Praca ze sprawcami przemocy domowej na podstawie doświadczeń białostockiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej Katarzyna Makocka-Wojsiat.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Przeciwdziałanie przemocy domowej
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Zadania i rola specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie wynikające z przepisów prawnych - na przykładzie ośrodków działających.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Niebieska Procedura dla Lecznictwa Odwykowego
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie działa na podstawie Ustawy o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r.,
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
System wsparcia dziecka i rodziny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracował J. Stryjkowski
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PEDAGOG SZKOLNY.
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
w praktyce pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Co to jest? Jak z nim walczyć?
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Programy psychologiczno - terapeutyczne jako nowa perspektywa pracy z osobą stosującą przemoc Poznań 20 listopada 2015r.
Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych i Współuzależnionych ul. H. Jordana Myślenice (budynek „Sokół”) tel: 012/
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Ogólnopolska Konferencja Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Warszawa, 27 maj 2009 r. Profilaktyka, edukacja, pomoc oraz.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
DOŚWIADCZENIA SŁUŻBY WIĘZIENNEJ W PRACY ZE SPRAWCĄ PRZEMOCY W RODZINIE
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Kształcenie specjalne
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Praca ze sprawcami przemocy domowej na podstawie doświadczeń białostockiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej Katarzyna Makocka-Wojsiat

Białostocki OIK został powołany do istnienia w 1998r jako siódma tego typu placówka w Polsce

Zadania OIK określa regulamin, należą do nich: udzielanie specjalistycznego poradnictwa psychologicznego, socjalnego, prawnego i pedagogicznego prowadzenie tematycznych grup terapeutycznych, grup wsparcia, grup samopomocowych poradnictwo telefoniczne wizyty domowe zapewnienie noclegu dla kobiet z dziećmi współpraca z placówkami naukowo-dydaktycznymi działającymi na terenie Białegostoku

Grupa korekcyjno-edukacyjna dla osób stosujących przemoc powstała w październiku 2006 roku.

Schemat pomocy osobom stosującym przemoc w rodzinie

Podstawy prawne Program realizowany jest na podstawie Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 lipca 2006 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, a także szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno - edukacyjnych. Oferta programu została opracowana na podstawie wytycznych zawartych w Krajowym Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Dodatkową możliwością prawną jest art. 72 & 1, punkt 6 Kodeksu karnego, tj. "zawieszając wykonanie kary Sad może zobowiązać skazanego do: poddania sie leczeniu, w szczególności odwykowemu lub rehabilitacyjnemu albo oddziaływaniom terapeutycznym".

Portret sprawcy przemocy męska tożsamość oparta na dominacji i próbach podporządkowania sobie innych głęboko zakorzeniony stosunek „władza vs. posłuszeństwo” jako determinanty relacji z innymi ludźmi - świat dzieli się na tych, co wydają polecenia i tych, co słuchają, lepszy rozkazuje sztywne zasady porządku -porządek musi być, ktoś musi go pilnować - to, co nieprzewidziane jest zagrażające silne przekonanie o posiadaniu kogoś - żona i dzieci są moją własnością, mogę nimi dysponować przekonanie, że najlepszą drogą do uzyskania szacunku jest wywołanie lęku, obawy, respektu – dziecko musi się trochę bać, inaczej wejdzie ci na głowę, jak się ludzie ciebie boją, to cię szanują kobieta jest nieprzewidywalna, jest istotą gorszego gatunku przekonanie o własnej jedynej racji, autorytaryzm rozwiązywanie konfliktów za pomocą siły – demonstracja siły, bicie, atak, kara, szantaż wzbudzanie lęku, poczucia winy służą jako instrumenty do podporządkowania drugiego człowieka

Margines zjawiska - osoby o osobowości nieprawidłowej niezdolność przewidywania skutków swojego postępowania, niezdolność wyciągania wniosków z przeszłych doświadczeń (tj. nieefektywność uczenia się), swoisty brak wglądu, w miarę sprawna ogólna inteligencja, formalnie nie zaburzona, nierozróżnianie granicy między rzeczywistością a fikcją, prawdą a kłamstwem, brak lęku, nietypowa reakcja na alkohol – upojenie patologiczne częste szantażowanie samobójstwem, tendencje do samouszkodzeń

Adresaci Realizowany obecnie program adresowany jest do mężczyzn, w tym: mężczyzn, skazanych za czyny związane ze stosowaniem przemocy w rodzinie, wobec których Sąd warunkowo zawiesił wykonanie kary, zobowiązując ich do uczestnictwa w programie; stosujących przemoc w rodzinie, które zakończyły terapię uzależnień od alkoholu lub narkotyków; osób, które same zgłoszą sie do uczestnictwa w programie lub zostaną skierowane przez pracowników socjalnych, kuratorów, terapeutów lub inne osoby, które powzięły wiadomość o stosowaniu przez nich przemocy wobec osób najbliższych.

