Na czym polega bycie dobrym nauczycielem?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Ewaluacja pod kątem wysokiej jakości nauczania - WSTĘPNY MODEL INFORMACJE ZWROTNE OD WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW 6 marca 2013 r. Cynthia C. Nambo.
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
im. Króla Jana III Sobieskiego
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Dr William F. Morrison Bowling Green State University
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
w praktyce pedagogicznej
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego ul. 3 maja Pszczyna TEL | FAKS WWW.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Kurs - OK zeszyt.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Szkolny plan zachowania
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Obserwacja wybranych uczniów
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Kurs – OK zeszyt.
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Na czym polega bycie dobrym nauczycielem? dr John M. Fischer Bowling Green State University Ohio, USA

Kontekst prezentacji Wymaganie 2.2 Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej. Wymaganie 2.3 Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany. Wymaganie 2.4 Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli.

Dobry nauczyciel? Trzy kluczowe kwestie Poczucie własnej skuteczności: Czym jest i jak może nam pomóc odpowiedzieć na nasze pytanie? Co inni sądzą o tej odpowiedzi? Jak pracować z nauczycielami, aby pozytywnie wpływać na samoocenę i metody pracy, tak aby wszyscy byli „dobrymi nauczycielami”.

Nauczyciele i poczucie własnej skuteczności Poczucie własnej skuteczności jako własna świadomość możliwości uczenia się i wykonywania zadań lub zespół zachowań na określonym, optymalnym poziomie. Tyler i Boelter, 2008

Nauczyciele i poczucie własnej skuteczności „Wiedza, umiejętności i wcześniejsze osiągnięcia często nie są miarodajnymi wskaźnikami na przyszłość, ponieważ przekonanie o własnych możliwościach i efektach podejmowanych wysiłków ma ogromny wpływ na dalsze zachowanie osoby.” Pajares, str. 543

Nauczyciele i poczucie własnej skuteczności Tschannen-Moran i Hoy (2001) uważają, że samoocena nauczyciela: wpływa na wysiłek wkładany w nauczanie, wpływa na stawiane cele, wpływa na poziom aspiracji.

Zadanie do wykonania w trzyosobowych grupach: Czego należy szukać Zadanie do wykonania w trzyosobowych grupach: Czego należy szukać? Jak znaleźć „dobrego nauczyciela”? Proszę sporządzić listę w grupach. Proszę zostawić miejsce na liście na ważne kwestie (np. cele lekcji w tym tygodniu). Proszę się zastanowić, co można zobaczyć na przykład na wizytacji.

Próba zdefiniowania, kim jest „dobry nauczyciel” Ustawa NCLB i „wysoko wykwalifikowany nauczyciel” Stanowe systemy ewaluacji nauczycieli System oceny nauczycieli edTPA Ramy Danielsona Skuteczne metody pracy w klasie Wizytacje

Ustawa No Child Left Behind (równe szanse dla wszystkich dzieci) Ustawa NCLB i „wysoko wykwalifikowany nauczyciel” Wysoko wykwalifikowani nauczyciele Wg amerykańskiej definicji wysoko wykwalifikowany nauczyciel powinien spełniać poniższe kryteria: posiadać odpowiednie certyfikaty lub licencje stanowe, posiadać przynajmniej dyplom ukończenia czteroletnich studiów licencjackich, posiadać kompetencje we wszystkich nauczanych przez siebie przedmiotach.

Stanowe systemy ewaluacji nauczycieli: Ohio Wskaźniki rozwoju uczniów Formalne obserwacje nauczycieli Wizytacje Porównanie wyników uczniów z lokalnymi wskaźnikami rozwoju

System oceny nauczycieli (edTPA) Planowanie - oceniane na podstawie planu lekcji i materiałów lekcyjnych opracowanych przez kandydata oraz komentarza samego kandydata; Prowadzenie lekcji - oceniane na podstawie 15-20 minutowego nagrania wideo z lekcji przeprowadzonej przez kandydata oraz komentarza samego kandydata; Metody oceny - oceniane na podstawie sposobu oceny całej klasy i dwóch wybranych uczniów przez nauczyciela oraz na podstawie przykładowych prac uczniów; Analiza wykonywanej pracy – oceniana na podstawie codziennych przemyśleń kandydata oraz pomysłów na modyfikację planów lekcji w oparciu o obserwację pracy uczniów; Język akademicki - oceniany na podstawie umiejętności kandydata rozszerzania zasobu słownictwa uczniów w zakresie omawianego tematu.

