BULLYING Małgorzata Pwlicka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Advertisements

JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
opracowała Justyna Tokarz
BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE
Podstawy Pomocy Psychologicznej
CYBERPRZEMOC.
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
CYBER PRZEMOC XXI WIEKU
CYBERPRZEMOC.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania.
STOP.
Powiedz STOP cyberprzemocy !
STOP Cyberprzemocy.
Przemoc i agresja rówieśnicza
Cyberprzemoc Wydział dw. z PG KWP w Katowicach kom. Adam Nikolin.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Bezpieczny Internet.
Dzień Bezpiecznego Internetu
„BEZPIECZNY INTERNET”
CZŁOWIEK –NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DEBATA SPOŁECZNA POŁĄCZONA.
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Bezpieczny internet.
Cyberprzemoc Weronika Skierka IIA.
Bezpieczny Internet.
Bez nienawiści w Internecie
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
BEZPIECZNY INTERNET.
Przygotowała Laura Górecka
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
CYBERPRZEMOCY !!!.
Jak radzić sobie z przemocą i zachowaniami agresywnymi w szkole
01 CYBERPRZEMOC/statystyki Wrocławska Kampania Przeciwdziałania Przemocy 2010 Przygotowano na podstawie: Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne Badanie.
Dzień Bezpiecznego Internetu
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
KLIMAT SZKOŁY, KLIMAT KLASY A AGRESJA I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA W SZKOLE dr Dominika Walczak Zespół Badań Nauczycieli Instytut Badań Edukacyjnych Projekt.
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
Przygotował: Jakub Leńczowski
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
Razem zmieniamy internet na lepsze
Czym jest cyberprzemoc?
Stop cyberprzemocy ! Ważne informacje !.
SP W WĘGIERSKIEJ GÓRCE.
Dzieci w Sieci Stop Cyberprzemocy.
Cyberprzemoc.
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Z czego wynika cyberprzemoc?
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
CYBERBULLYING AGRESJA ELEKTRONICZNA
Opracowała: Joanna Gruszczyńska
Przestępstwa internetowe
1 1.
Zapis prezentacji:

BULLYING Małgorzata Pwlicka

terminologia Bully- brutalny znęcać się, tyranizować, maltretować, zastraszyć, zahukać

bullying Tyranizowanie, z intencją skrzywdzenia drugiej osoby. Celowe, powtarzalne i nieprowokowane zachowania agresywne jednego lub grupy sprawców wobec ofiary z zamiarem sprawienia jej bólu fizycznego, przykrości, poniżenia lub przerażenia jej, najczęściej w obliczu grupy „widzów” z wyraźną nierównowagą sił (mała możliwość obronienia się ofiary i poczucie bezkarności sprawcy).

Bullying (ang.) - terroryzowanie, znęcanie się nad słabszym), czyli mobbing w środowisku uczniowskim jest to długotrwałe i negatywne działanie ucznia lub grupy uczniów skierowane na innego ucznia lub grupę uczniów, zmierzające do wykluczenia ofiary z grupy rówieśniczej.

inne określenia: harassment - dręczenie, nękanie, dokuczanie ganging up on someone - sprzysięganie się zmawianie się przeciwko komuś, atakowanie, przyczepianie się do kogoś

Odmiany bullyingu Bullying bezpośredni Bullying pośredni Fizyczny Słowny (emocjonalny) Bullying pośredni Relacyjny Cyberbullying

Dominujące formy przemocy w polskich szkołach (wg CBOS z 2006r) Dotyczy osoby Dotyczy znajomych Kłamstwa 31% 62% Werbalne obrażanie 44% Przymuszanie do wykonania niechcianych czynności 11% 34% Pobicie 8% 36% Umyślne potrącenie, przewrócenie 29% 50% Zniszczenie rzeczy osobistej 10% 32% Kradzież pieniędzy lub przedmiotów 14% 43% Zmuszanie do kupienia czegoś za własne pieniądze 3% 13%

Uczestnicy bullyingu Agresor/mobber/bully Ofiara Świadkowie

Sprawca bullyingu/ agresor/mobber/bully tyran, osoba znęcajaca się nad innymi; łobuz, zabijaka, despota, okrutnik, brutal,

