Dr hab. Piotr Górski, prof. AGH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Znaczenie podręcznika
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Kształcenie praktyczne
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Specjalność: Specjalista Bankowy Katedra Bankowości i Rynków Finansowych Katowice,
Finanse i Prawo Zatrudnienia w Biznesie. „Finanse i Prawo Zatrudnienia w Biznesie ” to … … specjalność prowadzona przez Katedrę Prawa na Wydziale Finansów.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
I stopień Ekonomia Finanse i rachunkowość Międzynarodowe stosunki gospodarcze Zarządzanie Program of Bachelor Studies in International Business II stopień.
Specjalność: Menedżer Bankowy Katedra Bankowości i Rynków Finansowych Katowice,
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
MARKETING INTERNETOWY
Logistyka międzynarodowa
Raport po ocenie 360° - fragment
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Specjalność: Menedżer Bankowy
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Zapis prezentacji:

Czynniki kulturowe oraz ich znaczenie dla współpracy szkolnictwa wyższego z pracodawcami Dr hab. Piotr Górski, prof. AGH Katedra Zarządzania Kadrami i Prawa Gospodarczego Wydział Zarządzania AGH

Relacje szkolnictwo wyższe – rynek pracy Zmiany w edukacji na poziomie wyższym w Polsce w okresie transformacji społeczno – gospodarczej - upowszechnienie edukacji na poziomie wyższym - wskaźniki scholaryzacji netto zwiększyły się w latach 1990 – 2008 z poziomu 9,8% do 48,% - zmiana profilów kształcenia, wzrost udziału studentów kształcących się na kierunkach związanych z gospodarką (zarządzanie, ekonomia) - wzrost kształcenia na kierunkach nie wymagających dużych nakładów, co związane było z rozwojem edukacji na poziomie wyższym przy dużym udziale środków pozabudżetowych

Relacje szkolnictwo wyższe – rynek pracy Wyzwanie wobec szkolnictwa wyższego zakresie kształcenia - Tworzenie kapitału wiedzy dobrze przygotowanych kadr uczestniczących w procesie budowania GOW – beneficjentem jest społeczeństwo - Przygotowanie kadr o kwalifikacjach i kompetencjach odpowiadających oczekiwaniom pracodawców - beneficjentem są organizacje - Przygotowanie oferty edukacyjnej dającej możliwość rozwoju i budowania własnej kariery zawodowej przez studentów/absolwentów - beneficjentem są jednostki

Relacje szkolnictwo wyższe – rynek pracy W sprostaniu tym wyzwaniom pomocne są badania dotyczące relacji szkolnictwo wyższe – rynek pracy Dotychczasowe badania dotyczyły - Porównania ilości kształconych studentów na poszczególnych kierunkach studiów do potrzeb rynku pracy - Kompetencji posiadanych przez absolwentów oraz oczekiwań pracodawców pod adresem kompetencji posiadanych przez pracowników (badania prowadzone w SGH pod kierownictwem B. Minkiewicz) - Losów absolwentów (badania SGH oraz (badania prowadzone wśród absolwentów zarządzania Politechniki Wrocławskiej i AE we Wrocławiu pod kierownictwem T. Stalewskiego)

Badania profesjonalizacji i profesjonalizmu w zarządzaniu Jak rozumiem profesjonalizację? „Profesjonalizację rozumiem jako proces instytucjonalizacji pewnych czynności, kształtowania się ról zawodowych wraz ze strukturami organizacyjnymi. Profesjonalizacja związana jest zatem ze zmianami, jakie zachodziły w społecznym podziale pracy i towarzyszącej tym zmianom przemianie struktury społecznej. W procesach profesjonalizacji ważnym elementem jest wiedza usystematyzowana teoretycznie, przekazywana i objaśniana w procesie nauczania, który odbywał się w instytucjach edukacyjnych - uniwersytetach. W nich to dokonywał się proces socjalizacji adeptów, przygotowania ich do pełnienia ról społecznych. Socjalizacja ta powiązana była z procesami reprodukcji tej warstwy społecznej, w której istotną rolę pełnił właśnie uniwersytet” (P. Górski, Profesjonalizacja zarządzania a edukacja menedżerska).

Badania profesjonalizacji i profesjonalizmu w zarządzaniu Dlaczego profesjonalizm? - Korelatem tej kategorii jest realizacja roli zawodowej - Profesjonalizm odnosi się do wzorów ról zawodowych powstałych w określonych warunkach społecznych i kulturowych. - Profesjonalizm jako element kulturowego wzoru roli zawodowej pełni funkcje w socjalizacji adeptów przygotowujących się do wykonywania danego zawodu. - Staje się ważnym elementem integrującym przedstawicieli danej kategorii zawodowych. - Taki wzór zwiera nie tylko kompetencje zawodowe oparte o wiedzę i umiejętności, ale także wartości etyczne, odwołanie do cenionych wartości społecznych, co pozwala na budowanie wizerunku danej profesji w społeczeństwie i kształtowanie norm regulujących zachowania przedstawicieli danego zawodu.