Ramy Danielsona Metody pracy oparte na wysokich oczekiwaniach co do osiągnięć uczniów. Demonstrowanie skutecznych metod nauczania. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych poszczególnych uczniów i opracowywanie strategii zaspokajania tych potrzeb. Koncentrowanie się na tematyce lekcji i programie nauczania. Tworzenie bezpiecznego środowiska sprzyjającego uczeniu się. Modyfikowanie zadań i poprawa efektów nauki na podstawie szeregu informacji na temat poszczególnych uczniów. Kontakty i współpraca z rodzicami i społecznością szkolną. Koleżeńska współpraca dążąca do udoskonalania metod pracy i osiągania lepszych efektów nauki. Washington State summary

Wizytacje w klasach? Szukanie dobrego nauczyciela? Czego należy szukać? Na co należy zwracać szczególną uwagę? Które klasy należałoby odwiedzić? Co by się stało, gdyby nauczyciele wiedzieli o planowanej wizytacji i jej celu? Co by było, gdybyśmy powiedzieli nauczycielom, czego szuka wizytator? Na początku wizytacji obserwatorom przypomina się o celu wizyt i rozdaje materiały i informacje wykorzystywane przez wizytowanych nauczycieli. “Learning Walks”(Resnick, Spillane, Goldman, and Rangel, 2010, Nature of Learning)

Skuteczne metody pracy w klasie (Dean, Hubbell, Pitler, Stone, 2012) Motywowanie uczniów do nauki Wyznaczanie celów, komentowanie, wspieranie wysiłków, docenianie efektów, wspólne uczenie się. Pomoc uczniom w zrozumieniu omawianego tematu Zadawanie naprowadzających pytań, porządkowanie wiedzy, stosowanie pomocy wizualnych/wykresów, podsumowywanie i robienie notatek, umożliwianie sprawdzenia wiedzy w praktyce. Poszerzanie i praktyczne zostawanie wiedzy Określanie podobieństw i różnic, stawianie i sprawdzanie hipotez.

Na co zwracają uwagę sami nauczyciele?

Studium lekcji Wybór tematu, który jest trudny do nauczenie i przyswojenia, wyszukanie wypróbowanych propozycji potraktowania tego tematu w literaturze fachowej. Opracowanie planu modułu lekcji dotyczących takiego trudnego tematu wraz z określeniem wskaźników opanowania tego materiału przez uczniów.

Rozpoczęcie studium lekcji Spotkanie w małej grupie nauczycieli w celu omówienia wybranych tematów i określenia, dlaczego są trudne do nauczenia. Opracowanie testu sprawdzającego wiedzę przed i po omówieniu danego tematu (należy zastosować różne formy oceny: test wielokrotnego wyboru, pytania zamknięte, pytania otwarte). Można korzystać ze źródeł, takich jak PISA czy TIMSS.

Przeprowadzanie studium Przeprowadzenie testu wstępnego i opracowanie krótkiej, ale szczegółowej analizy słabych i mocnych stron oraz problemów. Przeprowadzenie przygotowanego modułu lekcji, w trakcie którego należy zebrać przykładowe prace uczniów, przeprowadzić różne formy oceniania kształtującego (formatywnego) oraz nagrać lekcje w formacie cyfrowym. Przeprowadzenie testu końcowego i opracowanie krótkiej, ale szczegółowej analizy wyników nauczania w odniesieniu do słabych i mocnych stron oraz problemów zanalizowanych na podstawie wstępnego testu. Stworzenie nagrania „i-movie”/ nagrania cyfrowego z przeprowadzonego modułu lekcji. Nagranie powinno zawierać kilka dwuminutowych fragmentów istotnych elementów jednej lub kilku lekcji.

