Innowacja pedagogiczna o charakterze programowym dla dzieci w wieku przedszkolnym na temat: „z wartościami nam po drodze” Miejsce wdrażania: Przedszkole.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Wychowawca klasy- role i zadania
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Szkoła Odkrywania Talentów
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
KLOCKOMANIA.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Rozwój społeczny dziecka
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
w praktyce pedagogicznej
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 34 W DĄBROWIE GÓRNICZEJ
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Przedszkole Niepubliczne TEMPOO Koncepcja pracy. SPOŁECZEŃSTWO Pracujemy zespołowo, bo w grupie raźniej!
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Zapis prezentacji:

innowacja pedagogiczna o charakterze programowym dla dzieci w wieku przedszkolnym na temat: „z wartościami nam po drodze” Miejsce wdrażania: Przedszkole Miejskie Nr 112 w Łodzi Przedszkole Miejskie Nr 151 w Łodzi Autorki: mgr Sylwia Małyska PM Nr 112 mgr Joanna Świątek PM Nr 151 Konsultacja metodyczna: mgr Beata Wosińska -doradca metodyczny ŁCDNiKP

Wychowanie to uczenie określonych wartości i norm, akceptowanych w ich środowisku, przyzwyczajanie do pewnych zachowań odbieranych jako pozytywne. Nasze zainteresowanie tym tematem wyniknęło z tego, że „wartości to bardzo szczególny aspekt naszego życia i nie wystarczy wiedzieć co jest dobre, a co nie. Trzeba to jeszcze głęboko odczuwać i wykazywać się wolą życia według wartości”. D.Tillman, D. Hsu „Wchodzenie w świat” Innowacyjny w swoim podejściu materiał edukacyjny, który opracowałyśmy, zawiera propozycje aktywności dzieci w formie zabaw i ćwiczeń, które skupiają się na dziecku, jednocześnie angażują nauczycieli w drodze do kształtowania wartości u dzieci. Aby wyrazić swoje uczucia, emocje i poglądy dzieci zajmują się refleksją, wizualizacją i artystyczną ekspresją; pogłębiają swoje poznawcze umiejętności i emocjonalne możliwości, analizując symulowane sytuacje i proponując ich rozwiązania. Przy okazji proponowanej aktywności dziecka nauczyciele mają możliwość tworzenia w klasie przedszkolnej atmosfery opartej na wartościach, w której wszystkie dzieci czują się szanowane, doceniane, rozumiane, kochane i bezpieczne-swoisty klimat wartość, który będzie umożliwiał dzieciom doświadczanie wartości jako czegoś własnego i stosowanie ich w interakcjach z rówieśnikami i innymi osobami. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń wybrałyśmy wartości, które uznałyśmy za kluczowe w kształtowaniu systemu wartości u dzieci w wieku przedszkolnym. Do każdej wartości ustaliłyśmy kanon umiejętności wraz z propozycjami ćwiczeń i zabaw, które dzieci powinny opanować. Stopień trudności poszczególnych zagadnień dopasowałyśmy do wiedzy, możliwości i umiejętności dzieci. W każdej grupie wiekowej omawiamy tę samą wartość, różne są jednak tematy do rozważań, zgodnie z zasadą stopniowania trudności. Opracowana innowacja pedagogiczna o charakterze programowym jest wdrażana od 01 września 2008 r., do 30 czerwca 2011 r., we wszystkich grupach wiekowych w Przedszkolu Miejskim Nr 112 i Przedszkolu Miejskim Nr 151.

z zadań, które wyznaczają kierunki pracy nauczyciela określiłyśmy cele ogólne innowacji: Zapoznawanie dzieci z wartościami uniwersalnymi: spokój, szacunek, współpraca, sprawiedliwość, tolerancja, Kształtowanie umiejętności wyrażania wartości poprzez różnorodne formy ekspresji. Rozwijanie umiejętności kształtowania pozytywnego obrazu samego siebie. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów na drodze społecznego porozumienia. Kształtowanie postaw opartych na klimacie wartości. Rozwijanie umiejętności oceny zachowań innych oraz zachowań bohaterów literackich. Kształtowanie umiejętności dokonywania wyborów.

