Autor: Adam Bzdawka kl. III LI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bądź świadomym konsumentem
Advertisements

Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Rynki konkurencji niedoskonałej
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Opóźnienie i zwłoka Fryderyk Zoll.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
Prawa konsumenta.
Konferencja Zmagania z koniunkturą czyli dobre i złe strony kryzysu Villa Drawa 28/29 maja Ogólne warunki sprzedaży – nasza polisa.
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Prawo kontraktowe Umowa sprzedaży.
Przestrzeganie przepisów bhp,
ABC PRAW KONSUMENTA.
Prawa konsumenta Czyli z czym to się je..
Prawdy oczywiste Sprzedaż zgodnie z ustawą o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawdy oczywiste Regulamin sklepu internetowego - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Monopol.
Prawo ochrony konsumentów
Nowa Ustawa Konsumencka
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Konsument.
Prawo ochrony konsumentów
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Dr hab. Marlena Pecyna Wykład 24 marca 2015 r.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY RZECZY SPRZEDANEJ
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Reglamentacja procesu budowy
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Sprzedaż dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Umowa przedwstępna (pactum de contrahendo). art. 389 § 1 k.c.: Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY FIZYCZNE I PRAWNE Mocą art. 52 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta uchylono ustawę z dnia 2.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Barbara Denisiuk. Art § 2 k.c. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także.
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Przedstawicielstwo Przedawnienie i terminy zawite
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
UMOWA KOMISU Literatura:
Konkurencja a polityka konkurencji
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA
Publiczne prawo konkurencji
Publiczne prawo konkurencji
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
Umowy przenoszące prawa
Ochrona konsumenta usług zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa Barbara Trybulińska.
Sprzedaż dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Autor: Adam Bzdawka kl. III LI Prawa konsumenta Autor: Adam Bzdawka kl. III LI

Zabezpieczenia konsumentów Pierwszym zabezpieczeniem konsumentów są ustanowione przez odpowiednie organy państwowe normy jakościowe produktów. Producenci mają prawny obowiązek przestrzegania tych norm. Drugim zabezpieczeniem są przepisy ustawy „O szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej”. Z mocy samego prawa sprzedawca lub usługodawca ponosi odpowiedzialność wobec kupującego za to, aby występowała zgodność towaru z umową.

Ustawa konsumencka Ustawa konsumencka wprowadza wymóg przejrzystości. Realizuje się go m. in. poprzez spełnienie przez agenta przedsiębiorcy obowiązku prawidłowego przedstawienia siebie oraz firmy w imieniu której działa, okazania dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokumentu tożsamości. W razie zawierania umów w imieniu przedsiębiorcy zawierający umowę okazuje ponadto dokument potwierdzający swoje umocowanie (art. 1 ust.1). Ponadto zgodnie z art. 3 każdy, kto zawiera z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, powinien poinformować go na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni bez podania przyczyny oraz wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby); obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę (art. 3 ust. 1). Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje na piśmie konsumenta o prawie odstąpienia od umowy, to na zasadzie art. 4, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia (informację można uzyskać z dowolnego źródła). Konsument nie może jednak z tego prawa skorzystać po upływie 3 miesięcy od wykonania umowy.

Zgodność towaru z umową Jak wiecie, w momencie kupna dochodzi do zawarcia umowy między kupującym a sprzedającym. Nie musi to być formalny spis, wystarczą informacje w: instrukcji obsługi, ulotce, broszurze lub reklamie. Jeżeli towar nie może być użytkowany zgodnie z celem lub przeznaczeniem lub gdy jego cechy nie są takie, jakie powinny być, wówczas przed kupującym odpowiada sprzedawca z tytułu „zgodności towaru z umową”.

Prawa konsumenta w prawie: Ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie warunków sanitarnych oraz zasad przestrzegania higieny przy produkcji i obrocie środkami spożywczymi, używkami i substancjami dodatkowymi dozwolonymi Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie warunków, jakim powinna odpowiadać woda do picia i na potrzeby gospodarcze, woda w kąpieliskach oraz zasad sprawowania kontroli jakości wody przez organy Inspekcji Sanitarnej Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie szczególnych warunków i wymagań sanitarnych przy produkcji naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych oraz wód stołowych w opakowaniach jednostkowych Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie wykazu dopuszczalnych ilości substancji dodatkowych i innych substancji obcych dodawanych do środków spożywczych lub używek, a także zanieczyszczeń, które mogą znajdować się w środkach spożywczych lub używkach

Reklamacje Można je składać w ciągu dwóch lat od daty nabycia. Przez pierwsze sześć miesięcy na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że towar jest pozbawiony wad. Przez następne półtora roku kupujący musi udowodnić, że towar jest wadliwy. Dotyczy to tylko i wyłącznie tych wad, które były już w momencie kupna, ale nie zostały wtedy ujawnione. Wadę uznaje się w sytuacji, gdy zmniejsza ona wartość lub użyteczność rzeczy sprzedanej.

