W.Ogłoza Instytut Fizyki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Przyroda w liceum Propozycje zajęć o tematyce astronomicznej dla przyszłych nauczycieli kierunku „przyroda” W.Ogłoza Instytut Fizyki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Propozycje ćwiczeń na pracowni astronomicznej Zanieczyszczenie światłem (źródła światła, geometria oświetlenia, aspekty medyczne i biologiczne) Tworzenie filmów poklatkowych (rejestracja zjawisk, tworzenie filmów edukacyjnych, tworzenie filmów z klatek) Społecznościowe programy badawcze (uczestnictwo w programach internetowych np galaktyczne zoo, itp Model Układu Słonecznego (żywy model, konstrukcja, zjawiska w układzie) Analiza obrazów na przykładzie zdjęć obiektów niebieskich (wyznaczanie rozmiarów, prędkości itp parametrów różnych obiektów kosmicznych) Budowa spektroskopu – widma różnych źródeł światła (Spektroskop z płyty CD, obserwacje źródeł, inne proste zabawki fizyczne) Zegary słoneczne, cykle astronomiczne (budowa, obserwacje, etc ... ) Zdalnie sterowane teleskopy, laboratoria fizyczne, etc (mikroobserwatorium, INO, składanie obrazów brawnych, sztuczne barwy etc) Sztuczne satelity Ziemi (Gra terenowa GPS, obserwacje błysków Iridium etc...) Różne metody wyznaczania odległości w kosmosie (Radar, cefeidy, ekspansja mgławic, supernowa SN1987)
Odsyłacze do ciekawych stron internetowych zawierających wiele narzędzi dydaktycznych: - www.as.up.krakow.pl - www.pl.euhou.net
Przyroda w liceum - wątki tematyczne
Dlaczego astronomia? Dlaczego astronomia ? Dlaczego laboratorium ?
Przyroda w Liceum Przedmiot „Przyroda” wybiorą prawdopodobnie uczniowie, którzy nie byli zadowoleni ze swoich osiągnięć na matematyce, fizyce, chemii czy biologii
Lista zagadnień astronomicznych sugerowana przez MEN
1. Metoda naukowa i wyjaśnianie świata: 1.4. teoria powstania i ewolucji Wszechświata; jaka jest przyszłość świata? 2. Historia myśli naukowej: 2.1. poglądy na budowę Wszechświata w starożytności i średniowieczu; teoria heliocentryczna Kopernika; obserwacje Galileusza, Keplera; prawo powszechnej grawitacji Newtona; współczesne poglądy na budowę Wszechświata; 5. Nauka i pseudonauka 5.1. astrologia (...) - co na ten temat mówi fizyka 6. Nauka w mediach: 6.1. najnowsze osiągnięcia w badaniach kosmosu, np. odkrycie planet krążących wokół innych gwiazd; 7. Nauka w komputerze: 7.1. Wszechświat w komputerze; 8. Polscy badacze i ich odkrycia: 8.1. M. Kopernik i system geocentryczny (!);
9. Wynalazki, które zmieniły świat: 9.4. GPS – świat na wyciągnięcie ręki; 10. Energia – od Słońca do żarówki: 10.1. światło płomienia, żarówki, lasera; energia słoneczna, jądrowa i termojądrowa; 18. Barwy i zapachy świata 18.4 (...) dni i noce w różnych częściach Ziemi 19. Cykle, rytmy i czas: 19.1. zjawiska okresowe w przyrodzie; kalendarze; zegary i standard czasu; 22.Piękno i uroda 22.1. Historyczna koncepcja harmonii sfer jako motywacja poznawania Wszechświata od Pitagorasa do Einsteina 24. Największe i najmniejsze 24.1.największe i najmniejsze odległości; najkrótsze i najdłuższe czasy.
Jak pracować nad tematem? dać popracować uczniom ? - referaty - eksperymenty - obserwacje - recenzje informacji Internetowych ...
Jak pracować nad tematem? przedstawić temat w kontekście - matematyki - fizyki - geografii - biologii
dylematy: Jak zainteresować uczniów tematem ? Jak samemu przedstawić wszystkie konteksty problemu ? Jak bardzo zaawansowanej matematyki użyć ? Ile wymagać, a ile samemu wprowadzać ?
Spotkanie 3 – nauka w komputerze symulacje rzeczywistości: program „stellarium” http://www.as.up.krakow.pl/edu/prog.html#planetarium Solar system simulator http://www.as.up.krakow.pl/edu/prog.html#rozne
Spotkanie 3 – nauka w komputerze symulacje obserwacji Problem – wyznaczanie odległości, wiek Wszechświata prezentacja: Odleglosci we Wszechswiecie v2.pdf symulacje obserwacji (wyznaczenie odległości: radar, cefeidy, prawo Hubble’a) program i instrukcje : http://www.as.up.krakow.pl/edu/prog.html#sym
Spotkanie 3 – nauka w komputerze ćwiczenia interaktywne: Problem – wyznaczanie odległości, wiek Wszechświata http://orion.pta.edu.pl/astroex/exercises.html
Spotkanie 3 – nauka w komputerze Zdalne obserwacje nieba: http://www.pl.euhou.net/ Mikroobserwatorium: http://mo-www.cfa.harvard.edu/microobs/guestobserverportal/
Spotkanie 3 – nauka w komputerze zdalnie sterowane laboratoria http://www.pl.euhou.net/ __________________________________ Electromagnetic induction - Remote Laboratory http://194.95.207.53/eng/index.htm http://kdt-17.karlov.mff.cuni.cz/pruzina_en.html
Spotkanie 3 – nauka w komputerze komputer jako przyrząd pomiarowy np: stoper, oscyloskop, itp. http://www.as.up.krakow.pl/edu/prog.html#czas
Spotkanie 3 – nauka w komputerze gry edukacyjne np: reaktor atomowy http://www.as.up.krakow.pl/edu/prog.html
Spotkanie 3 – nauka w komputerze progrmay społecznościowe ZooUniverse: http://www.zooniverse.org/home Galaktyczne Zoo 1 http://zoo1.galaxyzoo.org/
Spotkanie 4 zaćmienie Słońca - podsumowanie http://www.krakow.astronomia.pl/ Zastosowanie programów skryptowych (np. CLR Script)
Spotkanie 4 proste przyrządy obserwacyjne Konspekty: http://www.as.up.krakow.pl/edu/cwicz.html
Proste przyrządy:
Spotkanie 4 proste przyrządy Inne proste doświadczenia: http://www.pl.euhou.net/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=3&Itemid=139
Ćwiczenia