„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
ZADANIA DORADCÓW ZAWODOWYCH W PLANOWANIU KARIERY UCZNIÓW
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…” Stanisław Jerzy Lec

„Uczyć wybierać” Możliwości organizacji form poradnictwa zawodowego dla uczniów klas maturalnych, wyboru zawodu, ścieżki kształcenia, uczelni …

Priorytety Strategii Lizbońskiej (2001r.) Wzrost wykształcenia i kształcenie ustawiczne Mobilność na rynku pracy Instrumentami służącymi realizacji tej polityki są edukacja i poradnictwo.

zarządzania własną edukacją i rozwojem zawodowym Państwo wspierając obywateli, poprzez nauczanie w każdym wieku, przygotowuje ich do: zarządzania własną edukacją i rozwojem zawodowym wyboru różnorodnych możliwości kształcenia i planowanie optymalnych ścieżek własnej kariery Raport Rady i Komisji Europejskiej dotyczący wdrażania Strategii Lizbońskiej (2004 r.)

realizacja koncepcji uczenia się przez całe życie i mobilności Konkluzje Rady Unii Europejskiej z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia Education and Training 2020 (ET 2020) realizacja koncepcji uczenia się przez całe życie i mobilności poprawa jakości i skuteczności kształcenia i szkolenia promowanie równości, spójności społecznej i aktywności obywatelskiej zwiększanie kreatywności i innowacyjności, w tym przedsiębiorczości na wszystkich poziomach kształcenia i szkolenia

W centrum zainteresowania europejskiej polityki na rzecz uczenia się przez całe życie stawiana jest osoba ucząca się. Oznacza to: równorzędne traktowanie efektów uczenia się zdobytych niezależnie od sposobu, miejsca i czasu uczenia się docenianie tych efektów także w systemach nadawania formalnych kwalifikacji

Poradnictwo zawodowe w szkołach Poradnie Psychologiczno - Pedagogiczne W polskiej edukacji … …funkcjonują instytucje świadczące usługi z zakresu poradnictwa zawodowego i informacyjne MEN ---------------------------- Poradnictwo zawodowe w szkołach KOWEZiU Inne instytucje: publiczne i prywatne agencje poradnictwa Poradnie Psychologiczno - Pedagogiczne

Wdrażana jest reforma programowa Edukacja w szkole ponadgimnazjalnej zamyka rozpoczęty w gimnazjum cykl kształcenia ogólnego

Podstawy prawne Zapis art. 1. ust. 14 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty stwierdza: „System oświaty zapewnia w szczególności przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia” (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) art. 6. ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela „Nauczyciele zatrudnieni w szkołach i placówkach mają obowiązek rzetelnie realizować zadania i wspierać każdego ucznia w jego rozwoju” (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.)

pracy, sposobie podnoszenia oraz W Załączniku nr 4 rozporządzenia MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół stwierdzono: „Strategia uczenia się przez całe życie wymaga umiejętności podejmowania ważnych decyzji – poczynając od wyboru szkoły ponadgimnazjalnej, kierunku studiów lub konkretnej specjalizacji zawodowej, poprzez decyzje o wyborze miejsca pracy, sposobie podnoszenia oraz poszerzania swoich kwalifikacji, aż do ewentualnych decyzji o zmianie zawodu” (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)

Ponadto na III i IV etapie edukacyjnym: „Szkoła ma obowiązek przygotować uczniów do podejmowania przemyślanych decyzji, także poprzez umożliwianie im samodzielnego wyboru części zajęć edukacyjnych … „

§ 2 rozporządzenia MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r § 2 rozporządzenia MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej (…) „Szkoły i placówki udzielają uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej także na wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie” (Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114)

rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli(…) „dyrektor szkoły i placówki, organizuję jej pracę przy pomocy nauczycieli posiadających (co najmniej) wyższe wykształcenie zawodowe i umiejętności pedagogiczne w zakresie nauczanych przedmiotów” (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400)

rekomendacja z dnia 1 lipca 2010 r rekomendacja z dnia 1 lipca 2010 r. Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia Województwa Mazowieckiego do MEN w sprawie konieczności zatrudniania doradców zawodowych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego w szkołach i placówkach posiada osoba, która ukończyła studia magisterskie lub podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego

Poradnictwo zawodowe doradztwo edukacyjno-zawodowe Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w zakresie doradztwa zawodowego polega na rozpoznaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia poprzez: doradztwo edukacyjno-zawodowe zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu planowanie kształcenia i kariery zawodowej w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych

Do zadań nauczycieli, wychowawców i specjalistów należy planowanie zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego i sposobu ich realizacji w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej we współpracy z: rodzicami poradniami psychologiczno – pedagogicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli innymi szkołami i placówkami podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży

Poradnictwo zawodowe w szczególności polega na: Systematycznym diagnozowaniu zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej Gromadzeniu, aktualizacji i udostępnianiu informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia Udzielaniu indywidualnych konsultacji uczniom i rodzicom

Prowadzeniu zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej Koordynowaniu działalności informacyjno – doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę Współpracy nauczycieli w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno – zawodowego.

Poradnictwo zawodowe Poradnie psychologiczno-pedagogiczne mają za zadanie: wspierać nauczycieli w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego udzielać pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży pomagać uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej

Najczęściej stosowane formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w ramach poradnictwa zawodowego: indywidualne porady zawodowe warsztaty/zajęcia grupowe konsultacje z rodzicami grupowe porady zawodowe udział w targach/giełdach pracy diagnostyka indywidualnych predyspozycji i zainteresowań zawodowych

Ponadto stosowane jest również: spotkania z doradcą zawodowym z urzędu pracy konsultacje ze specjalistami innych instytucji udział w prezentacjach/dniach otwartych szkół i wyższych uczelni kierowanie do instytucji zajmujących się poradnictwem zawodowym kontakty z pracodawcami

„Nie wystarczy zdobywać mądrość, trzeba jeszcze z niej korzystać. ” „Nie wystarczy zdobywać mądrość, trzeba jeszcze z niej korzystać.” Cyceron