Aktorzy kształtowania procesu profesjonalizacji i profesjonalizmu w zarządzaniu Wyższe uczelnie (oferta dydaktyczna, biura karier) Instytucje szkoleniowe i doradcze Środowiska zawodowe (czasopisma branżowe) Organizacje zatrudniające specjalistów (programy staży zawodowych, praktyk, szkoleń)

Badania profesjonalizacji i profesjonalizmu w zarządzaniu Badanie profesjonalizmu w kontekście procesów socjalizacji umożliwia badania wpływu trzech najważniejszych aktorów : - instytucji edukacyjnych na poziomie wyższym, - organizacji zatrudniających, w których realizowana jest rola zawodowa - stowarzyszeń zawodowych (czasopism branżowych).

Badania wyobrażeń dotyczących profesjonalizmu zarządzania Dlaczego wyobrażenia społeczne? to konstrukty kulturowe pozwalające na interpretację rzeczywistości społecznej. Zdaniem Bronisława Baczki „wyobrażenia społeczne” przedstawiają życie społeczne, jego aktorów, instancje i  autorytety, mity polityczne, wizerunki „liderów. (…) Wyznaczają one podział ról i pozycji społecznych, wyrażają i narzucają pewne wspólne wierzenia, w  szczególności ustalając wzorce ról, stosunek do przeszłości i przyszłości” (Wyobrażenia społeczne: Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, PWN, Warszawa, s.40).

Badania wyobrażeń dotyczących profesjonalizmu zarządzania Oznacza to, iż w badaniach na plan pierwszy wysuwają się procesy komunikowania, tworzenia takich wyobrażeń oraz ich wpływu (również poprzez procesy komunikowania na realizację ról zawodowych)

Badania wyobrażeń dotyczących profesjonalizmu zarządzania Baza źródłowa Uczelnie dokumenty (programy studiów, informatory wywiady z wykładowcami wywiady i analizy wypowiedzi studentów Pracodawcy dokumenty (wymagania stawiane pracownikom zatrudnianym na określonych stanowiskach) wywiady z osobami odpowiedzialnymi za politykę kadrową wywiady z osobami pracującymi na stanowiskach menedżerów i specjalistów Stowarzyszenia zawodowe wywiady z osobami cenionymi w środowisku analiza publikacji, rekonstrukcja wzorów osobowych

Badania wyobrażeń dotyczących profesjonalizmu zarządzania w turystyce Profesjonalizm zarządzania – wzór medialny motywacje pracy w branży turystycznej (traktowanie podróżowania jako życiowej pasji) doświadczenie – praca w branży na różnych stanowiskach, najczęściej pilot wycieczek, w różnych przedsiębiorstwach, „bogate doświadczenia zawodowe”. co decyduje o sukcesie? (konsekwencja działania, upór i pracowitość, dobór współpracowników). wiedza (osoby reprezentowały bardzo różne kierunki studiów) samodzielne zdobywanie wiedzy, wiedza pomocna w rozwiązywaniu problemów, marketing. cechy charakteru menedżera, właściciele przedsiębiorstwa turystycznego: pracowitość, uczciwość, sumienność. orientacja zawodowa – całkowite oddanie pracy, wyraźna wizja celu, do którego zmierza.

Badania wyobrażeń dotyczących profesjonalizmu zarządzania w turystyce Profesjonalizm zarządzania- studenci wartościowany pozytywnie, przeciwstawiany improwizacji orientowanie podejmowanych działań na klienta, na zaspokojenie jego potrzeb „zadowolony klient to kapitał firmy i najlepsza jej wizytówka” wiedza z marketingu i zarządzania, rozwijana, uzupełniana głównie poprzez własną aktywność. doświadczenie umiejętność podejmowania decyzji, efektywność w realizacji celów przedsiębiorstwa cechy charakteru menedżera specjalisty (uczciwość, pracowitość, odpowiedzialność, rzetelność, ambicję i komunikatywność) postawa pracownicza (osobiste zaangażowanie w realizację celów przedsiębiorstwa, otwartość na nowe doświadczenia i innowacyjność)

Badania wyobrażeń dotyczących profesjonalizmu zarządzania w turystyce Wnioski: wyobrażenia studentów - wpływ kształcenia (argumentacja, używane kategorie) wzór medialny – tradycyjny wzorzec sukcesu self made man + orientacja marketingowa punkty wspólne - świadomość rynkowych wymagań wobec przedsiębiorstw turystycznych, specyfika branży usługowej, orientacja na klienta różnice studenci: szerszy zakres wiedzy, oczekiwania dotyczące warunków rozwoju zawodowego, kompetencje menedżerskie posiadane przez przełożonych/właścicieli menedżerowie/ właściciele: doświadczenie w branży turystycznej, traktowanie działalności zawodowej jako realizacja pasji podróżowania

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