Piaseczno Bez Barier Edyta Banasiewicz Piaseczno, 21.05.2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Konsultacje społeczne
„Na dobry początek – staż”
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
prezentacja- konsultant ROK DODNiIP (woj.dolnośląskie)
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
PRACA SOCJALNA.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
5 lat Obserwatorium Obserwatorium realizuje badania cykliczne oraz badania jednorazowe, odpowiadające na bieżące potrzeby informacyjne. Przygotowuje również
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Młodzieżowa Rada Gminy
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW Świdnica, 23 września 2014r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Katowicach, Pałac Młodzieży w Katowicach, Stowarzyszenie Inicjatyw Sportowych X Regionalne Centrum Wolontariatu.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE W KOLE ul. Poniatowskiego 21, Koło tel e – mail: Dobre praktyki – program.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej Warszawa 2015.
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
„System Aktywizacji Zawodowej i Społecznej OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH w gminie Klucze” Urząd Gminy Klucze Klucze, ul. Partyzantów 1 Tel. 032/ ,
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
PROJEKT „MOBILNY URZĄD” WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnej informacji prawnej oraz edukacji prawnej społeczeństwa Warszawa 2015.
CELE PROJEKTÓW W PRIORYTECIE VII PO KL 1 wzmocnienie oraz doskonalenie kadr pomocy i integracji społecznej 2 rozwijanie aktywnych form integracji społecznej.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Ekonomia społeczna – istota problemu
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
w województwie pomorskim
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Warsztat konsultacyjny
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Piaseczno Bez Barier Edyta Banasiewicz Piaseczno, r.

AKCJA PIASECZNO BEZ BARIER Akcja Piaseczno bez barier ma na celu pokazanie, że osoba niepełnosprawna poza tym, że porusza się przy pomocy kul, wózka inwalidzkiego czy psa przewodnika, niczym nie różni się od osoby pełnosprawnej. Ma takie same prawa i potrzeby! Akcja Piaseczno bez barier ma na celu pokazanie, że osoba niepełnosprawna poza tym, że porusza się przy pomocy kul, wózka inwalidzkiego czy psa przewodnika, niczym nie różni się od osoby pełnosprawnej. Ma takie same prawa i potrzeby! Poprzez naszą akcję chcemy dotrzeć do jak największej liczy osób niepełnosprawnych i pomóc im w normalnym funkcjonowaniu. Poprzez naszą akcję chcemy dotrzeć do jak największej liczy osób niepełnosprawnych i pomóc im w normalnym funkcjonowaniu. Naszym celem jest zachęcenie lokalnych władz, inwestorów, pracodawców do stworzenia miasta przyjaznego Osobom Niepełnosprawnym. Naszym celem jest zachęcenie lokalnych władz, inwestorów, pracodawców do stworzenia miasta przyjaznego Osobom Niepełnosprawnym.

DANE Przyjmuje się, że niepełnosprawni stanowią ok. 10% społeczeństwa Przyjmuje się, że niepełnosprawni stanowią ok. 10% społeczeństwa W powiecie Piaseczyńskim żyje niepełnosprawnych, W powiecie Piaseczyńskim żyje niepełnosprawnych, w tym 296 dzieci. Z tego około 5000 osób zamieszkuje gminę Piaseczno w tym 296 dzieci. Z tego około 5000 osób zamieszkuje gminę Piaseczno

STEREOTYPY Niewielu niepełnosprawnych widać na ulicach naszych miast. Osoby niepełnosprawne nie mają pełnego dostępu do takich podstawowych sfer życia jak: edukacja, zatrudnienie, budownictwo mieszkaniowe i użyteczność publiczna, transport, wypoczynek, polityka czy kultura. Bierze się to z licznych zaniedbań oraz niedostrzegania problemu osób niepełnosprawnych przez lokalne władze. Niewielu niepełnosprawnych widać na ulicach naszych miast. Osoby niepełnosprawne nie mają pełnego dostępu do takich podstawowych sfer życia jak: edukacja, zatrudnienie, budownictwo mieszkaniowe i użyteczność publiczna, transport, wypoczynek, polityka czy kultura. Bierze się to z licznych zaniedbań oraz niedostrzegania problemu osób niepełnosprawnych przez lokalne władze. Społeczeństwo często postrzega osoby niepełnosprawne, jako osoby, które nie potrafią samodzielnie funkcjonować, osoby nieproduktywne stanowiące ciężar dla innych o ograniczonych potrzebach. Jest to mylne stwierdzenie. Społeczeństwo często postrzega osoby niepełnosprawne, jako osoby, które nie potrafią samodzielnie funkcjonować, osoby nieproduktywne stanowiące ciężar dla innych o ograniczonych potrzebach. Jest to mylne stwierdzenie. Osoby niepełnosprawne są pełnowartościowymi obywatelami, pożytecznymi dla rodzin i otoczenia, które mają szanse na pozytywne ułożenie życia osobistego i zawodowego Osoby niepełnosprawne są pełnowartościowymi obywatelami, pożytecznymi dla rodzin i otoczenia, które mają szanse na pozytywne ułożenie życia osobistego i zawodowego Warunkiem tego jest stworzenie Osobom Niepełnosprawnym odpowiednich warunków. Warunkiem tego jest stworzenie Osobom Niepełnosprawnym odpowiednich warunków.

