Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur Faktura elektroniczna a bezpieczeństwo i wygoda podatnika Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur Warszawa, 19 IX 2005r.
e-faktura – plan prezentacji
Faktury elektroniczne szanse i możliwości e-gospodarki Budowanie e-gospodarki w oparciu o nowe e-produkty Powstanie kolejnych regulacji prawnych dopuszczających Akceptacja dokumentu elektronicznego przez aparat skarbowy Usprawnienie obrotu gospodarczego
Obieg e-faktury Wystawca e-faktury e-faktura Odbiorca e-faktury VAT Faktura VAT System F-K System F-K / repozytorium
Dlaczego e-faktury Regulacje prawne umożliwiające stosowanie e-faktur z e-podpisem Zachowanie elektronicznej formy danych na całej ścieżce (faktury i dokumenty powiązane) Obsługa dużej liczby faktur – to się opłaca czas koszty Kolejne zastosowanie PKI
Podatnik a faktura elektroniczna obowiązki wystawcy Musi uzyskać zgodę odbiorcy na wystawianie e-faktur Musi zapewnić monitorowanie uzyskanej zgody Musi wykorzystać e-podpis kwalifikowany (z wyjątkiem EDI) Ma obowiązek konsekwentnie wystawiać faktury i korekty do nich w formie elektronicznej Musi zapewnić możliwość kontroli wystawianych e-faktur aparatowi skarbowemu W niektórych wypadkach musi zapewnić obieg faktury elektronicznej
Podatnik a faktura elektroniczna korzyści dla wystawcy Efektywniejsze zarządzanie dokumentami lepsza kontrola szybszy obieg Oszczędności w organizacji mniejsze koszty przygotowania faktur mniejsze koszty dostarczenia do odbiorcy krótszy okres obsługi należności Ujednolicenie środowiska pracy i pełne wykorzystanie zalet dokumentu elektronicznego
Podatnik a faktura elektroniczna sytuacja odbiorcy Świadoma decyzja o akceptacji e-faktur Zapewnienie możliwości weryfikacji e-faktur (e-podpis nie jest wymagany) Wykorzystanie formy elektronicznej mniej papierów (ta sama informacja) łatwiejsze zarządzanie dokumentami (w swoim systemie) Konieczność zapewnienie możliwości kontroli skarbowej e-faktur
Podatnik a faktura elektroniczna wystawca a odbiorca Wystawca powinien możliwie ułatwić akceptację e-faktur przez odbiorcę oraz zapewnić bezpieczeństwo obrotu gospodarczego przekazywanie danych w formacie akceptowanym przez odbiorcę dostarczenie narzędzia do weryfikacji e-faktury przechowywanie dokumentów dla odbiorcy Odbiorca i wystawca – analiza korzyści i obowiązków
Projekt eFaktura PWPW rozpoczyna projekt umożliwiający obsługę masowych faktur (kilkanaście tysięcy miesięcznie) Prace organizacyjne (analiza obiegu dokumentów) Prace wdrożeniowe wewnętrzne stworzenie systemu eFaktura integracja systemu eFaktura z systemem F-K Prace wdrożeniowe zewnętrzne przygotowanie otwartego standardu wymiany e-faktur wsparcie w procesie integracji z systemami wystawców i odbiorców Uruchomienie produkcyjne systemu – I kwartał 2006
Projekt eFaktura podstawowe informacje Stworzenie integralnego systemu umożliwiającego wymianę danych z różnymi systemami F-K Główny format wymiany danych oparty o standard XML System eFaktura zapewnia pełną funkcjonalność związaną z obsługą e-faktur zarządzanie akceptacjami odbiorców możliwość składania i weryfikacji e-podpisu przechowywanie i udostępnianie e-faktur publikowanie standardu e-faktury
Koncepcja architektury systemu eFaktura VAT Centrum Certyfikacji Faktura VAT INTERNET Odbiorca e-faktury Wystawca e-faktury Faktura VAT PWPW Wewnętrzna sieć PWPW S.A. System F-K odbiorcy System F-K wystawcy
Masowe wystawianie faktur elektronicznych Praktycznie możliwe – pierwsze rozwiązania dostępne na rynku Brak wypracowanych koncepcji biznesowych stosowania e-faktur Wątpliwości prawne Przygotowania do stosowania e-faktur przez masowych wystawców – kto będzie pierwszy?
Faktury elektroniczne co dalej? Stosowanie e-faktur od 2006 r. Pojawienie się oprogramowania wspierającego obsługę e-faktur Stworzenie standardów wymiany e-faktur Wejście na rynek wystawców masowych Potwierdzenie w praktyce biznesowej przydatności e-faktur Rozpowszechnienie stosowania e-faktur i innych e-dokumentów
Zapraszamy na dalszą część prezentacji Bartosz Zawisza (b.zawisza@pwpw.pl) Grupa PWPW