RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Istota i przesłanki badań marketingowych
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Zarządzanie Ryzykiem Operacyjnym
Zarządzanie projektami – pojęcia
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Dr Krzysztof Borodako Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Okręgowy Inspektorat Pracy
Adam Walicki - 30 września 2010
Innowacje organizacyjne w usługach
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
GRC.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
OUTSOURCING USŁUG PODATKOWYCH (W ASPEKCIE REDUKCJI POZIOMU RYZYKA PODATKOWEGO SPÓŁKI) Kraków, 7 listopada 2007 r. dr hab. Krzysztof G. Szymański Biegły.
Podstawy analizy ryzyka
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Wprowadzenie teoretyczne
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Agata Dulska Paulina Zielińska
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
System ocen pracowników
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Analiza FMEA Tomasz Greber
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Zarządzanie strategiczne 7
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Plan projektu biznesowego
Zarządzanie międzynarodowe
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Zapis prezentacji:

RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce? 23 listopada 2010 Warszawa prof. zw. dr hab. Krzysztof Opolski Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego

RYZYKO OPERACYJNE Obszar definicyjny © Krzysztof Opolski

I. RYZYKO OPERACYJNE obszar definicyjny „Ryzyko straty wynikające z nieadekwatnego lub błędnego procesu wewnętrznego, zachowania ludzkiego, zachowania systemów lub zewnętrznych okoliczności” (def. Komitetu Bazylejskiego) © Krzysztof Opolski

I. RYZYKO OPERACYJNE obszar definicyjny Ryzyko operacyjne jest to możliwość wystąpienia straty wynikającej z niedostosowania lub zawodności procesów wewnętrznych, ludzi i systemów lub zdarzeń zewnętrznych, obejmująca również ryzyko prawne. © Krzysztof Opolski

Składniki ryzyka operacyjnego Ryzyko aktywów będących środkami trwałymi polega na uszkodzeniu lub stracie środka trwałego mającego wpływ na funkcjonowanie instytucji Ryzyko technologii spowodowane niesprawnością systemów, złą jakością danych, błędami w oprogramowaniu Ryzyko interakcji powstaje w wyniku współpracy instytucji z podmiotami w otoczeniu Ryzyko zasobów ludzkich polityka personalna, motywacja, podział odpowiedzialności, oszustwa (Jakóbczak, 2001) © Krzysztof Opolski

Identyfikacja ryzyk Wyszukiwanie obszarów, gdzie organizacja narażona jest na stratę (szkodę) Znalezienie możliwych zdarzeń prowadzących do występowania takiej straty (szkody) Opis konkretnych ryzyk Opis czynników wpływających na realizację ryzyk © Krzysztof Opolski

MIEJSCA POWSTAWANIA RYZYKA OPERACYJNEGO © Krzysztof Opolski

A ZATEM: II. Miejsca powstania RYZYKA OPERACYJNEGO Wewnątrz firmy PROCESY, STANDARDY, PROCEDURY Ludzie Przepisy Systemy Praktyka biznesowa Na zewnątrz firmy ZDARZENIA LOSOWE Napad Powódź Trzęsienie ziemi … © Krzysztof Opolski

Rodzaje ryzyk Ryzyko transakcji Ryzyko procesu (organizacyjne) Ryzyko podmiotu (personalne) Ryzyko organizacyjne Ryzyko infrastruktury Ryzyko procedury, norm, standardów © Krzysztof Opolski

PROGRAMY REDUKCJI RYZYKA OPERACYJNEGO © Krzysztof Opolski

Program redukcji ryzyka Minimalizacja zagrożenia Prewencja Wczesne odkrycie realizacji zagrożenia Minimalizacja szkody (straty) © Krzysztof Opolski

Gdzie szukać źródeł ryzyka operacyjnego? Przegląd struktury organizacyjnej, jej działów i departamentów Analiza przepływów (procesów) w organizacji Analiza księgowa Lustracja obiektów Analiza zdarzeń (wypadków), które spowodowały stratę (szkodę) Analiza zdarzeń (wypadków) potencjalnych (które mogą spowodować stratę) Analiza najsłabszych ogniw oraz przesłanej i odbioru ryzyka © Krzysztof Opolski

Metody ograniczenia ryzyka operacyjnego Precyzyjne określenie kompetencji decyzyjnych poszczególnych pracowników z wyraźnym oddzieleniem funkcji wykonywanych i kontrolnych Zbudowanie systemu oceny pracowników – uwzględniającego zarówno miary ilościowe, jak i jakościowe ich osiągnięcia Zbudowanie jasnej i precyzyjnej ścieżki awansu i kariery zawodowej Zbudowanie systemu motywacyjnego uwzględniającego również interesy właścicieli © Krzysztof Opolski

Analiza najsłabszych ogniw… … ma na celu wskazanie obszarów, gdzie realizacja jakiegoś zdarzenia może przynieść najdotkliwszą stratę. © Krzysztof Opolski

Procesowe podejście do organizacji jako warunek efektywnego zarządzania ryzykiem Jakie są podstawowe procesy zachodzą w firmie? W jaki sposób są one ze sobą powiązane? Co to jest efektywność procesu (miary)? W jaki sposób każdy z procesów przyczynia się do osiągnięcia celów firmy lub w osiągnięciu tych celów przeszkadza? Jacy ludzie są zaangażowani w dany proces? Jakie zasoby są potrzebne do realizacji każdego z procesów? Gdzie i kiedy każdy z procesów się zaczyna, a gdzie kończy? Które z procesów odbywają się w całości wewnątrz organizacji, a które wymagają udziału partnerów, takich, jak klienci czy dostawcy? Które z procesów dodają wartość do produktów/usług firmy, a które są procesami pracochłonnymi lub administracyjnymi? Które z procesów są najbardziej istotne z punktu widzenia strategii firmy? © Krzysztof Opolski

PODSUMOWANIE © Krzysztof Opolski

Fazy procesu zarządzania ryzykiem IDENTYFIKACJA RYZYKA (określenie charakteru i miejsca powstawania) MONITORING I POMIAR RYZYKA (szacowanie ekspozycji na ryzyko) (siła wpływu i częstotliwość występowania) MAPOWANIE RYZYKA i jego segregowanie OKREŚLENIE PRZYCZYN POWSTAWANIA RYZYKA OKREŚLENIE METODY ZAPOBIEGANIA I WYBÓR WŁAŚCIWEJ © Krzysztof Opolski

Fazy procesu zarządzania ryzykiem – c.d. OKREŚLENIE METODY KONTROLI I WYBÓR WŁAŚCIWEJ UDROŻNIENIE METOD KONTROLI - RAPORTOWANIE OCENA SKUTECZNOŚCI ZASTOSOWANEJ METODY © Krzysztof Opolski

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Prof. zw. dr hab. Krzysztof Opolski kopolski@wne.uw.edu.pl