Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk Wykład 1
Proces pracy Funkcjonowanie procesu lub zespołu procesów czyli działań i operacji oraz ich wzajemnych powiązań Rodzaje: kluczowe, wspomagające, zarządcze Rozszerzona mapa procesów: informacje potrzebne do wykonania działań (start - wejście) mechanizmy realizacji działań (działania - operacje) wykonawcy działań (stanowiska) informacje będące rezultatem wykonania czynności (koniec - wyjście)
Etapy przygotowawcze do analizy pracy Specyfika działania firmy Obecna struktura organizacyjna miejsce stanowiska w strukturze organizacyjnej, cel istnienia stanowiska, rola w przedsiębiorstwie Regulaminy i procedury wewnętrzne podległość, uprawnienia, obowiązki
Narzędzia do analizy pracy Metody opisowe, Kwestionariusze (standaryzacja, trafność, rzetelność, normalizacja, obiektywizm) Listy kontrolne, Analiza dokumentacji, Wywiady (pracownicy, klienci), Obserwacja
Kiedy stosujemy mapowanie procesów pracy Proces wdrożenia systemów zarządzania jakością zarządzania procesowego Lean Manufacturing Organizacja pracy modelowania struktury organizacyjnej organizowanie podczas restrukturyzacji Oszczędności skracania czasu wykonywania procesów zmniejszania kosztów wykonywania procesów
Etapy mapowania procesów Identyfikacja kluczowych procesów Opracowanie hierarchii obszarów i procesów, odzwierciedlającej w możliwie jak największym stopniu podział firmy na piony (obszary) funkcjonalne Ogólny opis procesów elementarnych, scharakteryzowany poprzez: zdarzenie (zdarzenia) początkowe listę (lub ogólny opis) działań składowych zdarzenie (zdarzenia) końcowe wykonawcę (lub wykonawców) Opracowanie ogólnych i szczegółowych map (diagramów) procesów Analiza niedoskonałości organizacyjnych
Opis procesu produkcyjnego http://www.adonis-community.com/ Manipulacja Magazynowanie, składowanie Operacja Kontrola (odczyt, pomiar) Operacja + kontrola Decyzja Oczekiwanie, opóźnienie Transport
Opis stanowiska pracy Nazwa stanowiska Cel istnienia stanowiska Miejsce w strukturze organizacji Główne zadania Czynności Środki i materiały pracy Warunki pracy Czas pracy (zmianowość, przerwy) Odpowiedzialność i uprawienia Kompetencje pracownika Predyspozycje pracownika