Zespół Szkół im. Aleksandra Fredry w Odrzykoniu
W roku 2003 uzyskaliśmy certyfikat „Szkoły z klasą”
W 2013 roku podjęliśmy próby zdobycia certyfikatu programu „Szkoły z klasą 2.0” Aby sprostać wymaganiom, podjęliśmy szereg cennych inicjatyw w ciągu całego roku szkolnego.
Szkolni koordynatorzy projektu Dyrektor Zespołu Szkół w Odrzykoniu mgr Piotr Guzek mgr Elżbieta Rodzinka mgr Anna Juszczęć - Jakubik mgr Edyta Kowalska mgr Aleksandra Krężałek mgr Joanna Albrycht - Cymerman
Realizacja I zadania W dniu 3 grudnia 2012 roku odbyła się debata na temat niebezpieczeństw czyhających w sieci na dzieci i młodzież. Chcieliśmy się zmierzyć z tym narastającym problemem, który dotyczy nie tylko naszej szkoły. W tym celu staraliśmy się określić główne zagrożenia, sprecyzowaliśmy problem i wspólnie opracowaliśmy KODEKS 2.0 – czyli jak zachować się w sieci? Zawierał on dziewięć najważniejszych punktów. Był motywem przewodnim na cały rok pracy na różnych zajęciach i różnych sytuacjach szkolnych.
Gazetka szkolna „LIDER” wzięła udział w ogólnopolskim konkursie „Bądź bezpieczny w sieci” .
Dzięki staraniom czasopismo szkolne zostało wyróżnione nagrodą główną. Celem konkursu było uświadomienie młodym ludziom zagrożeń, jakie niesie ze sobą Internet. W gazetce znalazł się wywiad z konsultantem Helpline.org i wolontariuszem Fundacji Orange, ankieta przeprowadzona w naszej szkole, reportaże i zdjęcia oraz własny ilustrowany kodeks 2.0. Dzięki staraniom czasopismo szkolne zostało wyróżnione nagrodą główną.
KODEKS BEZPIECZNEGO INTERNETU 1. Nie odbieraj wiadomości od nieznajomych. 2. Korzystaj z programów antywirusowych.
3. Ograniczaj czas spędzany w sieci. 4. Nie korzystaj z programów bez licencji – ich użytkowanie jest zabronione.
5. Nie publikuj swoich zdjęć na nieodpowiednich stronach. 6. Nie podawaj swoich danych osobowych nieznajomym.
7. Wypowiadając się na portalach oraz korzystając z komunikatorów, używaj odpowiedniego słownictwa. 8. Zakupy przez Internet dokonuj rozważnie i pod okiem osoby dorosłej.
9. Pamiętaj, że przywłaszczanie sobie cudzych prac to plagiat. 10. Unikaj stron o treściach pornograficznych lub nakłaniających do przemocy czy uzależnień.
11. Nie podszywaj się pod innych. 12. Używaj komputera rozważnie.
Blog - FASHION for you dla zainteresowanych modą i nie tylko. Uczennice naszej szkoły, biegle posługujące się technologią informatyczną, prowadzą blogi; Blog - FASHION for you dla zainteresowanych modą i nie tylko. Blogerki: Karolina Juszczęć, Oktawia Pelczar, Natalia Krzysik uczennice klasy I c gimnazjum.
Blog „Co w trawie piszczy Blog „Co w trawie piszczy?” Prowadzony w języku angielskim, redagowany przez Natalię Hedesz uczennicę kl. II a gimnazjum.
Projekt interdyscyplinarny "Nosce te ipsum" - Poznaj samego siebie Temat projektu planowanego w naszej szkole powstał z inicjatywy uczniów. Gimnazjaliści zainteresowali się historią lokalną, dlatego chcieli tworzyć i opracować materiały związany z regionem. Motywem przewodnim naszej pracy było przybliżenie uczniom bogactwa kulturowo-przyrodniczego Odrzykonia i uświadomienie im, że mogą odegrać rolę w tworzeniu różnorodnych materiałów przedstawiających dzieje naszej okolicy. Wieś, w której mieści się Gimnazjum im. Aleksandra Fredry posiada bardzo bogatą i interesującą historię, a także unikatowe walory przyrodnicze i krajobrazowe.
Współczesny wizerunek wsi jest wynikiem działalności i starań wielu pokoleń, które włożyły wysiłek w tworzenie obiektów kulturalnych, religijnych, które na stałe zapisały się w historii Odrzykonia. Dzieje naszego regionu to historia Polski w mikroskali, dlatego warto zaprezentować to, co kształtuje naszą osobowość, ponieważ oprócz rodziny znaczny wpływ na świadomość historyczną, kulturową ma środowisko przyrodnicze oraz współczesne osiągnięcia techniczne. Korzystanie z technologii informacyjno - komunikacyjnej ułatwiło uczniom porozumiewanie się, współpracę oraz umożliwiło dokładniejsze opracowanie dostępnego materiału.
Poznanie dziedzictwa kulturowego naszej miejscowości Realizacja II zadania Poznanie dziedzictwa kulturowego naszej miejscowości
Dzieje szkolnictwa odrzykońskiego sięgają XVII wieku Dzieje szkolnictwa odrzykońskiego sięgają XVII wieku. Wówczas to w Odrzykoniu istniała już szkoła parafialna. Kolejne wzmianki o istnieniu szkoły parafialnej pochodzą z roku 1839 oraz 1841, kiedy to staraniem ówczesnego proboszcza ks. Szymona Serafina, postawiono niewielki, drewniany budynek, był to pierwszy budynek oddany całkowicie na potrzeby nauczania. Grupa uczniów w składzie: Karolina Józefczyk, Angelika Szurlej, Patrycja Zajchowska, Monika Gumienna, Maciej Zajchowski, Michał Krygowski, Jakub Jucha, poszukiwali materiałów, studiowali dostępną literaturę w celu opracowania historii szkolnictwa w Odrzykoniu. Uczniowie przygotowali prezentację multimedialną, która może być wykorzystywana na rożnych zajęciach lekcyjnych.
