Otoczenie prawne rozwoju prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Trzy główne ograniczenia w rozwoju prywatnych ubezpieczeń szpitalnych – informacja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt ustawy o dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym
Advertisements

Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Ubezpieczenia OC medyczne
Kutnowski Szpital Samorządowy Sp. z o.o. Wybieramy przyszłość Październik 2013.
Zwiększenie liczby skierowań do Wojewódzkiego Szpitala Rehabilitacyjnego dla Dzieci w Ameryce w 2009 roku Anna Dembińska Mirosława Gracz Sylwia Draszek.
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
UBEZPIECZENIA ZDROWOTNE
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
Budowanie systemu prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Propozycja Polskiej Izby Ubezpieczeń Luty 2008.
Art.829§2k.c. a umowy ubezpieczenia grupowego
Potrzeba nowelizacji przepisów o O.W.U.
FINANSOWANIE OPIEKI ZDROWOTNEJ (2) Prof. dr hab. med. Jacek Ruszkowski
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego Prawo do opieki zdrowotnej SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE –
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
Czy polskiej kulturze potrzebne jest ISO?
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Polski system ochrony zdrowia w okresie transformacji
Dowody ubezpieczenia w NFZ i uprawnienie do świadczeń
Logowanie do ZIP Po uzyskaniu dostępu do systemu ZIP świadczeniobiorca może wyświetlić główną stronę systemu w przeglądarce internetowej, a następnie wybrać.
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
KIERUNKOWE ZMIANY LEGISLACYJNE W OCHRONIE ZDROWIA
„UMOWY ŚMIECIOWE” W ŚWIETLE USTAWY
ZINTEGROWANY INFORMATOR PACJENTA
Partnerstwo Publiczno-Prywatne w ochronie zdrowia
Ocena funkcjonowania Niepublicznych Szpitali Samorządowych a jakość udzielanych świadczeń na przykładzie woj. opolskiego Dr n.med. Kazimierz Łukawiecki.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Co to jest OPTUS ? Spółka OPTUS należy do Grupy Kapitałowej Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych, czołowego europejskiego producenta i dostawcy.
ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI
DOKUMENTACJA MEDYCZNA
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
22 FINAŁY WIELKIEJ ORKIESTRY ŚWIĄTECZNEJ POMOCY SPRZĘT MEDYCZNY DLA ŚWINOUJŚCIA.
Art. 192 ust. 1 Fundusz na żądanie świadczeniobiorcy informuje go o prawie do świadczeń opieki zdrowotnej, udzielonych mu świadczeniach oraz kwocie środków.
Restrukturyzacja podmiotów leczniczych
Warszawa, 25 stycznia 2011r.. Zmiany dla pacjentów: szersza oferta świadczeń zdrowotnych, krótszy czas oczekiwania na konsultacje specjalistyczne, możliwość.
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki 1 Personalne listy pacjentów oczekujących na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej Angelika Milkiewicz-Ławicka Naczelnik.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Gorzów Wielkopolski 04 – r. Zasady kontraktowania.
Opieka medyczna nad kobietą ciężarną i dzieckiem w województwie łódzkim – sukcesy i wyzwania, przed którymi stoimy dziś i jutro Łódź, 2 lipca 2015 r.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
1 Niepubliczne Ubezpieczenia Zdrowotne Spojrzenie Ubezpieczyciela
Innowacyjne programy finansowe sposobem finansowania inwestycji w szpitalach.
LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.
Szpitale Przyjazne Kombatantom Założenia programu Opracowanie: Mariola Krasińska Koordynator Główny Programu.
UBEZPIECZENIA Specjalność na studiach I stopnia Katedra Ubezpieczeń.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Zasady ubezpieczenia zdrowotnego studentów i doktorantów
Schemat Organizacyjny Pomorskiego OW NFZ
INNOWACJE I RYZYKO W UBZPIECZENIACH
Szpital Powiatowy w Sławnie
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Specjalność na studiach I stopnia
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
115 SZPITAL WOJSKOWY Z PRZYCHODNIĄ SPZOZ
INNOWACJE I RYZYKO W UBEZPIECZENIACH
Zapis prezentacji:

Otoczenie prawne rozwoju prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Trzy główne ograniczenia w rozwoju prywatnych ubezpieczeń szpitalnych – informacja dla prasy Dr Marcin Matczak, Radca prawny, Partner w Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka

Trzy główne ograniczenia w rozwoju prywatnych ubezpieczeń szpitalnych Brak świadomości w społeczeństwie oraz wśród kadry zarządzającej szpitalami Konieczność respektowania zasady równego dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych Możliwość stosowania przez NFZ w kontraktach ze szpitalami postanowień uprzywilejowujących Fundusz

Brak świadomości w społeczeństwie oraz wśród kadry zarządzającej szpitalami W społeczeństwie nie ma rozpowszechnionej wiedzy, że przyspieszenie świadczenia zdrowotnego może odbyć się inaczej niż drogami nieformalnymi. Tymczasem szybsze uzyskanie świadczenia medycznego może odbyć się w pełni legalnie, przez zakup prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego. Nie wszyscy członkowie kadry zarządzającej publicznymi ZOZ mają świadomość, że ich kontrahentem wcale nie musi być wyłącznie NFZ. Przepisy regulujące funkcjonowanie ZOZ przewidują bowiem wprost możliwość pozyskiwania finansowania także na podstawie umów zawartych z prywatnymi ubezpieczycielami. Umowy te mogą przewidywać udzielanie świadczeń zdrowotnych posiadaczom polis prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego w oparciu o wolne zasoby osobowe i rzeczowe szpitala.

Konieczność respektowania zasady równego dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych Zakup polisy prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego nie daje uprawnień do przeskoczenia kolejki oczekujących. Nie ma więc możliwości, aby oczekujący na świadczenie zdrowotne w ramach systemu publicznego utracił miejsce na liście oczekujących, gdyż to miejsce zajęłaby osoba ubezpieczona prywatnie. Prywatne ubezpieczenie zdrowotne daje więc możliwość skorzystania ze świadczenia zdrowotnego w SPZOZ tylko wtedy, gdy ze względu na brak środków finansowych z NFZ nie jest możliwe wykorzystanie wolnych zasobów szpitala.

Możliwość stosowania przez NFZ w kontraktach ze szpitalami postanowień uprzywilejowujących Fundusz Obecne regulacje dotyczące zasad zawierania kontraktów między NFZ a publicznymi ZOZ także mogą hamować rozwój prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych. Fundusz wymusza często, aby zakład opieki zdrowotnej pozostawał wyłącznie do dyspozycji NFZ. W takiej sytuacji, szpital nie może udostępnić wolnych zasobów osobowych i rzeczowych na potrzeby współpracy z prywatnym ubezpieczycielem. Fundusz w praktyce zawiera ze świadczeniodawcami jedynie roczne kontrakty. Uniemożliwia to prowadzenie długofalowej gospodarki finansowej szpitali, co utrudnia nawiązanie relacji gospodarczych z prywatnymi ubezpieczycielami.