PIRAMIDA WARTOŚCI S P O K Ó J S Z A C U N E K W S P Ó Ł P R A C A S P R A W I E D L I W O Ś Ć 4 - 5 l a t k i T O L E R A N C J A 3 - 4 5 - 6

SPOKÓJ

szacunek

współpraca

sprawiedliwość

tolerancja

Współpraca z rodzicami „Nauczenie dziecka wartości jest najważniejszym zadaniem wychowawczym dla rodziców i nauczycieli. Dzieci dorastają w trzech kręgach, które mają wpływ na jego wychowanie i na to jakim będzie człowiekiem w dorosłym życiu. Najważniejszym jest Dom rodzinny, kolejnym – najbliższe otoczenie (sąsiedztwo, przedszkole, szkoła), a ostatnim – społeczeństwo i jego kultura.” Poprzez współpracę z rodzicami w realizowaniu celów innowacji zapewniamy, by wartości nabywane przez dzieci w przedszkolu były spójne z wartościami domu rodzinnego.

Ewaluacja Cel ewaluacji: efekty wdrażanej innowacji podlegały fragmentarycznemu badaniu w pierwszym roku wdrażania innowacji. Natomiast ewaluacja sumatywna jest prowadzona w sposób kompletny od grupy dzieci 3–letnich. Podmiot ewaluacji: dzieci, rodzice, nauczyciele. Przedmiot ewaluacji: osiąganie przez dzieci sukcesów w zakresie budowania systemu wartości; w oparciu o stworzone narzędzia. W pierwszym roku ewaluacji podlegała wartość SPOKÓJ, w drugim roku SPOKÓJ, SZACUNEK, WSPÓŁPRACA; w trzecim roku SPOKÓJ, SZACUNEK, WSPÓŁPRACA, SPRAWIEDLIWOŚĆ, TOLERANCJA.

Częstotliwość przeprowadzania badań ewaluacyjnych: badania są prowadzone dwa razy w roku (w okresie: wrzesień- październik; maj – czerwiec), w zakresie efektów uzyskanych w bezpośredniej pracy z dziećmi. Natomiast rodzice i nauczyciele poddawani są oddziaływaniom ewaluacyjnym na koniec każdego roku szkolnego . Metody wykorzystane do ewaluacji innowacji: obserwacja, analiza wytworów prac dzieci, ankietowanie. Narzędzia, w oparciu o które była prowadzona ewaluacja: karta ewaluacyjna (osiągnięcia dzieci), kwestionariusz ankiety (opinie i spostrzeżenia rodziców), kwestionariusz ankiety (opinie, spostrzeżenia i uwagi nauczycieli).   

EWALUACJA FRAGMENTARYCZNA PO DRUGIM ROKU WDRAŻANIA INNOWACJI ( w grupie dzieci objętych dwuletnim oddziaływaniem innowacyjnym) „ Z WARTOŚCIAMI NAM PO DRODZE” W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 151 W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 112