Dzięki uprzejmości pana Ludwika Łacha i jego osobistym zbiorom zdjęć, udało się odtworzyć wygląd budynku szkolnego od 1930 r. oraz sylwetki ówczesnych dyrektorów wraz z życiem kulturalnym jakie toczyło się w obrębie szkoły. Wykonaliśmy pamiątkowe tabla, które zawisły w głównym holu szkoły.
Ta sama grupa uczniów wybrała się na wycieczkę do muzeum Ta sama grupa uczniów wybrała się na wycieczkę do muzeum. Wyjście zaowocowało wykonaniem prezen-tacji multimedialnej pt.” Muzeum Wsi.” Prezentacja zawiera zdjęcia licznie zgromadzonych eksponatów związanych z historią naszej wsi oraz Kamieńca; wyroby rzemiosła ludowego, zbiory etnograficzne, archeologiczne, eksponaty i fotografie dotyczące Stowarzyszenia Odrzykoniaków , chóru oraz orkiestry dętej. Ilustrują one niemal wszystkie dziedziny życia wsi w trakcie jej wielowiekowych dziejów.
Odbył się konkurs rekonstrukcji ruin zamku w formie makiety oraz techniką dowolną – opisy.
W dniu 11. 04. 2013 r. w Zespole Szkół im. A W dniu 11.04.2013 r. w Zespole Szkół im. A. Fredry w Odrzykoniu odbyła się uroczystość upamiętnienia Odrzykoniaków, ofiary mordu sowieckiego NKWD na Ukrainie w 1940r., w ramach ogólnopolskiego programu „Katyń … ocalić od zapomnienia”.
Celem tego programu jest uczczenie pamięci Bohaterów Mordu Katyńskiego, a zarazem przywrócenie ich sylwetek zbiorowej pamięci narodu poprzez posadzenie 21857 Dębów Pamięci. Każdy Dąb upamiętnia konkretną osobę, jeden Dąb to nazwisko jednego Polaka, który został zamordowany strzałem w tył głowy w Katyniu, Twerze lub Charkowie. Szkoła w Odrzykoniu uczciła pamięć: ks. Kapelana podpułkownika Józefa Panasia, podpułkownika Jana Pelczara, majora Jana Osińskiego, porucznika Mieczysława Osińskiego, aspiranta Policji Państwowej Franciszka Guzka.
Program artystyczny wykonały dzieci i młodzież Zespołu Szkół im. A. Fredry w Odrzykoniu.
Zebraliśmy dokumenty o zamordowanych Odrzykoniakach. Wykonaliśmy okolicznościowe tabla i wystawę dokumentów.
Znani Polacy związani z Odrzykoniem
W czasach świetności „Kamieńca” przebywali na nim: król Władysław Jagiełło i król Węgier Jan Zapolya.
Jan Matejko, Szczątki zamku w Odrzykoniu od strony zachodniej w 1842 wykonywał szkice zamku odrzykońskiego. Jan Matejko, Szczątki zamku w Odrzykoniu od strony zachodniej
Seweryn Goszczyński w swojej książce pt. „Król zamczyska” wykorzystał historię Jana Machnika, obłąkanego mieszkańca zamku odrzykońskiego.
Aleksander Fredro – patron szkoły Wincenty Pol tak pisał o okolicach Odrzykońskiego Zamku: "Jakże ci pięknie u tych skał Wisłoku, Jak się spokojnie twoje szumy stroją, I jakże hardo, chociaż niby w mroku Zawsze te wieże Odrzykonia stoją" Aleksander Fredro – patron szkoły
Adam Gorczyński „Ruiny zamku w Odrzykoniu” 1837r. (1805 – 1876) malarz i pisarz Adam Gorczyński „Ruiny zamku w Odrzykoniu” 1837r. Zamek Kamieniec w Odrzykoniu, litografia wg rysunku A. Gorczyńskiego, 1837 r.
Poznanie walorów krajoznawczo –turystycznych Odbyło się spotkanie z przedstawicielem Karpackich Parków Krajobrazowych panem Ignacym Bieleckim. Wzięliśmy udział w III edycji konkursu fotograficznego „Wiosna w Czarnorzecko- Strzyżowskim Parku Krajobrazowym”.
PRACE KONKURSOWE Autor: Oktawia Pelczar Autor: Patrycja Sitar Autor: Natalia Hedesz
Autor: Karolina Juszczęć Autor: Milena Pelczar Autor: Patrycja Nowak
Poprzez edukację ekologiczną poznawaliśmy: Ścieżki dydaktyczno- przyrodnicze. Bogactwo flory i fauny regionu; - odbywały się zajęcia w terenie, - prezentacje/film o walorach przyrodniczych regionu.
RAJD „Powitanie Wiosny”
RAJD
Mamy nadzieję, że wszystkie podjęte działania zostaną pozytywnie ocenione przez ekspertów Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. Jest to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona po to, aby wychowywać młode społeczeństwo obywatelskie. Dziękujemy za uwagę