Dlaczego w XXI wieku edukacja będzie najważniejsza ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Pomorskie społeczeństwo wiedzy. Jak wykorzystać unijną szansę? Janusz Gałęziak.
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Najnowsze trendy w grach Paweł Sasko. 49% 25% 26% Obecnie średnia wieku statystycznego gracza w USA wynosi 32 lata.
Rodzic jako doradca zawodowy
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
(c) W. Cellary 2006, slide 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Mansfelda 4, Poznań
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe Cezary Mazurek
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
(c) W. Cellary 2007, slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Mansfelda 4, Poznań
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
Co to jest TIK?.
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Centrum Edukacji Obywatelskiej Młody Obywatel Ścieżka III-WOLONTARIAT Projekt III-KAMPANIA NA RZECZ ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
Biblioteki w elektronicznej gospodarce opartej na wiedzy
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
Język czy żargon?.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Kreatywna szkoła, to twórczy uczeń
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Debata szkolna
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk.
Piękne umysły jako kapitał społeczny. Przemiany w edukacji i rewolucja w środkach komunikowania się Edukacja jako kluczowe zadanie w społeczeństwie informacyjnym.
Małe dziecko w systemie edukacji
Kalendarz 2020.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Studia miejskie i regionalne
Firmy globalne.
Sopocka Akademia Tenisowa
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Dlaczego w XXI wieku edukacja będzie najważniejsza ?

Społeczeństwo Informacyjne Mechanizm przemian Nowe możliwości techniczne, zmiany gospodarcze i zmiany stylu pracy i życia wpływają na zmianę organizacji społeczeństwa i jego instytucji Zmiana sposobu pracy wraz z ofertą nowych produktów i usług wpływa na zmianę stylu życia Zmiany funkcjonowania przedsiębiorstw wymuszają zmiany form, środków, metod i organizacji pracy Postęp naukowo-techniczny w informatyce i telekomunikacji prowadzi do nowych rozwiązań biznesowych, które są wprowadzane do gospodarki

Istota zmian Konfrontacja Komputer Człowiek maszyna zdolna odtwarzać inteligencję człowieka a nie inteligentna maszyna do pisania

Człowiek w starciu z maszyną, Historia uczy: Człowiek w starciu z maszyną, która może go zastąpić zawsze przegrywa

Eliminacja Maszyna – Człowiek na tym polega postęp pralka – praczki siewnik – siewców maszyna tkacka – tkaczy na tym polega postęp

W społeczeństwie informacyjnym Człowiek Komputer komputer wyeliminuje pracowników tzw. „umysłowych”

Eliminacja każdą pracę „umysłową”, o której z góry wiadomo jak ją zrobić, lepiej wykona komputer niż człowiek

Co pozostaje człowiekowi? prace nierutynowe, czyli to co nowe, lub nietypowe tworzenie wiedzy przekazywanie drugiemu człowiekowi (klientowi) komputerom (maszynom) przykład regulacji gaźnika – nie na słuch, ale przez komputer – nowa rola mechanika

Czy zanikną kontakty bezpośrednie? ulegną uzupełnieniu przedłużeniu zwielokrotnieniu pogłębieniu przykładem telefon

Czy praca fizyczna zaniknie? , ale redukcja pracy produkcyjnej (bo rutynowa) wzrost usług (bo nierutynowe) nastawionych na rzeczy adaptacja indywidualizacja nastawionych na człowieka zdrowie sport rozrywka wiedza

nie tylko humanistyczną Wiedza centralną wartością nie tylko humanistyczną ale też ekonomiczną

w społeczeństwie informacyjnym Wiedza ludzie bez wiedzy nie znajdą godnego miejsca w społeczeństwie informacyjnym

Wiedza nie jest stała ciągły przyrost wiedzy krótki czas życia części wiedzy pojawianie się nowych rodzajów wiedzy, czyli nowych dyscyplin krótki czas wprowadzenia nowych rodzajów wiedzy na rynek szybkie zmiany zapotrzebowania na wiedzę

Społeczne wykluczenie Zagrożenie Społeczne wykluczenie ludzi bez wiedzy

Przyczyna społecznego wykluczenia nienadążanie za rozwojem społeczeństwo informacyjne = społeczeństwo rozwoju

Mechanizm społecznego wykluczenia Społeczne wykluczenie Podwójna frustracja: wykluczonych, bo czują się gorsi i bez nadziei na przyszłość, oraz aktywnych, bo czują się wykorzystywani utrzymując wykluczonych Ta izolacja jest równoznaczna z wykluczeniem z aktywnej, rozwijającej się części społeczeństwa, która szybko ucieka do przodu, powiększając dystans. Taka społeczność zaczyna się sama izolować – uznawać za ludzi gorszej kategorii, rezygnować z ambicji, rządzić własnymi prawami i żyć własnym życiem. Pewna społeczność, która nie nadąża za rozwojem, przestaje rozumieć reguły otaczającego ją świata – wymagania, prawa i możliwości.

