Motywacja a efektywność dydaktyczna e-kursów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Zaangażowanie wielu jednostek Studium Języków Obcych Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych Wieloetapowość prac Tworzenie treści Obróbka metodyczna Obróka.
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Jakość i parametry procesu kształcenia
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Tworzenie sylabusa kursu e-learningowego
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki w Kształceniu Kadry Wojciech Konieczny Czy e znaczy źle? 19 marca 2011.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Program nauczania dla zawodu
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Motywacja a efektywność dydaktyczna e-kursów Anna K. Stanisławska-Mischke Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie mischke@uek.krakow.pl Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

o czym chciałabym powiedzieć? jak rozumieć e-kurs i jego dydaktyczną skuteczność? kiedy o e-szkole można powiedzieć, że naucza efektywnie? co wpływa na efektywność dydaktyczną zajęć w Internecie? jak organizacja, struktura oraz jakość e-kursu wpływa na motywację uczestników zajęć? od czego zależy motywacja e-ucznia/e-studenta? od czego zależy motywacja e-nauczyciela? co demotywuje na e-ucznia, a co na e-nauczyciela? jak kształtować pożądaną skuteczność dydaktyczną e-kursu? jak przygotować efektywne e-zajęcia? Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

na dobry początek cytat… „jeśli większość ludzi ma skorzystać z nowych czasów, pilnie potrzebne są nowe metody uczenia się. mają one służyć nie tylko nowym pokoleniom, lecz także ludziom, którzy już teraz są dorośli.” Rewolucja w uczeniu się (2000) Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

czym jest dla mnie e-kurs? zorganizowany proces kształcenia odbywający się za pośrednictwem mediów elektronicznych, w trakcie którego jego uczestnicy (zarówno uczniowie/studenci, jak i nauczyciel) systematycznie realizują założone wcześniej cele w oparciu o podaną treść nauczania oraz zaplanowane wcześniej aktywności forma dydaktyczna polegająca na uczeniu się/nauczaniu za pośrednictwem i przy pomocy mediów elektronicznych zestaw celowo zaprojektowanych obiektów uczących wspomagających pracę ucznia/studenta Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

efektywność dydaktyczna e-kursu osiągnięcie przez e-ucznia/e-studenta założonych wyników kształcenia w rezultacie podjętych działań dydaktycznych Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

kryteria oceny efektywności dydaktycznej stopień realizacji celów dydaktycznych skuteczność stosowanej metodyki stopień przyrostu wiedzy e-ucznia/e-studenta Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

co to znaczy, że e-szkoła/e-uniwersytet działa efektywnie...? organizacja szkoły/uniwersytetu efektywnie wspiera procesy dydaktyczne stosuje się efektywne metody e-nauczania e-nauczyciele są dobrymi dydaktykami e-uczniowie/e-studenci osiągają zakładane wyniki uczenia nakłady finansowe są równoważone szeroko pojętymi zyskami Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

czynniki wpływające na efektywność dydaktyczną e-kursu optymalna organizacja e-zajęć struktura i układ elementów e-kursu jakość e-materiałów i e-pomocy dydaktycznych motywacja uczestników e-zajęć motywacja e-nauczyciela … Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

organizacja e-kursu (a motywacja) organizacja procesów e-edukacyjnych powinna być: wspierać realizację założonych celów dydaktycznych dostosowana do przyjętych metod oraz strategii e-nauczania wspierać pracę e-nauczyciela wspierać pracę e-ucznia/e-studenta zabezpieczać niezawodność technologii Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

struktura e-kursu (a motywacja) układ elementów e-kursu powinien odzwierciedlać założoną wcześniej ścieżkę dydaktyczną (co nie znaczy chronologię działań dydaktycznych) e-kurs jako całość powinien być Just-For-Me Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

jakość e-materiałów dydaktycznych (a motywacja) e-materiały powinny być: adekwatnie dopasowane do celów dydaktycznych zorganizowane zgodnie z zastosowaną koncepcją oraz metodyką e-kursu wsparciem w realizacji zadań w sposób przemyślany, starannie i estetycznie przygotowane Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

motywacja e-ucznia/e-studenta zależy od: organizacji procesów dydaktycznych struktury oraz atrakcyjności i estetyki e-kursu zastosowanych metod e-nauczania jakości e-materiałów i pomocy dydaktycznych … motywacji e-nauczyciela! Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

motywacja e-nauczyciela zależy od: organizacji dydaktyki w e-szkole i wsparcia technicznego zastosowanych metod e-nauczania wybranej strategii oraz stylu prowadzenia e-zajęć …motywacji e-uczniów/ e-studentów! Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

