1 Aspekty prawne oraz zasady finansowania projektu e-PUAP Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Beata Radzikowska Departament Systemów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SI CEPiK Przekazywanie danych o badaniach do
Advertisements

Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Organizacje pozarządowe
Mgr Paweł Dąbrowski Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Najem okazjonalny i zmiany przepisów dotyczących podatku od najmu lokali mieszkalnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
Warszawa, 1 kwietnia 2009 r. Projektowane zmiany legislacyjne – odpowiedź na rozwój technologii w sprzedaży ubezpieczeń Katarzyna Przewalska Zastępca Dyrektora.
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Najważniejsze prace legislacyjne dotyczące problematyki społeczeństwa informacyjnego zakończone w 2001 r. Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
elektronicznego fakturowania
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Dr Dariusz Adamski Prof. dr hab. Mirosław Kutyłowski
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Krok po kroku… …do WŁASNEJ FIRMY Zakładanie działalności gospodarczej
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
E - obywatel.
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
SYSTEM OBSŁUGI UCZESTNIKÓW RYNKU ENERGII – WSPARCIE DZIAŁAŃ PRZEDSIĘBIORCÓW W KONTAKTACH Z PREZESEM URE Małgorzata Kozak Informatyka dla energetyki Poznań
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Wsparcie dla rozwoju technologii
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

1 Aspekty prawne oraz zasady finansowania projektu e-PUAP Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Beata Radzikowska Departament Systemów Informatycznych Administracji Publicznej w MNiI e-PUAP, Warszawa

2 e-PUAP – aspekty prawne Przeniesienie usług publicznych na platformę elektroniczną jest wymogiem czasów w jakich żyjemy. Administracja publiczna - sprawniej, lepiej, efektywniej (urząd przyjazny obywatelowi) e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

3 e-PUAP – aspekty prawne Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. (art.12 ust. 1 KPA) e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

4 e-PUAP – aspekty prawne Wiążąca komunikacja pomiędzy urzędem a obywatelem. Bezpieczny podpis elektronicznym weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu + znacznik czasu e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

5 e-PUAP – aspekty prawne Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z dn. 15 listopada 2001 r. Nr 130, poz z późn.zm.) Art. 58 ust. 2. W terminie 4 lat od dnia wejścia w życie ustawy organy władzy publicznej umożliwią odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej, w przypadkach gdy przepisy prawa wymagają składania ich w określonej formie lub według określonego wzoru. (czyli do sierpnia 2006 r.) Art.. 59 ust. 1. Ustawa wchodzi w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 4 pkt 3-6 oraz art. 11 ust. 4, które wchodzą w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. (czyli sierpień 2002 r.) e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

6 e-PUAP – aspekty prawne Celem przeprowadzonej analizy prawnej, która objęła przeszło 120 aktów prawnych (ustawy oraz akty wykonawcze) było wskazanie istniejących w polskim systemie prawnym barier, utrudniających pełne wdrożenia projektu oraz opracowanie rekomendacji, dotyczących zmian legislacyjnych. Synteza rekomendacji: - proponowane zmiany we właściwych regulacjach dotyczące wybranych usług publicznych oraz procesów wspólnych - strategia wprowadzania zmian prawnych e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

7 e-PUAP – aspekty prawne Zmiany w 5 ustawach: 1.Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego 2.Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej 3.Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej 4.Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach 5.Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Zmiany w 15 aktach wykonawczych e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

8 e-PUAP – aspekty prawne Katalog wybranych procesów wspólnych poddanych analizie : 1.W rejestracja usługobiorcy na portalu e-PUAP 2. Wproces autentykacji usługobiorcy poprzez weryfikację ID, hasła i/lub inny mechanizm autentykacji 3. Wproces aktywacji i dezaktywacji usługi 4. Wproces personalizacji treści zgodnie z preferencjami usługobiorcy 5. W proces zmiany danych usługobiorcy 6. Wproces wyrejestrowania usługobiorcy, związany z rezygnacją z dostępu do danych usług 7. Wproces realizacji płatności za usługę 8. W proces weryfikacji i kontroli realizowanych płatności (zapłata, opłata, należności publicznoprawna) 9. Wproces archiwizacji dokonywanych operacji 10.Wproces wyboru oprogramowania do realizacji usługi, na lokalnym komputerze usługobiorcy 11.Wproces związany z identyfikowaniem przeprowadzanych operacji, tam gdzie jest to wymagane 12.Wdostosowanie portalu do potrzeb osób niepełnosprawnych (zalecenia Web Accessibility Initiative) 13.Wproces przesyłania elektronicznych wzorców e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

