Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
w nowej podstawie programowej
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Program wychowawczy szkoły
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
„Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości , aby swe zdolności rozwijać.” J.F Kennedy.
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EO/EPC w działaniu Szkoła demokracji – szkoła samorządności
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Nauczanie EO i EPC Szkoła demokracji – szkoła samorządności
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie III Nauczanie EO i EPC Opracowały:
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wychowanie ekologiczne
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Edukacja zdrowotna w podstawie programowej Wychowanie fizyczne
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Projekty zrealizowane w ZS1
Wychowanie do życia w rodzinie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum Konferencja „Bliżej wychowania” 15.03.2010 r. Jolanta Boryszewska – konsultant ODN w Łomży

Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia – w świetle zadań szkoły wynikających z nowej podstawy programowej

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz. U. Nr 4, poz. 17) 3

Inspiracją dla działań wychowawczych są też: Kierunki polityki oświatowej, Priorytety Podlaskiego Kuratora Oświaty.

SZKOŁY PODSTAWOWE, GIMNAZJALNE I PONADGIMNAZJALNE

W procesie kształcenia ogólnego szkoła kształtuje u uczniów postawy: sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.

W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.

Budowanie właściwych, adekwatnych do oczekiwań społecznych postaw wiedzie przez wspieranie rozwoju indywidualnego.

NA BAZIE ROZPORZĄDZENIA MOŻEMY OKREŚLIĆ CELE DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH Skoncentrujmy się na wspieraniu rozwoju indywidualnego ucznia

Szkoła kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich rozwojowi indywidualnemu: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, wytrwałość, podejmowanie inicjatyw, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowanie inicjatyw oraz do pracy zespołowej.

Można zaproponować też pewną chronologię działań Zatem porządkując... Można zaproponować też pewną chronologię działań

poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, umiejętność pracy zespołowej, kultura osobista (gotowość do uczestnictwa w kulturze), ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, wytrwałość, podejmowanie inicjatyw.

Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia – w świetle psychologii (inteligencja poznawcza/inteligencja emocjonalna)

Kompetencje emocjonalne Kompetencje osobiste – determinują stopień, w jakim radzimy sobie ze sobą, Kompetencje społeczne – determinują stopień, w jakim radzimy sobie z innymi.

Kompetencje osobiste (1) Samoświadomość – wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, możliwościach i intuicyjnych ocenach: świadomość emocjonalna (rozpoznawanie emocji i ich skutków), poprawna samoocena (poznanie swoich słabych i mocnych stron), wiara w siebie (silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich możliwości i umiejętności).

Kompetencje osobiste (2) Samoregulacja – panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami: samokontrola (kontrolowanie szkodliwych emocji i impulsów), spolegliwość (utrzymywanie norm uczciwości i prawości), przystosowalność (elastyczność w dostosowaniu się do zmian), innowacyjność (umiejętność przyjmowania nowatorskich pomysłów, podejść, nowych informacji).

Kompetencje osobiste (3) Motywacja – skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie. dążenie do osiągnięć (starania o lepsze wyniki albo spełnienie kryteriów doskonałości), zaangażowanie (utożsamianie swoich celów z celami grupy lub organizacji), inicjatywa (gotowość do wykorzystywania szans i okazji), optymizm (wytrwałość w dążeniu do osiągnięcia wytyczonego celu mimo przeszkód i niepowodzeń).

Uwzględniając treści zawarte w rozporządzeniu i opracowaniach psychologów ...można przyjąć, że celem działań wspierających rozwój indywidualny ucznia powinno być...

Budowanie: Wspieranie: poczucia tożsamości, poczucia własnej wartości, motywacji, wytrwałości, konsekwencji w pracy, w realizacji inicjatyw, Wspieranie: rozwoju kultury osobistej, umiejętności twórczego rozwiązywania problemów, umiejętności współpracy opartej na empatii.

W formie podsumowania...

Realizacja zamierzeń: Podczas godzin do dyspozycji wychowawcy – praca planowana z konsekwencją i umiarem, Wszelkie wspólne działania w obrębie klasy, szkoły, we współpracy ze środowiskiem lokalnym, Nazwijmy to – codzienne uważne funkcjonowanie...

PLANOWANIE PRACY WYCHOWAWCZEJ ...to oczywista konsekwencja podjętych analiz, ale to już temat na kolejne spotkanie...

Dziękuję i zapraszam do korzystania z oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży!