Poradnictwo Zawodowe II

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Doradztwo zawodowe w gimnazjum
ZADANIA DORADCÓW ZAWODOWYCH W PLANOWANIU KARIERY UCZNIÓW
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola pedagoga szkolnego w organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa i zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Opracował: mgr Przemysław Ronkiewicz – doradca zawodowy
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
Zawód z przyszłością!. W całej Polsce działa tylko ok doradców zawodowo-edukacyjnych! zawodowo-edukacyjnych!
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie Filia w Ciechanowie
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PORADNICTWO ZAWODOWE we FRANCJI
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Poradnictwo Zawodowe II mgr Barnaba Danieluk Zakład Psychologii Społecznej UMCS

Postawy rodzicielskie wg. A. Roe 1 wymiar: chłód – ciepło 2 wymiar: rzeczy – osoby Emocjonalna koncentracja na dziecku (ochranianie W vs. wymagania C) Unikanie (zaniedbanie vs. odrzucenie) Akceptacja (przypadkowa Rz vs. kochająca Os)

8 grup zawodów wg. Roe I – Usługi (innym ludziom) II – Biznes (kontakty gospodarcze, przekonywanie innych) III – Organizacja (formalizacja relacji międzyludzkich) IV – Technologia (orientacja na rzeczy, relacje interpersonalne są drugorzędne) V – Natura (na wolnym powietrzu, bardziej istotna znajomość technologii) VI – Nauka (teoria i zastosowania, różny stopień relacji interpersonalnych) VII – Kultura (zachowanie dziedzictwa kulturowego, edukacja, jurysdykcja, polityka) VIII – Sztuka i rozrywka (aktywna twórczość artystyczna, niezbędne specyficzne umiejętności i talenty)

Wpływ na wybory zawodowe Usługi (ochranianie, czasem odrzucenie) Nauki przyrodnicze (odrzucenie i chłód emocjonalny) Technologia (akceptacja przypadkowa) Kultura (koncentracja – wymaganie) Sztuka i rozrywka (koncentracja – ochranianie) Natura (akceptacja przypadkowa, czasem unikanie – zaniedbanie) Nauka (unikanie)

Uzasadnienie potrzeby tworzenia stanowiska szkolnego doradcy zawodowego: Potrzeba profesjonalnej pomocy zwiększającej trafność podejmowanych decyzji edukacyjnych i zawodowych Oddziaływanie na uczniów metodami aktywnymi (warsztaty, zajęcia aktywizujące) Pomoc uczniom w wyborze i selekcji informacji dotyczących edukacji i rynku pracy Obniżenie kosztów kształcenia poprzez zwiększenie trafności wyborów na kolejnych szczeblach edukacji Dostosowanie polskich rozwiązań do standardów UE

Cele działania szkolnego doradcy zawodowego: Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia Opracowanie indywidualnego planu kariery (zawodowej i edukacyjnej) Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych: bezrobocie, problemy zdrowotne, adaptacja do nowych warunków pracy, mobilność Przygotowanie ucznia do roli pracownika Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci

Zadania szkolnego doradcy zawodowego: Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych Wskazywanie zainteresowanym źródeł rzetelnej informacji na temat: rynku pracy, trendów rozwojowych, instytucji, programów edukacyjnych Udzielanie indywidualnych porad uczniom i ich rodzicom Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących przygotowujących do świadomego wyboru kariery

Zadania szkolnego doradcy zawodowego c.d. : Kierowanie w sprawach trudnych do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach, lekarzy itp. Organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych Współpraca z Radą Pedagogiczną szkoły (ciągłość wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, realizacja zadań doradczych zawartych w programie szkoły) Systematyczne podnoszenie kwalifikacji własnych Wzbogacanie warsztatu o nowoczesne środki przekazu informacji Współpraca z instytucjami wspierającymi: kuratoria, centra informacji i planowania kariery zawodowej

Praca z uczniami na poziomie GIMNAZJUM Klasa I: poznawanie siebie Klasa II: poznawanie zawodów, podejmowanie wstępnych decyzji, indywidualna praca z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu Klasa III: informacja edukacyjna i zawodowa; konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów - decyzje

Praca z uczniami na poziomie SZKOŁY ZAWODOWEJ Klasa I: pomoc w nabywaniu kwalifikacji zawodowych: wybór odpowiedniej specjalności, opanowywanie umiejętności pracowniczych, staże zawodowe, certyfikaty i tytuły zawodowe Klasa II: poruszanie się po rynku pracy – poszukiwanie i utrzymywanie pracy, radzenie sobie w sytuacjach trudnych: pierwsza praca, bezrobocie, mobilność zawodowa, ograniczenia zdrowotne

Praca z uczniami na poziomie LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO Klasa I: wpływ rynku pracy na planowanie kariery, uwzględniający zapotrzebowanie na pracowników w różnych branżach w ostatnich latach, cechy dobrego pracownika Klasa II: decyzje edukacyjne i zawodowe: szkolna baza informacyjna, samoocena, proces podejmowa-nia decyzji, krótko i długofalowe efekty decyzji Klasa III: przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzaminy, poszuki- wanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu itp.

Praca z uczniami na poziomie LICEUM PROFILOWANEGO Klasa I: przedstawienie grup zawodów i specjalności bazujących na kształceniu profilowanym; poznawanie siebie – preferencje i zainteresowania; analiza potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia Klasa II: poznawanie zawodów z obszaru kształcenia profilowanego (ścieżki edukacyjne); rozwijanie świado-mości mobilności i pobudzanie do poszukiwania alternatywnych rozwiązań Klasa III: przygotowanie do roli pracownika; podejmowanie decyzji zawodowych i edukacyjnych

Praca z uczniami na poziomie TECHNIKUM Klasa I: rozpoznanie lokalnego rynku pracy w aspekcie realizowanego kształcenia, możliwości nabywania kwalifikacji zawodowych w trakcie nauki w szkolne, zgodność predyspozycji z realizowanym kształceniem Klasa II: praca indywidualna z uczniami: reorientacja przy błędnym wyborze, przezwyciężanie problemów szkolnych, możliwości podnoszenia kwalifikacji w systemie pozaoświatowym Klasa III: świadomość mobilności zawodowej i pobudzanie do poszukiwania alternatywnych rozwiązań; cechy dobrego pracownika Klasa IV: umiejętność świadomego wyboru i poszukiwania pracy; planowanie dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego (szkoły wyższe, policealne i systemie kształcenia ustawicznego)