Koncepcja rozwoju intelektualnego Jeana Piageta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Środki dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Gry i zabawy matematyczne
Macierze Maria Guzik.
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Taksonomia Benjamina Blooma
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
CZYLI PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ?
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Ministerstwo Edukacji Narodowej
narzędzie w językowych pracach projektowych
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Graniastosłupy proste i nie tylko
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
Licz i baw się – gry z tabliczką mnożenia
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
mgr Karolina Góryjowska
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Czytanie ze zrozumieniem
„Zdolności a umiejętności”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
6-LATEK W SZKOLE.
KONKURS ZANIM ROZPOCZNIEMY PREZENTACJĘ ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE NA NAJSZYBSZE ROZWIĄZANIE UKŁADU RÓWNAŃ.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
TIMSS 2011 Międzynarodowe badania wyników nauczania z matematyki i przyrody w klasach 4 i 8, powtarzane co 4 lata od roku 1995 W roku 2011 uczestniczyły.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
W Szkole Podstawowej nr 2 w Kórniku im. Teofili z Działyńskich Szołdrskiej - Potulickiej.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Dziecko w świecie matematyki
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
ZESPÓŁ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Nauczmy dzieci myśleć - pomóżmy dzieciom z trudnościami w uczeniu się matematyki.

Koncepcja rozwoju intelektualnego Jeana Piageta Wg psychologa Jeana Piageta inteligencja jest rozwiniętą formą adaptacji biologicznej, w wyniku której dochodzi do strukturalizowania procesów poznawczych

Rozwój inteligencji u dziecka Piaget podzielił na okresy:

Okres sensoryczno - motoryczny (inteligencji praktycznej) od urodzenia do ~ 2 roku życia

Okres wyobrażeń przedoperacyjnych (inteligencji reprezentującej) trwa od 2 do 7 lat. myślenie konkretno-wyobrażeniowe (za pomocą obrazów),  intuicyjne i impulsywne intensywny rozwój języka rozwój pojęć przyswajanie znaków i symboli  rozumowanie oparte na zdarzeniach  zewnętrznych  (a nie na operacjach logicznych), które cechuje: nieodwracalność - brak zdolności przekształceń

Okres operacji konkretnych Trwa ~ 7 - 12 lat. myślenie słowno-logiczne wykształcone pojęcie stałości ilości odwracalność operacji umysłowych przyswojenie pojęć logicznych oraz zdolność do klasyfikacji hierarchicznej brak myślenia abstrakcyjnego możliwość dokonywania kategoryzacji rozumienie relacji

Okres operacji formalnych Trwa od ~ 12 roku życia (nie każdy go osiąga). myślenie hipotetyczno-dedukcyjne rozwój myślenia abstrakcyjnego dominacja inteligencji werbalnej

Uczeń klas I-III ( wiek od 6 -10 lat) znajduje się początkowo na etapie wyobrażeń przedoperacyjnych następnie wchodzi w okres operacji konkretnych

Uczeń klas IV-VI ( 10-13 lat) Nadal okres operacji konkretnych Część uczniów wchodzi w okres operacji formalnych

Uczniowie wchodzą w kolejne etapy w różnym czasie stąd trudności w uczeniu się matematyki

*Badanie było powtarzane na tych samych uczniach na początku klasy IV Wybrane wyniki badań dotyczące umiejętności matematycznych uczniów klas III(prowadzone przez CKE w 2006 r) *Badanie było powtarzane na tych samych uczniach na początku klasy IV

Uczniowie stosują algorytmy działań (najlepiej posługują się dodawaniem, gorzej odejmowaniem, najsłabiej dzieleniem) Uczniowie stosują algorytmy działań często bezzasadnie, nie potrafią pomyśleć i zastosować innych sposobów liczenia np. 36:4; często popełniają błędy techniczne; Uczniowie nie potrafią policzyć np. 140: 35; 150:25- próbują zrobić to pisemnie, nie szukają innych sposobów

Podczas badania stosowania własnych strategii liczenia okazało się, że takie działania jak : 999+86 = 1007- 999= uczniowie również liczą pisemnie (ponad 80 %) Obliczanie obwodu prostokąta sprawiało uczniom wiele kłopotów. Ok. 55 % uczniów wykonywało zadania poprawnie

Rozwiązywanie zadań typowych nie sprawiało problemów (86% poprawnych rozwiązań) dużym problemem dla uczniów były zadania: ze zbyt dużą ilością danych - 52,4% zadania złożone - 25% zadanie nietypowe -20% poprawnych rozwiązań

Problemy sprawiało uczniom tworzenie kolejnych serii - zadanie wymagające logicznego myślenia np. 1+2+3 2+3+4 3+4+5 ………

89,0% 41,9% 34,1% 8,1% 56,6%

Czytanie tekstu z informacjami liczbowymi przedstawiało się następująco: Wyszukiwanie informacji z tekstu ( ok. 90% uczniów) Wyszukiwanie informacji z tekstu i wykorzystanie ich do obliczeń ( ok. 50 %)