Cechy sprawcy bullyingu/ agresora/mobbera Impulsywny Mało samokrytyczny Lękliwy Mało tolerancyjny na frustrację Ma łatwy kontakt z otoczeniem Cieszy się prestiżem w otoczeniu Nie ma poczucia wstydu Ma kłopoty przystosowawcze Dominujący, często pełni funkcję lidera- również nieformalnego

Ma wysoką samoocenę Chętnie grozi i poniża Lubi skupiać na sobie uwagę i zyskiwać społeczny prestiż Często jest akceptowany przez otoczenie

Ofiara bullyingu/ outsider Ofiary pasywne Ofiary prowokujące

Cechy ofiary pasywnej Jest wrażliwa i nieśmiała Jest ostrożna w kontaktach z innymi ludźmi Ma trudności z zaistnieniem w grupie rówieśniczej Jest niepewna i lękowa Nie potrafi się bronić a atakowana płacze, wycofuje się, ucieka Czuje się małowartościowa, nie potrafi właściwie ocenić swojej sytuacji

Ma poczucie osamotnienia i opuszczenia Zwykle nie ma w klasie żadnego dobrego przyjaciela Ma negatywne nastawienie do stosowania przemocy Może być słabsza fizycznie Często ma lepszy kontakt z dorosłymi niż z rówieśnikami Może mieć bliższe od przeciętnych kontakty z rodzicami

Cechy ofiary prowokującej Ma problemy z koncentracją, skupieniem się Często jest nadaktywna, niespokojna Często wprowadza niepokój i zamieszanie Wytwarza wokół siebie atmosferę napięcia i irytacji Cechuje ją zmienność nastrojów Jej zachowanie odbierane jest przez większość klasy jako wywołujące negatywne reakcje

Skutki przemocy rówieśniczej 1. Ofiary Krótkofalowe (poczucie poniżenia, upokorzenia, wstyd, lęk, rozpacz, smutek) Długofalowe (obniżona samoocena i problemy społeczne, zaburzenia somatyczne)

Skutki przemocy rówieśniczej 2. Sprawcy utrwalanie się sposobu agresywnych zachowań, obniżenie poczucia odpowiedzialności za własne działania, skłonność do zachowań aspołecznych, łatwe wchodzenie w konflikty z prawem

Skutki przemocy rówieśniczej 3. Świadkowie poczucie winy, niezadowolenie i pretensje do siebie, uczą się bierności, bezradności i niereagowania w trudnych sytuacjach

cyberbullying Przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych

Skala problemu (badania z 2007r Skala problemu (badania z 2007r. Fundacji Dzieci Niczyje i firmy badawczej Gemius S.A) Badania on line internautów w wieku 12-17 latkach N=891 zjawisko skala Doznanie przemocy werbalnej w sieci 47% Bycie poniżanym, ośmieszanym i upokarzanym 21% Bycie straszonym i szantażowanym 16% Bycie obiektem zdjęć lub filmów wykonanych wbrew woli 57% Sytuacje gdy ktoś podszywał się pod dziecko 29%

Formy cyberprzemocy Flaming- kłótnia internetowa nazywana również wojną na obelgi Sexting- wysłanie wiadomości lub pornograficznych fotografii, przede wszystkim między telefonami komórkowymi. Grooming- uwodzenie przez Internet.

Cyberstalking- używanie Internetu i innych mediów elektronicznych do nękania drugiej osoby (przejawia się przez zachowania: fałszywe oskarżenia, monitoring, pogróżki, kradzież tożsamości, uszkodzenia sprzętu lub danych, narzucanie się innym osobom z seksualnymi intencjami i gromadzenie informacji o nich celem dręczenia).

Aspekty prawne bullyingu Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U.Nr 109 z listopada 2002) Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy Kodeks Karny Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31.01.2003 (Dz.U.Nr 26 z 2003r. Poz.26) w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7. 01. 2003r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7.01.2003r. W sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.Nr 11 z 2003r., poz.114)

Dziękuję za uwagę