Dydaktyka języków obcych w świetle badań nad mózgiem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Kursy języka polskiego i niemieckiego dla dzieci
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
uczyć się języka angielskiego
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Testy semestralne w naszej szkole!
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
JAK UCZYĆ SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNE
Pracownia Języków Obcych IBE Agata Gajewska-Dyszkiewicz
Podstawa programowa w dydaktyce postmodernistycznej.
EUROPEJSKIE BADANIE KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH (ESLC) Ogłoszenie wyników Warszawa, Pracownia Języków Obcych IBE dr Magdalena Szpotowicz i Agata.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
PRYWATNE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. C. K. NORWIDA W LESZNIE
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
compulsory full-time education
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Spotkanie organizacyjne Gimnazjum nr 22 w Bydgoszczy Gimnazjum nr 22 w Bydgoszczy 13 listopada 2012r. Honorowy Patronat Organizatorzy.
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
NAUCZANIE DWUJĘZYCZNE
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Opracował: Michał Kaliski
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Andrzej Lipiński. Obecny system edukacji jest niekompatybilny z zasadami funkcjonowania mózgu.
Odznaka jakości "Schule im Wandel – Zmieniająca się szkoła"
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
NEUrodydaktyka i jej znaczenie w procesie nauczania, uczenia się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Stres w szkole – szkoła w stresie?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Egzamin ósmoklasisty Język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

Dydaktyka języków obcych w świetle badań nad mózgiem NKJO Toruń DSW Wrocław Dr Marzena Żylińska

Neurodydaktyka: od synapsy do szkolnej klasy

Naukowe podstawy neuronauk Neuroobrazowanie a falsyfikowalność

Potrzeba badań nowego typu w edukacji Manfred Spitzer „Jak uczy się mózg” Goswami Usha „Neuroscience and education: From research to practice?”, w: Nature Reviews Neuroscience 7 (5)

Termin „neurodydaktyka” Gerhard Preiß Co badania mózgu mogą wnieść do edukacyjnej praktyki?

Dlaczego nauczyciele powinni interesować się wnioskami płynącymi z badań nad mózgiem?

Interdyscyplinarność neurodydaktyki neurobiolodzy, lekarze, neuropsychologowie, psychologowie poznawczy, neuroradiolodzy, kognitywiści, chemicy, fizycy, dydaktycy, nauczyciele

Transferzentrum für Neurowissenschaften und Lernen (ZNL) w Ulm / Niemcy 2004 Manfred Spitzer – dyrektor ZNL psychologowie dydaktycy, nauczyciele biolodzy biochemicy lekarze informatycy

Gerald Hüther – neurobiolog Universitätsklinik Göttingen „Schule im Aufbruch“ W poszukiwaniu alternatywy dla szkoły transmisyjnej Gerald Hüther – neurobiolog Universitätsklinik Göttingen

Idealna klasa

Jakie wnioski płyną z badań nad mózgiem?

Subiektywny mózg w szkole ewaluacja zewnętrzne testy planowanie Podstawa programowa proces uczenia się NEURONY neuroprzekaźniki

Jak najlepiej przygotować uczniów do testów? Wnioski Jak najlepiej przygotować uczniów do testów?

Neuroprzekaźniki (neurotransmitery, neuromediatory) adrenalina, noradrenalina, serotonina, dopamina, acetylocholina, glutaminian

Motywacja zewnętrzna  motywacja wewnętrzna

Dlaczego właśnie w szkole uczniowie tracą chęć i motywację do nauki?

Działanie wewnętrznego układu nagrody Czy uczniowie chcę się uczyć?

Kiedy rozwój daje radość? Zapisywanie i reprodukcja danych, czy ..... Do czego zostały stworzone nasze mózgi?

Motywacja a ciekawość poznawcza Skutki nieuwzględniania w szkole ciekawości poznawczej Jasiu w szkole

Jak utrudniamy mózgowi naukę? Hipokampalizacja

Układ limbiczny: grupa struktur korowych i podkorowych tworzących rodzaj obrzeża wokół pnia mózgu hipokamp, ciało migdałowate, zakręt obręczy, węchomózgowie, zakręt przyhipokampowy, przegroda przezroczysta, sklepienie, wzgórze, podwzgórze, śródmózgowie. Układ limbiczny jest odpowiedzialny za stany emocjonalne, zapamiętywnie, uczenie się, a także za wyobraźnię przestrzenną i orientację.

Co nauczyciele o układzie limbicznym wiedzieć powinni? Hipokamp Proces konsolidacji Ciało migdałowate

Co to znaczy wykorzystać potencjał mózgu?

