W WYCHOWANIU FIZYCZNYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Advertisements

Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców, nauczycieli wychowania fizycznego i dyrektorów szkół miasta Opola.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
EDUKACJA ZDROWOTNA W NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
Skutki niewłaściwego odżywiania
Profilaktyka otyłości w działaniach Ministra Zdrowia
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
i edukacja dla bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
w nowej podstawie programowej
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Doradztwo metodyczne.
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Źródło: 9.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Stan zdrowia, warunki życia i rozwoju dzieci i młodzieży w Polsce
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Szkoła Promująca Zdrowie
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
WIEDZA ZDROWOTNA I ŚWIADOMOŚC POTRZEBY RUCHU U MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA PODHALU -ANALIZA PORÓWNAWCZA-
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Nowy status edukacji zdrowotnej
w praktyce pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
- rola szkoły w profilaktyce tych zaburzeń
PROBLEM PALENIA TYTONIU W POLSCE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Czym jest zdrowie?.
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Zmiany demograficzne w Polsce
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Szkoła Promująca Zdrowie
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
”Choroby układu krążenia jako problem zdrowia publicznego w woj
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Rola aktywności fizycznej w prawidłowym rozwoju dziecka dr Aleksandra Niedzielska.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Aktywność fizyczna w walce z nadwagą i otyłością
Szkoła Promująca Zdrowie
Doskonalenie nauczycieli granty
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

W WYCHOWANIU FIZYCZNYM EDUKACJA ZDROWOTNA W WYCHOWANIU FIZYCZNYM Barbara Woynarowska Kierownik Zakładu Biomedycznych i Psychologicznych Podstaw Edukacji Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego Przewodnicząca Rady Programowej ds. Promocji Zdrowia i Profilaktyki Problemów Dzieci i Młodzieży 1

Przeciętna długość życia 2007 r. (w latach) Dlaczego nowoczesne, skuteczne szkolne wychowanie fizyczne jest niezbędne dla poprawy zdrowia społeczeństwa polskiego ? Stan zdrowia ludności Polski, mimo poprawy po 1990 r., znacznie odbiega na niekorzyść w stosunku do średniej dla UE. Po 2000 r. poprawa uległa spowolnieniu, zwłaszcza u mężczyzn Przeciętna długość życia 2007 r. (w latach) Polska średnia w UE największa Mężczyźni 71,0 75,6 Szwecja 78,7 Kobiety 79,7 81,7 Francja 84,2

Choroby układu krążenia Dlaczego nowoczesne, skuteczne szkolne wychowanie fizyczne jest niezbędne dla poprawy zdrowia społeczeństwa polskiego ? cd. Choroby układu krążenia są główną przyczyną zgonów - umiera z tego powodu co drugi Polak są jedną z najważniejszych przyczyn absencji chorobowej, hospitalizacji i inwalidztwa wpływają niekorzystnie na jakość życia Są to choroby miażdżycozależne Typowe zmiany miażdżycowe stwierdza się: w aorcie już u 10- latków, w tętnicach wieńcowych u ok. polowy 15-19-latków Aktywność fizyczna o odpowiedniej częstotliwości i intensywności sprzyja opóźnieniu rozwoju miażdżycy

Osteoporoza - poważny problem zdrowotny i społeczny Dlaczego nowoczesne, skuteczne szkolne wychowanie fizyczne jest niezbędne dla poprawy zdrowia społeczeństwa polskiego? cd Osteoporoza - poważny problem zdrowotny i społeczny złamania kości z powodu osteoporozy występują u ponad połowy kobiet i 1/3 mężczyzn „Korzenie osteoporozy tkwią w dzieciństwie” Do 18 roku życia kształtuje się 80% szczytowej masy kości. Im większa jest masa szczytowa kości tym mniejsze ryzyko rozwoju osteoporozy Aktywność fizyczna w dzieciństwie stymuluje rozwój i mineralizację kości w dalszych latach życia opóźnia rozwój osteoporozy

Otyłość – epidemia XXI wieku Dlaczego nowoczesne, skuteczne szkolne wychowanie fizyczne jest niezbędne dla poprawy zdrowia społeczeństwa polskiego? cd Otyłość – epidemia XXI wieku EUROPA (2004) – częstość nadwagi u dzieci i młodzieży Największa Najmniejsza Włochy – 36% Rosja – 10% Malta - 35% Słowacja – 12% Hiszpania - 34% Holandia - 12% Portugalia - 32% Dania - 15% Polska 18% Cole i wsp., 2004

