Anna Kozak Justyna Fit – Kempska Tomasz Lutostański Grzegorz Harasiuk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Samoocena.
Historia idei komunikacji
Programowanie obiektowe
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Badania operacyjne. Wykład 1
Instytucjonalizm amerykański
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Marcin Jachymek Wpływ przywódcy na podejmowanie decyzji grupowych na przykładzie tłumu.
Interakcje społeczne Dorota Jurczyk.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Metody badawcze w socjologii
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Podstawy metodologiczne ekonomii
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Pracę wykonała: Anna Kur.
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY SYTUACJI KRYZYSOWYCH
Podstawy socjologii- wykład XIII
Metody badawcze w psychologii
Katedra Marketingu Usług
KULTURA ORGANIZACYJNA
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Zarządzanie strategiczne
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Lider- Przywódca.
Materializm a idealizm
Studium Przypadku (case study)
Wiedza o społeczeństwie
Psychologiczne podstawy przedsiębiorczości
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
Psychoanaliza Freuda.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Stosunki prawne.
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Człowiek jako istota społeczna
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Międzynarodowe stosunki kulturalne
ZACHOWANIE W SYTUACJI ZAGROŻEŃ
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Postawa asertywna.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja i jej formy :
Metody komunikowania się
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Etyka Patrycja Zalewska.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Człowiek – najlepsza inwestycja
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Grupy społeczne.
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
– Światło pośród ciemności
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

Anna Kozak Justyna Fit – Kempska Tomasz Lutostański Grzegorz Harasiuk PSYCHOLOGIA TŁUMU Anna Kozak Justyna Fit – Kempska Tomasz Lutostański Grzegorz Harasiuk

TŁUM Zbiorowość ludzka przyjmująca formę czasową i niezorganizowaną. Jednostki w tłumie zawsze przebywają w bliskości fizycznej i mają wspólny obiekt zainteresowania. Tłum może też przejawiać wspólnie ukierunkowane spontaniczne działania. W takiej sytuacji w tłumie dochodzi często do naśladownictwa i (chwilowego) wyzbywania się indywidualizmu. Często też uczestnicy tłumu czują się silniejsi i tracą zdolność obiektywnej oceny sytuacji.

Psychologia tłumu to gałąź psychologii zajmująca się zjawiskiem zachowania jednostek w wielkiej masie ludzkiej. Masa ta może być rozumiana dwojako: jako krótkotrwałe zgromadzenie jednostek (np. manifestacja uliczna); 2. jako synonim społeczeństwa masowego.

Psychologia tłumu Psychologia tłumu narodziła się w XIX wieku. Za jej ojca uważa się francuskiego lekarza, antropologa i socjologa Gustava Le Bona. Le Bon zauważył i opisał zjawisko odmiennego zachowania się ludzi gdy są badani pojedynczo i innego, gdy są badani w masie ludzkiej. Jako szczególnie interesujący przypadek uznał „tłum” ludzi, który – jako zbiorowość – w danej sytuacji zachowuje się zupełnie odmiennie, niż suma poszczególnych jednostek tłum ten tworzących, gdy stają w samotności przed identycznymi problemami.

CECHY TŁUMU Zanika poczucie własnej odrębności, tworzy się „ dusza zbiorowa tłumu”. Uczucia i myśli i działania wszystkich zaczynają mieć własny, wspólny kierunek. Poziom inteligencji tłumu jest znacznie obniżony w stosunku do poziomu inteligencji poszczególnych jednostek. Decyzje podejmowane w tłumie są, wiec zwykle prymitywne i najprostsze. Uczucia tłumu są zwykle proste i przesadne, nieraz gwałtowne. Tłum może ulegać niskim instynktom, ale może te być wyjątkowo moralny i pociągać do moralności wszystkich członków Jednostka w tłumie, choćby pod wpływem samej jego liczebności, nabywa poczucia niezwyciężonej potęgi, dzięki czemu czasem pozwala sobie na upust tych namiętności, które, będąc sama, z pewnością by stłumiła. Zanika poczucie odpowiedzialności. Tłum jest anonimowy, jest, wiec nieodpowiedzialny. Zaraźliwość, a konkretnie zaraźliwość uczuć i czynów uczestników jest typowym zjawiskiem występującym w tłumie. Osoba w tłumie jest podatna na sugestie i ma zmniejszony stan świadomości i w dużym stopniu stłumione racjonalne myślenie. Każda osoba stając się częścią tłumu zstępuje kilka stopni niej w rozwoju kulturowym