czynniki demotywujące e-ucznia/e-studenta zła organizacja e-zajęć, w tym: brak precyzyjnych informacji dotyczących e-kursu, jego celów, zastosowanych metod nauczania, harmonogramu, wymagań stawianych uczącemu się, systemu oceniania itp. itd. nieoptymalnie zaprogramowany „krok” nauki (pace of learning) niedopasowane do potrzeb grupy cele dydaktyczne niejasna struktura e-kursu, nieintuicyjna nawigacja nieatrakcyjnie przygotowane e-materiały nieadekwatne względem celów dydaktycznych metody nauczania brak kontaktu z e-nauczycielem lub niezrozumiały styl prowadzenia zajęć … Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

czynniki demotywujące e-nauczyciela zbyt duża liczba uczestników e-zajęć w jednej grupie niejednorodność grupy niedopasowanie celów dydaktycznych do potrzeb grupy nieadekwatność założonej strategii prowadzenia e-zajęć do potrzeb grupy lub założonych celów dydaktycznych brak zrozumienia ze strony uczestników zajęć … Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

rzetelna ocena efektywności dydaktycznej e-kursu wymaga… stałego monitoringu przebiegu e-zajęć weryfikacji i optymalizacji „kroków” nauki wsparcia e-nauczyciela systemu oceny pracy e-nauczyciela systemu badania satysfakcji e-ucznia/ e-studenta systemu kontroli wyników kształcenia systemu badania satysfakcji e-nauczyciela Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie jak kształtować pożądaną efektywność e-nauczania, a zatem i motywację uczestników procesu? identyfikacja potrzeb szkoleniowych (na etapie przygotowania i prowadzenia e-kursu) ocena stosowanej metodyki (obserwacja uczestnicząca, badanie opinii) ocena pracy e-nauczycieli (obserwacja uczestnicząca, badanie satysfakcji e-studenta) pomiar efektywności procesów dydaktycznych (system testów kompetencyjnych, analiza wyników kształcenia studenta i grupy) Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

co zrobić, aby zrobić sobie dobrze? rzetelnie i starannie zaplanować, zorganizować i przygotować e-kurs! Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

przepis na skuteczny e-kurs 1 organizacja e-kursu wybór przedmiotu programowanego na formę „e” wybór właściwej formy dydaktycznej e-zajęć: wizytówka w Internecie (Web Presence) kurs wspierający tradycyjne zajęcia (Web-supported Course) kurs uzupełniający tradycyjne zajęcia (Web-enhanced Course) kurs komplementarny (Blended Learning) e-kurs (Full e-Learning) Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

przepis na skuteczny e-kurs 2 opracowanie e-kursu plan organizacyjny e-kursu (zasady pracy na e-zajęciach, harmonogram, wybór prowadzących, procedury w sytuacjach awaryjnych itp. itd.) specyfikacja ogólnych i operacyjnych celów dydaktycznych (ewentualnie podział celów oraz treści na realizowane zdanie i realizowane tradycyjnie) Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

przepis na skuteczny e-kurs 3 dobór metod nauczania i form sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów/studentów (zadania) oraz systemu ich oceniania, a także napisanie instrukcji dla uczniów/studentów i e-nauczycieli dobór odpowiedniej formy prezentacji treści oraz przygotowanie materiałów i pomocy dydaktycznych (nie koniecznie „e”!) nadanie e-zajęciom właściwej formy (w tym graficznej) oraz dobór właściwych narzędzi internetowych (lub innego medium) Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

przepis na skuteczny e-kurs 4 wybór właściwej strategii oraz stylu prowadzenia e-zajęć: moderacja (e-moderating) facilitacja (e-facilitating) metoda kontraktu (contract learning) wybór optymalnego „kroku” nauki (pace of learning) (obciążenia ucznia/studenta) wybór optymalnego obciążenia e-nauczyciela zaplanowanie sposobu ewaluacji procesu dydaktycznego Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

przepis na skuteczny e-kurs 5 kontrola jakości końcowego produktu pilotaż/pierwsza edycja: prowadzenie e-zajęć kontrola zmian, ocena osiągniętej efektywności oraz poprawki i aktualizacja Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie cytat na koniec… „z nowym wynalazkiem często bywa tak, że jedni uważają to za kompletnie bezużyteczny, a drudzy za nieprawdziwy. kiedy staje się jasne, iż jego prawdziwości i użyteczności trudno już dalej zaprzeczać, większość zaczyna twierdzić, że rzecz ta była bardzo łatwa do odkrycia i że od dawna o niej wiedzieli.” A. Edelcrantz Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie ? dziękuję za uwagę i zapraszam do dyskusji… ? ? Centrum e-Learningu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie