W.Ogłoza Instytut Fizyki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Układ Słoneczny własnymi rękami
Advertisements

Poznajemy Wszechświat
Krzywa rotacji Galaktyki
Andrzej Radosz Instytut Fizyki
O obrotach ciał niebieskich
1. o mnie 2. Moja oferta – koła zainteresowań
To ja przed Obserwatorium Mauna Kea Dzień dobry Nazywam się Agnieszka Włodarczyk i jestem nauczycielem w Planetarium od początku istnienia placówki tzn.
Witam Nazywam się Remigiusz Jabłoński. Jestem nauczycielem Specjalistycznego Ogniska Pracy Pozaszkolnej – Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego w.
Projekty eTwinning z fizyki
Festiwal Nauki w Centrum Fizyki Teoretycznej PAN
Opiekun Anna Chlebowska
Jak zainteresować uczniów astronomią
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Sposoby wykorzystania sieci
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Astronomia w programach szkolnych
WIDMO CZYLI ŚWIATŁO ROZSZEPIONE NA KOLORY
Cele lekcji: Poznanie założeń heliocentrycznej teorii Kopernika.
FINAŁ KONKURSU ASTRONOMICZNEGO
?.
WIELKI WYBUCH Standardowy Model Kosmologiczny Big Bang
Na przekór grawitacji B. Czerny.
Szczególna teoria względności
Koło astronomiczne działające przy Gimnazjum nr 1 w Lublińcu
Prezentacja Multimedialna
Teoria heliocentryczna
Multimedialne środowisko nauczania fizyki dla szkół ponadgimnazjalnych
Aleksander Wolszczan Urodzony 29 kwietnia 1946r w Szczecinku astronom, specjalista z zakresu fizyki gęstej materii i astronomii planetarnej.
Nasz rozszerzający się Wszechświat
Co to jest TIK?.
CELEM JEST: przedstawienie serwisów astronomicznych w sieci, które umożliwiają fotografowanie obiektów astronomicznych w czasie zajęć z uczniami, są bezpłatne,
Gimnazjum Nr 1 w projekcie „Mały Archimedes”
Hs1 MIĘDZYNARODOWY ROK ASTRONOMII W KACZKACH SREDNICH Prezentacja na temat: 1. Program Hands of UniwersumProgram Hands of Uniwersum 2. Kółko astronomiczne.
Gimnazjum Integracyjne nr 75
Mikołaj Kopernik
1) D ąż y ć do tego, aby we wszystkich pracowniach by ł sprz ę t multimedialny. Na 27 sal dydaktycznych tylko w 14 salach znajdują się sprzęty multimedialne.
Ziemia we Wszechświecie
Astro odyseja po Układzie Słonecznym
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
KOSMICZNE ROZBŁYSKI Z ODLEGŁYCH GALAKTYK
W Młodzieżowym Obserwatoriu m Astronomiczny m im. Kazimierza Kordylewskiego w Niepołomicach Astroturystyka i edukacja.
PRZYGOTOWAŁA PROJEKT:
Historia Późnego Wszechświata
Astro odyseja po Układzie Słonecznym
Poznawanie i modelowanie Wszechświata
Ewolucja Wszechświata
Prawa Keplera Wyk. Agata Niezgoda
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Mikroobserwatorium OBSERWOWANIE Z NASA.
Obserwacje astronomiczne
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Młodzieżow e Obserwato rium Astronomic zne im. Kazimierza Kordylewskiego w Niepołomicach Warszawa, 8 listopada 2014 roku, konferencja „Astronomia i badania.
Układ słoneczny Imię i nazwisko Kl. I D.
Kot Schroedingera w detektorach fal grawitacyjnych
Ewolucja i budowa Wszechświata.
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
Albert Einstein Galileo Galilei Isaac Newton Louis De Broglie James Clerc Maxwell Niels Bohr Werner Heisenberg Paul Dirac Richard Feynman Erwin Schrödinger.
1.Obserwacje astronomiczneObserwacje astronomiczne 2.Odrobina historii…Odrobina historii… 3.Efekty pierwszych obserwacjiEfekty pierwszych obserwacji 4.Jak.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat: Charakterystyka Planet Układu Słonecznego Akademia Górniczo-Hunicza im. Stanisława Staszica w Krakowie AGH Uniwersity of Science and Technology.
Ewolucja i budowa Wszechświata Data Wykonał: Mateusz Wujciuk Zarządzanie i Inżynieria Produkcji Wydział Górnictwa i Geoinżynierii Akademia Górniczo-Hutnicza.
mgr Eugeniusz Janeczek
ODKRYWAMY WSZECHŚWIAT
Rola TIK w projektach przyrodniczych
Temat: Jak zmierzono odległość do księżyca, planet i gwiazd.
Co widać na niebie?.
Mikołaj Kopernik
Krzywa rotacji Galaktyki
Zapis prezentacji:

W.Ogłoza Instytut Fizyki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Przyroda w liceum Propozycje zajęć o tematyce astronomicznej dla przyszłych nauczycieli kierunku „przyroda” W.Ogłoza Instytut Fizyki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Propozycje ćwiczeń na pracowni astronomicznej Zanieczyszczenie światłem (źródła światła, geometria oświetlenia, aspekty medyczne i biologiczne) Tworzenie filmów poklatkowych (rejestracja zjawisk, tworzenie filmów edukacyjnych, tworzenie filmów z klatek) Społecznościowe programy badawcze (uczestnictwo w programach internetowych np galaktyczne zoo, itp Model Układu Słonecznego (żywy model, konstrukcja, zjawiska w układzie) Analiza obrazów na przykładzie zdjęć obiektów niebieskich (wyznaczanie rozmiarów, prędkości itp parametrów różnych obiektów kosmicznych) Budowa spektroskopu – widma różnych źródeł światła (Spektroskop z płyty CD, obserwacje źródeł, inne proste zabawki fizyczne) Zegary słoneczne, cykle astronomiczne (budowa, obserwacje, etc ... ) Zdalnie sterowane teleskopy, laboratoria fizyczne, etc (mikroobserwatorium, INO, składanie obrazów brawnych, sztuczne barwy etc) Sztuczne satelity Ziemi (Gra terenowa GPS, obserwacje błysków Iridium etc...) Różne metody wyznaczania odległości w kosmosie (Radar, cefeidy, ekspansja mgławic, supernowa SN1987)