Polska Projekt OLAF – Centrum Zdrowia Dziecka 2007- 09 Dlaczego nowoczesne, skuteczne szkolne wychowanie fizyczne jest niezbędne dla poprawy zdrowia społeczeństwa polskiego? cd. Polska Projekt OLAF – Centrum Zdrowia Dziecka 2007- 09 Badania dzieci i młodzieży w wieku 7-19 lat N=17 573 Nadwaga Otyłość Razem Chłopcy 10% 8% 18% Dziewczęta 11% 7% 18% Największe odsetki uczniów z nadwagą: - w szkołach podstawowych - w dużych miastach - w rodzinach z jednym dzieckiem - w rodzinach o najwyższych dochodach - gdy dziecko ma w swoim pokoju komputer i telewizor Kułaga, Gurzkowska, 2010

Polska - częstość nadwagi i otyłości u uczniów różnice regionalne Największa % Najmniejsza % Mazowieckie 18,9 Świętokrzyskie 12,6 Lubuskie 17,9 Małopolskie 13,6 Dolnośląskie 17,7 Lubelskie 14,1 Kujawsko-pom. 17,6 Podkarpackie 14,3 Kułaga, Gurzkowska, 2010

Inne problemy zdrowotne uczniów związane Dlaczego nowoczesne, skuteczne szkolne wychowanie fizyczne jest niezbędne dla poprawy zdrowia społeczeństwa polskiego? cd Inne problemy zdrowotne uczniów związane z małą aktywnością fizyczną Bóle pleców odczuwa w każdym tygodniu - 15% młodzieży 15-letniej - 21% młodzieży 18-letniej Dane Instytutu Matki i Dziecka Częste występowanie zaburzeń układu ruchu

Czy wychowanie fizyczne w szkole ma istotny wpływ na poziom aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce? Dane z badań HBSC

Czy wychowanie fizyczne w szkole ma istotny wpływ na poziom aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce? cd dane z badań HBSC

Czy wychowanie fizyczne w szkole ma istotny wpływ na poziom aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce? cd Dane z badań HBSC

Bardzo niski poziom aktywności fizycznej młodzieży w Polsce (%) Czy wychowanie fizyczne w szkole ma istotny wpływ na poziom aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce? cd Bardzo niski poziom aktywności fizycznej młodzieży w Polsce (%) Wysiłki fizyczne co najmniej 60 minut 0-2 dni w tygodniu 2006 r. HBSC Chłopcy Dziewczęta 11 lat 20 21 13 lat 19 28 15 lat 23 36 -------------------------------------------------------------- 2005 r. IMD 16 lat 29 38 18 lat 46 57

Jest to wychowanie fizyczne Co z punktu widzenia zdrowia oznacza „skuteczne” szkolne wychowanie fizyczne? Jest to wychowanie fizyczne (program, organizacja, ocenianie, atmosfera), w którym: Wszyscy uczniowie aktywnie uczestniczą w lekcjach WF i są zachęcani do wysiłków fizycznych w czasie pobytu w szkole, w drodze do i ze szkoły, w domu Wszystkim uczniom stwarza się możliwość: - decydowania o wyborze rodzaju zajęć - osiągania sukcesu - zwiększania poczucia własnej wartości, samoskuteczności, umiejętności samokontroli jako elementu dbałości o zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne

Co z punktu widzenia zdrowia oznacza „skuteczne” szkolne wychowanie fizyczne? cd. Umożliwia wszystkim uczniom odkrycie i rozwijanie własnych uzdolnień ruchowych i zdobycie umiejętności umożliwiających satysfakcjonująca aktywność fizyczną w całym życiu Uwzględnia wszystkie wymiary zdrowia – fizyczny, psychiczny i społeczny Przeciwdziała przedwczesnemu zanikowi naturalnej w dzieciństwie spontanicznej aktywności fizycznej Chroni przed zaburzeniami w stanie zdrowia związanymi z hipokinezją Jakie powinny być kryteria sukcesu w pracy nauczyciela wychowania fizycznego?

jest podejście holistyczne Dlaczego konieczne jest przejście w wychowaniu fizycznym od podejścia prosomatycznego do holistycznego? Dotychczas w wychowaniu fizycznym dominowała troska o ciało, czyli zdrowie fizyczne, co jest zbieżne z biomedycznym modelem zdrowia Istotą współczesnego modelu zdrowia społeczno-ekologicznego (biopsychospołecznego) jest podejście holistyczne

Dlaczego konieczne jest przejście w wychowaniu fizycznym od podejścia prosomatycznego do holistycznego? cd. zakresie

Jak ich do tego motywować i jak im w tym pomóc? Dlaczego konieczne jest przejście w wychowaniu fizycznym od podejścia prosomatycznego do holistycznego? cd. Z tego powodu treści (wymagania) podstawy programowej wychowania fizycznego rozszerzono o zagadnienia: zdrowia psychicznego i społecznego, w tym umiejętności życiowe – psychospołeczne wybrane zagadnienia zdrowia publicznego Wymaga to od nauczycieli wychowania fizycznego uzyskania nowej wiedzy i umiejętności Jak ich do tego motywować i jak im w tym pomóc?

