Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania."— Zapis prezentacji:

1

2 Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania 21% poniżania, ośmieszania i upokarzania 16% straszenia i szantażowania 29% podszywania się pod nich w internecie (maile, blogi)‏ 14% rozpowszechniania kompromitujących je materiałów 60% stwierdziło, że fotografowano lub filmowano ich wbrew ich woli

3 CYBERPRZEMOC to takie zachowanie, które krzywdzi emocjonalnie drugiego człowieka, a osoby, które stosują cyberprzemoc używają do tego celu Internetu albo telefonów komórkowych

4 Ta forma przemocy narodziła się na przełomie XX i XXI wieku w wyniku gwałtownego rozwoju internetu i telefonii komórkowej. W Polsce głośno o problemie przemocy rówieśniczej z użyciem mediów elektronicznych zrobiło się wraz z historią gdańskiej gimnazjalistki, która popełniła samobójstwo w efekcie przemocy doznanej ze strony rówieśników.

5 Podstawowe formy zjawiska to:
ośmieszanie, obrażanie, straszenie, nękanie czy też poniżanie kogoś za pomocą Internetu, albo telefonu komórkowego podszywanie się pod kogoś w portalach społecznościowych, na blogach, wiadomościach lub komunikatorach włamanie się na czyjeś konto (np. pocztowe, w portalu społecznościowym, konto komunikatora) publikowanie oraz rozsyłanie filmów, zdjęć, albo informacji, które kogoś ośmieszają tworzenie obrażających kogoś stron internetowych lub blogów pisanie obraźliwych komentarzy na forach, blogach, portalach społecznościowych

6 Tak więc do działań określanych mianem cyberprzemocy wykorzystywane są: Środki te sprzyjają poczuciu anonimowości i bezkarności. Łatwiej poniżać i szykanować, gdy można ukryć się za pseudonimem. poczta elektroniczna, czaty, komunikatory strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne SMSy i MMSy

7 Anonimowość i poczucie bezkarności to główne cechy sprawców cyberprzemocy.
Akty cyberprzemocy są także wynikiem potrzeby atrakcyjności i przynależności, naśladowania działań innej jednostki lub grupy, potrzeby akceptacji ze strony rówieśników bądź też z drugiej strony wynikiem obawy przed byciem ofiarą – przyjmuje się rolę sprawcy, bo ma on moc, budzi postrach.

8 Ofiarą cyberprzemocy staje się natomiast dziecko, które:
wcześniej było już ofiarą przemocy rówieśniczej wyróżnia się, jest w jakiś sposób inne jest odizolowane, samotne

9 Skutkami cyberprzemocy najczęściej są strach, poczucie osaczenia, przekonanie o odrzuceniu, świadomość niesprawiedliwości. Konsekwencjami nagromadzenia ich u ofiar cyberprzemocy mogą być: - załamania psychiczne - depresja - ograniczenie kontaktów z rówieśnikami - nie przychodzenie do szkoły - ucieczka z domu - a nawet podejmowanie prób samobójczych

10 Charakterystyka zjawiska:
- duża częstotliwość incydentów (nawet kilkanaście razy dziennie, o każdej porze dnia i nocy) - długi okres dręczenia (nawet klika miesięcy) - szybkie rozprzestrzenianie się - cyberprzemoc jest „niewidoczna” dla otoczenia: rodziców, opiekunów, nauczycieli

11 Ujawnienie zjawiska cyberprzemocy wymaga podjęcia w szkole konkretnych działań interwencyjnych. Aby interwencja była skuteczna, warto zadbać o następujące sprawy: wprowadzić działania profilaktyczne w szkole, uświadamiające całej społeczności zasady korzystania i zagrożenia płynące z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych opracować procedurę reagowania w szkole na zjawisko cyberprzemocy podejmować interwencję w każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia cyberprzemocy

12 PROCEDURA REAGOWANIA WOBEC SPRAWCY CYBERPRZEMOCY

13

14 PROCEDURA REAGOWANIA WOBEC OFIARY CYBERPRZEMOCY

15 Na dzień dzisiejszy brak wystarczających rozwiązań prawnych i systemowych, które pozwoliłyby skutecznie chronić bezpieczeństwo ofiar cyberprzemocy, a ich oprawców uczynić odpowiedzialnymi za swoje czyny. Mimo to jednak należy zwalczać przekonanie o bezkarności i anonimowości cyberprzestępców, ponieważ dostępne są dwie drogi ochrony prawnej: karna i cywilna, powołując się m.in. na prawo do prywatności, naruszenie dóbr osobistych, zniewagę, zniesławienie, wykroczenie przeciwko obyczajności publicznej, przeciw ochronie informacji.

16 Naruszenie wizerunku – droga cywilna (odszkodowanie)
Zniesławienie, zniewaga – droga cywilna i karna (grzywna, pozbawienie wolności do 2 lat) Włamanie – droga karna (grzywna, pozbawienie wolności do 5lat)

17 Groźba – droga karna (grzywna, od 3mcy do 5lat pozbawienia wolności)
Wulgarne wyrażanie się – droga karna (ograniczenie wolności, grzywna do 1500 zł) Nękanie – droga karna (ograniczenie wolności, grzywna do 1500 zł)

18 Serwisy internetowe przedstawiające problem cyberprzemocy oraz zagadnienia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie

19 Prezentacja przygotowana na podstawie: „Jak reagować na cyberprzemoc
Prezentacja przygotowana na podstawie: „Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół” - Łukasz Wojtasik Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google