Konferencja dla Dyrektorów - Bydgoszcz 29. marca 2012r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
PILOTAŻ W RAMACH PROGRAMU PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wiesław Włodarski 13 kwietnia 2010 r
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOAWA Dulcza Mała Radomyśl Wielki Tel:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Opracowanie : Joanna Zamojska
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Przewodnicząca: Iwona Marcińczak
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zadania pedagoga szkolnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Konferencja dla Dyrektorów - Bydgoszcz 29. marca 2012r.

Charakterystyka szkoły : Skład Zespołu Szkół nr 35 – 15 oddziałów ( w tym 4 klasy integracyjne w gimnazjum i 5 klas integracyjnych w liceum) Specjaliści w szkole, w zakresie : 1.Oligofrenopedagogiki Tyflopedagogiki – 1 3.Surdopedagogiki – 1 4.Socjoterapii – 4 5.Doradca zawodowy – 1 6.Rehabilitacji – 1 7.Pedagog – 2 8.Psycholog – 1 2

Przystosowanie architektoniczne, baza szkoły – zrealizowane w większości ze środków PFRON, w ramach Programu wyrównywania różnić między regionami – Likwidacja barier architektonicznych Podjazd do wejścia głównego do szkoły Platforma dla uczniów poruszających się na wózkach inwalidzkich Toalety dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych Sale do zajęć socjoterapeutycznych, rewalidacji, terapeutycznych i zawodoznawczych Podchwyty na ścianach korytarzy szkolnych Przystosowanie małej sali gimnastycznej do zajęć rehabilitacyjnych 3

Pilotaż obejmował : organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej w obszarze : uczniowie z orzeczeniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych Liczba uczniów objętych pilotażem – 14., uczących się 3. klasach integracyjnych gimnazjum 4

Organizacja pracy : Szkolenia wewnętrzne : dla nauczycieli i rodziców Praca zespołów : szczegółowa analiza dostępnych materiałów, opracowanie wzorów dokumentów, omówienie harmonogramu i przebiegu spotkań z rodzicami, spotkania z rodzicami, spotkanie podsumowujące Czas trwania spotkań : dla zespołów nauczycieli – ok 1.5 godz., z rodzicami – 0,5 – 1 godz. (odbyły się 2 spotkania z rodzicami) Koordynowanie pracy zespołów – nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym ( nauczyciel wspomagający), Udział specjalistów w spotkaniach zespołów (na wniosek rodziców) – specjalista terapii indywidualnej, lekarz prowadzący 5

Przebieg pracy zespołu : powitanie, przedstawienie się uczestników spotkania, cel spotkania, przedstawienie przygotowanych obserwacji, rozmowa z rodzicem, omówienie proponowanych działań dla ucznia, zapisanie i podsumowanie spotkania Ustalone formy pomocy : zajęcia socjoterapeutyczne, korekcyjno – kompensacyjne, dydaktyczno – wyrównawcze, doradztwo zawodowe, rewalidacja, terapia indywidualna. (przeważnie 1 godz. tyg) 6

Współpraca szkoły z instytucjami : Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna – szkolenia dla dyrektorów, ROPS – opieka socjalna nad rodzinami w trudnej sytuacji życiowej i materialnej Poradnia Zdrowia Psychicznego – wsparcie merytoryczne, Towarzystwo ds. walki z kalectwem – spotkania integracyjne, wymiana doświadczeń z rodzicami 7

Przykłady dobrych praktyk w szkole : Prowadzenie szkoleń wewnętrznych, w tym dla rodziców, Rozpoznanie bazy szkoły – zmodyfikowana metoda SWOT, Opracowanie harmonogramu zadań podczas organizacji pracy zespołów, Przedstawianie się nauczycieli podczas spotkania zespołu – imię i nazwisko oraz nauczany przedmiot, Tworzenie przyjaznej, bezpiecznej atmosfery dla rodziców uczestniczących w spotkaniu, odpowiednie ustawienie stołów. 8 Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Przykłady dobrych praktyk w szkole : cd. Właściwy wybór nauczyciela koordynującego pracę zespołów, Wykorzystanie kompetencji nauczycieli nabytych podczas różnych szkoleń zewnętrznych, Wykorzystanie gotowych wzorów dokumentów – jako inspiracji do modyfikacji dokumentów w ramach autonomii szkoły, zgodnie z potrzebami, na podstawie wymiany doświadczeń Etapowe ewaluacje zapobiegają utrwalaniu nieprawidłowości, unikanie błędów, Pozytywne wzmocnienia stają się motywacją do dalszej, lepszej pracy. 9 Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Efekty zespołowej pracy nauczycieli : Opracowano własne wzory dokumentów IPET, KIPU i PDW Integracja wokół zadania, w działaniu, Wykorzystanie kompetencji specjalistów szkolnych, Wzrost motywacji do samodoskonalenia się, Poczucie współodpowiedzialności za rezultaty pracy zespołu, wymiana doświadczeń,(w tym ze specjalistami zaproszonymi przez rodziców), 10 Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Efekty zespołowej pracy nauczycieli : Modyfikacja, doskonalenie pracy zespołów po dokonanej analizie pracy podczas pilotażu, Wzrost motywacja do współpracy. Uświadomienie nowej roli nauczycieli wychowawców, specjalistów i rodziców. 11 Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Uwagi, refleksje, spostrzeżenia : Aktywne włączenie się rodziców do prac zespołów, Wzrost odpowiedzialności nauczycieli i rodziców za podjęte działania. Stworzenie sytuacji umożliwiających poznanie środowiska rodzinnego, sytuacji życiowej uczniów w ramach spotkań zespołów, a także wzajemne poznanie nauczyciel – rodzic. Otrzymanie pozytywnych opinii rodziców na temat przeprowadzonych spotkań i podjętych działań Zintegrowanie Zespołu nauczycieli nie tylko w pracach nad wprowadzaniem zmian wynikających z organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej, Przygotowanie szerokiej oferty zajęć specjalistycznych z wykorzystaniem kwalifikacji nauczycieli naszej szkoły, 12 Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Uwagi, refleksje, spostrzeżenia z pilotażu : cd. Uzyskanie widocznych efektów podjętych działań w przypadku niektórych uczniów, objętych pomocą np. : promocja do następnej klasy, poprawa zachowania, poprawa relacji z rówieśnikami. Satysfakcja z dobrze wykonanego zadania i poczucie bezpieczeństwa we wprowadzaniu zmian od 2012r. w liceum ( klasy integracyjne). Objęcie opieką uczniów, których problemy rozpoznane zostały przez nauczycieli, wychowawców i specjalistów szkolnych. 13 Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Uwagi, refleksje, spostrzeżenia z pilotażu : cd. Bariery, które trzeba było pokonać : –Opór przed wprowadzaniem kolejnych zmian i biurokratyzacją. –Brak wiary w możliwości pełnej realizacji działań zaplanowanych w IPET, KIPU i PDW. –Trudności w planowaniu terminów spotkań zespołów. –Przełamanie stereotypów dotyczących udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej. 14 Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Szkoła dobra dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, jest lepszą szkołą dla wszystkich. Bengt Linuist Dziękuję za uwagę Małgorzata Kryś 15