WSPÓŁPRACUJEMY Dlatego właśnie władze samorządowe, powinny - nawiązać współpracę z osobami niepełnosprawnymi i traktować je jak równoprawnych partnerów - tak aby niepełnosprawni mogli być ekspertami we własnych sprawach. Osoby niepełnosprawne powinny mieć możliwość monitorować, oceniać i uaktualniać plany polityki na rzecz osób niepełnosprawnych. Z udziałem osób niepełnosprawnych powinno dokonywać się przeglądu działań na rzecz niepełnosprawnych pod kątem tego jak mają się one do standardowych zasad. Wraz z osobami niepełnosprawnymi powinno sporządzić się wykaz potrzeb osób niepełnosprawnych w celu wypełnienia luki pomiędzy aktualnie istniejącymi zasobami a potrzebami tej grupy osób.

WSPÓLNIE… Wspólnie powinniśmy opracować plan polityki na rzecz osób niepełnosprawnych. Wspólnie powinniśmy określić, w jaki sposób kwestie dotyczące niepełnosprawności mają być uwzględniane we wszystkich procesach decyzyjnych Wspólnie powinniśmy określić zasady przyszłej kooperacji samorządu terytorialnego z organizacjami osób niepełnosprawnych.

INSTYTUCJE LOKALNE, OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE I KONSULTACJE (1) Pamiętajmy, że to do lokalnych władz należy zapewnienie wszystkim obywatelom takich samych możliwości. To decyzje władz lokalnych mają wpływ na życie codzienne osób niepełnosprawnych. Dotyczą one między innymi: spraw mieszkaniowych, edukacji, zatrudnienia, opieki, barier architektonicznych. Pamiętajmy zatem, aby niepełnosprawni uczestniczyli w planowaniu polityki lokalnej. Dzięki temu zrealizujemy konkretnie zamierzenia i zamierzenia te nie będą mijały się z potrzebami Osób Niepełnosprawnych.

INSTYTUCJE LOKALNE, OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE I KONSULTACJE (2) Ważne jest, aby poszczególne urzędy takie jak - Inspektor Nadzoru Budowlanego - Ośrodki Pomocy Społecznej - Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie - Wydziały edukacji - Wydziały transportu konsultowały realizowane projekty z osobami niepełnosprawnymi. W ten sposób unikniemy realizowania nowych obiektów nie w pełni dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz będziemy realizować realne ich potrzeby.

UNIKAJMY BŁĘDÓW – LIKWIDUJMY BARIERY! Pomimo obowiązującego prawa budowlanego nadal dochodzi do zaniedbań. Świadczą o tym m.in. - nowo powstałe obiekty przepełnione barierami architektonicznymi. - nowe linii autobusowe niedostosowane do potrzeb pasażerów na wózkach. Dzięki konsultacjom unikniemy tych błędów! Bardzo ważne jest zapewnienie równego dostępu do edukacji niepełnosprawnym dzieciom. - Dyrektorzy szkół nie zawsze są przygotowani na przyjęcie niepełnosprawnych uczniów. - Szkoły przepełnione są barierami architektonicznymi. Bariery zarówno architektoniczne, jak i mentalne muszą być systematycznie likwidowane, a konsultacje i współpraca z Osobami Niepełnoprawnymi będą prowadziły do tego celu.

