Dlaczego w XXI wieku edukacja będzie najważniejsza ?
Społeczeństwo Informacyjne Mechanizm przemian Nowe możliwości techniczne, zmiany gospodarcze i zmiany stylu pracy i życia wpływają na zmianę organizacji społeczeństwa i jego instytucji Zmiana sposobu pracy wraz z ofertą nowych produktów i usług wpływa na zmianę stylu życia Zmiany funkcjonowania przedsiębiorstw wymuszają zmiany form, środków, metod i organizacji pracy Postęp naukowo-techniczny w informatyce i telekomunikacji prowadzi do nowych rozwiązań biznesowych, które są wprowadzane do gospodarki
Istota zmian Konfrontacja Komputer Człowiek maszyna zdolna odtwarzać inteligencję człowieka a nie inteligentna maszyna do pisania
Człowiek w starciu z maszyną, Historia uczy: Człowiek w starciu z maszyną, która może go zastąpić zawsze przegrywa
Eliminacja Maszyna – Człowiek na tym polega postęp pralka – praczki siewnik – siewców maszyna tkacka – tkaczy na tym polega postęp
W społeczeństwie informacyjnym Człowiek Komputer komputer wyeliminuje pracowników tzw. „umysłowych”
Eliminacja każdą pracę „umysłową”, o której z góry wiadomo jak ją zrobić, lepiej wykona komputer niż człowiek
Co pozostaje człowiekowi? prace nierutynowe, czyli to co nowe, lub nietypowe tworzenie wiedzy przekazywanie drugiemu człowiekowi (klientowi) komputerom (maszynom) przykład regulacji gaźnika – nie na słuch, ale przez komputer – nowa rola mechanika
Czy zanikną kontakty bezpośrednie? ulegną uzupełnieniu przedłużeniu zwielokrotnieniu pogłębieniu przykładem telefon
Czy praca fizyczna zaniknie? , ale redukcja pracy produkcyjnej (bo rutynowa) wzrost usług (bo nierutynowe) nastawionych na rzeczy adaptacja indywidualizacja nastawionych na człowieka zdrowie sport rozrywka wiedza
nie tylko humanistyczną Wiedza centralną wartością nie tylko humanistyczną ale też ekonomiczną
w społeczeństwie informacyjnym Wiedza ludzie bez wiedzy nie znajdą godnego miejsca w społeczeństwie informacyjnym
Wiedza nie jest stała ciągły przyrost wiedzy krótki czas życia części wiedzy pojawianie się nowych rodzajów wiedzy, czyli nowych dyscyplin krótki czas wprowadzenia nowych rodzajów wiedzy na rynek szybkie zmiany zapotrzebowania na wiedzę
Społeczne wykluczenie Zagrożenie Społeczne wykluczenie ludzi bez wiedzy
Przyczyna społecznego wykluczenia nienadążanie za rozwojem społeczeństwo informacyjne = społeczeństwo rozwoju
Mechanizm społecznego wykluczenia Społeczne wykluczenie Podwójna frustracja: wykluczonych, bo czują się gorsi i bez nadziei na przyszłość, oraz aktywnych, bo czują się wykorzystywani utrzymując wykluczonych Ta izolacja jest równoznaczna z wykluczeniem z aktywnej, rozwijającej się części społeczeństwa, która szybko ucieka do przodu, powiększając dystans. Taka społeczność zaczyna się sama izolować – uznawać za ludzi gorszej kategorii, rezygnować z ambicji, rządzić własnymi prawami i żyć własnym życiem. Pewna społeczność, która nie nadąża za rozwojem, przestaje rozumieć reguły otaczającego ją świata – wymagania, prawa i możliwości.
Społeczne wykluczenie nie jest zjawiskiem nieznanym jednak w globalnym społeczeństwie informacyjnym społeczne wykluczenie będzie zjawiskiem dynamicznym
częścią społeczeństwa Rozdarcie pomiędzy aktywną i wykluczoną częścią społeczeństwa niezdolność wzajemnego zrozumienia rozpad więzi społecznych
Paradoks Wykluczeni potrzebują rozwoju ! Im więcej pieniędzy przeznaczamy na zasiłki dla grup społecznie wykluczonych tym bardziej pogłębiamy społeczne wykluczenie Wykluczeni potrzebują rozwoju !
