DZIEŃ DOBRY. KSZTAŁTOWANIE, KONTROLOWANIE I OCENIANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH NA LEKCJACH MATEMATYKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
FUNKCJE I Kompetencje nauczyciela
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Dojrzałość szkolna dziecka
ocenianie, które pomaga się uczyć
ocenianie, które pomaga się uczyć
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Ocenianie Kształtujące
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Motywacja do nauki.
„Kompetencje zawodowe”
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

DZIEŃ DOBRY

KSZTAŁTOWANIE, KONTROLOWANIE I OCENIANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH NA LEKCJACH MATEMATYKI

Oceniając kształtujesz wartości

Nagradzanie określonych umiejętności prowadzi do uwewnętrznienia myśli o tym, że te umiejętności są istotne

zbiór wiadomości, umiejętności i postaw niezbędnych z punktu widzenia celowego i aktywnego uczestnictwa jednostki w społeczeństwie. Raport Komisji Europejskiej

to te kompetencje, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia

1. Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach 2. Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób 3. Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną 4. Planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większej odpowiedzialności 5. Rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań

6. Umiejętność efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm 7. Przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów problemów społecznych 8. Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych doświadczeń i nawyków

1. Porozumiewanie się w języku ojczystym 2. Porozumiewanie się w językach obcych 3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo - techniczne 4. Kompetencje informatyczne 5. Umiejętność uczenia się 6. Kompetencje społeczne i obywatelskie 7. Inicjatywność i przedsiębiorczość 8. Świadomość i ekspresja kulturalna

Dlaczego i w jakim celu ocenia się uczniów?

zdobywanie dobrych ocen staje się istotniejsze od procesu uczenia się, ocena może być subiektywna (niesprawiedliwa, krzywdząca), stopnie wykorzystywane są w funkcjach, dla których nie zostały przewidziane (nie spełniają wyznaczonych funkcji), stopnie mogą prowadzić do konfliktu między nauczycielem a uczniami, stopnie dostarczają argumenty do budowania stereotypów i uprzedzeń (segregują uczniów), może stać się dla ucznia głównym wyznacznikiem jego wartości,

Ocena jest sądem wartościującym !

informuje o wyniku sprawdzania zawiera czynnik emocjonalny

ETAP1 Nauczyciel formułuje oczekiwania wobec uczniów na podstawie: o wyników pierwszych testów, o opinii innych nauczycieli, o zachowania ucznia na pierwszych lekcjach, o płci ucznia, o wyglądu ucznia, o pochodzenia społecznego ucznia,

ETAP2 Nauczyciel traktuje uczniów zgodnie ze swoimi oczekiwaniami: o poświęca więcej czasu uczniom dobrym, o wspiera głównie uczniów dobrych (pochwały), o uczniom dobrym stwarza możliwości zaprezentowani a wiedzy i umiejętności,

ETAP3 Nauczyciel inaczej traktuje sukcesy i porażki uczniów dobrych i słabych.

1. Nauczyciel formułuje hipotezę, że uczeń nie jest w stanie spełnić pewnych wymagań. 2. Nauczyciel daje uczniom odczuć, że nie wierzy w jego możliwości. 3. Uczeń pracuje na poziomie oczekiwań nauczyciela.

1. opierania oceny na raz powziętej opinii niezależnie od aktualnej wiedzy ucznia, 2. niejednakowe ocenianie uczniów dobrze nam znanych i prywatnie lubianych oraz tych, których znamy gorzej lub nie darzymy sympatią, 3. nie udzielanie wszystkim uczniom takich samych podpowiedzi i wskazówek, 4. nie dawanie uczniom tej samej ilości czasu na odpowiedź,

Psychologowie wskazali nauczycielom uczniów, którzy rozwiną się intelektualnie. W ciągu roku nastąpił rozwój intelektualny wskazanych uczniów.

