Młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świecie nowoczesnych mediów – czynniki ryzyka dr Piotr Plichta Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BADANIE ANKIETOWE Wyniki ankiety dotyczącej mediów,
Advertisements

O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Rodzic jako doradca zawodowy
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Program Bezpieczeństwo w sieci
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
7 punktów Kodeksu 2.0.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
opracowała Justyna Tokarz
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
Agresja elektroniczna jako problem wychowawczy
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
ETwinning- w naszej szkole opr. A. Rolicz. Istota eTwinning eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Kwidzynie Klasy I - III.
Jacek Pyżalski Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi
Wagarowanie młodzieży
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
KOMUNIKUJMY SIĘ.
ROBUSD (Reducing Bullying Strenghtening Diversity)
Społeczeństwo informacyjne – wpływ Internetu na uczniów Gimnazjum nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Szczecinie i ich rodziców uczniowie.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
z Oddziałami Integracyjnymi
Szkoła z klasą 2.0 Martyna Pietrowicz.
TARGI
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Kodeks 2.0 Wersja robocza. Punkt 1 Nauczyciele i uczniowie częściej urozmaicają lekcje grami, filmami, prezentacjami edukacyjnymi i on- line. TAK:NIE:
Edukacja chrześcijańska
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Z KLASĄ ..
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Korzystając z materiałów kopiowanych z Internetu, zawsze podajemy ich źródło oraz autora.
Praca pt.”Znam zasady bezpiecznego zachowania w sieci”.
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Małe dziecko w systemie edukacji
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
W Szkole Podstawowej w Gostkowie Rok szkolny 2013/2014.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Z komputerem jak z przyjacielem
Autor: Paulina Janosz Klasa 6b. Internet – dobro czy zło ? Internet to wspaniały wynalazek. Korzystają z niego niemal wszyscy – dzieci i dorośli. Internet.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
W SIECI Warsztaty W SIECI zrealizowane w III Zespole Edukacyjno-Terapeutycznym „C” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie.
eTwinning - to europejska współpraca szkół realizowana przy pomocy mediów elektronicznych. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
Niebezpieczeństwo w sieci!. Internet jest jednym z najpopularniejszych medium. Dzięki niemu mamy dostęp do np. wiadomości, informacji sportowych, jest.
Dzień Bezpiecznego Internetu !
Już po wakacjach Klasa IIIa Rok szkolny 2010/2011.
Analiza wyników ankiety „Internet wsparcie czy zagrożenie ” oprac. Beata Zdrojewska, Magdalena Mike-Roczek.
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Bezpieczeństwo w sieci – wyniki badań
„Razem zmienimy Internet na lepszy”.
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 4
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
(Agresja elektroniczna)
Świetlica Szkoły Podstawowej nr 257 im prof
LearningApps.org Służy do tworzenia rozmaitych aplikacji: quizów, testów, krzyżówek i in. Do wykorzystania niemal w każdym przedmiocie nauczania „Gotowce”
Zapis prezentacji:

Młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świecie nowoczesnych mediów – czynniki ryzyka dr Piotr Plichta Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi

Dlaczego warto o tym mówić? …niewiele się o tym mówi „specjalne” dzieci (i „specjalni” nauczyciele ) - mniejszość ale całkiem spora Wszystko wskazuje, że coraz częściej będą obecni w „normalnych” szkołach Tacy uczniowie są bardziej narażeni na ryzyko stania się ofiarą Nadmiar czasu wolnego. Trudności w zagospodarowaniu go. Media – czasem niebezpieczny „wypełniacz”

Zagrożenia tzw. e-świata potęgują się poprzez m. in Zagrożenia tzw. e-świata potęgują się poprzez m.in.. Głód akceptacji, Brak sukcesów, Ufność Z badań wynika również bardzo dużo pozytywnych stron korzystania z nowoczesnych mediów ale w tej prezentacji skupię się na czynnikach ryzyka

Niektóre czynniki ryzyka (P.Plichta, 2009) Ryzyko osobiste Ryzyko doświadczania przez szybę Ryzyko „wchłonięcia” Ryzyko braku alternatyw Ryzyko protezy emocjonalnej Ryzyko instrumentalizacji

Jak to było badane? 2009, Uczniowie łódzkich szkół specjalnych (z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim) Wywiady (w tej chwili ok. 30) – wbrew pozorom to nie tak mało – Badania trwają W ramach grantu wewnętrznego WSP w Łodzi w zespole z dr J. Pyżalskim. Kierownik grantu – dr P. Plichta

Wybrane wyniki (Plichta, 2009) Czas użytkowania wg badanych to najczęściej ok. 3-4 h dziennie – czyli więcej niż przeciętnie. Zaskakująco szeroki zakres korzystania. Zdjęcia na portalach społecznościowych jako forma „pokazania się”. „Podróżowanie” przez profile nieznanych ludzi. Silne emocje podczas gier, często agresywnych, przemocowych Zawieranie znajomości internetowych i kontynuacja w „realu” Uczestnictwo w subkulturze „kiboli” Przecenianie technicznej strony zagrożeń w wykorzystywaniu ICT 7 na 23 badane osoby były sprawcami agresji elektronicznej Niemal połowa badanych podaje sytuacje, w których byli obiektem agresji elektronicznej, o różnym ciężarze gatunkowym, również bardzo poważnych. Preferowanie komunikacji zapośredniczonej (przez Internet lub sms-y) wynika z ograniczonych kompetencji komunikacyjno-społecznych badanych osób Często brak wiedzy rodziców dotyczącej funkcjonowania w świecie nowoczesnych mediów

Na zakończenie Więcej podobieństw niż różnic w korzystaniu z nowoczesnych mediów Zwykle aspiracje badanych uczniów są odbiciem tego, co jest szerzej obecne wśród młodzieży pełnosprawnej Nauczyciele powinni być obecni w świecie w którym żyją dzieci i młodzież – również w tym „e”… Nie wzbudzać paniki moralnej -„najbardziej rozwojowe są te sytuacje, okoliczności, doświadczenia, które niosą jednocześnie sporo zagrożeń” (tzw. Paradoks żyletki - L. Witkowski)

Dziękuję za uwagę  piotr.plichta@wsp.lodz.pl