Żądania składającego reklamację Kupujący, po ujawnieniu wady i zgłoszeniu sprzedającemu, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy może: zażądać usunięcia wady w wyznaczonym terminie, żądać wymiany rzeczy na wolną od wad, zażądać obniżenia ceny lub w ostateczności odstąpić od umowy, czyli zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Możliwość odstąpienia od umowy nie przysługuje nabywcy, jeśli sprzedawca wymieni rzecz na dobrą lub usunie wadę.

Gwarancja Producent (lub sprzedający) może udzielić gwarancji na swoje produkty. Dotyczy ona wad ujawniających się w okresie korzystania z zakupionej rzeczy. Wystawca dokumentu gwarancyjnego (producent lub częściej sprzedawca, gdy przejął odpowiedzialność) jest zobowiązany do usunięcia wady lub wymiany na towar pozbawiony wady. Pod warunkiem, że wada ujawniona została w okresie gwarancji, najczęściej jednego roku. Z tytułu gwarancji kupujący nie może żądać zwrotu pieniędzy. Gwarancja musi być udzielona na piśmie. Uprawnienia z tytułu gwarancji są niezależne od uprawnień wynikających z tytułu przepisów wspomnianej wcześniej ustawy.

Przykładowa gwarancja bankowa:

Praktyki ograniczające konkurencję Firmy w trosce o zbyt swoich towarów i usług rywalizują ze sobą, produkując towary lepszej jakości i o niższych cenach. Aby tak było, państwo musi przeciwdziałać ewentualnym praktykom monopolistycznym, czyli takim, które ograniczają rywalizację i konkurencję.

Praktyki monopolistyczne: przedsiębiorcy o wysokiej pozycji na rynku narzucają niekorzystne warunki umów przynoszące monopolistom nieuzasadnione korzyści, konkurenci porozumiewają się w celu ustalenia cen sprzedaży produktów, podziału rynku, ograniczenia produkcji lub eliminacji z rynku producentów nie podporządkowujących się porozumieniu, firmy posiadające pozycję monopolistyczną na rynku narzucają wygórowane ceny, lub ograniczają produkcję w celu ich uzyskania, firmy łączą się w celu istotnego ograniczenia konkurencji, stwarzane są konsumentom uciążliwe warunki dochodzenia swoich praw.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: gdy stwierdzi praktyki monopolistyczne, wówczas Prezes UOKiK wydaje decyzję nakazującą zaniechania tych działań oraz może określić jego warunki, w przypadku braku zmiany działań ze strony monopolisty Prezes Urzędu odwołuje się do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Antymonopolowego, Prezes UOKiK jest centralnym organem administracji rządowej podległym Radzie Ministrów, powołuje go i odwołuje premier. Prezesowi podlega Inspekcja Handlowa.

Zadania UOKiK: tworzenie warunków sprzyjających wzrostowi konkurencji, usuwanie lub łagodzenie barier wejścia na rynek nowych przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych, promowanie małych i średnich przedsiębiorstw, ochrona przedsiębiorstw przed takimi działaniami władz administracyjnych, których efektem byłoby ograniczenie konkurencji w danej dziedzinie.

Osoba, do której można zwracać się o pomoc to Rzecznik Ochrony Praw Konsumenta Rzecznicy w Bydgoszczy: Powiatowy Rzecznik Konsumentów SP w Bydgoszczy Konarskiego 1/3 85-066 Bydgoszcz tel. (52) 3497447 fax 3497452 Miejski Rzecznik Konsumentów UM w Bydgoszczy Grudziądzka 9-15, budynek B 85-130 Bydgoszcz tel. (52) 3288428 fax 3288238 mrk@um.bydgoszcz.pl

Dziękuję bardzo za uwagę 