cech nie podlegających poprawie ani rozwojowi w procesie uczenia się, który się nie zmienia w procesie uczenia się (jest zamknięty), umiejętności, które mogą się zmieniać, rozwijać w procesie uczenia się, który może się poszerzać w procesie uczenia się (jest otwarty),

Uczniowie różnią się od siebie poziomem uzdolnień

Nie ma dwóch osób o takich samych zdolnościach

Każdy uczeń zaczyna naukę w szkole z innego punktu

Uczniowie powinni być stale przekonywani o elastycznym charakterze własnych zdolności

Uczniowie nie zawsze zmotywowani są do nauki, tylko do konkurowania z innymi

Odczucie sukcesu zależy nie tylko od osiągnięć własnych, ale w dużej mierze od osiągnięć innych osób

nieudzielanie się, wysiłek pozorowany, zwlekanie (odkładanie na ostatnią chwilę), zawyżona poprzeczka, przyznanie się do małej słabości,

1. Przekonanie, że mogą rozwijać swoje zdolności (niezależnie od tego, z jakiego punktu startują) 2. Rozszerzenie zakresu tego, co podlega kontroli i ocenie 3. Zwiększenie zakresu środków, za pomocą których uczniowie mogą osiągnąć sukces

Wspieranie wszystkich uczniów Nagradzanie postępów i wysiłku uczniów Nagradzanie ciekawości i dążenia do poszukiwania nowych informacji Docenianie wielu różnych umiejętności

lingwistyczne, matematyczno – logiczne, przestrzenne, ruchowo – kinestetyczne, muzyczne, interpersonalne, intrapersonalne,

Wzrokowcy Kinestetycy Słuchowcy

Ocenianie sumujące to przekazywanie informacji o efektach uczenia się (najczęściej wyrażane stopniem)

czy oceny przekazują informacje o pozytywnych elementach pracy ucznia? czy oceny informują o rodzajach i ewentualnych przyczynach błędów (braków)? czy oceny zawierają wskazówki dotyczące sposobów wyeliminowania błędów (uzupełnienia braków)? czy oceny stanowią zachętę i dostarczają motywacji do podjęcia dalszej pracy? czy oceny przyczyniają się do kształcenia odpowiedzialności ucznia za własną pracę? czy uwzględniam została możliwość poprawy błędów i ponownego poddania się ocenie? czy oceny uwzględniają postępy poczynione przez ucznia? czy ocenie podlegają tylko wymienione wcześniej wiadomości i umiejętności?

Stopień szkolny nie zawiera informacji o tym, jak: o interpretować wynik, o wykorzystać wynik

służyć ma przede wszystkim poprawie procesu uczenia się, opiera się na przekazywaniu informacji pomagającej uczniowi się uczyć,

Ocenianie kształtujące kładzie nacisk na robienie postępów przez każdego ucznia, bez porównywania go z innymi uczniami

Zadawanie pytań Informacja zwrotna Ujawnianie kryteriów oceniania Samoocena

mniej pytań pozostaje bez odpowiedzi odpowiedzi się wydłużają odpowiedzi stają się zróżnicowane rodzi się dyskusja między uczniami uczniowie zyskują pewność siebie

1. wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia 2. odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia 3. wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę 4. wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej

Samuel bardzo ładnie uczestniczy w śpiewaniu grupowym poprzez pomocne słuchanie Anthony de Mello Modlitwa żaby cz.2

Mały Johny był przesłuchiwany do roli w szkolnej sztuce. Jego matka wiedziała, że bardzo się do tego zapalił, lecz obawiała się, że nie zostanie wybrany. W dniu, w którym role zostały rozdane, Johny po powrocie ze szkoły rzucił się w ramiona matki, tryskając dumą i podnieceniem.

Mamo, wykrzyknął, zgadnij co się stało ! Zostałem wybrany do bicia brawa i wznoszenia okrzyków. Anthony de Mello Modlitwa żaby cz.2