Ewaluacja w edukacji Henryk Mizerek Mława, 19 września 2013

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bogusława Dorota Gołębniak DSW we Wrocławiu
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
EWALUACJA W SZKOLE.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Projekt „Drogowskaz dla NGO”
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
w nadzorze pedagogicznym
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Ewaluacja w edukacji, jako interakcja, proces i wspomaganie. Prof
GRC.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
opr. Jolanta E. Śmigerska
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Znaczenie strategii rozwoju i ich umiejscowienia w systemie prawnym kraju dr hab. Wojciech Dziemianowicz, prof. UW I Szczecińska Konferencja Regionalistyczna.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PREZENTACJĘ PRZYGOTOWANO WYKORZYSTUJĄC MATERIAŁY UDOSTĘPNIONE PRZEZ CEO
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA
Obserwacja wybranych uczniów
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Opieka długoterminowa
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Ewaluacja w edukacji Henryk Mizerek Mława, 19 września 2013 Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Ewaluacja w edukacji Mława, 19 września 2013

problem Czym jest ewaluacja? Ewaluacja to działanie pozytywne, czy Jakie warunki trzeba spełnić by ewaluacja służyła rozwojowi szkoły? Czym jest ewaluacja? Czy ewaluacja to ocena? Oczekiwania wobec ewaluacji Ewaluacja to działanie pozytywne, czy negatywne dla efektów pracy szkoły? Uwaga, o zawartym związku – 14 października rekfleksja nad posagiem, pytanie o przyszłość – owoce związku; konwencja uwaga skierowana na problemy praktyki – praktyka rozumiana jako praxis i jako techne

Paleta sensów i znaczeń Czym jest ewaluacja? Paleta sensów i znaczeń Pokaż podobieństwa i różnice

Słownik łacińsko - polski „e-valesco, -ere, -ui – stawać się silnym, potężnieć” oraz „evaeleo, -ere – móc, zdołać; e-valesco, - ere, -ui – wzmocnić się, nabrać siły, spotężnieć; móc, być zdolnym, zdołać, potrafić”

O czym zwykło się myśleć, używając terminu „ewaluacja”? Ewaluacja jest rodzajem stosowanych badań społecznych Ewaluacja jest refleksją

Ewaluacja jako badanie Badania ewaluacyjne prowadzone są w oparciu, o swoiste dla ich specyfiki, rozwiązania metodologiczne

W zależności od przyjętego paradygmatu generacji, nurtu i celu Mamy do wyboru całą paletę rozwiązań wypracowanych w ramach (bardzo dynamicznie rozwijanej w ostatnim stuleciu) “transdyscypliny”.

To, co jest w nich wspolne – generowanie I kumunikowanie wiedzy, która jest podstawą do podejmowania mądrych decyzji Siłą ewaluacji nie jest siła mięśni, nie jest nią moc, którą daje władza. Siłą ewaluacji jest siła mądrości

Koloryt współczesnych badań ewaluacyjnych postpozytywizm Konstru-ktywizm pragmatyzm Paradyg-mat transformaty-wny Postpozytywizm - ewaluacje skierowane na “obiektywne” badanie ”skutków interwencji społecznych” (E. Babbie) konstruktywizm – dialogiczne ewaluacje “czwartej generacji” (R. Stake) Pragmatyzm - ewaluacje skierowane na respektowanie potrzeb “interesariuszy” (stakeholders). Akcentuje się tutaj głównie użyteczność badania (M.Q. Patton) Paradygmat transformatywny (krytyczny) – ewaluacja ma dostarczać głosu “milczącym”, służyć ich upełnomocnieniu jako podmiotów politycznych (E.R.House)

Ewaluacja jako badanie proces gromadzenia i komunikowania informacji ułatwiających podejmowanie decyzji, ustalania wartości działań oraz ustanawiania publicznego zaufania do szkoły Słowa klucze - jawność, wartość, komunikacja i cel Helen Simons

Czym jest ewaluacja? proces gromadzenia, opracowywania i komunikowania informacji na temat wartości przypisywanej działaniu Zrób pauzę po tytule. Poproś o odpowiedź na pytanie – co o istocie ewaluacji mówi obraz, koncentracja uwagi na czerwone

Ewaluacja - rozumiana jako refleksja - jest procesem odkrywania wartości (często ukrytych) w ludzkim działaniu

Czy ewaluacja to ocena?