Remedium na zjawisko społecznego wykluczenia Edukacja całego społeczeństwa w ciągu całego życia
Konieczna radykalna przebudowa modeli kształcenia Zasady kształcenia Zasada: Uczę się przez 20 lat Korzystam z nabytej wiedzy przez 40 lat przestaje być aktualna Co 5 - 10 lat każdy będzie musiał zmienić zawód, a wcześniej się do niego przygotować Konieczna radykalna przebudowa modeli kształcenia
Tego, czego potrzebuje rynek pracy a nie tego, co umieją nauczyciele ! Czego uczyć? Tego, czego potrzebuje rynek pracy a nie tego, co umieją nauczyciele !
Wymagane cechy pracowników komunikatywność kreatywność aktualizacja wiedzy muszą być zatem celami kształcenia
Komunikatywność Żadnego wartościowego wyniku nie osiąga się dzisiaj w pojedynkę komunikatywność między-dyscyplinarna komunikatywność między-kulturowa Wymaganie bardziej horyzontalnego wykształcenia i pracy zespołowej
Technologia Ekonomia Produkt Sztuka
tylko rynek kompetencji Szkoła musi uczyć oryginalności Kreatywność Nie rynek pracowników tylko rynek kompetencji Wiedza konwencjonalna będzie warunkiem istnienia na rynku pracy Wiedza niekonwencjonalna będzie warunkiem konkurencyjności na rynku pracy Szkoła musi uczyć oryginalności
Szkoła musi przygotować uczniów do samuczenia się Aktualizacja wiedzy Ponieważ część wiedzy bardzo szybko dezaktualizuje się czas połowicznego rozpadu wiedzy to jedną z najważniejszych umiejętności jest zdolność do samouczenia się w ciągu całego życia Szkoła musi przygotować uczniów do samuczenia się
Jaki system edukacji? Nie można całego społeczeństwa, wielokrotnie w ciągu życia kształcić wyłącznie metodami stacjonarnymi
Internet Internet Konieczne jest zbudowanie uzupełniającego systemu kształcenia zdalnego przez Internet Internet Internet dla nauczycieli i edukatorów dla chcących kształcić się samodzielnie Kluczem sukcesu jest przygotowanie w szkole do zdalnego samouczenia się
Nauczenie posługiwania się Internetem Technika nie wystarcza ! Internet w szkole Nauczenie posługiwania się Internetem uczenie się z Internetu komunikowanie się przez Internet prezentowanie się przez Internet Technika nie wystarcza !
Internet narzędziem pedagogicznym Internet w szkole Internet narzędziem pedagogicznym Internet narzędziem integracji przedmiotów strony WWW zamiast wypracowań Internet narzędziem współpracy krajowej i międzynarodowej zinstytucjonalizowanej i spontanicznej udział w wirtualnych społecznościach Internet narzędziem uaktywniania i przedsiębiorczości
Internet składnicą zasobów informacyjnych Internet w szkole Internet składnicą zasobów informacyjnych Materiały dydaktyczne dla uczniów dla rodziców dla nauczycieli Gromadzenie na serwerze szkolnym lokalnych, oryginalnych zasobów informacyjnych teksty zdjęcia, filmy nagrania
Największe wyzwanie Wykorzystajmy szansę integracji Jak włączyć wszystkich nauczycieli do procesów transformacji do globalnego społeczeństwa informacyjnego? Wykorzystajmy szansę integracji Polski z Unią Europejską ! Nie pozwólmy zabetonować miliarda Euro przeznaczonego na edukację !
Internet drogą do wiedzy Wiedza drogą do rozwoju Wnioski Internet drogą do wiedzy Wiedza drogą do rozwoju Rozwój drogą do globalnego społeczeństwa informacyjnego
Dziękuję Raport: www.kti.ae.poznan.pl