Cele programu Podstawowym celem programu jest wypracowanie przez klienta sposobów osiągnięcia swoich celów bez stosowania przemocy oraz nauczenie go radzenia sobie ze swoją złością, gniewem i agresją, tak by umiał tworzyć i realizować strategie radzenia sobie z pojawiającymi się w jego życiu problemami wywołującymi frustrację i wynikającą z niej agresją.

Cele szczegółowe obejmują: uświadomienie sprawcy czym jest przemoc, uzyskanie przez osobę stosującą przemoc świadomości własnych zachowań przemocowych wobec bliskich, wzięcie odpowiedzialności za zachowania przemocowe rozpoznanie przez niego sygnałów ostrzegawczych zapowiadających zachowania przemocowe, opracowanie „planu bezpieczeństwa” zapobiegającego użyciu siły i przemocy, nabycie nowych umiejętności służących rozwiązywaniu konfliktów, sporów w rodzinie bez użycia agresji, naukę umiejętności partnerskiego układania stosunków w rodzinie, uczenie się korzystania z pomocy innych, naukę umiejętności konstruktywnego wyrażania uczuć.

Sposób realizacji: Program składa się z 24 spotkań grupowych odbywających się raz w tygodniu i spotkań indywidualnych stosownie do potrzeb. Pierwsze spotkanie indywidualne służy kwalifikacji do programu. Jego celem jest sprawdzenie na ile osoba identyfikuje się z problemem i czy ma świadomość, że potrzebuje pomocy, zdiagnozowanie potrzeb klienta i wstępne ustalenie celów. Prowadzacy rozpoznaje sytuację rodzinną i prawną osoby zgłaszającej się, diagnozując sytuację życiową oraz specyfikę stosowanej przemocy. W ramach programu, dla osób zainteresowanych odbywają się także spotkania z rodziną. Realizacja programu odbywa się w systemie otwartym, gdzie w trakcie trwania programu dołączają nowi uczestnicy przechodząc po kolei wszystkie sesje. Podczas pierwszej sesji grupowej następuje formalne podpisanie kontraktu. Informacje pozyskane od uczestników są objęte zasadą poufności. Zajęcia dzielą się na 8 bloków tematycznych, na każdy z bloków przeznacza się 3 spotkania

Zasadniczą część programu stanowi: edukacja – krótkie wykłady i metody aktywizujące uczestników, prowadzenie otwartej dyskusji oraz odwoływanie się do indywidualnych doświadczeń. praca nad rozpoznawaniem i zmianą przekonań i postaw osobistych poprzez analizę sytuacji przedstawionych w programie oraz swoich własnych sytuacji życiowych ćwiczenia nowych konstruktywnych form reagowania w grupie. - elementy Treningu Zastępowania Agresji oraz Porozumiewania się bez przemocy Marshalla Rosenberga,

Treści edukacyjne: społeczno-kulturalne źródła i okoliczności towarzyszące przemocy domowej - mity, stereotypy definicja przemocy, jej rodzaje, formy, dynamika, aspekty prawne przemocy. problemy władzy i kontroli w relacjach międzyludzkich. planowanie i rozwijanie samokontroli. komunikacja interpersonalna. kryzysy rozwojowe rodziny alkohol i patologia życia rodzinnego. dzieci, przemoc i wychowanie.  

Warunki uczestnictwa Warunkiem przyjęcia do programu jest przyznanie się osoby do stosowania przemocy domowej Do programu nie przyjmuje się: chorych psychicznie; osób z poważnymi zaburzeniami osobowości antyspołecznej oraz zaburzeniami typu borderline nałogowych hazardzistów; osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków, którzy nie przeszli podstawowego cyklu terapii.

Oddziaływanie terapeutyczne. Działania konfrontujące i moralizujące zniechęcają do rozmów o problemach związanych z agresywnym zachowaniem.

Dziękuję za uwagę