9 e-PUAP – aspekty prawne Katalog wybranych procesów realizacji usług publicznych poddanych analizie (1/2): PUB.O.1 Proces rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych PUB.O.2 Proces obsługi pośrednictwa pracy PUB.0.3 Proces obsługi ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych PUB.0.4. Proces zmiany zameldowania PUB.0.5. Proces obsługi praw jazdy PUB.0.6. Proces obsługi paszportów PUB.0.7. Proces obsługi dowodów osobistych PUB.0.8. Proces rejestracji/wyrejestrowania pojazdu PUB.0.9. Proces uzyskiwania pozwolenia na budowę/rozbiórkę PUB Proces zgłoszenia zdarzenia na policję PUB Proces wypożyczenia publikacji z biblioteki PUB Proces uzyskania wymaganych dokumentów z urzędu stanu cywilnego PUB Proces składania podania o przyjęcie na studia PUB Proces umówienia wizyty lekarskiej PUB Proces obsługi zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych PUB Proces obsługi zasiłku dla poszukujących pracy e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

10 e-PUAP – aspekty prawne Katalog wybranych procesów realizacji usług publicznych poddanych analizie (2/2): PUB.O.17 Proces głosowania przez portal internetowy PUB.O.18. Proces badania opinii publicznej PUB.0.19 Proces obsługi forum publicznego PUB.P.1 Proces obsługi ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych zatrudnionych przez pracodawcę PUB.P.2. Proces rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych PUB.P.3. Proces rozliczania podatku VAT PUB.P.4. Proces rejestracji działalności gospodarczej PUB.P.5. Proces przekazania danych statystycznych do GUS PUB.P.6. Proces przekazywania deklaracji celnych PUB.P.7. Proces uzyskania zezwoleń i realizacji płatności za korzystanie ze środowiska PUB.P.8. Proces obsługi zamówień publicznych PUB.P.9. Proces składania deklaracji PIT-11 przez portal internetowy e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

11 e-PUAP – aspekty prawne Zasadnicze cele przeniesienia wielu usług publicznych na platformę elektroniczną to: - ograniczenie do minimum konieczności osobistego stawiennictwa się obywatela w urzędzie, - skrócenie czasu rozpatrywania spraw, - standaryzacja procedur załatwiania spraw w urzędzie, - podniesienie jakości i efektywności usług. e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

12 e-PUAP – zasady finansowania e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

13 e-PUAP – zasady finansowania Beata Radzikowska e-PUAP, Warszawa

14 e-PUAP – zasady finansowania e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

15 e-PUAP – zasady finansowania e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

16 e-PUAP – zasady finansowania e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

17 e-PUAP – zasady finansowania Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego – ZPO RR Działanie 1.5 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego –Poddziałanie Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia –Poddziałanie Lokalna infrastruktura ochrony zdrowia Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw – SPO WKP Działanie 1.5 Rozwój dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on line Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich – SPO RZL Działanie 1.1 Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

18 e-PUAP – zasady finansowania e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

19 e-PUAP – zasady finansowania Inne rekomendowane formy pozyskania środków pozabudżetowych na przeprowadzenie projektu PPP – Partnerstwo publiczno- prywatne Konstrukcja polegająca na objęciu części udziałów przedsięwzięcia przez inwestora prywatnego, bądź fundusz wysokiego ryzyka; po upływie określonego czasu inwestor prywatny, bądź fundusz wycofuje się z inwestycji, a jego udział zostaje odkupiony na uzgodnionych wcześniej warunkach przez władze samorządowe Offset System kompensacji wydatków ponoszonych w związku z zawartą umową dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa* - ustawa z dn r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U nr 80, poz. 903 z późn.zm.) e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

20 e-PUAP – zasady finansowania e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

21 e-PUAP – zasady finansowania e-PUAP, Warszawa Beata Radzikowska

22 Dziękuję za uwagę! Beata Radzikowska Departament Systemów Informatycznych Administracji Publicznej w MNiI