Dzielenie się wynikami... Opracowanie prezentacji dla kolegów na temat przeprowadzonych lekcji i użytych metod nauczania. Omówienie wyników oceny wstępnej i końcowej, zaprezentowanie nagrania. Przeprowadzenie dyskusji na temat problemów związanych z wybranym tematem trudnym do nauczenia i przyswojenia.

Przykładowe studium lekcji „Becca” Around the Clock, Inc. Findlay, Ohio Grupa przedszkolna Dzieci w wieku 3-5 lat 12-19 osób w grupie Różna sytuacja rodzinna

Temat trudny do nauczenia i przyswojenia Zakres nauczania przedszkolnego Matematyka: Liczby, zmysł liczbowy, działania na liczbach 2. Dotykanie przedmiotów i wymawianie liczb przy okazji codziennych czynności i zabaw. 3. Pokazywanie związku pomiędzy liczbą a ilością liczonych przedmiotów. 6. Porównywanie zestawów z równą, mniejszą i większą ilością przedmiotów i używanie słów określających porównania. 10. Pokazanie i nazwanie liczb od 0 do 9. Strona internetowa Departamentu Edukacji Stanu Ohio: www.ode.state.oh.us/

Czy dzieci się nauczyły? TAK!! Różnorodne formy oceny formatywnej i oceny końcowej pokazują, że dzieci przyswoiły wiedzę. Pracowałam z dziećmi również w czasie przeznaczonym na zabawę. Czy nauczyły się wszystkiego? Nie. Jednak nastąpiła poprawa, dzięki czemu mogłam wprowadzić pojęcia, których dzieci będą się uczyć przez cały rok.

Wnioski nauczyciela: Co zrobiłabym następnym razem? Przeznaczyłabym więcej czasu na naukę. Dokładniej określiłabym polecenia. Zastanowiłabym się co się dzieje w grupie każdego dnia. Poświęcałabym więcej czasu na uczenie przez zabawę.

Temat studium lekcji: komórki, komórki macierzyste, biotechnologia i etyka Test wstępny Test końcowy Pytanie zamknięte 2: Do czego mogą służyć rośliny i zwierzęta modyfikowane genetycznie? Podaj przykład rośliny lub zwierzęcia zmodyfikowanego genetycznie i powodu, dla którego dokonano jego modyfikacji genetycznej.

Wnioski nauczyciela „Na podstawie wyników testu wstępnego i końcowego mogę stwierdzić, że przeprowadzone przez nas lekcje wpłynęły na poziom wiedzy uczniów, z wyjątkiem materiału dotyczącego komórek macierzystych. Przeprowadziliśmy ćwiczenia lub dyskusje na temat struktury komórek i na tematy dotyczące biotechnologii/etyki. Niestety zabrakło nam czasu na omówienie komórek macierzystych. Uważam, że zbyt ambitnie zaplanowaliśmy zakres tematyczny lekcji. Podsumowując, uczniowie po przeprowadzonych lekcjach mają większą wiedzę na temat komórek i dzięki temu mogą podejmować lepsze decyzje etyczne na kontrowersyjne tematy naukowe.”

Rola liderów Pamiętać, że świadomość własnej skuteczności nauczyciela ma znaczenie. Pracować z nauczycielami tak, aby z niezłych stawali się dobrymi a z dobrych - wspaniałymi. Pomóc odpowiedzieć na pytanie, co to znaczy być dobrym nauczycielem? Jakie działania są ważne? Jak badać metody pracy nauczycieli? Jak pracować z nauczycielami, aby udoskonalać ich metody pracy? Co się stanie, jeśli niczego nie zmienimy? (Senge)

Zadawanie pytań Dążenie do poprawy warunków w każdej klasie