Odsyłacze do ciekawych stron internetowych zawierających wiele narzędzi dydaktycznych: - www.as.up.krakow.pl - www.pl.euhou.net

Przyroda w liceum - wątki tematyczne

Dlaczego astronomia? Dlaczego astronomia ? Dlaczego laboratorium ?

Przyroda w Liceum Przedmiot „Przyroda” wybiorą prawdopodobnie uczniowie, którzy nie byli zadowoleni ze swoich osiągnięć na matematyce, fizyce, chemii czy biologii

Lista zagadnień astronomicznych sugerowana przez MEN

1. Metoda naukowa i wyjaśnianie świata: 1.4. teoria powstania i ewolucji Wszechświata; jaka jest przyszłość świata?  2. Historia myśli naukowej: 2.1. poglądy na budowę Wszechświata w starożytności i średniowieczu; teoria heliocentryczna Kopernika; obserwacje Galileusza, Keplera; prawo powszechnej grawitacji Newtona; współczesne poglądy na budowę Wszechświata;  5. Nauka i pseudonauka 5.1. astrologia (...) - co na ten temat mówi fizyka 6. Nauka w mediach: 6.1. najnowsze osiągnięcia w badaniach kosmosu, np. odkrycie planet krążących wokół innych gwiazd;  7. Nauka w komputerze: 7.1. Wszechświat w komputerze; 8. Polscy badacze i ich odkrycia: 8.1. M. Kopernik i system geocentryczny (!);

 9. Wynalazki, które zmieniły świat: 9.4. GPS – świat na wyciągnięcie ręki; 10. Energia – od Słońca do żarówki: 10.1. światło płomienia, żarówki, lasera; energia słoneczna, jądrowa i termojądrowa; 18.  Barwy i zapachy świata 18.4 (...) dni i noce w różnych częściach Ziemi 19. Cykle, rytmy i czas: 19.1. zjawiska okresowe w przyrodzie; kalendarze; zegary i standard czasu; 22.Piękno i uroda 22.1. Historyczna koncepcja harmonii sfer jako motywacja poznawania Wszechświata od Pitagorasa do Einsteina 24. Największe i najmniejsze 24.1.największe i najmniejsze odległości; najkrótsze i najdłuższe czasy.

Jak pracować nad tematem? dać popracować uczniom ? - referaty - eksperymenty - obserwacje - recenzje informacji Internetowych ...

Jak pracować nad tematem? przedstawić temat w kontekście - matematyki - fizyki - geografii - biologii

dylematy: Jak zainteresować uczniów tematem ? Jak samemu przedstawić wszystkie konteksty problemu ? Jak bardzo zaawansowanej matematyki użyć ? Ile wymagać, a ile samemu wprowadzać ?

Spotkanie 3 – nauka w komputerze symulacje rzeczywistości: program „stellarium” http://www.as.up.krakow.pl/edu/prog.html#planetarium Solar system simulator http://www.as.up.krakow.pl/edu/prog.html#rozne

Spotkanie 3 – nauka w komputerze symulacje obserwacji Problem – wyznaczanie odległości, wiek Wszechświata prezentacja: Odleglosci we Wszechswiecie v2.pdf symulacje obserwacji (wyznaczenie odległości: radar, cefeidy, prawo Hubble’a) program i instrukcje : http://www.as.up.krakow.pl/edu/prog.html#sym

Spotkanie 3 – nauka w komputerze ćwiczenia interaktywne: Problem – wyznaczanie odległości, wiek Wszechświata http://orion.pta.edu.pl/astroex/exercises.html

Spotkanie 3 – nauka w komputerze Zdalne obserwacje nieba: http://www.pl.euhou.net/ Mikroobserwatorium: http://mo-www.cfa.harvard.edu/microobs/guestobserverportal/

Spotkanie 3 – nauka w komputerze zdalnie sterowane laboratoria http://www.pl.euhou.net/ __________________________________ Electromagnetic induction - Remote Laboratory http://194.95.207.53/eng/index.htm http://kdt-17.karlov.mff.cuni.cz/pruzina_en.html

Spotkanie 3 – nauka w komputerze komputer jako przyrząd pomiarowy np: stoper, oscyloskop, itp. http://www.as.up.krakow.pl/edu/prog.html#czas

Spotkanie 3 – nauka w komputerze gry edukacyjne np: reaktor atomowy http://www.as.up.krakow.pl/edu/prog.html

Spotkanie 3 – nauka w komputerze progrmay społecznościowe ZooUniverse: http://www.zooniverse.org/home Galaktyczne Zoo 1 http://zoo1.galaxyzoo.org/

Spotkanie 4 zaćmienie Słońca - podsumowanie http://www.krakow.astronomia.pl/ Zastosowanie programów skryptowych (np. CLR Script)

Spotkanie 4 proste przyrządy obserwacyjne Konspekty: http://www.as.up.krakow.pl/edu/cwicz.html

Proste przyrządy:

Spotkanie 4 proste przyrządy Inne proste doświadczenia: http://www.pl.euhou.net/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=3&Itemid=139

Ćwiczenia