które gałęzie rozwijać? W kształtowaniu i rozwoju systemu transportowego i infrastruktury transportowej w województwie należy promować przyjazne dla środowiska i życia człowieka gałęzie i technologie transportu, w tym przede wszystkim: kolej, transport kombinowany/intermodalny w lądowych i morsko-lądowych łańcuchach transportowych oraz transport wodny śródlądowy. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Cel nadrzędny Stworzenie zrównoważonego, dostępnego i zintegrowanego sytemu transportowego stanowiącego podstawowy czynnik rozwoju gospodarczego i społecznego województwa zachodniopomorskiego Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Cele strategiczne Cele podstawowe, to: 1. Poprawa dostępności komunikacyjnej dla społeczności i gospodarki województwa zachodniopomorskiego. 2. Modernizacja infrastruktury i sytemu transportowego zgodnie z wymogami i standardami Unii Europejskiej. 3. Integracja sieci transportowej województwa z krajową i międzynarodową siecią transportową. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Cele szczegółowe 1. Włączenie korytarza transportowego Doliny Odry do sieci Europejskich korytarzy transportowych , 2. Opracowanie i realizacja kompleksowego programu modernizacji i rozwoju infrastruktury transportowej, 3. Utworzenie logistycznego centrum towarowego w województwie, 4. Promowanie – poprzez środki organizacyjne i ekonomiczno-finansowe – rozwoju komunikacji publicznej w obsłudze ruchu pasażerskiego, 5. Zintegrowanie żeglugi morskiej i portów morskich z transportem lądowym w ramach intermodalnych łańcuchów transportowych, 6. Integracja systemu transportowego województwa z systemami transportowymi krajów regionu Morza Bałtyckiego, 7. Opracowanie strategicznego programu badań dla potrzeb rozwoju transportu w województwie. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US WIZJA 2015 Wysoka jakość infrastruktury transportowej regionu może przyciągnąć kapitał i nowe inwestycje – powstają wtedy nowe miejsca pracy, a transport jest jednym z najważniejszych czynników rozwoju gospodarczego województwa zachodniopomorskiego. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US WIZJA 2015 Poprawa parametrów jakościowych infrastruktury transportowej staje się na tyle istotna, że może występować zjawisko przyciągania ładunków i pasażerów do gałęzi transportu bardziej przyjaznych środowisku naturalnemu tzn. do transportu kolejowego a także w przewozach ładunków do żeglugi śródlądowej( do drogi wodnej Odry). Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US WIZJA 2015 W przewozach ładunków bardziej proekologicznym przesunięciom międzygałęziowym sprzyja rozwój transportu kombinowanego/intermodalnego i projekt Centrum Logistycznego oraz budowa bazy przeładunku kontenerów i drobnicy na Ostrowie Grabowskim Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US WIZJA 2015 Integracji społeczeństwa Pomorza Zachodniego służy dobrze rozwinięty, łączący wszystkie ważniejsze miasta, zmodernizowany kolejowy i autobusowy transport regionalny. Władze regionu ze względów społecznych wspierają finansowo ten rodzaj transportu na zasadzie zamawiania usług u operatorów przewozów (np.poprzez zakup autobusów szynowych). Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US WIZJA 2015 Zespół Morskich Portów Szczecin – Świnoujście stanowi nowoczesny kompleks transportowy gwarantujący wysoką jakość obsługi statków a tym samym przyciągający ładunki do naszego regionu. Tor wodny Zatoka Pomorska – Szczecin jest zmodernizowany i pogłębiony do odpowiednich parametrów a infrastruktura transportowa przedpola portowego i samego portu jest w pełni dostosowana do zwiększonego ruchu. Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US WIZJA 2015 Transport kolejowy odgrywa coraz większą rolę nie tylko w obsłudze portów morskich lecz również w obsłudze całego regionu. Sieć pociągów IC i Ex zapewnia szybkie połączenia ze stolicą i innymi aglomeracjami Polski. Stacja Szczecin Główny wraz ze stacją postojową Zaleskie Łęgi pozwalają na utrzymanie szybkich połączeń z Berlinem, dzięki czemu społeczeństwo Pomorza Zachodniego uzyskuje dostęp do wielkiego międzynarodowego lotniska a także do sieci pociągów dużych prędkości(14.12.2004 EC w Szczecinie!) Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US

Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US Szacunek potrzebnych środków finansowych na docelowy program rozwoju transportu w woj. Zachodniopomorskim do 2015r. Przeznaczenie Wariant 1(min) Wariant 2(oczek.) Transp.drogowy 3500,00 4500,00 Transp.kolejowy 1200,00 2950,00 Porty 750,00 1110,00 Żegl.śródladowa 75,50 324,40 Transp.lotniczy 164,50 164,50 Kom.miejska 200,00 200,00 Transp.kombinowany 14,00 95,50 Centr..Logist.+ Ostr.Grab 330,00 460,00 Razem 5535,0 mln zł 9803,9 mln zł Józef Perenc Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług US