Europejski Kongres Gospodarczy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
Advertisements

1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
Bilansowe uwarunkowania rozwoju akcji kredytowej w Polsce
Dobre polskie praktyki – biomasa
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Parkingi podziemne w Warszawie – realizacja w formule PPP
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata zaakceptowany przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
Dzwignia finansowa – czyli jak zwielokrotnić zyski z inwestycji
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Katowice, 15 maja 2012.
Ministerstwo Gospodarki
City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Energy Energia Odnawialna Zarys i perspektywy w Niemczech 15 listopad 2011, Warszawa Federal Ministry for Environment,
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Czysty transport miejski
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Jacob Hansen Dyrektor Generalny Fertilizers Europe Europejski Kongres Gospodarczy 17 maja 2011 Wyzwania dla europejskiego przemysłu nawozowego po ETS.
Konferencja poprzedzająca VIII Kongres Ekonomistów Polskich BANKI W POLSKIEJ GOSPODARCE Działalność Deutsche Bank Polska S.A. na rzecz Polskiej Gospodarki.
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Debiut Lyxor ETF DAX i Lyxor ETF S&P 500 na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie 31 maja 2011 r.
Miasto publiczne – miasto prywatne
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
W oparciu o zasoby WFOŚiGW w Katowicach oraz giełdowy rynek obligacji Catalyst Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Jako instrument finansowania inwestycji w zadłużonych JST Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
Międzynarodowa Agencja Energetyczna
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Katowice,
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Logistyczne systemy transportu dalekiego
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
Transport publiczny i otwartość komunikacyjna jako warunek konieczny rozwoju gospodarczego i jakości życia mieszkańców miast Wstęp do dyskusji panelowej.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku Warszawa, 4 listopada 2015 r.
 Priorytet dla wsparcia inwestycyjnego  Odchodzenie od dotacji na rzecz instrumentów zwrotnych  Wsparcie większej liczby przedsiębiorców  Zapobieganie.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Sejmik Województwa Lubuskiego, 7 lutego 2012, Andrzej Patalas AUTOSTRADA A2 ŚWIECKO – NOWY TOMYŚL (105,9 km)
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Zapis prezentacji:

Europejski Kongres Gospodarczy Michał Zieniewski White & Case W. Daniłowicz W. Jurcewicz i Wspólnicy – Kancelaria Prawna Sp.k. mzieniewski@whitecase.com Infrastruktura, transport 18 maja 2011 roku

Komisja Europejska – wizja europejskiego obszaru transportu zawarta w tzw. Białej Księdze z dnia 28 marca 2011 roku.

Komisja Europejska zauważa, że: Transport towarów wzrośnie o 40% do 2030 r. i o 80% do 2050 r. w porównaniu do 2005 r. Ruch pasażerski wzrośnie o 34% do 2030 r. i o 51% do 2050 r. Transport zaspokaja 96% swoich potrzeb energetycznych produktami ropopochodnymi. W 2010 r. UE importowała ropę o wartości ok. 210 mld USD. W obecnym stanie do 2050 r. emisje CO2 z transportu wzrosną o 1/3 w porównaniu do roku 1990, a koszty zatorów komunikacyjnych wzrosną o ok. 50%. Systemy transportowe Europy Wschodniej i Zachodniej należy „ujednolicić”. Coraz trudniej jest uzyskać środki publiczne na finansowanie infrastruktury.

Komisja Europejska dąży m.in. do: „Zniwelowania zależności systemu transportu od ropy bez poświęcania jego wydajności i bez ryzyka dla mobilności”. Redukcji emisji CO2 generowanych przez transport o 60% do 2050 r. Zmniejszenia o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r. Przeniesienia 30% drogowego transportu towarów do 2030 r. na inne środki transportu, np. kolej i transport wodny (50% w 2050 r.). Ukończenia europejskiego systemu kolei dużych prędkości do 2050 r. Stworzenia do 2030 r. sieci bazowej TEN-T.

