Profilaktyka agresji i przemocy Renata Małycha - Duda
EMPATIA - umiejętność uczuciowego utożsamiania się z innymi osobami i przeżywania ich uczuć. Kluczem do wyczucia emocji innej osoby jest zdolność odczytywania sygnałów niewerbalnych: tonu głosu, gestu, wyrazu twarzy itp.
Im lepiej znamy własne uczucia, tym trafniej rozpoznajemy uczucia innych ludzi. Znajomość uczuć drugiej osoby jest niezmiernie ważna w procesie wykształcania wrażliwości.
Wspólną cechą dla osób stosujących przemoc jest niemożność odczuwania empatii. Ich niezdolność do wczuwania się w skórę ofiary i przeżywanie jej bólu pozwala im na samookłamywanie się, które zachęca do popełniania przestępstw.
Wzmacniać poczucie własnej wartości: częste pochwały poszukiwanie własnych zalet odkrywanie mocnych stron dbałość o atmosferę wzajemnej życzliwości korygowanie postawy ciała
Zabezpieczać dzieci przed szkodliwym wpływem modeli agresywnego zachowania: kontrolować odbiór programów telewizyjnych i kaset video oraz tematykę gier komputerowych, korzystanie z Internetu zainteresowanie książkami, filmami wskazującymi pozytywne modele postępowania
Uniemożliwiać osiąganie różnych celów za pośrednictwem agresywnego zachowania się. Postawie cwaniactwa, kultu siły i „przepychania się przez życie” należy przeciwstawiać postawę koleżeństwa, życzliwości, zgodnej współpracy, pomocy słabszym.
Uczyć dzieci rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. Ludzie mają prawo do błędów, a konflikty są zjawiskiem naturalnym w kontaktach międzyludzkich.