PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Temat: Podstawowe zasady pracy z uczniem zdolnym
CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNA
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Praca z uczniem zdolnym
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Uczeń zdolny w procesie edukacyjnym
Z UCZNIEM SZCZEGÓLNIE UZDOLNIONYM
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Formy wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Praca z uczniem „zdolnym”
„Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości , aby swe zdolności rozwijać.” J.F Kennedy.
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
KLOCKOMANIA.
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
Motywacja do nauki.
Dydaktyka ogólna.
Twórcza aktywność dziecka
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Gimnazjum w Golubiu - Dobrzyniu
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Co chcieliśmy osiągnąć?
Odkrywanie zdolności dziecka to przywilej i obowiązek rodziców. Nauczyciele powinni im w tym pomagać.
opracowała Joanna Bojarska
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Otwarta droga ku przyszłości
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
INDYWIDUALIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DOBRY START PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JORDANOWIE ŚLĄSKIM.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Inteligencja Marta Riess.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM

Wyróżniono pięć rodzajów uzdolnień: Słowne Matematyczne Techniczne Początki badań nad zdolnościami, datują się na drugą połowę XIX wieku Charles Burt. Wyróżniono pięć rodzajów uzdolnień: Słowne Matematyczne Techniczne Artystyczne Twórcze

Powstało wiele modelowych koncepcji i teorii podejmujących próbę wyjaśnienia fenomenu zdolności oraz określenia dodatnich i ujemnych czynników wpływających na ich rozwój. Oto dwa przykłady:

Trójpierścieniowy model zdolności J.S.Renzulliego,

Drugi model (F.Mőnksa) wyraźnie uwzględnia dodatkowo warunki zewnętrzne, które determinują rozwój w takich kręgach środowiskowych jak rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza.

Typy inteligencji lingwistyczna matematyczno-logiczna wizualno-przestrzenna muzyczna interpersonalna kinestetyczna

Lingwistyczna- umiejętność posługiwania się językiem, wrażliwość na słowa, na modulację głosu, wiersze, rymowanki.

Matematyczno-logiczna – rozwiązywanie problemów w sposób niewerbalny, myślenie abstrakcyjne: ten typ inteligencji może być wykorzystywany na wszystkich przedmiotach szkolnych

Wizualno-przestrzenna – myślenie obrazowe, umiejętne korzystanie z map, diagramów i tabel, wykorzystanie ruchu, można ten typ inteligencji pobudzać stosując wizualne pomoce dydaktyczne: diagramy, tablice.

Muzyczna – poczucie rytmu, uczniowie z tym typem inteligencji lubią rapowanie, rymowanki, nauka przy muzyce.

Interpersonalna – łatwy kontakt z innymi ludźmi, dobra komunikacja, uczniowie z tym typem lubią pracę w parach lub małych grupach

Intrapersonalna – wysoki poziom wiedzy o samym sobie, silne poczucie wartości, automotywacja

Kinestetyczna – uzdolnienia manualne, duże znaczenie zmysłu dotyku, uczniowie ze zdolnościami kinestetycznymi lubią ćwiczyć z podziałem na role, wycieczki, zajęcia w terenie.

Uczeń zdolny charakteryzuje się określonymi cechami pozytywnymi Uczeń zdolny charakteryzuje się określonymi cechami pozytywnymi. Należą do nich: ponadprzeciętny intelekt; szybkie zapamiętywanie, prawidłowe kojarzenie i rozumowanie; dociekliwość, duża liczba pytań; szeroki wachlarz zainteresowań, dużo wiadomości pozaszkolnych; umiejętność skupienia uwagi przez dłuższy czas; bogata wyobraźnia, oryginalne pomysły; potrzeba ukazania swoich myśli, wrażeń, emocji; niezależna postawa, obrona swoich myśli.

Uczniowi zdolnemu nie brakuje jednak skłonności do przejawiania cech negatywnych takich jak: uczeń taki bywa często kłopotliwy; trudności w przystosowaniu się do grupy ( chęć ciągłego imponowania, dominacji, postawa egocentryczna ); zarozumiałość, okazywanie lekceważenia rówieśnikom i nauczycielom; egocentryzm, koncentracja na sobie; trudności w przechodzeniu od wiadomości do umiejętności, demonstrowanie wiedzy encyklopedycznej; chwiejność emocjonalna, nieśmiałość lub nadpobudliwość psychoruchowa, zachowania agresywne bądź lękowe.

Formy pracy z uczniem zdolnym Krótkie kilkuminutowe rozmowy nauczyciela z uczniem zdolnym, zwykle komentujące w sposób bieżący materiał lub kończące się sformułowaniem problemu, apotem rozwiązaniem go Zadawanie dodatkowych zadań podczas pracy klasowej i prac domowych Przygotowanie przez ucznia referatów po przeczytaniu odpowiedniej literatury Korygowanie błędów kolegów Prowadzenie przez uczniów fragmentów lekcji Zachęcanie do czytania fachowej literatury Zwiększanie wymagań co do ścisłości i precyzji ich wypowiedzi Stworzenie okazji do swobodnego wyboru zadań trudniejszych Praca w grupach, w których uczniowie zdolni pełnią rolę liderów Kształcenie wielopoziomowe, czyli różnicowanie poziomu trudności na każdej jednostce lekcyjnej