(z akcentem na wykorzystanie) Kamil Szymański

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Excel Narzędzia do analizy regresji
Advertisements

Analiza wariancji jednoczynnikowa
Istota i przesłanki badań marketingowych
Wielowymiarowe metody analizy i wizualizacji danych
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Badania operacyjne. Wykład 1
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Prezentacja wyników badania nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Wyniki badań ankietowych Warszawa,
badania rynku turystycznego
BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Analiza współzależności
Analiza współzależności
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
PRZYROSTY WZGLĘDNE.
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Wprowadzenie do statystycznej analizy danych (SPSS)
Korelacje, regresja liniowa
Akwakultura oczami konsumenta
Teoria wyboru konsumenta
SKALE POMIAROWE.
Metody analizy danych w badaniach marketingowych 2013
Hipotezy statystyczne
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Instrukcja USOSweb Wersja: Opracował: Sebastian Sieńko Moduł sprawdzianów.
Segmenty rynku prasowego
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Plan na dzisiaj Ogólne informacje organizacyjne
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Prof. Aleksander Surdej
INFORMACJA MARKETINGOWA
Planowanie badań i analiza wyników
Ekonometria stosowana
PRZYGOTOWALI Bartosz Pawlik Daniel Sawa Marcin Turbiński.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
1 Spotkanie dotowane w ramach Programu Rozwoju Sprzedaży Ilustracje pochodzą z ogólnodostępnych stron internetowych, w tym
Mleczna droga na kawę… Kup Milkyway’a i ciesz się małą czarną w cenie 5 zł w lokalach Starbucks (za okazaniem paragonu).
Model obiektowy bazy danych
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
Wnioskowanie statystyczne
Czym jest Wybór Konsumenta? Badanie konsumenckie, którego celem jest wyłonienie najlepszych marek dostępnych na rynku polskim. Wybór Konsumenta Jest.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Model ekonometryczny Jacek Szanduła.
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
A.M. Zarzycka. Wpływ ogólnych wyobrażeń i opinii o kraju na ocenę produktów lub/i marek pochodzących z danego kraju Stereotyp wizerunku danego kraju A.M.
Projektowanie kwestionariusza
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. PRZEJAW DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ O INDYWIDUALNYM CHARAKTERZE, USTALONY W JAKIEJKOLWIEK POSTACI, NIEZALEŻNIE OD WARTOŚCI, PRZEZNACZENIA.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Segmentacja rynku.
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
Struktury i algorytmy wspomagania decyzji
Testy nieparametryczne
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Dr Dorota Rozmus Katedra Analiz Gospodarczych i Finansowych
Korelacja i regresja liniowa
Zapis prezentacji:

(z akcentem na wykorzystanie) Kamil Szymański Wykorzystanie analizy conjoint w badaniach marketingowych i społecznych (z akcentem na wykorzystanie) Kamil Szymański