Likwidacja ścieżki edukacyjnej „edukacja zdrowotna” Dlaczego w podstawie programowej zapisano: „wychowanie fizyczne pełni wiodącą rolę w edukacji zdrowotnej” Likwidacja ścieżki edukacyjnej „edukacja zdrowotna” Brak zgody (woli politycznej) na odrębny przedmiot „edukacja zdrowotna” (lub nazwa pokrewna) oraz brak możliwości wprowadzenia tego przedmiotu Postulowane od wielu lat powiązanie wychowania fizycznego z wychowaniem zdrowotnym Profil kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego, po pewnych modyfikacjach, stwarza możliwość podjęcia tej roli

Każda zmiana jest szansą Wprowadzanie zmiany jest procesem twórczym Co zrobić, aby skutecznie wdrożyć edukację zdrowotną zgodnie z podstawą programową WF? Każda zmiana jest szansą Wprowadzanie zmiany jest procesem twórczym Rozszerzenie zakresu podstawy programowej o edukację zdrowotną jest szansą dla nauczycieli wychowania fizycznego Wprowadzaniu zmian towarzyszą różne: zachowania (np. opór wobec zmiany w różnej formie) emocje negatywne lub pozytywne

Emocje negatywne towarzyszące zmianie (wg. Russel-Jones, 1995) Co zrobić, aby skutecznie wdrożyć edukację zdrowotną, zgodnie z podstawą programową WF? cd Emocje negatywne towarzyszące zmianie (wg. Russel-Jones, 1995)

Emocje pozytywne towarzyszące zmianie (wg. Russel-Jones, 1995) Co zrobić, aby skutecznie wdrożyć edukację zdrowotną ,zgodnie z podstawą programową ?cd Emocje pozytywne towarzyszące zmianie (wg. Russel-Jones, 1995)

Dla skutecznego wprowadzenia zmiany niezbędne są Co zrobić, aby skutecznie wdrożyć edukację zdrowotną, zgodnie z podstawą programową WF? cd Dla skutecznego wprowadzenia zmiany niezbędne są rozwiązania systemowe na wszystkich poziomach Krajowym - w resorcie edukacji – stworzenie systemu szkoleń dla nauczycieli WF w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w zakresie edukacji zdrowotnej sportu i turystyki – zrozumienie, że sport jest tylko jednym z elementów kultury (wychowania) fizycznej szkolnictwa wyższego – wprowadzenie zmian w kształceniu nauczycieli WF, w tym także w zakresie edukacji zdrowotnej - wspieranie przez uczelnie procesu zmian w szkolnym wychowaniu fizycznym

że jesteśmy uczniami zawsze. Do końca życia” Co zrobić, aby skutecznie wdrożyć edukację zdrowotną, zgodnie z podstawą programową WF? cd Regionalnym – uwzględnienie oceny realizacji edukacji zdrowotnej w systemie nadzoru Szkolnym zrozumienie przez dyrektorów szkół potrzeby edukacji zdrowotnej i nowej koncepcji wychowania fizycznego motywacja nauczycieli wychowania fizycznego do podjęcia nowej roli i zadań oraz chęć uczenia się „Ważne jest, byśmy mieli poczucie, że jesteśmy uczniami zawsze. Do końca życia” L. Kołakowski (2009) praca z uczniami rodziców – przełamywanie stereotypów

Co dotychczas zrobiono? Zorganizowano kursy dla nauczycieli WF w woj. mazowieckim i pomorskim (60 godz.) Zorganizowano kurs dla 25 doradców metodycznych i konsultantów nauczycieli WF (60 godz.) Wysłano listy do rektorów i dziekanów 40 szkół wyższych prowadzących kształcenie na kierunku wychowanie fizyczne podpisane przez: - Wiceministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego - Przewodniczących trzech Komitetów Polskiej Akademii Nauk

Jakie prace są aktualnie realizowane? Trwają prace nad dwoma poradnikami: „Edukacja zdrowotna w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych” – poradnik dla nauczycieli WF „Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole” – poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli

Jakie prace są aktualnie realizowane? Wdrażany jest w Polsce europejski program HEPS Healthy Eating and Physical Activity in Schools Tworzenie w szkołach polityki w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej (www.ore.edu.pl)

Co zrobić, aby wszystkim nam się chciało chcieć wprowadzać skutecznie zmiany w wychowaniu fizycznym? „A, jak myślę, ze panowie duza by juz mogli mieć, ino oni nie chcom chcieć!” S. Wyspiański: Wesele akt.1.1. (1901)

Dziękuję za uwagę