Europejski Kongres Gospodarczy Michał Zieniewski White & Case W. Daniłowicz W. Jurcewicz i Wspólnicy – Kancelaria Prawna Sp.k. mzieniewski@whitecase.com Infrastruktura, transport 18 maja 2011 roku
Komisja Europejska – wizja europejskiego obszaru transportu zawarta w tzw. Białej Księdze z dnia 28 marca 2011 roku.
Komisja Europejska zauważa, że: Transport towarów wzrośnie o 40% do 2030 r. i o 80% do 2050 r. w porównaniu do 2005 r. Ruch pasażerski wzrośnie o 34% do 2030 r. i o 51% do 2050 r. Transport zaspokaja 96% swoich potrzeb energetycznych produktami ropopochodnymi. W 2010 r. UE importowała ropę o wartości ok. 210 mld USD. W obecnym stanie do 2050 r. emisje CO2 z transportu wzrosną o 1/3 w porównaniu do roku 1990, a koszty zatorów komunikacyjnych wzrosną o ok. 50%. Systemy transportowe Europy Wschodniej i Zachodniej należy „ujednolicić”. Coraz trudniej jest uzyskać środki publiczne na finansowanie infrastruktury.
Komisja Europejska dąży m.in. do: „Zniwelowania zależności systemu transportu od ropy bez poświęcania jego wydajności i bez ryzyka dla mobilności”. Redukcji emisji CO2 generowanych przez transport o 60% do 2050 r. Zmniejszenia o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r. Przeniesienia 30% drogowego transportu towarów do 2030 r. na inne środki transportu, np. kolej i transport wodny (50% w 2050 r.). Ukończenia europejskiego systemu kolei dużych prędkości do 2050 r. Stworzenia do 2030 r. sieci bazowej TEN-T.
Celem Komisji Europejskiej jest również: PEŁNE ZASTOSOWANIE ZASAD „UŻYTKOWNIK PŁACI” I „ZANIECZYSZCZAJĄCY PŁACI”. WIĘKSZE ZAANGAŻOWANIE SEKTORA PRYWATNEGO W CELU ZAPEWNIENIA FINANSOWANIA PRZYSZŁYCH INWESTYCJI TRANSPORTOWYCH.
Czy kapitał prywatny się angażuje? 112 projektów PPP (18 mld Euro) osiągnęło zamknięcie finansowe w 2010r. Rynek PPP rośnie. Projekty transportowe po raz pierwszy stanowią mniej niż 50% wartości rynku PPP. Rośnie średnia wartość projektu (9% to projekty powyżej 500 mln Euro). Generalnie, okresy kredytowania są dłuższe, a marże spadają. Źródło: EPEC – Review of the European PPP Market in 2010
Gdzie angażuje się kapitał prywatny : Wykaz krajów według wartości i liczby transakcji W 2010 r. w Europie Wschodniej zamknięcie finansowe osiągnęło tylko 6 projektów o łącznej wartości zaledwie 150 mln Euro. Źródło: EPEC – Review of the European PPP Market in 2010 Suma wartości transakcji wg kraju (w mln Euro) Liczba projektów wg kraju
Przykłady projektów transportowych o wartości powyżej 500 mln Euro (zamknięcie finansowe w 2010 r.): Portugalia - Kolej Dużych Prędkości. Odcinek Poceirao - Caia Portugalia - Pinhal Interior Shadow Toll Road Barcelona - Nowa linia metra Francja - Sieć kolejowa GMS-R (Global System for Mobile Communications - Railway) Holandia - Autostrada A15 odcinek Maasvlakte - Vaanplein
Przykłady projektów transportowych o wartości powyżej 500 mln Euro (zamknięcie finansowe w 2010 r.): Kolej dużych prędkości Poceirao – Caia w Portugalii 176 km dwutorowej i 92 km jednotorowej linii Część sieci TEN-T Okres koncesji: 40 lat Wartość projektu: ok. 1,7 mld Euro Finansowanie: 5 banków komercyjnych + EIB (600 mln Euro, w tym 300 mln gwarantowane przez rząd portugalski) + EU grant (777 mln Euro) Wynagrodzenie: opłata za dostępność
Przykłady projektów transportowych o wartości powyżej 500 mln Euro: Autostrada A15 Maasvlakte – Vaarplein w Holandii: Budowa dodatkowych pasów, instalacja systemów zarządzania ruchem i budowa nowego mostu zwodzonego Okres koncesji (DBFMO): 25 lat Wartość projektu: ok. 1,2 mld Euro Finansowanie: rząd holenderski (2x250 mln), EIB (140 mln), banki komercyjne (ok. 500 mln) Wynagrodzenie: opłata za dostępność
Komisja Europejska promuje nowe instrumenty finansowe, których celem jest „uwolnienie potencjału finansowania prywatnego”: Obligacje jako instrumenty finansujące projekty Zabezpieczone gwarancją lub innym instrumentem finansowym EIB Ryzyko ma być dzielone pomiędzy EIB i budżetem UE PROJECT BONDS
EU Project Bond – Struktura początkowa Inwestorzy Project Co. Dług główny w formie obligacji Gwarancja zabezp. obligacje Sponsorzy EIB Podział ryzyka Kapitał EU
EU Project Bond – struktura po ciągnięciu z gwarancji Inwestorzy Project Co. Dług główny w formie obligacji Sponsorzy EIB Podział ryzyka Podporządkowane zobowiązanie spłaty gwarancji EU Kapitał
The Europe 2020 Project Bonds Initiative Mechanizm na etapie konsultacji Cel: więcej, taniej, szybciej Założenia: Dzięki wsparciu EIB obligacje (emitent) uzyskają rating inwestycyjny Instrumentem wsparcia może być gwarancja (do 20% wartości obligacji) lub kredyt podporządkowany (junior debt) EIB wstępnie oceni projekt oraz wyceni koszt gwarancji Obligacje nie mają zastąpić kapitału własnego sponsorów Nie jest intencją, aby obligacje zwiększały dług publiczny