Tekst jednorodny

Tekst niejednorodny

Przyczyny trudności w uczeniu się matematyki Uczniowie rozwiązują najczęściej typowe zadania tekstowe , o podobnej strukturze Nauczyciele przygotowują zbyt mało zadań na logiczne myślenie, np. tworzenie serii Wymagamy od uczniów rozwiązania zadania w jeden pokazany sposób Nie uczymy własnych strategii rozwiązania zadania Za mało wykorzystujemy sytuacje z życia codziennego do tworzenia sytuacji edukacyjnych Nie stosujemy odpowiednich do wieku dziecka metod i środków pracy

Metody pracy na poszczególnych etapach rozwoju W okresie wyobrażeń przedoperacyjnych W pierwszych miesiącach nauki w centrum uwagi jest wspomaganie rozwoju czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki. Dominującą formą zajęć są w tym czasie zabawy, gry i sytuacje zadaniowe, w których dzieci manipulują specjalnie dobranymi przedmiotami, np. liczmanami, klockami

w okresie operacji konkretnych powinno dominować : Nauczanie czynnościowe( wykonywanie czynności manualnych lub myślowych) Metody aktywne ( zwłaszcza metody twórczego rozwiązywania problemów) przykłady- mapy pamięci

Środki dydaktyczne Liczmany, klocki ( kl. I-III)

Przedmioty codziennego użytku kl Przedmioty codziennego użytku kl. I-III (miara centymetrowa, klamerki, guziki)

Piłki edukacyjne EDUBAL( kl. I-III)

Kostka do gry Kl. I-IV Jak jest zbudowana? Jak rozmieszczone są na niej oczka? Czy zamiast oczek mogą być na niej liczby? Sprawdź  ile wynosi suma oczek na przeciwległych ściankach? Które z poniższych siatek nie są siatkami kostek klasycznych?  Porównaj obie kostki przedstawione na poniższym rysunku. - Czy obie koski są takie same? Czy obie są prawdziwe?

Gry dydaktyczne (z kostkami)uczniowie grają wg instrukcji, a następnie sami tworzą reguły gry

Karty matematyczne Tabliczka mnożenia, (kl. II- IV) Dodawanie i odejmowanie( kl. I-II)

Korzystanie z nowoczesnych narzędzi (kalkulatory, komputer, źródła informacji kl.I- VI Przykłady ćwiczeń z kalkulatorem Zepsuty klawisz Zepsuty klawisz 0 – jak uzyskać na kalkulatorze liczbę 100? - liczbę 50? Zepsuty klawisz 1 Jak uzyskać liczę 112? Szacowanie wyniku Gry planszowe z użyciem kalkulatora- Cztery w linii

Pomoce dydaktyczne wykonane przez uczniów Liczmany kl.I-III Figury geometryczne kl. I-III Siatki brył kl. IV-VI Elementy do składania, przecinania – kartki, figury, tasiemki (do nauki ułamków) kl. IV-VI

Wnioski! Mówiąc najogólniej – polskie wyniki są poniżej średniej wyników badań. Nasi uczniowie dobrze radzą sobie przede wszystkim z zadaniami, do rozwiązania których można zastosować algorytm rozwiązania znany ze szkoły albo algorytm opisany w treści zadania. Słabo wypadają – w porównaniu z uczniami z innych krajów – na przykład w tych sytuacjach, w których trzeba samodzielnie i twórczo myśleć, czyli tam, gdzie mają zastosować posiadaną wiedzę w nowej dla siebie sytuacji. Umiejętność stosowania posiadanej wiedzy można rozwijać tylko … próbując stosować (w nowych sytuacjach!) posiadaną wiedzę.

Jeśli chcemy coś zmienić w myśleniu matematycznym naszych uczniów- musimy od samego początku edukacji kłaść nacisk na intelektualną aktywność i samodzielność uczniów, musimy ich zachęcić do matematycznych poszukiwań i matematycznych rozumowań na miarę ich możliwości, zatem: sięgajmy w procesie kształcenia po sytuacje bliskie i zrozumiałe dla dzieci, odwołujmy się jak najczęściej do doświadczeń uczniów i ich wiedzy pozaszkolnej, í starajmy się, aby działanie i rysunek poprzedzały symbole i im towarzyszyły, np. wprowadzenie pojęcia równania- poprzedzone grafem

korzystajmy z języka potocznego, stopniowo wzbogacając go tylko o te pojęcia i symbole, których sens jest już dzieciom znany twórzmy okazje do dziecięcych doświadczeń i eksperymentów, zachęcajmy dzieci do budowania oraz stosowania własnych strategii í pozwólmy im rozmawiać na temat swoich spostrzeżeń i odkryć, ale także trudności i wątpliwości, postarajmy się z treści i zadań mniej lubianych uczynić jak najwięcej zabawy - stosujmy często łamigłówki i zagadki í zawsze bardzo uważnie ich słuchajmy, a przede wszystkim pozwólmy dzieciom myśleć!

Literatura : M.Dąbrowski „Pozwólmy dzieciom myśleć”, Warszawa 2008 A.Grabowski „Gry , zabawy i ćwiczenia z tabliczką mnożenia” część I i II Szczecinek WKM RACHMISTRZ A.Grabowski „Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność dodawania i odejmowania liczb” Szczecinek WKM RACHMISTRZ E.Gruszczyk – Kolczyńska , E.Zielińska „Dziecięca matematyka” , Warszawa WSiP E.Gruszczyk –Kolczyńska „Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?”, Warszawa WSiP E.Gruszczyk – Kolczyńska „Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki”, Warszawa WSiP