Koń, jaki jest, każdy widzi Sama nazwa conjoint z niczym się nie kojarzy. Niektóre techniki wywołują skojarzenia: Analiza korespondencji Analiza dyskryminacji Analiza Czynnikowa Analiza regresji Analiza klas ukrytych Conjoint to… zupełnie coś innego Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Wybory Wybór partnera Wybór funduszu emerytalnego Wybór samochodu, szkoły Wybór gazety, programu telewizyjnego, strony internetowej, stacji radiowej Wybór kawy, piwa, czekolady Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Motywy Co skłania ludzi do podejmowania określonych decyzji? Jak spośród różnorodnych przyczyn wyłowić te, które są istotne? W jaki sposób zdefiniować problem? Co tak naprawdę jest przedmiotem zainteresowania? W jaki sposób mierzyć? W jaki sposób przeformułować pytanie, by badanie dostarczyło przydatnych odpowiedzi? Jakie zastosować metody? Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Pytania Można zapytać wprost: Czym kieruje się Pan(i) podczas zakupu… Czy był(a)by Pan(i) skłonna zapłacić więcej za produkt, który byłby/miałby… Czy był(a)by Pan(i) skłonna kupić… Można zrobić ankiety, fokusy, wywiady indywidualne Można eksperymentować: W warunkach naturalnych, na swojej firmie W warunkach laboratoryjnych, na próbie respondentów Można dostać zawału Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Skomplikowana rzeczywistość Na decyzję konsumenta wpływa wiele zmiennych Nie zbadamy wszystkich (ani zmiennych, ani konsumentów) Nie ma metod idealnych Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Przykład problemu Czy konsumenci skłonni byliby zapłacić więcej za produkty wytworzone zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności? Jakie znaczenie ma etykieta społecznej odpowiedzialności pośród innych cech produktu? Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Fazy badania Definicje i zawężanie problemu: Konsument => student UJ lub AE, zazwyczaj znajomy(a) uczestnika projektu Produkt => kawa Czynniki wpływu => cechy produktu Społeczna odpowiedzialność => etykieta na opakowaniu, informująca o tym, że kawa została wyprodukowana bez szkody dla ludzi lub środowiska naturalnego Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Ogólny plan badania KAWA DECYZJA CECHA1 CECHA2 CECHA3 CECHA4 CECHA5 Konsument podejmuje decyzję o wyborze produktu na podstawie jego cech. Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Ogólny plan analizy ZMIENNE NIEZALEŻNE ZMIENNA ZALEŻNA KAWA PREFERENCJE WPŁYW NETTO CECHA1 CECHA2 CECHA3 CECHA4 CECHA5 Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Istota analizy conjoint Masz duży problem? Rozbij go na mniejsze! Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Istota analizy conjoint Dekompozycja, czyli rozbicie całościowego wpływu wiązki zmiennych na indywidualny wpływ każdej z nich. Respondent zachowuje się pod wpływem zestawu zmiennych, postrzeganego całościowo – jak w warunkach naturalnych. Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Jaka kawa? Jakie zmienne niezależne? CENA 10 zł 20 zł WAGA 100 g 250 g KRAJ Indie Kolumbia RODZAJ rozpuszczalna mielona ETYKIETA społecznej odpowiedzialności społeczna wewnętrzna społeczna zewnętrzna ekologiczna etykieta neutralna Liczba wszystkich wariantów = 2 x 2 x 2 x 2 x 4 = 64 Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Jakie preferencje? Jaka zmienna zależna? Sortowanie – od najbardziej do najmniej atrakcyjnej wersji produktu (od 1 do n, gdzie n jest liczbą wszystkich wariantów produktu) Przypisanie liczby punktów, wyrażającej atrakcyjność wariantu (np. z zakresu 1-100) Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Sęk Jak oszacować wpływ netto każdej zmiennej niezależnej, skoro jedne zmienne bywają ilościowe, porządkowe i nominalne, a całkowita liczba wariantów nie powinna zadręczyć respondenta. Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Plan ortogonalny Sposób wyboru możliwie małej liczby wariantów do badania, o ile zmienne niezależne wpływają naprawdę niezależnie. Zestaw wariantów przeznaczonych do badania można łatwo wygenerować w SPSS, korzystając z algorytmu planu ortogonalnego, dostępnego w postaci komendy ORTHOPLAN. Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Analiza danych Dysponując informacją o tym, jakie cechy posiadają badane warianty, oraz o tym, jak respondenci ocenili każdy z tych wariantów, możemy łatwo oszacować wpływ netto każdej cechy na ocenę danego wariantu, korzystając z komendy CONJOINT w SPSS. Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Ogólny plan działania w SPSS Korzystamy z dwóch plików (SAV) 1. Informacja o badanych wariantach, utworzonych w planie ortogonalnym. 2. Informacja o preferencjach respondentów. Kawa 1 1. Kawa 9 Kawa 2 2. Kawa 6 … … Kawa k k. Kawa 4 Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Wyniki Wpływ każdej ze zmiennych (= czynników) na preferencje badanych KAWA CECHA1 10% wpływu CECHA2 35% wpływu CECHA3 10% wpływu CECHA4 15% wpływu CECHA5 30% wpływu Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Wyniki Wpływ każdej wartości danej zmiennej (= każdego poziomu danego czynnika) na preferencje badanych KAWA Kolumbia KRAJ Indie mielona RODZAJ rozpuszczalna Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Wyniki Obliczanie atrakcyjności (= użyteczności) każdego wariantu CENA WAGA KRAJ RODZAJ + + + + 10 zł 250 g Kolumbia mielona + = ekologiczna KAWA DOSKONAŁA Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Ograniczenia, warunki Brak interakcji między zmiennymi niezależnymi Brak założeń co do wielkości próby Zakładamy, że na decyzję respondenta wpływają wyłącznie cechy produktu Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Możliwości Wyniki dla pojedynczego respondenta Wyniki dla grup respondentów Miary dopasowania modelu do rzeczywistości Symulowanie preferencji wobec wariantów, które nie brały udziału w badaniu Szacowanie udziałów w rynku dla różnych wariantów produktu Segmentacja respondentów Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Conjoint w trzech krokach Wygenerować warianty według planu ortogonalnego. Zebrać dane i stworzyć bazę w odpowiednim formacie. Wykonać analizę (można z użyciem helpa!). Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Krok I – ORTHOPLAN Nr wariantu Cena Kraj Waga Rodzaj CSR 1 20 zł Indie 100 g mielona społeczny zewnętrzny 2 10 zł 250 g rozpuszczalna neutralny … k Kolumbia Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Krok II – baza danych Id respond. Najbardziej atrakcyjny wariant … Najmniej atrakcyjny wariant 574398 4 8 11 1 9 543758 7 2 5 923568 10 6 285453 3 Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006 Krok III – CONJOINT Określić parametry analizy Kliknąć Poczekać na wyniki… Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006

C.D.N. Ciąg dalszy nastąpi w sali komputerowej Warsztaty metodologiczne, Rudki, 25.11.2006