Uczenie aktywne na „jałowym biegu” o (nie)dobrych praktykach w dobrej szkole Dr hab. Hanna Kędzierska (UW-M Olsztyn)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Technologia informacyjna według MENiS
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Realizacja praktyk pedagogicznych. Zadanie obejmuje: 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w przedszkolu i 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Diagnoza edukacyjna pomaga uczyć efektywniej
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Co to jest TIK?.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
compulsory full-time education
Kierunek: pedagogika Specjalności: pedagogika resocjalizacyjna edukacja elementarna ze specjalnością dodatkową j. obcy pedagogika socjalna terapia psychopedagogiczna.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Małe dziecko w systemie edukacji
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Projekt z zakresu bezpieczeństwa oraz edukacji finansowej dla uczniów klas drugich i trzecich szkoły podstawowej.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
dr Ilona Iłowiecka-Tańska Centrum Nauki Kopernik
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

Uczenie aktywne na „jałowym biegu” o (nie)dobrych praktykach w dobrej szkole Dr hab. Hanna Kędzierska (UW-M Olsztyn)

Na początek kilka liczb… Frekwencyjność stosowania metody projektu w szkołach: (Próba badawcza: 1154 nauczycieli) 14,6% często 27,6% nigdy 57,8% okazjonalnie, bardzo rzadko źródło S. Dylak ( 2013)

Przyczyny niskiego zainteresowania metodą projektów przez badanych nauczycieli 51,5 % brak czasu 6,6 % brak zainteresowania uczniów metodą 6,6% nie znam tej metody, nie potrafię jej stosować 6,6% za słaby poziom uczniów, można stosować tylko w gimnazjum inne powody nie przekraczają poziomu 5% ( zbyt liczne klasy, zbyt pracochłonna itp.) Źródło: S. Dylak ( 2013)

Motywy aplikacji metody projektów w kształceniu nauczycieli Osobiste, pozytywne doświadczenia w toku edukacji formalnej Zmiany w szkolnictwie wyższym – poszukiwanie efektywnych sposobów kształcenia kandydatów na nauczycieli i doskonalenia profesjonalnego nauczycieli

Historia pewnego projektu- o ryzku wpisanym w aktywne metody uczenia

Kilka słów o projektach : Napiszę ci bajkę… Celem projektów edukacyjnych Napiszę ci bajkę… było: inicjowanie zmiany w systemach przekonań konstruujących osobiste teorie edukacyjne studentów pedagogiki oraz doskonalenie umiejętności aplikowania bajki terapeutycznej do pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi w wieku przedszkolnym.

Projekt opracowany był zgodnie z klasycznymi zasadami konstrukcji metody projektów opisywanymi m.in. przez M.S. Szymańskiego (2000) i obejmował 5 podstawowych faz:

Fazy projektu 1. Zainicjowanie projektu; 2. Dyskutowanie nad propozycjami projektów; 3. Opracowywanie planu projektu; 4. Wykonywanie projektu; 5. Ewaluacja projektu.

Zdarzenia krytyczne Epizod 1. to ja lepiej powiem to za Ciebie…dobrze? Epizod 2. Głupio to wymyśliliście

Po/myśleć o metodzie Wiedza komunikatywna, wiedza ′o′ konstruowana jest w praktyce interpretacji motywów, okoliczności, przeżyć, własnych pozycji i stanowisk innych, schematów działania. „To wiedza o naszych działaniach i o działaniach innych aktorów społecznych, którą stosunkowo łatwo jest wyrazić, opisać, przekazać. Krzychała, Zamorska 2008:14

Po/myśleć o metodzie Wiedza ′w′ działaniu – koniunktywne przestrzenie doświadczenia przejawiające się w różnorodnych praktykach działania studentów, sposób społecznego działania ( modus operandi ), styl, biegłość, specyficzna perspektywa i ramy, w jakich podejmowane są problemy, praktyczne reguły i oczywistości przyjmowane w działaniu. (Krzychała, Zamorska, 2008:118 ).

Po/myśleć o metodzie Studenci wiele się dowiedzieli ′o′ metodzie projektów, nie dokonali jednak reorientacji ′w′ zasobach wiedzy konstruowanej w przestrzeniach koniunktywnego doświadczenia. W strukturach wiedzy ugruntowane (zabetonowane) zostały dwa wzory orientacji: instytucjonalny (transmisyjny ) postrzegania dziecka jako „niepełnego” dorosłego, karnawalizacja doświadczenia edukacyjnego paradoks rytualizacji świata społecznego

Pytania? Czy obietnica zmiany jakości edukacji, kreślona z ogromnym rozmachem przez zwolenników metody projektów, jest tylko ułudą? Co generuje jałowy bieg aktywnych metod nauczania?

Metafora „jałowego biegu” Podstawowe obszary generujące „pozór” aktywności metody: 1.Temat/problematyka projektu (uczniowie rozwiązują rozwiązane problemy, jednokierunkowy ruch od niewiedzy do wiedzy) 2. Ulokowanie realizacji projektu w transmisyjnym modelu uczenia się ( model nabywania rzadziej uczestnictwa) 3. Ocena – adekwatna do modelu nabywania ( ocena wyniku a nie procesu)

Pomiędzy nabywaniem a uczestnictwem - trzecia droga? Cykl ekspansywnego uczenia- metafora poszerzania konsolidacja i generalizacja nowej praktyki kwestioniowanie refleksja nad procesem analizowanie implementacja nowego modelu modelowanie nowego rozwiązania badanie i sprawdzanie nowego modelu

Dziękuję za uwagę