Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Administracja publiczna
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Wiedza o społeczeństwie
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
SYSTEM WYBORCZY W STANACH ZJEDNOCZONYCH AMERYKI
Władza ustawodawcza w Polsce na tle porównawczym.
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Ekonomiczna teoria biurokracji
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
„Wolność a wyniki gospodarcze z głównym uwzględnieniem Polski”
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
CHORWACJA.
Wiedza o państwie i prawie
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
WŁADZA USTAWODAWCZA.
Temat: Pojęcie źródła prawa
WŁADZA SĄDOWNICZA.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Władza ustawodawcza.
Wiedza o społeczeństwie
Zasady Współczesnej Demokracji
Naczelne zasady Kontytucji
Władza sądownicza w Polsce
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
WYKŁAD SZÓSTY WŁADZA SĄDOWNICZA.
Demokracja.
Anna Kozanka Joanna Michaluk
SĄD NAJWYŻSZY U.S.A. SĘDZIOWIE W SŁUŻBIE IDEOLOGII
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Mgr Przemysław Mazurek
Władza ustawodawcza cz. II
PRAWO I POLITYKA POLITYKA I PRAWO. SOFOKLES: „NIKT NIE JEST BARDZIEJ ZOBOWIĄZANY DO PRZESTRZEGANIA PRAWA NIŻ TEN, KTO TO PRAWO TWORZY” O. von BISMARCK:
Modele sądownictwa administracyjnego
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Pierwsze Konstytucje.
Prezentacje przygotowała mgr Iwona Dyś
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Sądownictwo międzynarodowe. Historia sądownictwa międzynarodowego 1.Stały Trybunał Sprawiedliwości Międzynarodowej – powołany w okresie Ligii Narodów;
Sądy Administracyjne w Polsce
W Y K Ł A D C Z W A R T Y Podstawy amerykańskiego konstytucjonalizmu.
Konstytucja marcowa.
Struktura organów władzy państwowej w Rosji
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 7.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Organizacja wymiaru sprawiedliwości
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Sądy Administracyjne w Polsce
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Sądy Administracyjne w Polsce
Władza sądownicza Pozycja Zasady działania Gwarancje.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej Teoria wyboru publicznego WNE UW, III r.

Zasady podziału władz w demokratycznym państwie Trójpodział władzy w państwie: władza ustawodawcza (legislatywa), władza wykonawcza (egzekutywa), władza sądownicza; Monopol państwa na stosowanie przymusu Przetargowy model podziału władz Zróżnicowanie relacji między rodzajami władz w poszczególnych krajach

Optymalna wielkość legislatywy KT – Koszt transakcyjny KB – „koszt błędów”

Zasady prawa wyborczego Zasada większości względnej – powoduje konsolidację na scenie politycznej, może prowadzić też do „niedoreprezentowania” partii w legislatywie; System reprezentacji proporcjonalnej – może powodować fragmentację sceny politycznej, wzmacnia lojalność kandydatów względem liderów partii; Ustalanie „progów wyborczych” Możliwość manipulacji przy wyznaczaniu okręgów wyborczych

Dwuizbowość parlamentu – wady i zalety Zalety: wzmocnienie konkurencji wewnątrz organu ustawodawczego, wzmocnienie wzajemnej kontroli, poprawa jakości ustaw, poszerzenie reprezentacji społeczeństwa w parlamencie; Wady: wyższe koszty transakcyjne władzy ustawodawczej, wolniejsze tempo wydawania aktów prawnych

Konsekwencje oddzielenia władzy ustawodawczej od władzy wykonawczej dla działalności legislacyjnej Przesunięcie krzywej podaży jest wynikiem wzrostu kosztów legislacji spowodowanego oddzieleniem władzy ustawodawczej od władzy wykonawczej

Model przetargowy podziału władz Punkty na osi liczbowej reprezentują możliwe rozwiązania prawne (akty prawne) i wiążą się z wielkością wydatków na nowy projekt - E – ustawa najbardziej preferowana przez władzę wykonawczą Eo – punkt obojętności L – najbardziej preferowana ustawa przez legislatywę Lo – punkt obojętności legislatywy

Podstawy ekonomicznej analizy władzy sądowniczej Funkcje sądów Czy sądownictwo może być prywatne? Sądownictwo jako dobro publiczne Ekonomiczna analiza organizacji sądownictwa Sędzia, jako homo oeconomicus: co maksymalizują sędziowie? Ekonomiczna analiza niezależności sądownictwa

Funkcje sądów - 1) orzecznictwo w rozpoznawanych sprawach z zakresu poszczególnych dziedzin prawa (na przykład prawa cywilnego czy prawa karnego); -  2) kontrola zgodności działalności organów państwa z prawem i konstytucją (w Polsce dokonuje tego Trybunał Stanu); - 3) kontrola zgodności aktów prawnych niższego rzędu wydawanych przez organy państwa z konstytucją (w Polsce dokonuje tego Trybunał Konstytucyjny); -  4) tworzenie prawa (możliwe w systemie Common Law).

Sądownictwo – prywatne czy publiczne? Sądownictwo jako dobro publiczne Jakie formy sądownictwa mogą być sprywatyzowane? – Kwestia sądownictwa arbitrażowego, court ordering vs. private ordering Rola sądów w egzekwowaniu umów społecznych, w tym umowy konstytucyjnej Stosowanie przymusu, jako wyłączny przywilej władzy państwowej

Ekonomiczna analiza systemu sądownictwa Ocena zakresu jurysdykcji poszczególnych sądów Ilość instancji i ich hierarchizacja Wewnętrzna organizacja poszczególnych sądów Skuteczność i efektywność działania sądów Prywatyzacja obsługi instytucji sądownictwa

Sędzia jako homo oeconomicus Hipoteza R. Posnera: „sędziowie dążą, poprzez orzekanie w sprawach, do narzucania swojego własnego systemu preferencji oraz wartości społeczeństwu i z tego czerpią swą użyteczność” Amerykańskie badania z lat 80. XX w.(krzywa obojętności sędziego: wysokość płacy a liczba rozpatrzonych spraw, motywacje sędziów) Dominacja ekonomicznej motywacji sędziów: maksymalizacja dochodu pieniężnego

Kwestia niezależności sądownictwa Instytucjonalne zabezpieczenia niezależnego rozstrzygania sporów Gwarancje niezawisłości sędziowskiej Legislatura i sądy – pryncypałowie i agenci Niezależne sądy jako czynnik stabilizujący funkcjonowanie władz publicznych

Preferencje sędziego (wg. Posnera)