Spokój to bycie wewnętrznie spokojnym. Rok szkolny 2008/09 Rok szkolny 2009/10 liczba % - wycisza się po sygnale nauczyciela 23 15 92 60 24 17 96 68 - koncentruje się na określonej aktywności 19 18 76 72 25 100 - ukazuje spokój w formie plastycznej, muzycznej i ruchowej 20 80 21 84 - dobiera dla siebie właściwą formę relaksu - wypowiada się na temat spokoju X 22 88 - inscenizuje interakcje w duchu spokoju Spokój panuje wtedy, gdy dzieci się nie kłócą - postępuje zgodnie z ustalonymi zasadami 16 14 64 56 - korzysta z „ Kącika Spokoju”, gdy tego potrzebuje 13 52 - określa cechy charakterystyczne spokojnego człowieka 12 48 - sprawia przyjemność innym w wybrany sposób - wyraża słowami co mu się podoba oraz to co mu się nie podoba w zachowaniu innych Spokój to dojrzałe wyrażanie złości - wyraża negatywne emocje, nie sprawiając innym przykrości 9 36 - wyraża negatywne emocje zgodnie z ustalonymi zasadami Spokój pomaga mi skoncentrować się na celu - koncentruje się w celu wykonania zadania - zachowuje spokój w trakcie wykonywania wspólnych zadań, w celu osiągnięcia sukcesu Spokój to umiejętność rozwiązywania konfliktów - rozwiązuje konflikty na drodze społecznego porozumienia

1.Szacunek to świadomość, że jestem kimś wartościowym i niepowtarzalnym – szanuję samego siebie Rok szkolny 2008/09 Rok szkolny 2009/10 liczba % - opisuje co mu się podoba w sobie 7 28 9 14 36 56 - wymienia i opisuje swoje zalety X 5 20 - szanuje swoje rzeczy 24 96 - wymienia i przestrzega zasad tzw. Zdrowego stylu życia 2. Szacunek to miłe traktowanie innych - używa zwrotów grzecznościowych 25 100 - podejmuje zabawę z rówieśnikami 23 92 - dba o zabawki w klasie 22 88 21 84 - opisuje pozytywne zachowania wobec innych 10 40 - stosuje formy grzecznościowe na co dzień 19 76 - podaje przykłady okazywania szacunku ludziom 3. Szacunek to słuchanie innych - słucha tego co mówią inni - odzywa się z szacunkiem do innych podczas rozmów i zabaw 4. Szacunek to troska o uczucia i dobro drugiej osoby - dba o swoją klasę - szanuje rzeczy innych - pomaga innym, gdy zauważy, że potrzebują pomocy 5. Szacunek to dbałość o środowisko naturalne i wszystkie żyjące stworzenia - podaje przykłady okazywania szacunku roślinom i zwierzętom

Współpraca to dzielenie się obowiązkami Rok szkolny 2008/09 Rok szkolny 2009/10 liczba % - bierze aktywny udział w pracach na rzecz grupy X 15 19 60 76 - wywiązuje się z powierzonych obowiązków 22 88 - pracuje na rzecz grupy podejmując działania z własnej inicjatywy Współpraca to łączenie wysiłków prowadzących do wspólnego wyznaczonego celu - okazuje radość ze wspólnie podejmowanych działań - okazuje radość z sukcesu odniesionego przez cały zespół

Stwierdzono następujące zmiany w zachowaniu dzieci w wyniku podjętych działań innowacyjnych: ukazywanie potrzeb innych okazywanie emocji wzajemna pomoc samodzielne rozwiązywanie konfliktów na drodze społecznego porozumienia mniej agresji i konfliktów umiejętność wyciszenia i opanowania emocji stosowanie się do norm i zasad wyciszanie się po sygnale nauczyciela umiejętność zgodnej zabawy dbałość o rzeczy własne i cudze okazywanie szacunku innym cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej większa więź w grupie – akceptacja innych umiejętność skupienia się na wykonywanej czynności umiejętność dobierania dla siebie właściwej formy relaksu

PAMIĘTAJ, ŻE WSZYSTKO, CO UCZYNISZ W ŻYCIU, ZOSTAWI JAKIŚ ŚLAD PAMIĘTAJ, ŻE WSZYSTKO, CO UCZYNISZ W ŻYCIU, ZOSTAWI JAKIŚ ŚLAD. DLATEGO MIEJ ŚWIADOMOŚĆ TEGO, CO ROBISZ. — PAULO COELHO BYĆ JAK PŁYNĄCA RZEKA