Socjologia mediów
Media jako bariera i okno
KOMUNIKOWANIE „komunikować” oznacza „podać coś do wiadomości; przekazywać jakąś informację, zawiadomić o czymś”, natomiast „komunikować się” to „utrzymywać z kimś kontakt, kontaktować się, porozumiewać się, udzielać się otoczeniu”
Definicja „komunikowanie to wymiana znaczeń między ludźmi; możliwa jest w stopniu, w jakim jednostki mają wspólne postrzeżenia, pragnienia i postawy.”
Roz-mowa – schemat Konwersacja - dialog
Prze-mowa Monolog
ZA-PYTANIE Interpelacja
OD-PYTANIE Egzaminowanie
Szczeble komunikowania Komunikowanie masowe Niewiele padków Komunikowanie instytucjonalne Komunikowanie grupowe Komunikowanie interpersonalne Komunikowanie intrapersonalne Bardzo dużo przypadków
medius w łacinie znaczy środkowy Media jako środki komunikowania myśli
Typy mediów - naturalne 1. Środki wyrażania, do których należą wszelkie postacie zachowania słownego i pozasłownego, a więc mowa, mimika, gesty itd.
Typy mediów – sztuczne 2. Środki rejestracji – narzędzia przystosowane do utrwalania określonych symbolicznych zachowań ludzkich. Należą tu proste instrumenty: ołówek, karta papieru, oraz skomplikowane: magnetowid, odtwarzacz DVD, twardy dysk, serwer komputerowy.
Typy mediów – sztuczne 3. Środki transmisji obejmują instrumenty przesyłania, a także powielania zarejestrowanych symbolicznych zachowań ludzkich (radio, telewizja, druk), a także Internet.
Tradycyjne media masowe XX wieku
Tradycyjne nowe
Nowe media
Model/Pytania/ Lasswella Co? Przekaz Z jakim skutkiem? Konsekwencje Jakim środkiem? Medium Kto mówi? Komunikator Do kogo? Odbiorcy 5 podstawowych pytań i elementów w analizie komunikowania
Model transmisji przekazu Komunikator Odbiorca Model pocisku, podskórnego wpływu
Model skali akceptacji przekazów Przekazy nadawane Przekazy spostrzegane Przekazy odebrane Przekazy rozumiane Przekazy przyswojone
Model Schramma Kompetencja osoby A Kompetencja osoby B Nadawca Kodowanie Dekodowanie Odbiorca
Model recepcji ? Nadawca Odbiorca Sens odebrany Sens nadany
Model rytualnego komunikowania
Problemy badania komunikowania Kto z kim się komunikuje (źródła, nadawcy, odbiorcy) Dlaczego się komunikuje (funkcje i intencje) Jakie są konsekwencje tego komunikowania (zmierzone i nie-zamierzone). Jak komunikowanie się odbywa (kanały, jakie są języki kody) Czego dotyczy (treści, rodzaje informacji, odwołania)
Model przyciągania uwagi
Magnaci medialni
Rupert Murdoch
Model Shannona Zródło informacjii Odbiornik Adresat Nadajnik Sygnał Zakłócenia