Niestety, wielu by tak chciało Czy tak byś musi jak sugeruje obraz, czy jest to „czarny scenariusz” przestawiony w zieleniach i błękitach? Niestety, wielu by tak chciało

Podstawowe różnice między ocenianiem a ewaluacją Ocenia ten, kto trafnie i rzetelnie przypisuje atrybuty jakiemuś działaniu lub dziełu (rzeczy) na podstawie zewnętrznych kryteriów Angazuje się w proces ewaluacji ten, kto potrafi skłonić innych I siebie samego (w przypadku autoewaluacji) do poszukiwania wartości, znaczenia I sensu konkretnego, ludzkiego działania ocenianie ewaluacja

Ewaluacja to uspołeczniony proces autorefleksji Ewaluacja w praktyce nie może być oceną, kontrolą, monitorowaniem audytem etc. Ewaluacja to uspołeczniony proces autorefleksji Ewaluacja służy przede wszystkim uczeniu uczeniu się Problem relacji między szkołą a interesariuszami – proszę zgadnąć kto jest kim na rysunku i skąd taki typ relacji się bierze

Oczekiwania wobec ewaluacji Balans między gromadzeniem i komikowaniem informacji a osądem

Czego należy/można oczekiwać od badania ewaluacyjnego? Wspomaganie podejmowania decyzji Impulsy do zmiany Odpowiedzialność/rozliczalność/ transparentność (accoutability) Profesjonalizacja Certyfikacja

Kiedy ewaluacja szkodzi? Autostrada do piekła? (Highway to Hell – AC/DC) Schody do nieba? (Stairway to Heawen – Led Zeppelin) Muzyczna releksja: Autostrada do piekła: dynamiczny, prosty a zarazem porywający utwór. Klasyka myzuki rockowej – metafora ewaluacji uprawianej w Polsce dotychczas, - rodzima mutacja biokratycznej ewaluacji trzeciej generacji, prosta, zdroworozsądkowa, ignorująca wszystko to, co już downo w świecie wiadomo, promowana przez pełnych optymizmu neofitów kształconych/ lub nie na ekpress kursach Schody do nieba – wysublimowana brzmieniowo, wysmakowana kompozycja Jimmi Page’a, klasyk ale jak bardzo świeży. Metofora ewaluacji nielicznych, podziemnych, niszowych, a jednocześnie spełniających wszelkie kryteria najnowszej sztuki ewaluacyjnej Refleksja osobista – biała flaga jeszcze pół roku temu, iskierka nadziei, Dzisiaj pojawił się płomyk „polityka oświatowa ma chronić ucznia przed złym nauczycielem i złą szkołą, a dobrego nauczyciela i dobrą szkołę – przed administracją oświatową” K. Kruszewski

A kiedy pomaga? Ewaluacja demokratyczna Dialogiczna ewaluacja czwartej generacji Ewaluacja zaprojektowana na miarę potrzeb szkoły i jej środowiska Ewaluacja skierowana na procesy a nie tylko na efekty Ewaluacja zewnętrzna na silnym fundamencie autoewaluacji Fałszywa aternatywa. Nie warto podążać ani autostradą (szeroką, nowoczesna) wprost do piekła ani też wspinać się chybotliwymi schodami do edukacyjnego raju. Trzeba napisać utwór, który jeszcze nie istnieje. Mam wiarę, że używając słów Boba budowniczego dany radę zbudować system, który nie będzie kalką ani rozwiązań brytyjskich czy fińskich. Naszą polską autostradę. Moje dotychczasowe doświadczenie z pracy w projekcie daje mi mocne podstawy do optymizmu „polityka oświatowa ma chronić ucznia przed złym nauczycielem i złą szkołą, a dobrego nauczyciela i dobrą szkołę – przed administracją oświatową” K. Kruszewski

W prezentacji zostały wykorzystane obrazy Salvadora Dali surrealistyczne fotomontaże inspirowane twórczością Mistrza oraz fotografie Zsolta Arkossy’ego