Jednostkę w tłumie cechuje: zanik świadomości własnego „ja”; przewaga czynników nieświadomych; kierowanie myślami i uczuciami przez sugestię i zaraźliwość; dążność do jak najszybszego urzeczywistnienia sugerowanych idei; jednostka staje się automatem, którym kieruje wola narzucona, nigdy własna; jednostka, stając się cząstką tłumi, zstępuje o kilka stopni niżej w swym rozwoju kulturowym, staje się istotą dziką i niewolnikiem instynktów; spontaniczność; gwałtowność; okrucieństwo;  bohaterstwo;  entuzjazm pierwotnego człowieka;  łatwość ulegania wpływom słów i obrazów;   wykonuje czyny sprzeczne ze swoim interesem

RODZAJE TŁUMU Różnorodność podniet tworzących tłum powoduje wielość odmian tej specyficznej zbiorowości społecznej. Badacze najczęściej wyróżniają tłum: AGRESYWNY - to taki, który atakuje jednostkę, zbiorowość lub instytucję. Występuje w trzech formach jako tłum linczujący, terroryzujący i walczący. UCIEKAJĄCY - występuje w dwóch odmianach: tłumu ogarniętego paniką na ograniczonej przestrzeni, przeważnie podczas zbiegowiska zagrożonego niespodziewanym niebezpieczeństwem oraz sformalizowanej grupy napotykającej zagrożenie rozpadu więzi formalnej. W tłumie uciekającym, bez względu na odmianę, jednostki ogarnięte strachem kierują się instynktem samozachowawczym. NABYWAJĄCY (RABUJĄCY) - występuje w okresach kryzysów i gospodarczego niedostatku. DEMONSTRUJĄCY - ) tym różni się od poprzednich, że jest zorganizowany. Jest on wyrazem wdzięczności, uznania, potępienia, pogardy, pochwały lub protestu.

PANIKA PANIKA to nagły niepohamowany i nieuzasadniony strach , który ogarnąć może jednostkę jak i zbiorowość ludzką. Panikę tłumu wyjaśnia się mechanizmem zaraźliwości tzn. jedna osoba przekazuje swoje doznania paniczne na inne osoby. Tłum taki cechuje się pobudzeniem emocjonalnym, oddaleniem niebezpieczeństwa. Panika wybucha niekiedy w sytuacji braku zagrożenia, może ją spowodować złudzenie pojawienia się zagrożenia, samo hasło np.: „pożar” może wywołać panikę.

W wyniku masowej paniki, jaka wybuchła w tłumie ludzi, zgromadzonych w tunelu prowadzącym na teren Love Parade, zginęło 19 osób, a 342 zostały ranne. Ochrona powstrzymywała prących w stronę wejścia ludzi i w pewnym momencie doszło do wybuchu paniki i chaosu. W wyniku zajścia 17 osób zostało stratowanych przez tłum, dwie kolejne zmarły w szpitalu.

378 zabitych w panice na moście 378 zabitych w panice na moście. Dramat podczas obchodów święta wody w stolicy Kambodży Phnom Penh. Na jednym z mostów wybuchła panika. Przerażeni ludzie tratowali się nawzajem i spychali do rzeki Nagle wybuchła panika. Świadkowie mówią, że wywołało ją omdlenie jednej z osób. Być może ludzie myśleli, że doszło do zamachu terrorystycznego. Zaczęli się przepychać, bić, spychać z mostu. Większość z ofiar utonęła zepchnięta do Mekongu. Jest też wielu zatratowanych.

OBROŃCY KRZYŻA Krzyż sprzed Pałacu Prezydenckiego w Warszawie Nie doszło do jego przeniesienia do Kościoła św. Anny z powodu oporu grupy osób określających się jako „obrońcy krzyża”. Zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy obecności krzyża przed Pałacem Prezydenckim organizowali własne wiece i manifestacje

PODSUMOWANIE W dzisiejszych czasach Le Bon jest już chętnie czytany i analizowany, a jego teorie dotyczące tłumu stały się podstawą dla rozwoju nowoczesnej psychologii (psychologia społeczna), a także technik manipulowania ludźmi (socjotechika). Analizy Le Bona stanowią podstawę współczesnego marketingu handlowego i politycznego, public relations i teorii reklamy. Wszystkie te dziedziny wiedzy opierają się na przekonaniu o irracjonalnym charakterze mas ludzkich i możliwości manipulowania nimi za pomocą symboli, nazw i haseł, a nie przekonywania ich za pomocą racjonalnej argumentacji.