PEŁNOWARTOŚCIOWE ŻYCIE – DOM Kolejną kwestią wymagającą współpracy pomiędzy różnymi instytucjami (m.in. OPS i PCPR) i organizacjami pozarządowymi jest zapewnienie osobom niepełnosprawnym wymagającym stałej pomocy - opieki w domu poprzez ulepszanie działań specjalistycznych usług opiekuńczych oraz tworzenie prężnie działającego wolontariatu. Wiele miast w Polsce już zrozumiało, że utrzymanie Osoby Niepełnosprawnej w jej własnym domu kosztuje mniej niż w Domu Pomocy Społecznej.

PEŁNOWARTOŚCIOWE ŻYCIE – PRACA Drugi punkt normalnego życia to praca. Możemy starać się o środki unijne na aktywizację osób niepełnosprawnych, organizowanie stażów i szkoleń, zakup specjalistycznego transportu do przewozu osób niepełnosprawnych niemogących korzystać z transportu publicznego. Możliwości PCPR i OPS nie są w pełni wykorzystane. A to w dużej mierze dzięki tym instytucjom osoby niepełnosprawne mają szanse na normalne pełnowartościowe życie.

PRZEDSTAWICIEL DO SPRAW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH Dobrym rozwiązaniem, aby włączać Osoby Niepełnosprawne do normalnego życia jest zatrudnienie w gminie i w powiecie Przedstawiciela do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

ZADANIA PRZEDSTAWICIELA Kierowanie się kartą Praw Osoby Niepełnosprawnej, uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej. Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków osób niepełnosprawnych. Podejmowanie interwencji na prośbę osoby zainteresowanej. Pomoc i wskazywanie trybu interwencyjnego w przypadkach naruszania praw osób niepełnosprawnych. Monitorowanie przestrzegania praw osób niepełnosprawnych między innymi dostępności nowo powstałych obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych. Podejmowanie działań na rzecz pełnej integracji społecznej oraz aktywizacji zawodowej, przeciwdziałanie izolacji społecznej osób niepełnosprawnych. Inicjowanie, opiniowanie, uczestniczenie w powstawaniu aktów prawa lokalnego dotyczących warunków życia osób niepełnosprawnych. Określanie potrzeb w zakresie środków finansowych na realizację gminnego programu na rzecz osób niepełnosprawnych. Organizowanie spotkań i dyskusji z władzami lokalnymi, organizacjami pozarządowymi, na tematy dotyczące osób niepełnosprawnych, ich problemów oraz szukanie sposobu ich rozwiązywania

OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA PRZEDSTAWICIELEM DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH Dobrze byłoby, aby na stanowisku Przedstawiciela ds. Osób Niepełnosprawnych zatrudniona została osoba niepełnosprawna, bo tak naprawdę, kto lepiej może znać problemy osób niepełnosprawnych jak nie oni sami.

ZREALIZUJEMU CELE Co osiągniemy zatrudniając na tym stanowisku osobę niepełnosprawną? - Zwiększymy aktywizację zawodową niepełnosprawnych. - Poszerzymy integrację społeczną. - Zwiększymy zrozumienie problemów tej grupy osób przez lokalne władze a także mieszkańców. Łatwiej jest, bowiem zrozumieć pewne problemy stykając się z nimi w życiu codziennym. - Pozyskamy kompetentną osobę na tym stanowisku, która będzie reprezentowała w jednym miejscu interesy niepełnosprawnych

ZREALIZUJEMU CELE Co osiągniemy zatrudniając na tym stanowisku osobę niepełnosprawną? - Zwiększymy aktywizację zawodową niepełnosprawnych. - Poszerzymy integrację społeczną. - Zwiększymy zrozumienie problemów tej grupy osób przez lokalne władze a także mieszkańców. Łatwiej jest, bowiem zrozumieć pewne problemy stykając się z nimi w życiu codziennym. - Pozyskamy kompetentną osobę na tym stanowisku, która będzie reprezentowała w jednym miejscu interesy niepełnosprawnych

PODSUMOWANIE Dzięki współpracy z samorządami Osoby Niepełnosprawne mogą stać się pełnoprawnymi obywatelami, członkami społeczności lokalnej. Ta współpraca pomoże nam w tworzeniu miast przyjaznych wszystkim jego mieszkańcom. Pierwsze pozytywne przykłady współpracy są już widoczne na terenie naszego powiatu!

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Edyta Banasiewicz TEL