Celem Komisji Europejskiej jest również: PEŁNE ZASTOSOWANIE ZASAD „UŻYTKOWNIK PŁACI” I „ZANIECZYSZCZAJĄCY PŁACI”. WIĘKSZE ZAANGAŻOWANIE SEKTORA PRYWATNEGO W CELU ZAPEWNIENIA FINANSOWANIA PRZYSZŁYCH INWESTYCJI TRANSPORTOWYCH.

Czy kapitał prywatny się angażuje? 112 projektów PPP (18 mld Euro) osiągnęło zamknięcie finansowe w 2010r. Rynek PPP rośnie. Projekty transportowe po raz pierwszy stanowią mniej niż 50% wartości rynku PPP. Rośnie średnia wartość projektu (9% to projekty powyżej 500 mln Euro). Generalnie, okresy kredytowania są dłuższe, a marże spadają. Źródło: EPEC – Review of the European PPP Market in 2010

Gdzie angażuje się kapitał prywatny : Wykaz krajów według wartości i liczby transakcji W 2010 r. w Europie Wschodniej zamknięcie finansowe osiągnęło tylko 6 projektów o łącznej wartości zaledwie 150 mln Euro. Źródło: EPEC – Review of the European PPP Market in 2010 Suma wartości transakcji wg kraju (w mln Euro) Liczba projektów wg kraju

Przykłady projektów transportowych o wartości powyżej 500 mln Euro (zamknięcie finansowe w 2010 r.): Portugalia - Kolej Dużych Prędkości. Odcinek Poceirao - Caia Portugalia - Pinhal Interior Shadow Toll Road  Barcelona - Nowa linia metra Francja - Sieć kolejowa GMS-R (Global System for Mobile Communications - Railway) Holandia - Autostrada A15 odcinek Maasvlakte - Vaanplein 

Przykłady projektów transportowych o wartości powyżej 500 mln Euro (zamknięcie finansowe w 2010 r.): Kolej dużych prędkości Poceirao – Caia w Portugalii 176 km dwutorowej i 92 km jednotorowej linii Część sieci TEN-T Okres koncesji: 40 lat Wartość projektu: ok. 1,7 mld Euro Finansowanie: 5 banków komercyjnych + EIB (600 mln Euro, w tym 300 mln gwarantowane przez rząd portugalski) + EU grant (777 mln Euro) Wynagrodzenie: opłata za dostępność

Przykłady projektów transportowych o wartości powyżej 500 mln Euro: Autostrada A15 Maasvlakte – Vaarplein w Holandii: Budowa dodatkowych pasów, instalacja systemów zarządzania ruchem i budowa nowego mostu zwodzonego Okres koncesji (DBFMO): 25 lat Wartość projektu: ok. 1,2 mld Euro Finansowanie: rząd holenderski (2x250 mln), EIB (140 mln), banki komercyjne (ok. 500 mln) Wynagrodzenie: opłata za dostępność

Komisja Europejska promuje nowe instrumenty finansowe, których celem jest „uwolnienie potencjału finansowania prywatnego”: Obligacje jako instrumenty finansujące projekty Zabezpieczone gwarancją lub innym instrumentem finansowym EIB Ryzyko ma być dzielone pomiędzy EIB i budżetem UE PROJECT BONDS

EU Project Bond – Struktura początkowa Inwestorzy Project Co. Dług główny w formie obligacji Gwarancja zabezp. obligacje Sponsorzy EIB Podział ryzyka Kapitał EU

EU Project Bond – struktura po ciągnięciu z gwarancji Inwestorzy Project Co. Dług główny w formie obligacji Sponsorzy EIB Podział ryzyka Podporządkowane zobowiązanie spłaty gwarancji EU Kapitał

The Europe 2020 Project Bonds Initiative Mechanizm na etapie konsultacji Cel: więcej, taniej, szybciej Założenia: Dzięki wsparciu EIB obligacje (emitent) uzyskają rating inwestycyjny Instrumentem wsparcia może być gwarancja (do 20% wartości obligacji) lub kredyt podporządkowany (junior debt) EIB wstępnie oceni projekt oraz wyceni koszt gwarancji Obligacje nie mają zastąpić kapitału własnego sponsorów Nie jest intencją, aby obligacje zwiększały dług publiczny