Młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świecie nowoczesnych mediów – czynniki ryzyka dr Piotr Plichta Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi
Dlaczego warto o tym mówić? …niewiele się o tym mówi „specjalne” dzieci (i „specjalni” nauczyciele ) - mniejszość ale całkiem spora Wszystko wskazuje, że coraz częściej będą obecni w „normalnych” szkołach Tacy uczniowie są bardziej narażeni na ryzyko stania się ofiarą Nadmiar czasu wolnego. Trudności w zagospodarowaniu go. Media – czasem niebezpieczny „wypełniacz”
Zagrożenia tzw. e-świata potęgują się poprzez m. in Zagrożenia tzw. e-świata potęgują się poprzez m.in.. Głód akceptacji, Brak sukcesów, Ufność Z badań wynika również bardzo dużo pozytywnych stron korzystania z nowoczesnych mediów ale w tej prezentacji skupię się na czynnikach ryzyka
Niektóre czynniki ryzyka (P.Plichta, 2009) Ryzyko osobiste Ryzyko doświadczania przez szybę Ryzyko „wchłonięcia” Ryzyko braku alternatyw Ryzyko protezy emocjonalnej Ryzyko instrumentalizacji
Jak to było badane? 2009, Uczniowie łódzkich szkół specjalnych (z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim) Wywiady (w tej chwili ok. 30) – wbrew pozorom to nie tak mało – Badania trwają W ramach grantu wewnętrznego WSP w Łodzi w zespole z dr J. Pyżalskim. Kierownik grantu – dr P. Plichta
Wybrane wyniki (Plichta, 2009) Czas użytkowania wg badanych to najczęściej ok. 3-4 h dziennie – czyli więcej niż przeciętnie. Zaskakująco szeroki zakres korzystania. Zdjęcia na portalach społecznościowych jako forma „pokazania się”. „Podróżowanie” przez profile nieznanych ludzi. Silne emocje podczas gier, często agresywnych, przemocowych Zawieranie znajomości internetowych i kontynuacja w „realu” Uczestnictwo w subkulturze „kiboli” Przecenianie technicznej strony zagrożeń w wykorzystywaniu ICT 7 na 23 badane osoby były sprawcami agresji elektronicznej Niemal połowa badanych podaje sytuacje, w których byli obiektem agresji elektronicznej, o różnym ciężarze gatunkowym, również bardzo poważnych. Preferowanie komunikacji zapośredniczonej (przez Internet lub sms-y) wynika z ograniczonych kompetencji komunikacyjno-społecznych badanych osób Często brak wiedzy rodziców dotyczącej funkcjonowania w świecie nowoczesnych mediów
Na zakończenie Więcej podobieństw niż różnic w korzystaniu z nowoczesnych mediów Zwykle aspiracje badanych uczniów są odbiciem tego, co jest szerzej obecne wśród młodzieży pełnosprawnej Nauczyciele powinni być obecni w świecie w którym żyją dzieci i młodzież – również w tym „e”… Nie wzbudzać paniki moralnej -„najbardziej rozwojowe są te sytuacje, okoliczności, doświadczenia, które niosą jednocześnie sporo zagrożeń” (tzw. Paradoks żyletki - L. Witkowski)
Dziękuję za uwagę piotr.plichta@wsp.lodz.pl