Neuroplastyczność: zdolność modyfikacji połączeń neuronalnych pod wpływem bodźców  wytwarzanie uprzywilejowanych dróg obiegu informacji

Jeśli chcesz dla ucznia zrobić więcej, zrób mniej. Ułatwianie przez utrudnianie

Czytać, patrzeć, notować i podziwiać  tworzyć, próbować, sprawdzać, działać

Efekty neuroplastyczności: Umieranie lub tworzenie się nowych neuronów (neurogeneza) Rozrost lub regresja dendrytów Powstawanie lub zanik kolców synaptycznych i synaps

Procesy uczenia się przebiegają inaczej niż dotychczas zakładaliśmy. Lejek norymberski

Przekazać można informacje, ale nie wiedzę.

Wpływ środowiska na strukturę mózgu

Na czym polega proces uczenia się?

Słowa to nie wszystko

Uczenie się jawne i utajone Uczenie jawne: wiem dlaczego, umiem wyjaśnić, ale mimo to czasami się mylę, muszę się zastanowić. Uczenie utajone: nie wiem dlaczego, nie umiem wyjaśnić, ale umiem zrobić bez zastanawiania się.

Uczenie utajone: intuicyjne, bezpośrednie, przedrefleksyjne, automatyczne, spontaniczne, niewymagające świadomych przemyśleń Joachim Bauer „Empatia. Co potrafią lustrzane neurony”

Neurony lustrzane a proces uczenia się Giacomo Rizzolatti, Corrado Sinigaglia „Empathie und Spiegelneurone. Die biologische Basis des Mitgefühls“

Jak wykorzystać w szkole potencjał neuronów lustrzanych?

Co ułatwia zrozumienie i zapamiętywanie?

Emocje jako markery pamięci

Mózg jako organ społeczny (social brain) Wnioski? Powell J., Lewis PA, Dunbar R., Orbital prefrontal cortex volume correlates with social cognitive competence, w: Neuropsychologia 48 Gerald Hüther „ Was wir sind und was wir sein könnten“

Homunkulus ruchowy

Homunkulus czuciowy

Detektor nowości Jak wprowadzać nowe informacje, by układ limbiczny traktował je jako ważne i potrzebne?

Odejść od banału, od tego, co oczywiste, jasne, typowe, schematyczne i przewidywalne.

„Mój dzień”, „Zakupy w sklepie spożywczym”, „Co można załatwić na poczcie?” „Opisz swój pokój” - z punktu widzenia sposobu funkcjonowania detektora nowości

Rola iskry w oku Biologiczne podłoże ciekawości poznawczej i zachwytu

Ciekawość

Pragmatyczny mózg zawsze pyta: Po co mi to?

Przypadek Szwecji Szwecja Pierwszy język (angielski) 1-6-11-25-57 Drugi język (hiszpański) 36-50-10-3-1

Początek lekcji Jak włączyć mózg?

Od czego zależy efektywność uczenia się? Od nastawienia, tzn. od motywacji Od czasu Od głębokości przetwarzania informacji

działanie układu nagrody potrzeba współpracy z innymi potrzeba aktywności i działania działanie detektora nowości potrzeba sprawdzania, jak funkcjonuje świat skłonność do pracy rękami silna motywacja wewnętrzna stawianie pytań kierowanie się emocjami potrzeba autonomii „Ja chcę”! działanie układu nagrody

Zadanie szkoły Jak z dziecka zrobić ucznia? uczeń dziecko

Dydaktyka języków obcych z punktu widzenia funkcjonowania mózgu

dr Magdalena Szpotowicz i Agata Gajewska-Dyszkiewicz EUROPEJSKIE BADANIE KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH (ESLC) Ogłoszenie wyników Warszawa, 21.06.2012 Pracownia Języków Obcych IBE dr Magdalena Szpotowicz i Agata Gajewska-Dyszkiewicz

Polscy uczniowie w III klasie gimnazjum Język angielski (24% - poziom Pre-A 1, 34% -poziom A 1) Język niemiecki (44% - poziom Pre A 1, 42% poziom A 1)

Rola „ja” na lekcji

Materiały przyjazne mózgowi

Jakie teksty?

Ocena treści nauczania

Jakie ćwiczenia?

Zapamiętywanie a głębokość przetwarzania informacji

Reguły gramatyczne

Youtube Grammatik anders

Dlaczego znaczenie ma znaczenie?

Lekcja poprawna metodycznie  lekcja budząca ciekawość

Przykłady tekstów i zadań Języki Obce w Szkole Numer specjalny 6 Uczymy inaczej? Grudzień 2009/styczeń 2010

Blog Neurodydaktyka, czyli neurony w szkolnej ławce

Niedługo ukaże się nakładem wydawnictwa „Wyspa” książka „Neurodydaktyka, czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”

Konferencja Nauczanie języków obcych w świetle badań nad mózgiem NKJO Toruń 16.04.2013