Społeczne wykluczenie nie jest zjawiskiem nieznanym jednak w globalnym społeczeństwie informacyjnym społeczne wykluczenie będzie zjawiskiem dynamicznym

częścią społeczeństwa Rozdarcie pomiędzy aktywną i wykluczoną częścią społeczeństwa niezdolność wzajemnego zrozumienia rozpad więzi społecznych

Paradoks Wykluczeni potrzebują rozwoju ! Im więcej pieniędzy przeznaczamy na zasiłki dla grup społecznie wykluczonych tym bardziej pogłębiamy społeczne wykluczenie Wykluczeni potrzebują rozwoju !

Remedium na zjawisko społecznego wykluczenia Edukacja całego społeczeństwa w ciągu całego życia

Konieczna radykalna przebudowa modeli kształcenia Zasady kształcenia Zasada: Uczę się przez 20 lat Korzystam z nabytej wiedzy przez 40 lat przestaje być aktualna Co 5 - 10 lat każdy będzie musiał zmienić zawód, a wcześniej się do niego przygotować Konieczna radykalna przebudowa modeli kształcenia

Tego, czego potrzebuje rynek pracy a nie tego, co umieją nauczyciele ! Czego uczyć? Tego, czego potrzebuje rynek pracy a nie tego, co umieją nauczyciele !

Wymagane cechy pracowników komunikatywność kreatywność aktualizacja wiedzy muszą być zatem celami kształcenia

Komunikatywność Żadnego wartościowego wyniku nie osiąga się dzisiaj w pojedynkę komunikatywność między-dyscyplinarna komunikatywność między-kulturowa Wymaganie bardziej horyzontalnego wykształcenia i pracy zespołowej

Technologia Ekonomia Produkt Sztuka

tylko rynek kompetencji Szkoła musi uczyć oryginalności Kreatywność Nie rynek pracowników tylko rynek kompetencji Wiedza konwencjonalna będzie warunkiem istnienia na rynku pracy Wiedza niekonwencjonalna będzie warunkiem konkurencyjności na rynku pracy Szkoła musi uczyć oryginalności

Szkoła musi przygotować uczniów do samuczenia się Aktualizacja wiedzy Ponieważ część wiedzy bardzo szybko dezaktualizuje się czas połowicznego rozpadu wiedzy  to jedną z najważniejszych umiejętności jest zdolność do samouczenia się w ciągu całego życia Szkoła musi przygotować uczniów do samuczenia się

Jaki system edukacji? Nie można całego społeczeństwa, wielokrotnie w ciągu życia kształcić wyłącznie metodami stacjonarnymi

Internet Internet Konieczne jest zbudowanie uzupełniającego systemu kształcenia zdalnego przez Internet Internet Internet dla nauczycieli i edukatorów dla chcących kształcić się samodzielnie Kluczem sukcesu jest przygotowanie w szkole do zdalnego samouczenia się

Nauczenie posługiwania się Internetem Technika nie wystarcza ! Internet w szkole Nauczenie posługiwania się Internetem uczenie się z Internetu komunikowanie się przez Internet prezentowanie się przez Internet Technika nie wystarcza !

Internet narzędziem pedagogicznym Internet w szkole Internet narzędziem pedagogicznym Internet narzędziem integracji przedmiotów strony WWW zamiast wypracowań Internet narzędziem współpracy krajowej i międzynarodowej zinstytucjonalizowanej i spontanicznej udział w wirtualnych społecznościach Internet narzędziem uaktywniania i przedsiębiorczości

Internet składnicą zasobów informacyjnych Internet w szkole Internet składnicą zasobów informacyjnych Materiały dydaktyczne dla uczniów dla rodziców dla nauczycieli Gromadzenie na serwerze szkolnym lokalnych, oryginalnych zasobów informacyjnych teksty zdjęcia, filmy nagrania

Największe wyzwanie Wykorzystajmy szansę integracji Jak włączyć wszystkich nauczycieli do procesów transformacji do globalnego społeczeństwa informacyjnego? Wykorzystajmy szansę integracji Polski z Unią Europejską ! Nie pozwólmy zabetonować miliarda Euro przeznaczonego na edukację !

Internet drogą do wiedzy Wiedza drogą do rozwoju Wnioski Internet drogą do wiedzy Wiedza drogą do rozwoju Rozwój drogą do globalnego społeczeństwa informacyjnego

Dziękuję Raport: www.kti.ae.poznan.pl